Ik plaats deze hier maar aangezien het niet echt een diorama is, maar meer aankleding voor prefab diecast automodellen.
Cobaanii is een Japans merk dat short-run kits uitbrengt op diverse schalen en van diverse onderwerpen. Je kan het bij de betere internationaal verzendende Japanse hobbyshop vinden, bijv. Hobby Link Japan. De kits bestaan hoofdzakelijk uit lasercut karton en hout. Enige tijd geleden hebben ze een garage voor 2 auto's uitgebracht in de schalen 1/24, 1/43, en 1/64. Ik heb toen de 1/43 versie aangeschaft, om voor wat variatie te zorgen in mijn dislply van diecast autootjes.
Doos:
Inhoud:
(basis)
(vloerdelen)
(deuren en gevels deel 1)
(gevels deel 2, kozijnen, en doorzichtig plastic voor het glaswerk)
(gevels deel 3, deurklink, nog meer kozijnen)
(spanten voor het dak)
(dak)
(instructies)
Ik ben begonnen met het schilderen en assembleren van de basis. Alles is gewoon gespoten met Tamiya spuitbusverf, als je dunne lagen gebruikt gaat dat gewoon goed i.c.m. de kartonnen delen. Voor het plakwerk heb ik alleslijm van Bison gebruikt (van die doorzichtige papierlijm die stinkt).
Ook alle kozijnen geschilderd en geassembleerd:
Het glaswerk bleek wat problematisch te zijn, elk raam heb ik moeten bijsnijden omdat het te groot was voor de kozijnen.
Vervolgens de gevels in elkaar gezet. De gevels bestaan uit een binnen- en buitendeel, die ik eerst heb geschilderd. Na goede droging heb ik ze verlijmd en verder laten drogen onder een zwaar boek om ze goed plat te laten blijven. Daarna heb ik de kozijnen aangebracht, die erg krap pasten - dus ik heb wat moeten bijsnijden her en der.
Daarna heb ik de muren samengelijmd met de basis:
Deur er in:
...en de dakspanten toegevoegd:
Toen was het tijd voor het dak, dat enigszins onhandig bleek te zijn uitgedacht. Het dak bestaat uit twee stukken, die je geacht wordt in het midden samen te plakken met de nok bij het monteren. Alleen is dat heel moeilijk uit te lijnen en op zijn plek te houden. Dus eerst de twee dakhelften in het midden aan de binnenzijde vastgezet met een stuk masking tape:
(tussentijds heb ik dat dezelfde kleur geschilderd als de binnenzijde van het dak)
En toen was alles veel makkelijker:
Na droging kon ik vervolgens de buitenzijde van het dak spuiten. Daarna het dak op zijn plek gelijmd.
Vervolgens was er het probleem van de deuren. Dit worden geacht roldeuren te zijn, maar iets dat het mechanisme moet voorstellen zit alleen bij de 1/24 kit. Dus ik heb aangenomen dat het eigenlijk deuren waren die los in het kozijn konden worden gezet als de garage dicht moest zijn, en anders gewoon ergens werden gestald, bijvoorbeeld achterin de garage:
Met een autootje er bij (Tomytec Tomica 1/43 Toyota 2000 GT):
De dakspanten zijn nog enigszins zichtbaar:
Vervolgens een Trumpeter vitrine aangeschaft. Maar ja, die was groter dan de basisplaat:
Dus dan maar karton van de juiste dikte erbij gehaald, en de ruimte rondom de basisplaat uitgebreid van wat extra stallingsruimte:
En toen was hij klaar:
(Voertuigen: de al genoemde Toyota, Revell Bugatti EB110, Solido Bugatti Atalante, Solido Ligier JS/3, Onyx R390GT1)