Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Andere projecten
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2006 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Over die Merlin V12:

Ik heb contact gehad met de maker. Die verkoopt zijn bouwtekeningen voor een aanvaardbaar bedrag (€75). Helaas moet je een hoop gietstukken laten maken. Hij kan die ook leveren, maar dan is het bedrag zo waanzinning hoog...
Het bouwen van zo'n Merlin staat dus zeker nog op mijn To Do lijst, maar eerst mijn eigen V8 afbouwen.
Wel leuk detail: de Merlin heeft dus een écht werkende blower!

Hieronder de mail:

Citaat:
----- Original Message -----
From: Jan Elgström
To: Marc Dielissen
Subject: SV: Merlin V12 engine plans and castings


Thanks fo your interest of the Merlin engine


I can give you a price for the plans €75 (cad drawings) and for a casting kit €1650

Castingkit includes: crankcase 2pcs,cylinderhouse 2pcs,heads 4pcs, valve cover 2pcs, impeller wheel, compressor body, oil pumps 4pcs, water pump 2pcs,
pistons 12 pcs, connecting rod 12pcs, prop gear cover 2pcs €1650 add shiping costs

For the lathe works it's sufficient with 5"lathe, and for the milling it will be enough X=250 Y=150 Z150.

About 50 plans have been sold, and I know about four buliders in sweden and norway, I have seen two running engines.

We can send plans and casting to you.

Regards
JE



Over de Challenger V8 (uit het videootje van een van de eerdere posters):
Ik ken deze V8 ook. Hij is meerdere maken gebouwd oa door Ken Hurst. Ook hier zouden castings en tekeningen beschikbaar moeten zijn.

Groetjes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2006 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 apr, 2005 23:03 pm
Berichten: 310
Woonplaats: s heerenbroek
he marc

hoe ver ben je met je 8cilinder. ben wel benieuwt naar de vorderingen. en meerdere met mij denk ik

groetjes henk

_________________
waarom rijden er nog vrachtwagens rond???
omdat men geen groente en fruit per e mail verzenden kan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2006 15:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Kort bericht over dev vorderingen. Nou ja, vorderingen: het gaat heel traag vooruit. Kan door gezin en werk er dan ook bijlange niet zoveel tijd insteken als ik zou willen...

Het carterblok is op lengte gezaagd, gefreesd en glad geslepen (de meeste verbindingen hebben geen pakking, dus ze moeten absoluut pas en glad zijn. De gaten met verzinkingsgaten voor de toekomstige verbinding van de twee carterhelften zijn geboord. Het doorboren en doorzagen van het blok wil ik door een firma in de buurt laten doen (Crispyn in Maldegem waar ik ook mijn machines gekocht heb). De reden is omdat de lengte van het blok nét niet in mijn eigen machines past. Ze hebben grotere machines waarop dit soort bewerkingen moeiteloos te doen is. Normaal gezien is dit dan ook het enige wat ik niet met mijn eigen machines kan doen. De mensen van Crispyn hebben me altijd goed geholpen met advies en zijn bereid om dit samen met mij te doen op hun machines. Op die manier heb ik er ook nog iets aan.

Ondertussen is een van de cilinderblokken in de maak. Ook hier gaat er weer heel veel tijd zitten in het op de juiste afmetingen brengen van het blok en de vlakken pas en glad maken. Daarna de gaten voor cilinderbussen, olienevel en bouten geboord. Met de zelfgemaakte DRO (Digital Read-Out), gemaakt van goedkope Aldi-schuifpassers die ik op de kruistafels gemonteerd heb kan ik de juiste posities zeer nauwkeurig 'indraaien'. Solidworks geeft me de exacte coördinaten van ieder boorgat, ook voor de boutgaten die op een steekcirkel rond de cilinderhartlijn liggen. Op dit moment ben ik bezig om met een kotterkop de gaten voor de cilinders uit te draaien. Niet evident om te doen: afhankelijk van de snelheid en de hoek van de beitel krijg je een goed of echt slecht resultaat. Als er iemand hierover wat meer informatie op internet weet: heel erg welkom.

Ik heb in mijn fotoalbum wat fotootjes geplaatst.

Volgende stappen: de andere cilinderkop maken en afwerken, materiaal voor de cilinderbussen zoeken en kopen, de klepgeleidingen en het carter maken.
Ondertussen is er nog wat afwerking van de tekeningen nodig in Solidworks (voor als het echt slecht weer is)

Groetjes,
Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2006 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Marc..

mooi om te weten dat je nog altijd bezig bent met je V8

Het Kotteren.. da's een vak apart.. 't kan heel nauwkeurug, maar het is een tijdrovende klus.. op mijn werk geef ik derhalve de voorkeur aan Heliciodaal frezen in plaats van Kotteren, tenzij ik geen andere optie heb dan Kotteren..

Een goede snijgeometrie is van het grootste belang bij Aluminium.. persoonlijk zou ik eerst alle gaten op ongeveer een millimeter ondermaats voorboren/kotteren.. en dan naderhand alle gaten 't laatste streepje eruit kotteren..

Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan uitwisselbaarheid van onderdelen, anders zou je de cilinderbussen per cilinder op maat kunnen draaien...
Je kottert dan eerst de cilinders, je meet ze op, en maakt dan de bussen per cilinder op maat.. een busje nadraaien is makkelijker, en sneller gedaan dan een cilinder kotteren..

Voor het "nakotteren" zou ik zeggen.. de laatste millimeter met sneden van ongeveer 0.2 mm (0.1 mm radius) uitkotteren, rijkelijk smeren met petroleum, of een andere, voor aluminium geschikte snijvloeistof.

denk ook aan je snijsnelheden.. ik weet niet of je een HSS kottermes gebruikt, of een met een (gesoldeerde) wisselplaat van Hardmetaal?
bij te hoge snijsnelheden krijg je vibraties ten gevolge van de buiging van je kottermes, en spelingen in de spindel als gevolg van de onbalans van je kotterkop

Zelf heb ik op mijn werk een "testarossa" kotterkopje van D'andrea die zet ik in staal nooit hoger in dan 600 toeren.hetgeen neerkomt op 70 meter per minuut in zacht staal, voor gereedschapstalen zak ik naar 30 meter of lager.. ik denk dat je met Alu ook niet te hoog moet gaan zitten.. laat em maar rustig snijden..
men is over het algemeen geneigd de snijsnelheid te hoog te kiezen, met als gevolg: Piepende gereedschappen..

een andere optie kan nog zijn: voorkotteren op een millimeter.. snijkant slijpen/uitwisselen, alle gaten op een tiende voorbewerken, en dan de laatste tiende eruit halen... op die manier hoef je maar één keer de kotterkop op de einddiameter in te stellen..

Check vantevoren wel even de herhalingsnauwkeurigheid van je machine.. dit kan je doen door de cilinders na het "voorkotteren op een millimeter stuk voor stuk uit te klokken.. zet een meetklokje ( bij voorkeur een poupi-tastertje in je spindel , en tast de cilinderboring.. als je uitslag groter is dan 0.05 mm, dan doe je er verstandiger aan je cilinderboringen stuk voor stuk op maat te kotteren..

Succes!

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2006 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Vandaag toevallig deze item bekeken, en ik vind 'em zeer fraai.
Mijn eigen werk gaat niet kleiner dan motorfietsmotoren schaal 1:1 (Op het moment een MZ drie honderd cc, twee takt, een cylinder) en onderhoud en reparaties aan mijn filmprojectoren ( 6 stuks in het filmhuis waar ik werk).
Maar het is wel een beetje te volgen.
twee vragen ( ik ben Nederlander, dus ik moet zeuren):
1. Waarom geen echte ontsteking, met puntjes en verdeler ? Al zou een bobine natuurlijk relatief te groot worden.
2. Heb je al gedacht aan injectie i.p.v. carburateur? Al geldt dan natuurlijk ook weer dat de ventieltjes, of hoe die dingen mogen heten, relatief groot worden... en een pompje nodig.

En verder, je smering: Top-end kan gedeeltelijk door de brandstof verzorgd worden, maar hoe ga je je krukas smeren? je hebt tenslotte geen twee-takt, dus er komt geen mengsel in het carter. En een erg natte sump levert veel weerstand op, hoewel het klassieke systeem met "likkertjes"onderaan de big-ends wel werkt. Werd vroeger veel toegepast.

Maar wat een schitterend project! Ben benieuwd als die klaar is, hoe die klinkt!
Succes ermee, i zal deze thread blijven volgen.
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Ha die Arie,

Ja, dat kotteren is niet makkelijk. Ik heb gekozen om de bussen niet uiwisselbaar te maken en ze dus op maat te draaien.

Ik gebruik inderdaad een HSS beiteltje met petrolium. Maar ik heb zowat alle symptomen die je hier opnoemde al meegemaakt... het ellendigste vind ik nog om geen taps gat te krijgen.

En die snijsnelheden zal ik eens wat beter op letten. Vooral omdat die bij hetzelfde toerental groter worden als je gat groter wordt!

Dat helicoidaal draaien heb je waarschijnlijk een cnc-machine voor nodig...

Vandaag ging het in ieder geval al wat beter: ik denk dat het ook een kwestie is van gevoel te krijgen. Jaja, draaien en frezen is een kunst he..

groetjes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Hoi Eduard,

Voor alle duidelijkheid, ik woon wel in België maar ben ook nederlander hoor. Dus zeur ik lekker mee.. ;-)

Over die ontsteking: omdat dit mijn eerste grote project is wou ik het zo simpel mogelijk maken (dus meteen een viertakt V8... LOL). Er bestaan zeker modelmotoren op echte benzine met bougie-ontsteking. En er bestaan zelfs verdelerkappen en contactpuntjes op schaal, net zoals bobines. Die zijn echt niet zo heel groot hoor. Maar dan heb je veel meer complicaties, niet alleen bij de bouw (aandrijving van de verdelers), maar ook bij het draaien (afstellen van ontstekingstijdstippen enzo).
Vandaar dus die gloeiplug. Gewoon 1,5Volt erop en verder geen omkijken naar.

De reden voor injectie is dezelfde: carburators kun je standaard kopen, injectiepompjes en mechaniek niet bij mijn weten. Plus weer moeilijker afstellen.

Over de smering: de krukas is voorzien van kogellagers. Eerst wou ik gesealde kopen, die dus geen verder smering nodig hebben, maar bij verder onderzoek bleken de pakkingen niet zeker bestand tegen de modelbouwbrandstof. Dus open lagers. In het carter is er altijd fuel en dus olie. Hoofdzakelijk afkomstig van lekken langs de zuigerring. Die olie moet voldoende smering geven door spatten. Ik voorzie ook nog een carterplug om wat olie voor het starten in te spuiten. De krukas zelf heeft geen oliedoorvoering (omdat ik ook geen oliepomp gebruik). De bigends zijn voorzien van bronzen glijlagerbussen. Niet optimaal, maar ik verwacht niet dat de motor duizenden bedrijfsuren zal draaien. De nokkenas is op dezelfde manier gelagerd. Tussen iedere cilinderkop en het carter lopen vier messing buisjes van 3mm om overmatige olie terug te voeren of om olienevel te verspreiden. Of dat allemaal goed werkt is nog afwachten, maar dat idee heb ik van een amerikaan die zo al enkele motoren bouwde.

Als er een tweede versie komt zal die gesofistikeerder zijn: benzine, met echte ontsteking, oliepomp, waterpomp voor de koeling en wie weet zelfs drukvulling met een rootsblower. Maar dat is voor veeeeeeeeeel later... Als ik met pensioen ben waarschijnlijk. lol

Veel leesplezier verder!

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
nog een linkje naar mijn foto's voor het gemak: http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/index.php?cat=10115


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Marc,

Voor helicoidaal frezen heb je inderdaad een CNC machine nodig, maar sinds ik weet hoe het te programmeren gebruik ik het vaak om gaten te frezen die een rechte kant (binnen 0.05 mm) moeten hebben..
Ik heb ook ontdekt dat een helicoidaal gefreest gat sneller klaar is dan een gat gefreest met de standaard "kamer"cyclus van de machinebesturing, maar omdat een Helix programmeren iets meer werk is heb ik daar een programmaatje voor geschreven dat ik als Cyclus kan aanroepen vanuit het hoofdprogramma, en de instellingen voor de afmetingen en voeding programmeer ik met Variabelen.. wat voor jou 2 dagen kotteren is, dat doe ik op mijn werk dus in een uurtje ofzo... :)

Snijsnelheden... ( ik heb hier nog even een mooi "ezelsbruggetje" voor..

een frees van 314 mm doorsnede heeft een omtrek van een meter.. dus snijsnelheid = toerental.
DUS: een freesje /gereedschap van 31.4 mm heeft een omtrek van 0.1 meter, dus het toerental is dan 10 x snijsnelheid (Voorbeeldje 200 m/min=2000 toeren) voor het gemak reken ik met "Frees 32" als je cilinderboring bijvoorbeeld 20 mm is ( 2/3 x 32 ) dan is je toerental 10 x (3/2) x snijsnelheid voor 30 meter/min geldt dan : 30x10=300, 300 x3/2 = 450 toeren.. dit kun je na een paar keer zonder Casiootje... ( sterker nog... ik versla mijn collega's met de casio met glans met dit ezelsbruggetje.. eer zij klaar zijn met intikken heb ik het antwoord al.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2007 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 21:41 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gent België
Hallo allemaal,

Ik heb een hele tijd stil gelegen door de drukte op het werk maar ben nu weer voorzichtig begonnen aan m'n V8. Het duurt allemaal veel langer dan ik gedacht had, dus ben ik van plan een aantal stukken te laten maken door een bedrijf. Een beetje vals spelen dus, maar anders krijg ik hem nooit af... Alle onderdelen heb ik toch op CAD staan (Solid Works).

Nu op zoek naar een bedrijf in de buurt die een en ander aan een redelijke prijs kan maken op CNC. Misschien is er wel iemand die een bedrijf in de buurt van Gent (België) kan aanraden?

Greetz,

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement