Beste vrienden, na lang zoeken, in bezit gekomen van een Tram, als replica, nu ijzeren wielen heeft mijn hart gestolen.
Wat is de Tram, die brengt mensen van de ene plaats naar de andere, door de stad of zelfs over het platteland...
Historie, in 1895 durfde iemand, om de Tram, die altijd door een paard getrokken werd, uit te voeren als door een motor aangedreven, de auto's begonnen, en de vrachtauto. En er was Stadsstroom, daar gebruik van maken.
Een vrachtauto, en daar was diesel en daar was benzine, en dat in een wereld van Stoom.
De serie motor, hier staat het veld wat de machnetisme opwekt, in serie, met de rotor, tegenwoordig gebruikt, in die knullige dingetjes. Wat heeft een Serie motor ook asl voordeel. Op het moment, dat je wil gaan remmen, werkt die als generator. Dan is het, om sneller/rijden te gaan, een voltage en een hoge stroom. Om te remmen, wordt de motor een generator en wekken we zelf de voltage op en de stroom. Maar die moet ergens heen, en ....
Er moet altijd een tegenwerking zijn, en dat wekt weerstand op, problem van de stoomloc, diesel en benzine terug, maar okee in deze tegenwoordige tijd, was het toen niet zo een gek idee.
Wat was voorhanden, natuurlijk de paardentram, we willen mensen veilig en vervoeren goederen op die wielen en rubberen banden.
Wat ging er fout direct, de spoorbreedte, nu bij vrachtauto is dat geen probleem die rijd toch overal. Dan het geluid, een vrachtauto, LKW of PKW hoort men overal aankomen en de stoomloc ook.
Dan een geruisloos, ding...daar loop je net even voor over, zie je niet, hoor je niet.
Dus voor de veiligheid, er is geen paard voor, een scherm, deze duwt de enkels opzij en de persoon valt in het net, die overleefd het wel, bij de wielen, wegdrijvers, want anders komen mensen eronder. Het heeft heel lang geduurd, voordat LKW ook verdrijvers heeft.
En nog steeds, bij een tram, is het op de bok, van de paard en wagen, heeft ook heel lang geduurd voordat de "bestuurder mocht gaan zitten. en omdat het uitgangspunt is, passagiers veilig, in de vrachtauto zat men al in een cabine en bij de Tram stond iedereen nog steeds op de Bok.
Typische foto van de voorkant. Zo dicht mogelijk erom heen, want we gaan instappen