Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 8:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Een nieuwe uitdaging waar ik al lang tegenaan loop, naast een VOC schip: een kathedraal op schaal.
Geen lange introductie, het wordt een model naar eigen inzicht en een mix van de bekende en minder bekende kathedralen met als het even kan veel
gotische elementen.

Ik heb nog met de gedachte gespeeld om hem geheel van luciferhoutjes te bouwen, kocht voor 2 tientjes een 'paar' van die stokjes (zo'n 2kg ofwel 25.000 stuks)

Afbeelding

omdat er van die kunstenaars zijn die daar ongeveer zoiets van maken:

Afbeelding

maar zo'n kunstenaar ben ik helaas niet ...

Missie mislukt of toch niet?

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte methode en materiaal kwam ik dus o.a. op een 3D printer uit.

Dit is 'm geworden:

Afbeelding

Deze printer heb ik gekocht bij https://www.3dninja.nl/nl/3d-printers/ een site met uitstekende reviews waar ik me bij aansluit.

De Da Vinci heeft zeer goede recensies, ondanks zijn veel lagere prijs toch een resolutie vergelijkbaar met de duurdere exemplaren.
Het print oppervlak is kleiner, 15x15x15 cm en hij is niet al te snel. Doch de eerste resultaten gaven mij een zeer bevredigend gevoel.
Het filament kan alleen bij XYZ aangeschaft worden, das dan wel een nadeel, er zit een chip in het filament waardoor er geen filamenten van andere
merken ingezet kunnen worden. Een rol van 100m/600g kost ongeveer 3 tientjes. Ik heb op dit moment nog geen idee hoeveel je daarmee kunt printen.

Installeren was binnen 10min. gebeurt en ook de stuursoftware werkt goed.
De printer komt met 1 rol filament en je krijgt er 3 nozzles bij; 0,1 0,2 en 0,4 mm, dit bepaald je resolutie.
Reinigingsmaterialen en 3 vellen plaktape voor een betere hechting van het werkstuk op het printoppervlak zitten er ook bij.

Een eerste printje liet meteen los van de plaktape. Ik had al van een collega vernomen dat dat een probleem kan zijn en
daarvoor had ik dus gelijk een BuildTak surface mee besteld https://www.3dninja.nl/nl/buildtak-3d-print-oppervlak.html
Deze erop geplakt en daarna heeft het nooit meer losgelaten. Na het printen kun je het werkstuk met een groot plamuurmes van het bed afsteken.

Uitlijnen doet hij met 1 druk op de knop en je hoeft verder niets in- of af te stellen. Naja, je moet het filament aanbrengen :lol:

Ik heb in eerste instantie gewerkt met het tekenprogramma 'TinkerCad' een simpel online programma om snel wat eenvoudige figuren te maken.
Echter miste ik al snel bepaalde functies en ben overgestapt op Autodesk 123D Design wat gratis te downloaden is. Ook hier zitten nog wel wat bugjes
en onvolkomendheden in maar in principe kan ik er alles mee tekenen, tenminste waarvoor ik het wil gebruiken ;)



Genoeg gezwetst, plaatjes willen we zien.


Plannen
Afbeelding


Tekenen
Afbeelding



Printen zonder nabewerken (behalve wat verf)
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Vooral dit raampje vind ik zelf erg fraai geworden
Afbeelding


Afbeelding

Het schilderwerk is nog niet om over naar huis te schrijven, daar moet ik nodig eens wat aan doen.
De schaal wordt ca. 1/87. De afmetingen zullen dan grofweg lxbxh = 150x100x150 cm bedragen en misschien maak ik er wel een module van.

Zo, de teerling is geworpen! We zullen zien hoe ver ik kom.

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Laatst bijgewerkt door SuperSylvester op do 29 jun, 2017 20:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Lijkt me interessant genoeg om te volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 8:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, hoe lang duurt het printen van 1 element?

Volgen aan!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
De muurdelen doen ongeveer een uur, het kerkraam was in een kwartiertje gedaan en de zuilen 1,5 uur.

Het eerste muurdeel trok tijdens het printen enigszins krom waardoor de printkop tegen het werkstuk aanliep.
Na enig zoeken blijkt dit een bekend euvel vanwege het afkoelen van het filament. De oplossing: ik heb de zgn. 'Brim' instelling geactiveerd.
Deze legt eerst een dun bedje onder je werkstuk waardoor temperatuur verschillen opgevangen worden.
Daarna ging het vele malen beter. Het vliesje kun je naderhand eenvoudig verwijderen (zal er tzt een foto van nemen).

Al met al zijn mijn eerste ervaringen zeer positief te noemen en het is erg leuk om je eigen ontwerp voor je neus tot leven te zien komen.

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Dit kan wel eens een leuk project worden ja :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Een hele tijd stil geweest hier, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt natuurlijk :)

De plannen voor 'een kathedraal' zijn gewijzigd in 'De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch' (wie kent hem niet :P ) op schaal 1/87.
Op internet de nodige info verzameld en een aantal zeer fraaie tekeningen gevonden waar toch iets van gemaakt moet kunnen worden dacht ik zo.

Een kleine impressie:

Afbeelding

Afbeelding


In Madurodam staat een model in de schaal 1/25, kosten ca. 1.000.000 Euro (!).
(mijn budget is helaas ietsje kleiner)

Afbeelding

Het bouwen begint uiteraard bij de funderingen:

Afbeelding

Bron: http://www.dbnl.org/tekst/peet048sint01_01/

Afmetingen van het model worden ca. lxbxh = 132x72x84cm, dit wordt dan een module van 160x100cm.

To be continued.

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat zijn serieuze afmetingen van een serieus bouwwerk. Ik zit er klaar voor dus ga je gang. :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Ja Ferry, en daarom heb ik wat zitten sjoemelen met de afmetingen en kom ik precies uit op: lxb = 122x61 cm :idea: en laten ze nou in de bouwmarkt precies deze maat op voorraad hebben :lol:

Het gemeentebestuur heeft groen licht gegeven voor de bouw van de replica van deze middeleeuwse kathedraal.
Te beginnen met een MDF basis in de primer

Afbeelding


En alsof de ..uhhh duivel ermee speelt, komt gelijk de bouwcommisie op inspectie

Afbeelding

Zoals eerder aangekondigd, beginnen we met de funderingen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


En de eerste steunbeer

Afbeelding


Afbeelding


Hier op zn plaats gezet samen met een steunpilaar, enja, er komt ook gedeeltelijk een interieur in

Afbeelding


Een van de vele boogmuurtjes aan de binnenzijde

Afbeelding


Een buitenmuur waarin straks het glas-in-lood-raam wordt geplaatst

Afbeelding


Een eerste indruk van de samenstelling, hier staan alle onderdelen nog los om te kijken of alles een beetje past.

Afbeelding


Als laatste nog een testje met een likje verf en middeleeuwse ouderdom

Afbeelding


Het heeft even geduurd maar het was ook een lange zit om alles voor te bereiden en uit te zoeken. Daarbij opgeteld
mijn onervarenheid met 3d printen (er mislukt nogal eens wat :roll: ) maar opgeven staat niet in mijn woordenboek :D

Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 maart, 2015 19:33 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Uitweg
Jack,
Het ziet er veelbelovend uit! Ben heel benieuwd naar het verloop hiervan.
Je hebt er een volger bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Begin ziet er al zeer goed uit!!! Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement