Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een "aalput" is nochtans AN voor "beerput"! :roll:

Ik kan je er nog heel wat meer over vertellen maar misschien gaan we dan teveel offtopic! :mrgreen:

Btw: die freesmachine: is dat CNC?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Ja, mijn Opa had het ook altijd over een beerput. In Soest gooiden ze de "beer" ook over het land.
Maar laten we inderdaad maar niet te diep in dit onderwerp duiken :wink:
Het zaakje stinkt :cry:

De freesmachine is een Proxxon MF70 tafelfrees met kruistafel. Geen CNC dus. Ik zwengel nog ouderwets met de hand. Ik kan er een CNC machine van maken, maar dat is me een beetje te prijzig.

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bjor schreef:
De freesmachine is een Proxxon MF70 tafelfrees met kruistafel. Geen CNC dus. Ik zwengel nog ouderwets met de hand. Ik kan er een CNC machine van maken, maar dat is me een beetje te prijzig.

Ben

Geen CNC dus, ik moet ook frezen met de hand... overlangs kan ik automatisch laten gaan maar dwars moet handmatig.
Wat is er na het toilet aan de orde?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
"Wat is er na het toilet aan de orde?"

Handen wassen! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Handjes gewassen.................. :D

Het toilet wordt nu in de verf gezet. Dan worden het toiletraampje geschilderd en het toilet voorzien van witjes.
Daarna het plaatsen van de kozijnen van toilet en provisiekastdeur en de trap, het schilderen van de voordeur, maken en spuiten tegelwand in de gang (met een vergelijkbaar motief als in de keuken) het maken en plaatsen van de deuren naar voor- en achterkamer en het tekenen en laten printen van een terrazovloer. En als ik er aan toekom: het maken en aansluiten van een ganglamp.
En laten we de details niet vergeten: een emmertje met zaagsel, wekflessen en andere proviand in de provisiekast, lichtschakelaars, deurmat enz.

Foto's van de volgende stadia volgen.................


Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
LanciaDelta schreef:
"Wat is er na het toilet aan de orde?"

Handen wassen! :brouw:

LOL LanciaDelta :lol: :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2018 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Het is al bijna een jaar geleden sinds de laatste voortgangsmelding van ons jaren '20 huis. In het afgelopen jaar veel gebouwd, maar even niet aan het huis. Wel een treinbaan voor de keinkinderen gebouwd en een stel Dinkey Toys nieuw op de bandjes gezet en natuurlijk druk aan mijn N-spoorbaan gebouwd.
Maar sinds een paar weken weer bezig met het huis. Mijn vrouw zorgt voor het schilderwerk van een aantal onderdelen, terwijl ik de Granito vloer in de gang maak. Daar plaats ik binnenkort een plaatje van. Ook komt binnenkort de voordeur klaar.
Ook maar eens begonnen met de raamkozijnen. Er moeten drie schuiframen op de begane grond komen. .............................Oeps, dat gaat niet passen. De wanden van het huis zijn van 8mm populierentriplex en ik heb tenminste 12mm ruimte nodig om te voorkomen dat de kozijnen uit de muur steken. Daar moet dus nog een extra plaat van 4mm tegenaan. Maar die bleken net uitverkocht. Dat duurt dus nog een weekje.

Maar we zitten niet stil. Behalve de aan de gangvloer moeten er nog veel voorwerpen voor het huis worden gemaakt. Nu waren we twee weken geleden een weekje op vakantie op de Veluwe en vonden daar het Ambachten- en speelgoedmuseum in Terschuur (bij Barneveld). http://www.ambachtenmuseum.nl/
Dat staat propvol met duizenden voorwerpen van 160 verschillende ambachten en met honderden huishoudelijke voorwerpen uit het begin van de 20e eeuw. Een schatkamer vol voorbeelden voor ons huis, zoals een munt-gasmeter, kolen en oliekachels, meubels, klokken, radio's en grammofoons, gereedschappen, lampen, wasmachines, wringers, lopers, enz., enz. We hebben er in totaal 7 uur likkebaardend en fotograferend rondgelopen. Ik kan het iedere modelb(r)ouwer met ambities voor historische modelbouw aanbevelen. Ik heb voorlopig genoeg te bouwen :mrgreen: .

Binnenkort volgen de foto's..............................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Heel snel gaat het allemaal niet, maar de gangvloer is klaar om geprint te worden. Het heeft wat moeite gekost om een paar mooie voorbeelden te vinden van een Terrazzo vloer. Ik heb verschillende pogingen gedaan om foto's van zo'n vloer te vinden en in een tekening te plakken zonder een te groot helderheidsverloop. Maar dat is na een aantal pogingen nog redelijk gelukt.

Dit is de oppervlakte van de gangvloer.
Afbeelding

Hij wordt tweemaal afgedrukt op A2 papier en daarna gelamineerd. Daarna snij ik de vloer uit en plak hem in de gang. Er konden net twee tekeningen op één A2, dus heb ik een reserve als ik een foutje maak bij het snijden.

Hier een detail van de vloer aan de onderkant van de trap.
Afbeelding

Volgende week gaat het bestand naar de drukker. Ik ben benieuwd......................

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2018 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Een huis zonder sanitair is niet bewoonbaar en ook de bouwers hebben wel eens hoge :(
Daarom voorlopig de eenvoudige poepdoos geïnstalleerd:
Afbeelding

Hij bestaat uit een tonnetje en een blikken trechter.
Afbeelding

De hoepels en handvatten moet ik nog een beetje vervuilen en de wc deur is ook nog niet helemaal geverfd.
De tegels in de wc bestaan uit simpele witjes van niet al te beste kwaliteit.

O ja, de inhoud van het tonnetje riekt niet :wink:

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2018 10:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf man, met die tegelbarsten ziet het er echt herkenbaar en realistisch uit. Ik kan mij echter niet voorstellen hoe dat geweest moet zijn, ik heb alleen de porseleine potten meegemaakt, zelfs bij mijn opa en oma die toch echt wel een oud huisje hadden en vrij simpel leefden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement