Met het schaamrood op de kaken...
... mijn 100cc V8 zit nog steeds in de koelkast. Momenteel te weinig tijd voor zo'n arbeidsintensief project...
Máár: de V8 koorts blijft wel bestaan, dus heb ik een 'tussendoorprojectje': een 400cc luchtgekoelde V8 in dezelfde configuratie als de Chevy Small Block. Alleen maak ik nu gebruik van bestaande onderdelen (zuigers, kleppen, nokkenassen,...) van een Chinese scooter fabrikant. Die onderdelen zijn vrij goedkoop te vinden en vormen een compleet systeem. Het enige dat ik dan nog moet doen is een carter, krukas en randapparatuur als oliepomp en ontsteking bouwen. Momenteel is de motor nog in ontwerpfase (zal er hier eens een paar 3D CAD tekeningen van plaatsen).
Specifikaties:
- 8 x 50cc, 90° bijna vierkante slag/boring
- luchtkoeling
- ontstekingsvolgorde idem als Chevy Small Block
- 4-takt, benzine met wet sump oliepomp
- 8 (acht!) gesynchroniseerde carburators
- electronische ontsteking met regelbare vervroeging
- electrische starter
Totale massa: +/- 30 kg
Verwacht vermogen: 60Pk @ 3.000 rpm
Mijn bedoeling is om eerst een (of een paar) prototype(s) te bouwen. Als alles naar behoren werkt plan ik een kleine serie van zo'n 10 motoren, beschikbaar voor geïnteresseerden.
Mijn eigen bedoeling is om met de V8 motor een cart/skelter aan te drijven. Concrete plannen zijn hier nog niet voor, maar ik denk dat het een soort 'mini dragstar' met motor in langsrichting wordt... Maar dat zien we later wel.
Laat maar weten of jullie geïnteresseerd zijn in dit (niet meer echt modelbouw)- project. Dan zet ik wat 3D CAD tekeningen op het forum.
Groeten,
Marc