Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
@kees,

Vergeet de tram in Den Haag niet!! :D

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 1:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Hoi Kees, dank voor je bericht, ik heb gezocht, naar de blauwe tram. Het verschil met de kit die ik heb, dat de blauwe een aantal jaar later ontworpen is, de bestuurder al binnen mocht staan in ieder geval achter een ruit. Ook waren de mensen toen gewend dat er geen paard voor loopt. De latere uitvoering van mijn kit is verbouwd naar deze uitvoering rond, 5 of 6 jaar na het in dienst nemen.
Bij de blauwe tram was het grote verschil, bij deze is er een grotere afstand tussen de assen en definitief uitgevoerd met een pantograaf, met koolstof sleepstuk(ken). Die zijn later ook aangebracht, op mijn kit. Daarna is ook de discussie ontstaan, is het een beugel of een pantograaf.

De ervaring was ook al, mensen in en uitstappen via de voor en achterbalkon is niet zo handig, vandaar het middenbalkon. Zolas bij de blauwe tram, er kwamen toen ook wissels in beeld, die moesten genomen worden, of onder een stukje bovenleiding door te rijden, toen heel modern, of met het wisselijzer. Vandaar een deur op het afgeschafte voorbalkon, zodat de bestuurder, c.q conducteur kon uitstappen.

De overgang naar het middenbalkon, was ook een heel verschil, toen kon de tram gaan rijden, zonder dat er bij de bestuurder een kaartje gekocht hoefde te worden. Dit scheelt op drukke stations waar wel 17 personen instapten, soms 5 minuten. Op tijd rijden of voorspelbaar en een vaste dienstregeling werd belangrijker. Betekende ook dat aan de buiten strippen geen dieren meer vervoerd mochten worden, dat werd nu een groot probleem. Om de passagiers te laten wennen, zijn de metalen staf in de lengte richting, veranderd door holle buis tinnen buis, zodat deze gewoon afbrak. Of gewoon niet meer geplaatst.

Verschil wat ook doorgevoerd werd, doordat de grote pantograaf, zie foto, op het dak ging, is het dak lager gemaakt, zodat, ook hier er in de passagier ruimte een afvoer ontstaat, voor de houtkachel en olie walmen.

Met name door het middenbalkon, wel ook afgesloten kon worden, was er een aparte ruimte, wat voor en achterkant werdt. De ruimte, het dichtst achter de bestuurder, werd 1ste klas. De ruimte achteraan werd 2 klas. Kon men ook kiezen of men wilde staan of zitten op het aantal beperkte plaatsen. 1 klas sta je nu eenmaal luxer. Omdat het passagier aanbod ook groter werd, is het middenbalkon, ingericht als ook passagier ruimte, wanner er grote drukte is, kon de conducteur besluiten het extra stoeltje neer te klappen, zodat er ook een zitplaats ontstaat. Het enige nadeel is, het middenbalkon, werd voor 3 derde klas, hier rookte men geen sigaren, vandaar houten latten op de vloer, in de breedte, ipv vloerbedekking, zodat de kauwtabak vanzelf afgevoerd word.

Dit was ook de tijd dat de bordjes be en geboden kwamen, zoals, "gelieve hier niet op de vloer te spuwen" "plaats voor den conducteur" en "verboden te spreeken met den bestuurder" In de jaren 60 is er een complete hause geweest om die bordjes te stelen,

Als je naar de foto kijkt, zie je ook weer het voorbalkon en het middenbalkon en het achterbalkon, de plaats van de voor en achteras. en het ontbreken van de afstapjes. Nu hoeven de passagiers niet meer in en uit te stappen

photo 361141photo 360551

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 2:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Bij beide zijn de metalen wielen nog steeds bescherm, door "baanplanken" In de kleur van metaal, en gemaakt van waaibomenhout, zodat voeten, polsen benen, armen en andere bewegende onderdelen weg geduwd worden bij de wielen. Niet met geweld, want door de metalen baanschuiver, die brouwers in Aus... toepassen was al ontdekt, dat een tram niet mag rijden als er een mens onder ligt

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 2:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
rob h&s schreef:
@kees,

Vergeet de tram in Den Haag niet!! :D


Rob dat vind ik zo erg. Van alle geschiedenis is te vinden, over vliegtuigen, het ontstaan, de eerste, enz, dat de spanten van een vliegtuig bekleed zijn met linnen weten weinig, dat het dak van een Tram, bekleed is met hetzelfde spandoek...is iets anders

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 2:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Als je precies kijkt naar de veiligheid stukken bij de blauwe, zie ook, dat deze bumper rond en gebogen is. In tegenstelling tot de treinen, kwam men er al snel achter, dat voertuigen "botsen". Bij deze grijpen de stukken in elkaar en kunnen niet "klimmen "of naar boven, er is een gedwongen richting ontstaan. Vandaar de naam antieklim balken. De tram wordt de rails uitgeduwd en en eindigt op straat in een winkel, dat is altijd beter als wat wel ooit gebeurde, een geliefd onderwerp bij SF film, ergens op een kamer 3 hoog achter

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik volg dit al even in stilte en ja: inderdaad niet zo algemeen dergelijke modellen. :?

In 1979 verscheen een lijvig boek over de geschiedenis van de Antwerpse tram ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de trammaatschappij. Dit boek werd bedeeld aan de personeelsleden van de toenmalige MIVA (maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Antwerpen), nu "de Lijn".
Een jaar later in 1980 kon je bij de MIVA een bouwdoos kopen van een tramstel zo ergens uit de jaren '50-'60. Het was een beperkte oplage van 1000 stuks, merk en schaal is me onbekend, ik ben er nooit aangeraakt want toen ik het wist waren ze al uitverkocht. :( ... het was deze tram:

photo 361142

PS: het boek heb ik wel, gekregen van een bevriende trambestuurder die er absoluut geen interesse in had. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Walesha, dank voor je bericht en de foto. De Antwerpsche Tram Maatschappij. heeft ooit een nieuwe lijn geopend. Dit was de ATM, die een lijn in Rotterdam begon. Om zo het gebruik van een elektrische tram te verspreiden, zeker om er geld aan te verdienen. Ze begonnen, en in roteerdam kozen ze ook ATM. Echter die naam was al geclaimd, door de Amsterdamsche Tram Maatschappij. De volgende keuze was, Rotterdamsche Tram Maatschappij. Echter die naam was ook al vergeven, dat was het bedrijf wat met de moordenaar een stoomtramdienst onderhield tussen Rotterdam en de Zeeuwsche eilanden.
Vandaar dat er toen gekozen werdt voor Rotterdamsche elektrische Tram Maatschappij. Oftewel de ReTM. Echter de grote wereldoorlog begon, (1) en ten tweede de gemeente Rotterdam, zag dat er winst te halen was en begon met alle prive bedrijven op te kopen.
zo heeft de investerings maatschappij die begon veel geld gekregen. En zijn de Antwerpse, () MIVA uit elkaar gegaan.

De tram op de foto, is jonger dan 1905, te zien is, 2 assen, en de stroomafnemer is nog steeds 1 stang met katrol. Wel kan hij waarschijnlijk rond 1910 gebouwd zijn(ontworpen) Het grote verschil is hier al de "dakweerstanden" Dit zijn draad gewonden weerstanden, die flink warm kunnen worden, vandaar de afkoeling door de rijwind.
De "bijwagen" of aanhanger. Dat is waarschijnlijk het 3de klasse voertuig. Zoals je ziet veel deuren.. een deur was toen een ketting. Zo rond die tijd kwam met er achter, om soldaten naar en van het front te vervoeren.

Deze heeft tot in de 50 er jaren gereden, en duidelijk gebouwd en aangepast rond ...bouwjaar 1911/12 En ook levenslang gebouwd.

Als je dan bedenkt in die tijd, het nummer van de tram. Lees de naam, werd met zoveel preciesie geschilderd. Ook de dikte van de verf, is in relief. De letters/nummers zijn net zoals bij een schip. Duidelijk. Hierna begon ook de route, Geen identiek motorrijtuig van hier naar daar, multiinzetbaar. Vandaar het bord lijn 7. Om het voor de passagiers duidelijk te houden, zijn op de witte kant, de stations? stoppen aan te doen. Op de zwarte kant zie je waar je op de terugweg kan komen

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De geschiedenis van de tram is een beetje onbemind en dat is wel jammer want die is zeker zo boeiend en interessant als de geschiedenis van de trein en daar vind je dan weer wel massa's publicaties over. :?
In de jaren '90 verscheen een boek over de NMBS (Naamloze Maatschappij der BuurtSpoorwegen) in een beperkte oplage. Dat boek heb ik gemist doordat er weinig ruchtbaarheid werd aan gegeven.
** mocht iemand nog een exemplaar weten liggen: ik ben kandidaat!**

Nu, plaatselijk vind je nog wel wat geschiedenis terug... in 1885 werd de NMBS opgericht en op het einde van de 19de eeuw reed er een stoomtram tussen Geel en Turnhout onder meer over Kasterlee.
Hier in Kasterlee vind je nog steeds "de wissel", waar de tram wagons aan- en afkoppelde. Deze tram vervoerde niet enkel mensen maar ook goederen. Op de wissel stonden oorspronkelijk ook enkele pakhuizen omdat daar op die plek de goederenwagons werden gelost en geladen.
Heel interessant is om te weten dat de tram slechts op één spoor reed, m.a.w. als je de tram had gemist moest je heel lang wachten op de volgende.
Een leuk verhaal is dit: wanneer de tram de dorpskern doorkruiste, reed die stapvoets voorafgegaan door de veldwachter die drie meter voor de tram liep met een rode lantaarn en een trompetje om er zo voor te zorgen dat niemand onder de tram kon geraken.

Nu terug on-topic: op welke schaal is deze tram eigenlijk of heb ik er over gekeken? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Hier moeten we het ook met dat soort verhalen doen. Wel moet ik eerlijkheidshalve vertellen, ik heb over Rotterdam, een soort gelijk boek over Rotterdam heb ik gehad. Deze heb ik weloverwogen aan iemand geschonken. Dat is nu ook al meer als 26 jaar geleden, en ik heb er geen spijt van.

Nu on topic, de kit, begonnen met bouwen. Als eerste de stroomafnemer. Hierbij is direct te zien, wat de reden was, waardoor dit systeem snel van terug gekomen werd.
Doordat het een kleine rol is, ging deze nogal eens onder de bovenleiding vandaan. Doordat de lente van de bovenleiding zomers en winters varieerde, slijtage aan de rol.

Foto 1
Hier is hij in elkaar gezet en heb ik de bevestigingsmaterialen om de veer te bevestigen verwijderd. Langzaam de naar boven gaande beweging gecontroleerd. Te zien is dat hij in de uiterste stand boven komt.
Foto 2
Met hulp is hij voorzichtig in de onderste tand te brengen, en tijd genoeg voor een foto.
De werkzame ruimte bij het rijden is ongeveer onder een hoek van 30 graden, naar 0 graden, dit in de kleinste hoek in boven de achterkant
Foto 3
Nu is duidelijk te zien, bij loslaten, gaat hij weer naar een hoek dicht in de buurt van de 90 graden. Op dit moment, is te zien, dat de veer die over een stuk staf is nu niet meer in de lengte werkt en dat de afnemer niet over het dode punt kan. Nu is wel de hoek die de veer en de trekbeugel over de 45 graden heen gekomen. Doordat de bestuurders toen alleen een touwtje hadden om hem naar beneden te trekken, welkdicht bij de rol bevestigd was. Is hij op dit moment niet richting horizontaal te brengen. De veer zal de kortste weg gaan rekken, dus alle kracht komt op de las te zijn, nu de staf de neiging heeft naar boven te buigen, ipv de sterke in de lengte richting. Bij het onder de bovenleiding vandaan schieten, was om als hij de snelheid overleefd, dus ook al een man nodig om hem handmatig naar beneden te brengen. De hoogte was wel begrensd, door een touw, wat moet verhinderen om boven de 45 graden te komen, maar in vele gevallen, was dit losgeschoten of niet bevestigd. De oplossing was in eerste instantie, een beugel, zoals op de iets jongere tram, maar deze moest ook gedraaid worden, bij wisselen van voor en achterbalkon, waarbij als het touw uit de handen van de bestuurder schoot dezelfde toestand ontstaat.

photo 361582

photo 361584

photo 361583

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
walesha schreef:
Nu terug on-topic: op welke schaal is deze tram eigenlijk of heb ik er over gekeken? :roll:


Sorry en dankjewel de schaal is 1:45, dit heb ik nergens vermeld, of ik kan het zelf ook niet vinden. Ik vermeld het wel bij het onderwerp. Het is belangrijk, want de kit is precies op maat gemaakt. Dat komt terug bij de foto's en het vervolg

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement