Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Hallo allen,

De bedoeling is om over een (niet nader te noemen) tijd te beginnen met scratchbouw van de Zwart Zee IV. Ik heb mezelf reeds voorgesteld https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=75&t=45891 en daarin kan je lezen dat ik al geruime tijd in ieder geval de plannen heb om te beginnen, maar dat ik nog niet de tijd heb kunnen vinden. Inmiddels heb ik wel de tekeningen weer gevonden waarvan ik dacht dat ik ze besteld had (aantal jaar geleden). En mijn geheugen bleek nog te kloppen ook! Ik heb ze allemaal weer kunnen vinden.

Maar waarom dan een topic in dit hoekje? In mijn voorstel topic kwam een ander projectje naar voren. Namelijk een poppenhuis op schaal 1:24. Mijn vriendin was op zoek naar iets wat ze kon doen en kwam uit bij een bouwpakket van een poppenhuis die goed te betalen was. Enthousiast als ze is: meteen besteld en een paar dagen later kwam er een pakketje.

Wij hadden geen enkel idee van de wereld van poppenhuizen, maar we kwamen er al snel achter dat dit een erg grote wereld is. Ook kwamen we erachter dat de gangbare schaal 1:12 was en dat er voor 1:24 eigenlijk niet zo gek veel meer te vinden is. Gelukkig vinden we het leuk om zoveel mogelijk zelf te doen, ipv het huis vol te zetten met (dure) gekochte meubels en accessoires.

Het poppenhuis wordt uit triplex platen gedrukt en vervolgens kan je het in elkaar schuiven. Nummertje A op plaat A gaat in nummertje A op plaat B and so on. Al snel bleek dat er een hoop aangepast zou moeten worden om ervoor te zorgen dat het een prachtig poppenhuis ging worden. Nadat alles in elkaar zat, bleek het dusdanig vol kieren en wiebelende delen te zitten dat we hebben besloten het goed aan te pakken. Gedeeltelijk dus weer uit elkaar en alles gaat gelijmd, geplamuurd, geschuurd en geverfd worden.

Er zijn ideeen genoeg en er zijn ook erg veel voorbeelden. We zijn nog aan het uitzoeken wat precies de stijl gaat worden, maar de inrichting zal een brocante stijl worden. Verder zijn we druk bezig met het steeds opnieuw verven, zodra het niet naar onze smaak is. Maar eens komt er een moment dat we beide denken: Ja! Dat is het. De verlichting zal bestaan uit 1:24 lampjes en hier en daar wat zelf gesoldeerde led-lampjes voor extra licht (kan ik meteen oefenen voor de verlichting op de Zwarte Zee).

Plannen om meubeltjes zelf te maken (figuurzaagmachine is inmiddels in huis) van hout en extra accessoires van fimoklei zijn er genoeg!

De progress zal niet erg snel gaan, aangezien we er natuurlijk niet elke dag aan werken en alleen de avonden en de weekenden vrij zijn.

Grts,
Bart


Laatst bijgewerkt door Zwarte Zee IV op wo 17 feb, 2016 14:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Aha... de eerste steen is gelegd... ben heel erg benieuwd naar de foto's en de vorderingen. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Omdat we aan het begin staan van dit project, hebben we niet altijd foto's gemaakt. Dat zal ik nu proberen wat beter bij te houden.

Het prille begin. Hier kan je ook zien uit wat voor platen de onderdelen gedrukt worden:

Afbeelding

En na een aantal avonden bouwen zat het huis in zijn geheel in elkaar:

Afbeelding

In een rommelwinkeltje hier in de buurt vond Liselotte (mijn vriendin) zowaar bijbehorende meubeltjes. Ook dit was een bouwpakketje. Wat later ook met het huis het geval was, bleek ook aan de hand te zijn met de meubeltjes. Vaak past het net niet of blijven er grote kieren over. De meubeltjes die we van dit bouwpakket gaan gebruiken zullen dus ook onder handen genomen worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk moest dat allemaal even gepast worden in het poppenhuis:

Afbeelding

Vanaf dit punt hebben we eigenlijk besloten om eerst het huis zo ver mogelijk af te krijgen en dat later pas de meubeltjes zullen worden gemaakt (sommige misschien zelfs van scratch).

Het poppenhuis zit hier voor een deel weer in elkaar. (of eigenlijk: voor een deel weer uit elkaar gehaald):

Afbeelding

Een kamertje is al gedeeltelijk behangen. Dat hou je toch niet tegen. Het is misschien niet de goede volgorde, maar het is even heel leuk om te doen na al behoorlijk wat schuur en vul werk

Afbeelding

Zoals op bovenstaande foto te zien is, kan je bij het erkertje al een behoorlijke kier zien. Deze gaat ook nog opgevuld worden en van binnen zal hier een klein sierlatje komen te zitten. Zo voorkomen we dat er licht naar buiten gaat schijnen door de kieren en ziet het geheel er veel netter uit.

Onderstaand één van de vele torentjes. Zoals te zien is, zijn deze ook schots en scheef en vol kieren. Dit wordt natuurlijk helemaal opgevuld, gelijmd en gekit om er één geheel van te maken:

Afbeelding

De volgende foto geeft de voortgang een beetje weer. Een aantal losse onderdelen zijn al bewerkt en in de verf gezet. De buitenkant zal een soort wit worden (creme? leliewit?) met hier en daar gouden accenten, zoals te zien is bij het wat grotere onderdeel linksboven. Dit onderdeel heeft me aardig wat werk gekost. Dit bestond uit 6 lange stroken, die natuurlijk door de rechte kanten van het hout, geen 'ronde' erker vormden. Dat is helemaal opgevuld en geschuurd en vormt nu één geheel:

Afbeelding

Ook zijn wat erkertjes in elkaar gezet en zijn de trappen geschilderd. Hier komen duidelijk ook sommige gouden details weer in terug:

Afbeelding

Afbeelding

En zo staat het huis er momenteel bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat leuk was, is dat Liselotte bedacht om hele kleine boekjes te maken voor op een plank of in een kast. Ze heeft hiervoor de boekenkaftjes verkleint naar de goede schaal en deze op houtjes geplakt. Dat gaf een heel leuk resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

En tja.. soms moet je dus ook echt even opruimen....

Afbeelding

Ik hoop hier een klein beetje bij te kunnen houden hoe de voortgang is en ook hoop ik natuurlijk dat ik met sommige vragen hier terecht kan! Want het blijft toch een beetje scratchbouw en in mijn voorsteltopic kreeg ik toch ook al een hoop tips!
Het is erg leuk om samen een hobby te hebben.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 18:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het lijkt Villa Kakelbont wel, maar wel leuk dat je dat samen kan doen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik dacht dat ik een rommel op me tafel had!! :D

Leuk om dit samen met de vriendin te doen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, het gebeurt niet zo vaak dat de partners een hobby delen en dat huis... dat komt helemaal goed, dat heb ik al gezien! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 21:53 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Leuk huis. Heeft wel iets zo met al die details. Ga je zeker volgen, ben zeer benieuwd naar hoe dit vordert.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Bedankt voor de reacties! Ik had niet verwacht dat er zoveel interesse in zou zijn. Erg leuk.

Ik kreeg wat e-mailtjes dat er nieuwe berichten waren, dus ik snel naar de website en maar proberen in te loggen.. Kom ik er nu achter dat mijn gebruikersnaam Zwart Zee IV is in plaats van Zwarte Zee IV. Tja, dan gaat het inloggen moeilijk. Typfoutje tijdens het aanmaken blijkbaar :oops:

We hebben gisteren weer even samen gezeten. Het grote onderdeel heb ik aan het huis gezet. Natuurlijk had dit wat aanpassingen nodig, omdat je toch een onderdeel los maakt en dit dan precies moet passen. En als je iets los maakt, dan is het natuurlijk snel wat scheef of gedraaid. Maar het is gelukt. Hij zit:

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto en de foto hieronder (excuus voor de kwaliteit, het is nog niet zo licht hier 's ochtends :P ) laten heel duidelijk zien wat voor grote kier hier zit. Tussen de erker en het huis. Daar ga ik een klein malletje voor maken van papier of karton en dit zal ik vervolgens uitzagen en er tussen plakken. Dat zal ook weer geplamuurd/gekit gaan worden. Ook de binnenkant zal ik nog moeten doen. Dat wordt nog leuk in die kleine ruimte! (die er eigenlijk niet is....)

Afbeelding

Ook de deurtjes heb ik op maat gemaakt, want deze pasten echt voor geen meter. Nu kunnen ze tenminste dicht:

Afbeelding

Het ziet er een beetje scheef uit, maar in real life is het toch echt wat rechter.

Ook hebben we een torentje een stuk beter gemaakt dan die was. Die zat vol gaten en kieren. Dat is nu toch ook al weer een stuk beter!

Afbeelding

Nu dit grote onderdeel geplaatst is, kunnen we mallen gaan maken voor de vloer. We zijn van plan om hier een 'houten' vloer in de leggen van ijslolly stokjes. Dat wordt ook nog een uitdaging, aangezien de kamers zeker niet vierkant of recht zijn.

We hebben een winkeltje in Rotterdam ontdekt waar allerlei soorten tegeltjes te krijgen zijn. Vaak te groot, maar ach, we hebben niet voor niets een zaag! Daar gaan we zaterdag eens kijken. Liselotte is vandaag naar Utrecht met haar zus. Ik ben benieuwd wat er vanavond bij thuiskomst allemaal uit haar tas gaat komen... :lol:

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Leuk om zo samen dezelfde hobby te hebben.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villa Fantasia 1:24
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Van te voren hebben we het tegen elkaar gezegd: "als we iets niet mooi vinden, dan maken we het beter".

Bij deze :twisted: :

Afbeelding

Dit behang vonden we uiteindelijk toch niet helemaal passen. En gelukkig had ik dit al in elkaar gezet... :roll: Dat ging dus weer uit elkaar. Ook viel het me op dat je vanuit het huis eigenlijk helemaal niet op het balkon kon komen. Dat vond ik niet logisch, dus in het onderdeel hierboven kon ik nu makkelijk een deur maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die moet natuurlijk nog verder afgewerkt worden en de deur zelf zal ook nog gezaagd worden. Ook de deuren die ik eerder op maat heb gemaakt vonden we eigenlijk niks. Hier gaan we zelf een deur in fabriceren, waardoor ook e.e.a. weer dichtgemaakt kan worden. (waar eerst de 'aansluitingen' voor de deur zaten) In een klein poppenhuis winkeltje hebben we ook scharniertjes gekocht. Dat ziet er toch allemaal net wat leuker uit.

Er zat natuurlijk ook nog een hele grote kier in de aansluiting van de erker. Daar ben ik mee bezig geweest dit weekend:

De kier:

Afbeelding

Stukje hout op maat ertussen:

Afbeelding

Opvullen met vloeibaar hout:

Afbeelding

Schuren:

Afbeelding

En alvast een laagje verf:

Afbeelding

Liselotte heeft natuurlijk ook niet stilgezeten en is erg druk geweest met de hekjes schilderen (wat een werk is dat... al die gaatjes netjes schilderen.. :shock: ). Ook heeft ze een ander deel van de erker helemaal geplamuurd met vloeibaar hout.

Afbeelding

Dit weekend zijn we ook naar een winkeltje geweest waar ze allerlei soorten mini tegeltjes verkochten. Echt geweldig! Hier kunnen we leuke patroontjes mee gaan leggen. Hoe weten we nog niet, maar het wordt vast leuk! (en een klere werk... Haha! :lol: :mrgreen: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat we vaak met de maat verkeerd zaten, of niet meer wisten hoe groot alles nou moest worden, hebben we een 1:24 omaatje gekocht. Ziet er toch wel grappig uit:

Afbeelding

Tot zover de update. Eens zien wat komende week ons gaat brengen! Het is toch wel echt heel leuk om aan te werken.

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement