Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2008 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
AF en toe dan kriebelt het op plekken waar het niet gaan kan. Zo ben ik van jongs af aan besmet met het bruggenvirus, als er tenminste zoiets bestaat. Na het gebruikelijke mamma, pappa en oma, was het vierde woordje dat ik kon zeggen brienenoordbrug (of de 15 maanden versie daarvan). Sindsdien hebben bruggen mij nooit losgelaten, tot op het punt dat ik hier zelfs een website voor geopend heb. Nu dacht ik, geen website zonder modellen, dus heb ik een paar stukken karton verzameld, en ging vol goede moed aan de slag.

Als eerste heb ik twee pijlers gemaakt, die taps toelopen, van 2 cm aan de voet naar 3 cm waar de opbouw komt. Na eerst een mal gemaakt te hebben, heb ik de pijlers in hun geheel op een vel karton (cornflakesdoos) uitgetekend en uitgeknipt. Vervolgens de raaklijnen ingekrast en vouwen maar.

Afbeelding

Afbeelding

Na een klein halfuurtje lagen er twee pijlers te drogen en kon ik verder gaan met de bovenbouw.

Afbeelding

Eerst wilde ik een boog maken, maar ik had geen idee hoe ik zo snel een ellipsvorm kon tekenen, en hoe, met het schuine verloop van de zijwand, de afmetingen van de "onderplaat" zich zouden verhouden. Daarom lopen de zijwanden recht af. Vervolgens dit zaakje ook in zijn geheel getekend, uitgeknipt en in elkaar gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Als naam heb ik voor "durham street bridge" gekozen, aangezien het ontwerp Amerikaans geörienteerd is. Uiteindelijk moet de zaak geverfd worden, en komt de brug op een blauw ondergrondje. Ook probeer ik er een wegdek op te verven.

To be continued.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2008 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
En er is alweer progressie te melden. Inmiddels zit de bovenbouw grotendeels in elkaar. Alleen de kopschotten moet ik nog maken.

Afbeelding

Als de zaak droog is, kan ik de pijlers er onder lijmen en de zaak monteren op de bodemplaat. Dan resteert alleen het verven nog.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2008 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Is inderdaad weer eens wat anders! Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat. Leuk :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2008 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Zoals gebruikelijk, als ik zonder strak plan vooraf aan het werk ga, raken verhoudingen wel eens een beetje zoek.

Ik was geïnspireerd door deze brug:

Afbeelding

Afbeelding

De I35W "Anthony Falls" brige in Minneapolis (Oplettende lezers zullen doorhebben dat deze brug de oude, in augustus 2007 ingestortte I35W brug vervangt). Overigens is deze brug in 11 maanden gebouwd, omdat de I35W één van de belangrijkste Noord-Zuid verbindingen van de VS is. Het meeste (vracht) verkeer van Texas naar Canada gebruikt deze brug. Daarom hebben ze alles uit de kast gehaald om zo snel mogelijk een nieuwe brug neer te krijgen, met prima resultaat. (En dan te bedenken dat de Delftse gemeenteraad al dik drie jaar zit te steggelen over een te slappe klep in een lokale brug).

Uiteraard had ik desingkaraktiristieken aangepast, maar ik had geen rekening met verhoudingen gehouden, waardoor het er nu zo uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de verhoudingen te zien, schreeuwt deze brug om aanbruggen. Ook is alles veel te massief in verhouding tot de overspanning, maar goed, dit is het eerste trial en error bruggetje, en over het technische resultaat ben ik best te vreden. Nu nog van een laagje plamuur voorzien (Betonstructuur+wegwerken kieren), schilderen en dan zit het erop.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2008 17:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 10:08 am
Berichten: 361
Woonplaats: Deurne
lol is eens iets anders. Ik heb zelf nog in de bruggenbouw gezeten (metalen constructies dan)

hier een paar belgische constructeurs :

http://www.aelterman.be/
http://www.buyck.be/hoofd.htm

kun je nog een paar leuke ideetjes opdoen misschien


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2008 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Daar zitten aardig wat mooie kunstwerken tussen. Ik wil ooit nog een "cantilever" brug (niet het firth of fourth type, maar het oude I35W type, dus een vakwerk constructie onder het brugdek) van styreenstrips maken, maar daar ga ik eerst wel een degelijk plan van aanpak voor schrijven en ontwerptekeningen maken.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 dec, 2008 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 10:08 am
Berichten: 361
Woonplaats: Deurne
Misschien kun je wel schema's vinden van bruggen... ik zal zelf eens kijken of ik nergens nog autocad-tekeningen heb liggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 dec, 2008 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 10:08 am
Berichten: 361
Woonplaats: Deurne
nguwland schreef:
Daar zitten aardig wat mooie kunstwerken tussen. Ik wil ooit nog een "cantilever" brug (niet het firth of fourth type, maar het oude I35W type, dus een vakwerk constructie onder het brugdek) van styreenstrips maken, maar daar ga ik eerst wel een degelijk plan van aanpak voor schrijven en ontwerptekeningen maken.


De I35W, is dat niet zo'n type dat daartoen in de Mississipi is gedonderd?
Mooie constructie !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 dec, 2008 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Yep, als je die niet goed onderhoud en overbelast willen ze nog wel eens naar beneden komen

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 dec, 2008 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Origami met lijm :lol:
Leuk gevonden.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement