Hoi Eduard,
Voor alle duidelijkheid, ik woon wel in België maar ben ook nederlander hoor. Dus zeur ik lekker mee..
Over die ontsteking: omdat dit mijn eerste grote project is wou ik het zo simpel mogelijk maken (dus meteen een viertakt V8... LOL). Er bestaan zeker modelmotoren op echte benzine met bougie-ontsteking. En er bestaan zelfs verdelerkappen en contactpuntjes op schaal, net zoals bobines. Die zijn echt niet zo heel groot hoor. Maar dan heb je veel meer complicaties, niet alleen bij de bouw (aandrijving van de verdelers), maar ook bij het draaien (afstellen van ontstekingstijdstippen enzo).
Vandaar dus die gloeiplug. Gewoon 1,5Volt erop en verder geen omkijken naar.
De reden voor injectie is dezelfde: carburators kun je standaard kopen, injectiepompjes en mechaniek niet bij mijn weten. Plus weer moeilijker afstellen.
Over de smering: de krukas is voorzien van kogellagers. Eerst wou ik gesealde kopen, die dus geen verder smering nodig hebben, maar bij verder onderzoek bleken de pakkingen niet zeker bestand tegen de modelbouwbrandstof. Dus open lagers. In het carter is er altijd fuel en dus olie. Hoofdzakelijk afkomstig van lekken langs de zuigerring. Die olie moet voldoende smering geven door spatten. Ik voorzie ook nog een carterplug om wat olie voor het starten in te spuiten. De krukas zelf heeft geen oliedoorvoering (omdat ik ook geen oliepomp gebruik). De bigends zijn voorzien van bronzen glijlagerbussen. Niet optimaal, maar ik verwacht niet dat de motor duizenden bedrijfsuren zal draaien. De nokkenas is op dezelfde manier gelagerd. Tussen iedere cilinderkop en het carter lopen vier messing buisjes van 3mm om overmatige olie terug te voeren of om olienevel te verspreiden. Of dat allemaal goed werkt is nog afwachten, maar dat idee heb ik van een amerikaan die zo al enkele motoren bouwde.
Als er een tweede versie komt zal die gesofistikeerder zijn: benzine, met echte ontsteking, oliepomp, waterpomp voor de koeling en wie weet zelfs drukvulling met een rootsblower. Maar dat is voor veeeeeeeeeel later... Als ik met pensioen ben waarschijnlijk. lol
Veel leesplezier verder!
Marc.