Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=47506
Pagina 5 van 5

Auteur:  aris5 [ zo 06 maart, 2016 2:07 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Volgende punt,

Op de foto is te zien, de motoren en de assen en de tandwielkasten en de wielen. 2 assen 2 mot0ren is 1 geheel geworden. En 180 graden gedraaid, er is geen voor en achterkant.
Duidelijk te zien ook, de motor rust door een Glijlager op de as

photo 363699

Auteur:  aris5 [ wo 09 maart, 2016 1:56 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Al snel kwam men erachter, dat er assen en lagers nodig zijn om te rijden. De oplossing werd gevonden in, glijlagers, recht of iets gebogen, de kogellager e.d., bestonden nog niet. Wel was in de metaal techniek de bladveren, kunnen veranderd worden door de spiraalveren uit de stoomtechniek.
Een combinatie van beiden werd toegepast.

Inderdaad in de aspot is ook een verenstelsel wat smeert. Inderdaad, iets met een spons en een bezinking en additieven. Later werd deze samensmelting verkocht als Margarine. Bij het onderhoud in de jaren 80 ging je als monteur een pakje margarine kopen, bij de kantine dame.

Wat is er nog meer aan de hand. De retourstroom, we wisten al, de + is de bovenleiding en de - is de rails. Maar terug voren,. we gebruiken 200 tot 330 A. Deze moet ook weer terug. De enige verbinding is de wielen, dan via lagers en tandwielen en (hier ontstond de electrisch lassen)

Als de tandwielen draaiden en er ging die 330 ampere doorheen. Dat zorgde voor vonkenbruggen, maar ook bij de tandwielen, smeltpunten. Dan loopt de boel als snel vast, De temperatuur op de raakvlakken, stijgt snel naar 500+ graden. Dus om het smelten en "kleven"van metaal tegen ye gaan is er gekozen, om vaste raakpunten aan te brengen. Zodat de aspotten, en alle lagers stroomloos zijn.

Wat is er nog meer nodig, inderdaad, de wielen, die brengen de retour stroom op de rails.

Om de assen en de daarop gegoten wielen te vervangen, zijn er verticale meters nodig, dus een hef-installatie. door middel van platen en bouten, mooren en tapeinden, is er een combinatie, om of, de as mee omhoog te nemen, of op de werkrails, achter te laten.




photo 364173

photo 364174


photo 364175

photo 364176

photo 364177

photo 364178

photo 364179

Auteur:  StevenVD [ wo 09 maart, 2016 12:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Wat een werk steek je in je verslag! Erg leerzaam en ook de plaatjes zijn duidelijk opgesteld. Als je het plafond schildert, let dan op de uitstoterrondjes die nog aanwezig zijn, ze moeten glad geschuurd worden.

Auteur:  walesha [ wo 09 maart, 2016 12:31 pm ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Boeiend verslag en verhelderende foto's... interessant te zien hoe een tram nu eigenlijk precies in elkaar zit. Laat het nog een schaalmodel zijn: de details spreken voor zich. :D
En dan heb ik het nog niet over de technische uitleg en de referentiefoto's.

Auteur:  RiksGewijs [ wo 09 maart, 2016 22:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Eigenlijk komt het er dus op neer dat er voor de geleiding van de stroom een omleiding gemaakt is zodat de tandwielen ontzien worden van deze stroom. Dit om ze heel te houden. En 300 Amp. Is geweldig veel... Moet je maar beter veilig houden. :) Dit even om te weten te komen of ik het echt snap.

Die tram die je van het Open lucht museum hebt gefotografeerd? Daarnaast staat een witte. Die heb ik dus een tijdje gevolgd. Had gewoon zin om mee te helpen destijds. Gaaf om te zien hoe zij dit tot in de puntjes restaureren. Dus ook rijdend houden.

Auteur:  RiksGewijs [ wo 09 maart, 2016 22:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Moest even zoeken naar de restauratie van destijds.
photo 364298

photo 364300
Mooi oom te zien dat het dak er weer op zit.

En natuurlijk het eind resultaat.
photo 364299

Auteur:  homeghost [ za 02 apr, 2016 12:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Prachtig verslag maak je ervan. Je gaat diep erin en maakt het een feest om te lezen.

Auteur:  aris5 [ vr 23 sep, 2016 3:57 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Lange tijd stil, nu de reden is waarom de beugel niet werkte en het pantograaf werdt

Pagina 5 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/