Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2017 21:38 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Een nieuw model op de werkbank. Ik ben bezig met twee schepen. Maar omdat ik graag na het werk ook even gewoon wat makkelijks wilde doen om tot rust te komen dacht ik dat papierenmodelbouw wel iets zou zijn. Dus maar eens op het internet gaan zoeken en veel, heel veel gevonden. Omdat ik zelf een beetje veel fan ben van transformers en aanverwanten vond ik de Bumblebee wel erg mooi en heb besloten deze als blijvertje voor mijzelf te bouwen.
Een intro is denk ik niet echt nodig omdat de meesten onder ons de Transformers wel zullen kennen en daarom zal ik zo ook snel overgaan tot het verslag. Wel zo leuk.
Een kleinigheidje. Ik had alles gedownload en geprint. Maar omdat ik niet echt heel bekend ben met het papieren modelbouw en ook wel een beetje van een soort verassing houd tijdens het bouwen. Heb ik niet echt gekeken naar de inhoud. Nu na zeker 2 maanden bouwen in de vrije weekeind dagen heb ik besloten nog eens te gaan kijken. Het bleek niet echt een beginners bouwplaat maar voor gevorderden en meer dan 1000 stukjes... Ik heb het hoofd, en rechterbeen inmiddels af en zal dan ook stukje bij beetje een kleine post inzenden.

Het gedownloade model vind je hier.

En natuurlijk het verslag zelf.
photo 402433
De start vanuit de printer. Ik heb bij de Action een flink pak knutsel papier van een mooie dikte gekocht die ik nodig had voor het opstarten van het bedrijf. Ik had de kleur nodig en had het wit nog over. Hier zat wel een motief ingedrukt maar de achterzijde was mooi glad. Dit is dan de voorkant geworden. Komt het papier ook eens op.

photo 402444
De start van het hoofd, ik heb het hoofd als eerste gekozen om te bouwen. Geen idee verder waarom. Het model heeft los te bouwen onderdelen. Het hoofd, twee losse armen, torso, twee losse benen. De los gebouwde delen worden als laatste stap aan elkaar gezet zodat het figuur kan staan en bewegen. Ik denk alleen niet dat ik het bewegend houd.

photo 402442
De eerste details worden aangebracht alvorens het hoofd in elkaar zit. Dit heeft met de bevestiging hiervan te maken. De ogen zijn vormgegeven als cilinders en worden vanuit de binnenkant vast gelijmd.

photo 402448
Nu de ogen er in zitten kan het hoofd dicht geplakt worden. Het gele gedeelte past netjes, wel even oppassen dat het hoekje boven de neus exact in het midden past. Anders ziet het er straks een beetje vreemd uit. Dit zit snel scheef.

photo 402451
De basis van het hoofd word afgemaakt met de gele stroken die uitgesneden zijn. Deze komen tussen de gele delen over het zwart van het hoofd aan de bovenkant vast gezet.

photo 402450
Nog meer kleine onderdelen, deze flapjes en plaatjes geven de expressie aan het gezicht. Dit worden de wenkbrauwen, mond, enz. Ik heb deze aan de onderzijde voor het uit snijden eerst zwart geschilderd. De witte achterkant van het papier blijf je anders zien.

photo 402452
Nu ook de laatste onderdelen geplaatst zijn en de cilinder onder het hoofd waarmee deze straks bevestigd word is het klaar.

photo 402458
De voet, als eerste word er een wiel gemaakt. De velg en band zijn reeds klaar en droog. Ook de spaken van de velg zijn inmiddels klaar en kunnen in het wiel gezet worden. Alleen dit zijn al 30 stukjes zeg maar.

photo 402459
Nu het wiel klaar is kunnen de remschijven gemonteerd worden. Ook hier weer een flink aantal stukjes. Aan de achterzijde is het wiel al voorzien van de schijf. Nu aan de voorzijde nog.

photo 402462
De basis van de voet, deze is flink aan de maat en moet ook erg exact gevouwen worden. Wanneer dit niet toch is, komt de rest scheef te staan en blijf je zien.

photo 402461
Spatbord deel en wiel constructie voor de ophanging inmiddels klaar. (Ik heb echt geen verstand van auto's en weet dus ook niet alle benamingen. Ik weet hoe een stuur, stoel, wiel heet en dan houd het wel op).

photo 402464
En nog meer auto onderdelen op de voet. Zo is goed te zien dat het een robot is die opgebouwd is uit auto onderdelen.

photo 402468
De voet is klaar. Goed te zien dat het wiel de hak is. Deze word gesteund door een aantal andere onderdelen van de auto. Vraag maar niet welke dit zijn. :mrgreen:


Binnenkort weer meer. Het been is nog in de maak. Ook daar weer veel plaatwerk en draaiende onderdelen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 8:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Erg leuk wat je hier laat zien, het lijkt zeker me niet het makkelijkste model!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie start van een mooi model. Veel succes...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement