Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: wo 16 feb, 2022 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ja hoor Klaas. Maar omdat ik een hele goede referentie heb vind ik het ook leuk om zo te scratchen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 21 feb, 2022 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Voor de volgende bedieningen had ik wat kruiskoppelingen nodig. De bediening zit niet eens in de kit laat staan de kruiskoppelingen. Dat wordt weer frezen, boren en schuren. Ik heb eerst een serie van drie gemaakt om te kijken wat het beste werkte. Toen ik een goede werkwijze had ben ik 4 nieuwe gaan maken.

Het uitgangspunt was messing staf van 2,5 x 2,5 mm. Na het frezen van een sleuf van 1,6 mm kon de vork op dikte gemaakt worden. Dit is 1,5 mm. toen dit gedaan was nog een gaatje boren van 0,5 mm en toen had ik dit.

Afbeelding

De ruwe vorm komt er al in. Dit werd in serie gedaan en aan twee kanten van de staf ( alleen die op de foto niet ). Zo kon ik genoeg vorken maken. Vervolgens heb ik het blok gemaakt van 1,5 x 1,5 mm. Hierin werden gaten geboord van 0,6mm.

Afbeelding

De hoeken van de vork worden afgerond en als we dan de onderdelen een beetje bij elkaar leggen dan krijg je al een goed idee van hoe het moet worden.

Afbeelding

Uiteindelijk was dit helemaal wat ik wilde dus ik ben een nieuwe serie gaan maken en dat ging een stuk sneller. De kruiskoppeling krijgt ook aan iedere vork een as uiteraard en daarvoor moest ik een gat boren van 0,8 mm.

Afbeelding

Nu kon ik weer de hoeken afronden, alles schuren en uiteindelijk had ik toen een koppeling.

Afbeelding

Dit was wel waar ik naar op zoek was dus snel de andere drie maken en toen had ik er vier.

Afbeelding

Nog een klein beetje schuurwerk en klaar. Nu kan ik verder aan de bediening en deze koppelingen ook gaan gebruiken. Dat is echter voor de volgende keer.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb de afgelopen tijd de kruiskoppelingen gebruikt in de bediening.

Linkerkant

Afbeelding

Rechterkant

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien heb ik het lijf wat dunner gemaakt zodat het nu beter in verhouding is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten. Ik ben de afgelopen tijd onder andere bezig geweest met de waterpomp ( boiler feeding pump ) en met de compressor. Ik ga het nu hebben over de waterpomp en een volgende update gaat dan over de compressor.

Voor de waterpomp en ook de compressor heb ik een AM setje van LZ models en daarin zitten oa de volgende onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook zit er bij de set een stukje koperdraad. eerst dienen de onderdelen goed schoongemaakt te worden want er zit wel wat flash op. Als dit gedaan is en we gaan het een en ander in/aan elkaar lijmen dan komen we al snel op een mooie pomp uit.

Afbeelding

Als ik dan ook even het kitonderdeel in elkaar lijm ......

Afbeelding

Ik heb de steun wel uit de kit gebruikt en als ik dan deze aan de pomp maak en ik hang alles aan de boiler dan krijg ik dit.

Afbeelding

Afbeelding

Ik houd de pomp even los want ik wil deze eerst in kleur zetten. Als ik binnenkort aan het frame begin en ik dan de boiler kan gaan plaatsen ga ik de pomp lijmen want er moet ook nog wat pijpwerk aan komen en dat wil ik nu nog niet doen. Zul je net zien dat het dan weer verkeerd is.

De volgende keer zal ik de compressor gaan tonen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
:shock: :shock: dat is wel een heel mooie toevoeging!
Wat een verschil met het stuk uit de kit :shock:

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2022 7:39 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Tjonge,wat een verschil. En dat er dan nog een update set voor is. Het is niet dat we het hier over militaire voertuigen of vliegtuigen hebben.

Heerlijk om de bouw te volgen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2022 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Wederom een mooie toevoeging aan het geheel. Wat ook wel mooi is aan dit soort kits is dat het toont hoe complex die technologie in die tijd was. En zo breng je dat ook goed in beeld. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2022 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Fantastisch (verbouw) werk maak je, ik wist niet dat je zoveel kon verbouwen aan een "plastic modelletje"

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2022 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank u heren.

Dan nu de compressor. Ook dit onderdeel is als Am aangekocht en bij het uitzoeken van de onderdelen zag ik dit.

Afbeelding

Twee keer hetzelfde onderdeel?? En ik miste ook een onderdeel. Hier is duidelijk iets niet helemaal goed gegaan bij de distributie :)
Dat wordt dus zelf wat fabrieken.

Dit onderdeel zat er ook nog bij.

Afbeelding

Maar goed, eerst maar eens aan de knutsel. Ik had wat 0.12mm schijfjes nodig en van styreen zijn deze niet sterk genoeg. Gelukkig heb ik wat dus messing liggen dus dat kon ik prima gebruiken. Ook had ik wat kleinere schijfjes nodig van 0,25mm en die konden wel van styreen gemaakt worden. Als ik deze schijfjes op elkaar ga lijmen krijg ik dat vast niet goed uitgelijnd dus ik heb ik het midden een klein gaatje geboord. Hier kon ik dan een staafje doorheen doen en dan werd het meteen ook wat sterker.

De schijfjes

Afbeelding

En over het staafje geschoven en gelijmd.

Afbeelding

Raar, die schijfjes zijn op deze vergroting soms wat schuin. Zal wel door de P&D komen denk ik dan.

Na het afknippen van het staafje kon de bovenkant erop en daar moesten wat boutkopjes op komen. Hier gebruik ik de boutkopjes van Meng voor.

Afbeelding

Nou, dat uitlijnen kan wel wat beter. Ik heb de kopjes eraf gesneden en het nogmaals geprobeerd.

Afbeelding

Ik vind het toch wat beter zo. Misschien moet ik nog even een vijltje langs de zijkant halen om de messing schijfjes wat beter uit te lijnen.
Maar ja, leuke gedachte maar uiteindelijk ben ik het vergeten :oops:

Nu kon er aan de zijkant een sleuf in gemaakt worden en dit heb ik met de proxxon gedaan.

Afbeelding

Nadat ik hier een stukje styreen in heb gelijmd en twee boutkopjes kon dit onderdeel aan het grotere deel bevestigd worden.

Afbeelding

Dat ziet er denk ik best wel goed uit zo. Na het monteren van nog wat onderdeeltjes had ik een compressor.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hiervan heb ik uiteraard een foto gemaakt met het kitonderdeel er naast.

[img]https://imagizer.imageshack.com/img922/4848/gtMe6a.jpg

Dat was wel weer de moeite waard. Ook de compressor laat ik nog even van de boiler maar het staat wel stoer.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was het voor nu even voor de boiler want ik wil even wat anders gaan doen.

Ik ga mij nu eerst op het onderstel storten en daar ga ik ook mijn handen vol aan hebben. De zijkanten van het onderstel van de kit vind ik er niet goed uitzien dus daar ga ik nieuwe voor maken.


Bedankt weer voor het kijken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2022 14:58 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Wat een heerlijke throw back in de oude stoomtechniek. Mooi opgelost.
En ik snap dat je zo nu en dan je gedachten even op wat anders wilt zetten. Ik wissel ook vaak tussen 2 kits om 'scherp te blijven'.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement