Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 14:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2007 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Zoiets bijvoorbeeld : http://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o&NR

Klaar terwijl u wacht... :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2007 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
'k zie 't net pas... :oops: ik woon niet echt in de buurt van Gent, maar ik heb wel een CNC machine in de schuur staan.. 'k moet em alleen nog eens uittesten op Aluminium.. en voor kotterwerk loopt ie te hard,, minimum toerental 7000 toeren.. 'k ben al wel aan het rondkijken voor een andere spindel..

dat filmpje.. da's werktuigbouwkundige porno.. :lol: :oops: heb je gezien hoe de cilinders nabewerkt worden?.. 't hele blok wentelen, om de frees vrijloop te geven... :idea:

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2010 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Met het schaamrood op de kaken... :oops: ... mijn 100cc V8 zit nog steeds in de koelkast. Momenteel te weinig tijd voor zo'n arbeidsintensief project...

Máár: de V8 koorts blijft wel bestaan, dus heb ik een 'tussendoorprojectje': een 400cc luchtgekoelde V8 in dezelfde configuratie als de Chevy Small Block. Alleen maak ik nu gebruik van bestaande onderdelen (zuigers, kleppen, nokkenassen,...) van een Chinese scooter fabrikant. Die onderdelen zijn vrij goedkoop te vinden en vormen een compleet systeem. Het enige dat ik dan nog moet doen is een carter, krukas en randapparatuur als oliepomp en ontsteking bouwen. Momenteel is de motor nog in ontwerpfase (zal er hier eens een paar 3D CAD tekeningen van plaatsen).
Specifikaties:
- 8 x 50cc, 90° bijna vierkante slag/boring
- luchtkoeling
- ontstekingsvolgorde idem als Chevy Small Block
- 4-takt, benzine met wet sump oliepomp
- 8 (acht!) gesynchroniseerde carburators
- electronische ontsteking met regelbare vervroeging
- electrische starter

Totale massa: +/- 30 kg
Verwacht vermogen: 60Pk @ 3.000 rpm

Mijn bedoeling is om eerst een (of een paar) prototype(s) te bouwen. Als alles naar behoren werkt plan ik een kleine serie van zo'n 10 motoren, beschikbaar voor geïnteresseerden.

Mijn eigen bedoeling is om met de V8 motor een cart/skelter aan te drijven. Concrete plannen zijn hier nog niet voor, maar ik denk dat het een soort 'mini dragstar' met motor in langsrichting wordt... Maar dat zien we later wel.

Laat maar weten of jullie geïnteresseerd zijn in dit (niet meer echt modelbouw)- project. Dan zet ik wat 3D CAD tekeningen op het forum.


Groeten,

Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2010 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 22:25 pm
Berichten: 379
Woonplaats: brakel
hoi Marc

jammer dat de 100cc in de koelkast staat
ik ben daar ook mee bezig
ik heb de zuigers en cilinderbussen en kleppen ook ingekocht (OS max)
de rest maak ik zelf ik frees mallen en laat het in aluminium gieten
ik zet hier wat links neer naar me website
http://www.pi-modelling.nl/plugen.html
http://www.pi-modelling.nl/voertuigen.html
zo ver ben ik nu
ik frees alles cnc dus ik denk dat we elkaar wel kunnen helpen
ik heb een hemi blok gemodelleerd maar voor dat ik daar wat van ga frezen wil ik er toch eerst nog even over heen kijken met iemand die er ook verstand van heeft

groetjes jan

_________________
jan
Just remember love is life And hate is living death


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2010 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Hoi Jan,

dan ben ik toch niet de enige die een shortcut neemt (inkopen van onderdelen) 8)

Wordt jouw motor een 4-takter? ga je zelf kleppen draaien (vond ik héél lastig om goed te doen) of koop je die ook in?

Ik heb met mijn 400cc geprobeerd om zoveel mogelijk onderdelen in te kopen. Dus de hele cylinderkop, met zuiger, zuigerveren, -pen, kleppen, tuimelaars, nokkenasje,... de hele handel. Voorlopig twee nadelen, die wel al een oplossing hebben:
- Iedere cilinder heeft zijn eigen nokkenasje, aangedreven door een Morse-ketting (silent chain). Dus de krukas heeft acht kettingwielen nodig, wat het geheel nogal lang maakt. Ben nog aan het berekenen of mijn huidige ontwerp voldoende weerstand biedt tegen torsietrillingen.
- de cylinders van de twee cilinderbanken zijn gespiegeld, zodat de carburators allemaal mooi aan de binnenkant van de "V" liggen. Alleen draaien dan de nokkenasjes van één van de banken de verkeerde richting uit. Als oplossing daarvoor ga ik de klepstuimelaars voor die ene bank van cilinders opnieuw maken, maar dan in spiegelbeeld. De nokkenas is namelijk symmetrisch qua in en uitlaat nok, dus dat is eenvoudiger dan nieuwe nokkenassen slijpen...

Als er toevallig iemand weet waar ik kettingwielen voor Morse-kettingen kan kopen: laat even iets weten :brouw: Voor zover ik begrepen heb zijn er voor Morse-kettingen speciale kettingwielen nodig :?

In de fotohoek zal ik zo nu en dan wat plaatjes zetten: http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/thumbnails.php?album=6975

Groeten,

Marc.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 8:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 jul, 2008 8:52 am
Berichten: 65
Woonplaats: Tienen , België
:shock:
Wauw, wou dat ik zo handig was.
Wat kost dat nu zo ongeveer zo een V8 draaiend en werkend?

Zou zo iets ook in mijn fiat 500tje gaan, maar dan in V16 formaat? :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 8:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Die eerste is een moeilijke vraag: ik schat dat het eerste prototype toch wel zo'n 3.500 tot 4.000 Euro gaat kosten. Ik heb al eens contact opgenomen met Chinese firma's om de inkooponderdelen rechtstreeks uit China te halen, maar de MoQ (minimum order quantity) ligt vrij hoog. Dan moet ik ineens 20 motoren bouwen... :shock: Toch maar eerst één prototype maken.

Wat de tweede betreft: V16 lukt echt niet, dan is de krukas véél te lang. Maar misschien de V8 met een rootsblower erop voor wat extra power, dat moet het in je Fiat wel doen 8)

Nog een nieuwtje: gisterenavond wat aan het schetsen geweest (lang leven SolidWorks!): met het concept van inkoop van de cilinders moet het ook vrij eenvoudig zijn om een werkende stermotor te bouwen! Als de V8 af is staat de 9 cilinder ster (450cc) al te wachten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
een V12 is wel haalbaar kijk maar eens naar deze video
http://www.youtube.com/watch?v=mutb7KgA9NM

en hier een filmpje over de ontwikkenling van een V12 in 1:5
http://www.youtube.com/watch?v=dZevjeZDSb8

en hier een v8
http://www.youtube.com/watch?v=N8TXMUaC ... re=related
let vooral op de boormachine voor een idee van het formaat.

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 22:25 pm
Berichten: 379
Woonplaats: brakel
hoi Marc
zover ben ik met het modelleren van me hotrod en de v8 die er in moet komen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het schiet al op maar er moet nog veel gebeuren
groet jan

_________________
jan
Just remember love is life And hate is living death


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Apk schreef:
een V12 is wel haalbaar kijk maar eens naar deze video
....


Ik bedoelde eigenlijk dat een V16 of V12 niet mogelijk is op de manier waarop ik bouw (dus met iedere cilinder een eigen nokkenas) omdat de krukas daardoor langer is: er moet 8 x plaats zijn voor een kettingwiel op die krukas, vandaar...

Als je het hebt over V12's: dit is al jaren mijn favoriet, een schaal Rolls Royce Merlin V12 (die van de Spitfire ja). Prachtig model, zeer gedetailleerd en precies)!!! http://www.youtube.com/watch?v=0xe1LL1IC7Y Als je aan het begin van deze topic kijkt staat er een link naar iemand die castings voor een (iets eenvoudigere) Merlin te koop aanbiedt. Alleen zijn ze nogal duur. Er zouden er al een drietal werkend zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement