Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De bouw van een vitrine
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2014 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Hallo

Voor mijn schip de KW-5 heb ik een vitrine gemaakt. Er werd toen echter gevraagd of ik ook wilde uitleggen hoe ik dit had gedaan. En dat ga ik dus in dit topic ook doen, uitleggen hoe ik een vitrine maak. Ik zeg dus niet dat dit de beste manier is en dat het resultaat geweldig is. Ik pretendeer zeker niet dat ik weet wat ik doe, ik doe eigenlijk maar wat en het resultaat geeft mij voldoening.

Dit wordt het resultaat als het goed is.

Afbeelding

We beginnen met het verzamelen van glas. Ik doe dat door in kringloopwinkels te kijken voor grote fotolijsten. Kijk ook eens op rommelmarkten en let op lijsten die erg lelijk of kapot zijn of op glas waar een stukje af is. Vaak krijg je dat voor weinig mee. Het lukte me om voor minder dan 5 euro voldoende glas te kopen voor deze vitrine.

Afbeelding

Hierna moet je even puzzelen welke glasplaten je gaat gebruiken voor welke zijden van de vitrine. Ik ga er vanuit dat je al weet wat de maten voor de vitrine moeten worden. Let er in ieder geval op dat je uitgaat van binnenmaten en niet van buitenmaten. Het model moet immers IN de vitrine komen. Hou ook rekening met glasdikte e.d. Lijstglas is meestal 2mm dik. Losse platen lijken dan wat fragiel, maar als alles in elkaar gekit is heb je een mooi stevig geheel, mits je er natuurlijk wel een beetje voorzichtig mee doet want het blijft glas.

Afbeelding

Aftekenen van de snijlijnen met een watervaste stift.

Afbeelding

Nu kun je met een lineaal en glassnijder het glas gaan snijden. Let er op dat je de lineaal niet gelijk legt met de snijlijn omdat het wieltje van de glassnijder ong. 2mm van de lineaal zal zitten tijdens het snijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan het snijden. Leg de glasplaat op een vlakke ondergrond waar bijvoorbeeld een doek of een zeiltje op ligt. Leg de lineaal goed en druk deze goed aan maar let er op dat de lineaal niet gaat verschuiven tijdens het snijden. Dat gebeurt bij mij meestal als ik te hard wil drukken.
Dan de glassnijder even voorzichtig in wat olie dopen, ik gebruik gewoon WD40 en vervolgens de glassnijder boven aan de snijlijn zetten, goed tegen het glas aan drukken en dan naar beneden langs de lineaal halen. Als het goed is hoor je een snerpend/krassend geluid. Als je dit gedaan hebt kijk je of de snijlijn helemaal goed ingekrast is. Heb je stukjes overgeslagen ga daar dan nog even met de glassnijder overheen.
Hierna draai je het glas om en houdt je de glasplaat losjes in de handen. Dan tik je met de glassnijder voorzichtig op de snijlijn en dan zal het glas waarschijnlijk al breken. Gebeurt dit nu niet blijf dan voorzichtig tikken en doe dit over de gehele snijlijn, het glas zal dan alsnog breken.

Hier de spiegel die ik voor de achterwand ga gebruiken. Deze was lastig om te snijden omdat het wel 5mm dik was. Maar voorzichtig tikkend lukte het me om de plaat over de snijlijn te breken.

Afbeelding

En dan na een half uurtje snijden krijg je dit

Afbeelding

Na het snijden geef ik de glasplaten een sopje. Je zou dat ook voor het snijden kunnen doen, maar ik denk dat silicone niet zo goed op WD40 hecht dus ik doe het pas erna. De platen hoeven natuurlijk niet super schoon te zijn, maar stevige vervuiling kun je er beter nu afhalen omdat je er nu beter bij kan dan wanneer de vitrine in elkaar zit.

Afbeelding

En even laten uitlekken

Afbeelding

Oep. Hier heb ik de glassnijder niet goed genoeg door getrokken naar de zijkanten waardoor de lijn iets afwijkt. Is niet heel erg omdat ik toch houten profieltjes ga lijmen over de hoeken.

Afbeelding

Kitten doe ik met een kitspuit en siliconekit van de Action.

Afbeelding

Afbeelding

Snij de spuitmond mooi schuin af maar zorg ervoor dat de opening niet te groot wordt.

Afbeelding

Vervolgens ga ik alles in elkaar zetten. Ik plaats de glasplaten op de juiste plek en zet ze vast met plakband. Schilderstape gaat snel los of scheurt dus dat gebruik ik niet meer.

Afbeelding

Als je alles in elkaar geplakt hebt met plakband moet je met een geodriehoek of een hoekmaat zorgen dat de hoeken allemaal 90 graden zijn.
Heb je dit voor elkaar dan kan je gaan kitten. Ik zet de kitspuit helemaal onderaan in de hoek en ga dan voorzichtig kittend in een vloeiende beweging naar boven. Je krijgt zo een (als het goed is) een mooie egale kitrups in de hoek van twee glasplaten. Het komt op deze manier (omdat je alles al in elkaar gezet hebt) niet helemaal tussen de glasplaten te zitten, maar voor deze toepassing is dit voldoende en eerst kitten en dan pas plakken geeft nooit zo'n mooie naad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie naad

Afbeelding

Let er even op dat de vitrine nu eigenlijk op z'n kop staat. Laat de boel goed uitharden en draai dan voorzichtig de vitrine om. (Er zit natuurlijk nog geen verband in dus alles is nog een beetje wiebelig). Vervolgens kit je de bovenkant er op en laat alles weer een tijd drogen. Op deze manier ben je er zeker van dat de bovenkant helemaal recht wordt zonder open naden. De onderkant is niet zo belangrijk want die valt straks toch weg echter een profieltje.

En hier blijft het voorlopig even bij. Volgende keer laat ik het houtwerk zien en dan is de vitrine alweer af


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2014 12:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Had het eerder ook al op een ander forum aangegeven maar een erg nuttige how-to is dit! :brouw:

Jammer alleen dat er dan vervolgens helemaal geen reacties op komen...



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2014 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
mr.vdh schreef:
Jammer alleen dat er dan vervolgens helemaal geen reacties op komen...


Dat ben ik inmiddels al wel een beetje gewend hier op dit forum. Vitrine's en scratchbouw schepen liggen hier duidelijk buiten het interesse gebied. :cry: Ik kijk het nog één update aan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 12:25 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik denk dat dat ook komt omdat de meeste mensen makkelijker even naar de Ikea gaan voor een vitrine. ikzelf moet nog eens een stel extra glasplaatjes regelen voor mijn vitrine...

Desondanks is een ambachtelijke vitrine toch ook wel respect waard. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Juggernaut schreef:
Ik denk dat dat ook komt omdat de meeste mensen makkelijker even naar de Ikea gaan voor een vitrine.


Dat begrijp ik en ik vind het ook niet zo'n probleem dat er op dit topic weinig tot niet gereageerd wordt. Ik hoop gewoon dat mensen door dit topic zullen zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om zelf een leuke vitrine te maken. Maar op mijn bouwverslag van mijn vissersschip wordt ook niet gereageerd en dan ga je uiteindelijk wel denken; waar doe je het eigenlijk voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jun, 2014 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Hey Kees, dat ziet er mooi uit. Die omlijsting komt dat in de volgende update? Hoop het wel.
Ik zag KW5 staan, neem aan ook een kattukker :lol: :lol:
Is handige tip dat van de kringloop. Ik kocht altijd die vitrines van trumpeter maar dit is goedkoper.
Doe mij maar een KW28 :wink: :mrgreen:

Groeten Sander

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2014 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ik ben eigenlijk een Katwijker in ballingschap, maar ben meer in Katwijk te vinden dan in mijn woonplaats. :lol:
Het voordeel van zelf een vitrine maken kan de prijs zijn, maar je kunt het ook helemaal naar je eigen zin maken. Voor het schip dat ik nu aan het bouwen ben had ik ook nooit een kant en klare vitrine kunnen kopen en was ik aangewezen op (duur) maatwerk. Mocht je de boel van dichtbij willen bekijken dan ben je welkom om een keer langs te komen in het uien-dorp. :wink:

Groeten, Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Hoi Kees,

Interessant verhaal hier, maar waar ik vooral benieuwd naar ben, waar tover je zo'n glassnijder vandaan?

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Arrie Barry schreef:
Hoi Kees,

Interessant verhaal hier, maar waar ik vooral benieuwd naar ben, waar tover je zo'n glassnijder vandaan?

Arjan


Hallo Arjan,

Die kun je kopen in de meeste doe het zelfwinkels of in schilderswinkels.

Groeten, Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jul, 2014 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Nog niet echt veel vorderingen hier, maar ik heb wel de bovenkant erop gekit zodat het glaswerk helemaal af is. Binnenkort de bodemplaat en de houten lijsten.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement