Hi all,
Tja, even een "tussendoortje" die al héééééél lang op zijn beurt wachtte: een Landini 6550 landbouwtrekker.
Het uitgangsmodel, een diecast Massey Ferguson 1014 van Italiaanse makelij ROS had ik al héél lang geleden hiervoor aangeschaft en met juist deze bedoeling.
Waarom?? Wel, in mijn puberteit heb ik veel bij een plaatselijke veehouder gewerkt, op zaterdagen, vrije (mid-)dagen en in schoolvakanties. Mijn meest favoriete bezigheden waren landwerk verrichten met de trekker(s). Mest uitrijden, kuilvoer snijden, weideslepen, maaien, schudden harken en wat dies meer zij.
Daartoe beschikte hij over een tweetal trekkers waaronder een Landini 6550. Voor die tijd (halverwege jaren '80) een moderne trekker door o.a. zij-schakeling, vól-gesynchroniseerde versnellingsbak en wel drie hydraulische ventielen! En dus is m'n collectie schaalmodellen eigenlijk niet compleet zonder een model hiervan. Dan zou je zeggen: die is vást wel ergens te koop.....................maar neen!
Van het merk Italiaanse merk Landini zijn er vrij weinig schaalmodellen uitgebracht, en als je hoge eisen stelt aan detaillering, dan wordt de spoeling al helemaal dunnetjes. En dus zit er niets anders op dan ook hier de creativiteit te tarten!
Zo kocht ik dus heel wat jaartjes terug een vrij eenvoudig modelletje van een sterk vergelijkend trekkertje, de Massey Ferguson 1014, gebouwd en uitgebracht door het Itaiaanse ROS. Het modelletje heeft in ieder geval de basis-vorm, waarmee je aan de slag kunt om er de Landini van te kunnen maken, evenals dat de cabine hetzelfde is. Immers, Massey Ferguson en Landini maakten deze series allebei, en zo waren er trekkerseries van beide merken die veel op elkaar leken.
Onderstaand wat afbeeldingen van het WWW waarop het MF-origineel is te zien:
In mijn folderverzameling van trekkers heb ik de originele folder van de 6550 er nog eens bij gezocht, om die te gebruiken als referentiekader.
Daarop / daarin staan niet zo heel veel afbeeldingen, maar in ieder geval voorop deze:
Ik heb toch, en zeker achteraf, de indruk dat de Italianen vrij snel waren met het doorvoeren van veranderingen. In mijn zoektocht op het WWW zie ik bijv. vrij veel foto's waarbij de spatborden aan de cabine toch naar beneden toe waren verlengd aan de achterkant. Op bovenstaande foto zie ik een ander stuurwiel dan degene die zich in mijn herinnering bevindt. Voorspatborden en bredere banden kunnen natuurlijk optioneel zijn geweest voor de versie waarmee ik heb gewerkt.
Inmiddels ben ik van start gegaan met de verbouwing(en), die naar men bezig gaat, toch steeds verder gaan in de behoefte aan detaillering. Zoals vermeld bij andere modelbouwprojecten gaan de metalen delen eerst in het "afbijt-bad". De voorraad afbijt was echter aangekomen op het nulpunt, dus moest ik eerst langs een plaatselijk autoschade-herstelbedrijf, waar men me allervriendelijkst hielp aan een nieuwe voorraad, die waarschijnlijk wel weer een jaartje of tien meegaat.
Na het afbijt-bad aangevangen met de verbouwingen, die o.a. de volgende zaken omvatten:
* Demonteren van de aangedreven vooras en een niet-aangedreven vooras monteren, gebouwd uit een kitje
* Achterwand van de cabine omvormen tot de brandstoftank
* Diverse delen afzagen en/of wegvijlen om een realistischer hefinrichting te kunnen monteren die los als bouwkitje reeds aanwezig was
* Andere achterwielen besteld bij een leverancier in Frankrijk, die de grootte-verhoudingen beter uit de verf doen komen
* Een passende opvulbus maken ter opvulling van de achteras
* Andere zitting en bodemplaat maken voor in de cabine, alsmede de bedieningselementen daarin
* Motorkapbestickering maken
* Realistische grille maken
* Cabine voorzien van beglazing en diverse handgrepen her en der.
En zo gaan we langzaamaan verder. Er is nog heel veel te doen op het gebied van ver-/bouwen, o.a. op het gebied van de detaillering van de cabine. Die is van binnen, op een simpel stoeltje na, volledig kaal. Ook aan het chassis is al één en ander gedaan, maar is nog meer nodig. En uiteráárd moet 'ie de juiste kleur gaan krijgen t.z.t.
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan