Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 25 jan, 2025 8:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2024 14:25 pm 
Brouwer

Ik plaats deze hier maar aangezien het niet echt een diorama is, maar meer aankleding voor prefab diecast automodellen.

Cobaanii is een Japans merk dat short-run kits uitbrengt op diverse schalen en van diverse onderwerpen. Je kan het bij de betere internationaal verzendende Japanse hobbyshop vinden, bijv. Hobby Link Japan. De kits bestaan hoofdzakelijk uit lasercut karton en hout. Enige tijd geleden hebben ze een garage voor 2 auto's uitgebracht in de schalen 1/24, 1/43, en 1/64. Ik heb toen de 1/43 versie aangeschaft, om voor wat variatie te zorgen in mijn dislply van diecast autootjes.

Doos:
photo 604968

Inhoud:
photo 604966
(basis)
photo 604967
(vloerdelen)
photo 604969
(deuren en gevels deel 1)
photo 604970
(gevels deel 2, kozijnen, en doorzichtig plastic voor het glaswerk)
photo 604971
(gevels deel 3, deurklink, nog meer kozijnen)
photo 604972
(spanten voor het dak)
photo 604973
(dak)
photo 604974
(instructies)

Ik ben begonnen met het schilderen en assembleren van de basis. Alles is gewoon gespoten met Tamiya spuitbusverf, als je dunne lagen gebruikt gaat dat gewoon goed i.c.m. de kartonnen delen. Voor het plakwerk heb ik alleslijm van Bison gebruikt (van die doorzichtige papierlijm die stinkt).

photo 604975

Ook alle kozijnen geschilderd en geassembleerd:

photo 604976

Het glaswerk bleek wat problematisch te zijn, elk raam heb ik moeten bijsnijden omdat het te groot was voor de kozijnen.

Vervolgens de gevels in elkaar gezet. De gevels bestaan uit een binnen- en buitendeel, die ik eerst heb geschilderd. Na goede droging heb ik ze verlijmd en verder laten drogen onder een zwaar boek om ze goed plat te laten blijven. Daarna heb ik de kozijnen aangebracht, die erg krap pasten - dus ik heb wat moeten bijsnijden her en der.

photo 604977
photo 604978
photo 604979

Daarna heb ik de muren samengelijmd met de basis:

photo 604980

Deur er in:

photo 604985

...en de dakspanten toegevoegd:

photo 604984
photo 604986

Toen was het tijd voor het dak, dat enigszins onhandig bleek te zijn uitgedacht. Het dak bestaat uit twee stukken, die je geacht wordt in het midden samen te plakken met de nok bij het monteren. Alleen is dat heel moeilijk uit te lijnen en op zijn plek te houden. Dus eerst de twee dakhelften in het midden aan de binnenzijde vastgezet met een stuk masking tape:

photo 604981
(tussentijds heb ik dat dezelfde kleur geschilderd als de binnenzijde van het dak)

En toen was alles veel makkelijker:

photo 604982

Na droging kon ik vervolgens de buitenzijde van het dak spuiten. Daarna het dak op zijn plek gelijmd.

Vervolgens was er het probleem van de deuren. Dit worden geacht roldeuren te zijn, maar iets dat het mechanisme moet voorstellen zit alleen bij de 1/24 kit. Dus ik heb aangenomen dat het eigenlijk deuren waren die los in het kozijn konden worden gezet als de garage dicht moest zijn, en anders gewoon ergens werden gestald, bijvoorbeeld achterin de garage:

photo 604987
photo 604988
photo 604989
photo 604990

Met een autootje er bij (Tomytec Tomica 1/43 Toyota 2000 GT):

photo 604991
photo 604992
photo 604993
photo 604994
photo 604995

De dakspanten zijn nog enigszins zichtbaar:

photo 604996

Vervolgens een Trumpeter vitrine aangeschaft. Maar ja, die was groter dan de basisplaat:

photo 604997

Dus dan maar karton van de juiste dikte erbij gehaald, en de ruimte rondom de basisplaat uitgebreid van wat extra stallingsruimte:

photo 604999
photo 604998
photo 605000

En toen was hij klaar:

photo 605001
(Voertuigen: de al genoemde Toyota, Revell Bugatti EB110, Solido Bugatti Atalante, Solido Ligier JS/3, Onyx R390GT1)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2024 21:58 pm 
Brouwer

Hallo Thomas

Wat een leuke aankleding voor je auto's. Leuk geworden. Alleen dat van die deuren lijkt me niet handig. Je zegt dat alleen bij de 1:24 versie het rolmechanisme aanwezig is. Als het een overheaddeur is, rolt dit in een frame, net boven de deur en hangt het aan de spanten. Kun je dit niet namaken? De deuren staan nu los, achterin de garage. Is niet helemaal zoals het hoort.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2024 10:34 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Hallo Thomas

Wat een leuke aankleding voor je auto's. Leuk geworden. Alleen dat van die deuren lijkt me niet handig. Je zegt dat alleen bij de 1:24 versie het rolmechanisme aanwezig is. Als het een overheaddeur is, rolt dit in een frame, net boven de deur en hangt het aan de spanten. Kun je dit niet namaken? De deuren staan nu los, achterin de garage. Is niet helemaal zoals het hoort.

Thanks.

Als ik schrijf dat het roldeurmechanisme "aanwezig" is, bedoel ik dat er een vijftal onderdelen per deur zijn die de box maken waarin de deur wordt gerold, plus twee stukjes als geleidingsrails. De deur zelf is van karton en niet rolbaar, en kan dus alleen open of dicht zijn. Vanuit buiten is er niets van te zien.

Mocht ik een diorama hebben willen maken, dan had ik het wellicht gedaan. Maar ja, mijn doel was een beetje aankleding, en geen echt diorama.

Bestaan deuren zoals ik het nu heb gedaan? Ja, alhoewel ik ze in NL zelden heb gezien. Vergrendeling is dan gewoon een balk of ander voorwerp dat achter de deur wordt geplaatst nadat de deur op zijn plek is gezet. Werkt dat? Ja. Is het inbraak-proof? Nee, niet echt. :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]