Hi all,
Op de Koningsdag-Vrijmarkt kochten we een aantal jaartjes terug een speelgoed graafmachine voor onze jongste telg.
Hij heeft er redelijk wat mee gespeeld, en het ding trok wel m'n aandacht: er zat een bestaand 1:1-model in.......
Nadat junior zélf (!!) met een ruil-voorstel kwam (hij wilde wel ruilen met één van m'n schaalmodellen...) begon het plan te rijpen eens serieus te kijken naar de detailering en op basis daarvan de analyse te maken waar het nou werkelijk om ging.
Het blijkt een speelgoed-modelletje van New Ray te zijn van een Caterpillar 325B L en op het www vond ik een forumbijdrage van iemand die "hetzelfde kunstje reeds had uitgehaald......
Ere dus wie ere toekomt: het oorspronkelijke idee kwam niet van mezelf, doch anderzijds is het handig om eens te kijken welke "valkuilen" er te verwachten zijn.
Onderstaand wat foto's van het proces.
Het originele model ^ wordt het meest verkocht samen met een (USA-) truck met dieplader waarvan de onderlinge schaalverhoudingen in elk geval mij de wenkbrauwen al doen fronsen...... (afbeeldingen willekeurig van het WWW).
De meeste werkzaamheden zaten in (het vinden en namaken van) de bestickering.
Naar mijn idee is dat toch wel één van de dingen die zo'n model z'n identiteit geven. Z'n herkenbaarheid!
Daarnaast: hydr. leidingwerk en -slangen op de graaf-arm aangebracht, bordessen en handgrepen gemaakt, cabine-interieur in de juiste kleuren gebracht én gecompleteerd. De rupsen heb ik compleet vervangen: die heb ik van een Bruder-Caterpillar-model gehaald, nadat ik voor junior z'n Bruder-Cat nieuwe (los) had gekocht. Én natuurlijk het in de juiste kleur spuiten van het geheel, evenals afwerken met blanke lak!!
Ziehier de beelden:
Dichtmaken van gaatjes in de graafarm met Miliput ^ (Nooit eerder gebruikt, maar érg goed spul!!)
Schakels van de rupsketting zwart spuiten ^ (buiten, bij mooi weer)
Bordessen maken ^ (van horrengaas)
In de primer spuiten met de airbrush ^
Caterpillar-geel spuiten met airbrush ^
Even een Dry-Fit m.b.t. de decals ^
Dat had nog vrij veel voeten in de aarde: na diverse keren printen zonk me de moed aardig in de schoenen, en wilde ik al haast een nieuwe inkjet-printer gaan halen.
Na wat speurwerk op internet echter maar eens een paar keer de printerkop gereinigd, en uiteindelijk het gewenste resultaat!
Na het Caterpillar-geel de juiste delen afgeplakt en zwart gespoten ^
Voor de rode streep in de belettering ^ bleek printen op transparante watertransferfolie helaas géén succes: de rode kleur ervan verbleekte volledig op de ondergrond, en dus moest ik wat anders zoeken.........
Dus de stickerverzameling er maar eens bij en de doos op z'n kop. Daar kwam iets uit wat heel goed leek te gaan, totdat iets later toch bleek dat de lijm door de tijd heen haar kracht had verloren, zoals op bovenstaande foto's te zien is.......
Uiteindelijk tóch iets anders gevonden wat wél goed bleef zitten.
Vervolgens bestickeren, één van de leukste zaken aan een model m.i.:
Daarna de 2-componenten blanke lak gespoten met de airbrush:
Om vervolgens nóg een keer "de hele zooi" af te plakken omdat de binnenzijde van de cabine nog in de juiste kleur moet:
Het interieur dient vervolgens ook "onder handen genomen te worden".
We beginnen met de uitgangspositie:
Waarop al te zien is dat ik een display heb toegevoegd op de console rechts.
Verder moet de bestuurdersstoel natuurlijk van stof en armsteunen worden voorzien, de veiligheidshendel moet worden gemaakt, moeten de bedieningshendels in de juiste kleur, evenals de rest van de materie;
Met het interieur IN de cabine geplaatst ziet het er vervolgens zo uit:
En vervolgens, om het mysterieus te maken: donkere, zonwerende beglazing geplaatst.
Zodat er van het cabine-interieur weinig meer te zien valt......
Nog wat "touch-ups" door hydr. slangen aan te brengen her en der:
Met als eindresultaat:
En op de dieplader in de vitrine:
"All's well ends well" zegt het Britse spreekwoord immers!!