Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2016 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Het volgende gebouw wordt de Rotterdam en die staat inderdaad in Rotterdam ;)

Met dit gebouw ga ik een uitgebreide stap voor stap how to schrijven voor de beginnende papierbouwer :!:

Alle gereedschap dat gebruikt gaat worden is een priem, scherp mes, liniaal, potlood, pincet en lijm.
Ik zal 2 soorten lijm gebruiken en in de beschrijving zal duidelijk worden waarom.

Het begin is de bouwplaat zelf:
Afbeelding

Als je goed naar de bouwplaat kijkt zie je 3 verschillende lijnen.
De dichte lijn ____________ Dat is de snijlijn
De stippel lijn ---------------- Dat is de berg vouwlijn ( Blauwe pijl)
De onderbroken stippellijn __ .. __ .. __ .. Dat is de dal vouwlijn. ( Groene pijl)
Afbeelding

Voor dat er gesneden gaat worden gaan we eerst de vouwlijnen rillen. Rillen is met een bot voorwerp de lijnen indrukken.
Dit kan met de achterkant van een mes of bijvoorbeeld een lege balpen. Zelf gebruik ik een botte priem.
Voor de berg vouwlijnen is dat niet zo moeilijk, leg een liniaal langs de stippellijn en ril met bijvoorbeeld de priem.
Afbeelding

Voor de dal vouw is dat natuurlijk een stuk moeilijker want die moet aan de achterkant gerild worden.
Daarvoor prik je met een naald een gaatje aan het einde van de onderbroken stippellijn:
Afbeelding

Het rillen aan de achterkant doe je dan van gaatje naar gaatje:
Afbeelding

Afbeelding

Als de ril lijnen gedaan zijn kan het onderdeel uitgesneden worden. Ik snij alles maar knippen met een schaar kan natuurlijk ook.
Afbeelding

Afbeelding

En als je net als ik een aantal onderdelen tegelijk snij niet vergeten om het nummer aan de achterzijde te noteren ( Of in dit geval een letter)
Afbeelding

En op deze wijze kunnen dan alle onderdelen gerild en gesneden worden:
Afbeelding

De bodem plak je op een stuk karton, gewoon van een pak wat iedereen in de kast heeft staan, om extra stevigheid te krijgen.
Afbeelding

De rillijnen zijn gerild, deze vastpakken en voorzichtig omvouwen. Door de rillijn zal dit gemakkelijk gaan.
Afbeelding

De berg vouw:
Afbeelding

En de dal vouw:
Afbeelding

En zo kunnen al de rillijnen gevouwen worden;
Afbeelding

Om een mooi afwerkt model te krijgen is het belangrijk om de snijranden nu in te kleuren.
Dit kan heel eenvoudig met een zacht potlood:
Afbeelding

Ook bij de vouwlijnen kan we eens wat wit doorkomen en dit kan ook gewoon aangezet worden:
Afbeelding

En dan is het tijd om te gaan lijmen, voor de kleine delen gebruik ik witte lijm bijvoorbeeld houtlijm. ( Zelf gebruik ik de Kittifix lijmen die speciaal voor papiermodelbouw zijn ontwikkeld en ook erg goed zijn maar ook een stuk duurder )
Gebruik een schoteltje of iets dergelijks en spuit daar een klein beetje lijm op. Vervolgens met bijvoorbeeld een cocktailprikker de lijm dun opbrengen
Als je gaat lijmen begin je met de grootste lip, hiervan doe je op een klein stukje lijm opbrengen zo kan je beter recht plakken. Als je de hele lip in een keer vol met lijm smeer kan je niet goed meer corrigeren:
Afbeelding

En deze kan je dan met de pincet vast knijpen:
Afbeelding

Als dit stukje vast zit kan je de rest van de lip insmeren met lijm, nu heb je een vast punt zodat je mooi recht kan plakken:
Afbeelding

Afbeelding

Nu de grootste lip geplakt is kan er verder gegaan worden met de kleine lipjes, doe deze een voor een!
Afbeelding

Bij het laatste lipje wordt het wat lastig maar als je een beetje druk op het papier zet gaat het bol staan. Je kan dan een beetje lijm op het laatste lipje smeren:
Afbeelding

En zo heb je een mooi doosje:
Afbeelding

Op deze wijze kunnen alle doosjes gemaakt worden:
Afbeelding

Als alle doosjes klaar zijn kan je met de tekening een dry-fit maken om te zien waar alle doosje moeten komen te zitten;
Afbeelding

Voor de grotere delen aan elkaar te plakken gebruik je een hobby lijm bijvoorbeeld Velpon. ( Zelf gebruik ik de Kittifix lijmen die speciaal voor papiermodelbouw zijn ontwikkeld en ook erg goed zijn maar ook een stuk duurder )
Afbeelding

Omdat deze lijm een wat langere droogtijd heeft is dat ideaal voor grotere oppervlakte, je moet dus ook wat langer wachten tot de lijm droog is.
Maar met wat druk is dat geen probleem:
Afbeelding

Afbeelding

En als alles aan elkaar geplakt is ziet het er zo uit:
Afbeelding

Eind foto's:
Afbeelding

Afbeelding

En de skyline van Nederland tot zover:
Afbeelding


Het was even wat werk maar wel leuk om te doen!
Mocht je naar deze how to nog vragen hebben laat het maar weten.

Het volgende gebouw wordt de Rabotoren.


Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2016 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Bedankt voor de duidelijke uitleg! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Het volgende gebouw: de Rabotoren in Utrecht.
Afbeelding

Snijden en plakken:
Afbeelding

Rond maken is wel lastig, om papier mooi rond de buigen doe ik die eerst rollen met een stuk rond hout op de onderkant van een muismat:
Afbeelding

Alle onderdelen klaar en in elkaar plakken maar:
Afbeelding

Afbeelding

En zo is deze klaar:
Afbeelding

Afbeelding

En bij de rest van de gebouwen:
Afbeelding

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement