Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2008 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
En nu eens iets helemaal anders, zullen we maar zeggen :)

Nadat we met het gezin nog eens samen "Timeline" hadden bekeken een paar dagen geleden, wilde mijn oudste zoon dat ik een kruisboog voor hem zou maken.
In eerste instantie zocht ik allerlei info, tekeningen en plannen op het internet (en met succes overigens), maar bij het bestuderen van de tekeningen, het lezen van info op diverse sites, kwam ik tot de conclusie dat het maken van een kruisboog niet alleen moeilijk was (wegens het bijna niet vinden van het juiste hout (Taxus of Essenboom), maar dat een kruisboog een dodelijk wapen zou zijn... geen kruisboog dus.

Maar er was nog een scene in de film waar mijn zoon heel erg enthousiast over was, namelijk de belegering van het kasteel, en meer bepaald het vuren van de trebuchets. Een trebuchet, dat zag ik dan weer wel zitten, op schaal natuurlijk dan he :P
Dus... opnieuw zoeken op internet, en ik had nooit verwacht zoveel informatie te vinden over dit onderwerp, blijkbaar is het bouwen (en afvuren) van trebuchets een hobby (of sport) op zich, met wereldwijd heel wat aanhangers. Tekeningen genoeg, echter geen "middeleeuwse" exemplaren, tot ik op een site met gratis papiermodellen (http://members.home.nl/papermodels/index2.htm)kwam.
Daar vond ik meteen een pracht van een exemplaar, op schaal 1/25.

Gistermorgen snel hout gehaald voor dit project (6 balkjes van 10x10mm), kostprijs 13 eurie, dat valt dus nog wel redelijk mee dacht ik :D

Maar, nu genoeg blabla, tijd voor fotootjes...

Afbeelding
De eerste stukken zijn verlijmd.

Afbeelding
En de basis van de trebuchet is al bijna klaar.

Afbeelding
En nu dus ook met de opstaande delen erbij.

De werkzaamheden zijn vandaag pas begonnen, rond de middag schat ik, dus zoals je ziet schiet het lekker op.

Wordt vervolgd...

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2008 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 18:25 pm
Berichten: 434
heb je dat hout gewoon bij een bouwmarkt gehaald, of bij een speciaalzaak?
ben erg benieuwd naar het eindresultaat, ben nu al erg onder de indruk :D

_________________
Ik HAAAAAAAAAAAAAAAT Photo-etch!...
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2008 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Het hout (dat had ik vergeten te vermelden) is dennenhout van Aeronaut, uit de modelbouwwinkel dus.
Echter, zoals het hout er nu uit ziet, is het niet erg realistisch wegens enkele stukken met vrij grove tekening, helemaal niet op schaal dus. Ik zal dan ook moeten mijn toevlucht nemen tot verf om het echter te laten lijken, al heb ik er nog geen flauw benul van hoe ik dat zal aanpakken. En wat ik ook nog had vergeten te vertellen, is dat dit model ook zal functioneren (enfin, dat is toch de bedoeling), ik ben wel al benieuwd over welke afstand deze trebuchet een knikker of een steentje zal kunnen lanceren (en nu maar hopen dat er niet te veel ramen sneuvelen :shock: )
Wanneer de trebuchet klaar is, ben ik ook van plan om er een dio rond te brouwen.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2008 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
En hier zijn we al weer met een kleine update.
Wat heb ik ondertussen gedaan ?
Aan beide kanten moest er nog een verstevigingsbalk komen (aan 1 van die twee balken komt later overigens nog een ladder), en verder heb ik ook nog de "swingarm" gebrouwd, ook alweer uit een 10x10 balkje (mm natuurlijk he).

Dan heeft echter een foutje gemaakt bij de aanvang van de brouw, net als altijd probeerde ik dus alle balkjes mooi netjes te schuren...
echter, die dingen werden niet door meubelmaker bebouwd, en hadden geen enkele esthetische functie, gevolg, die balken zullen niet zo mooi glad ende effen geweest zijn.
Bij het maken van de arm heb ik daar nu al rekening mee gehouden, maar de rest van de constructie zal ik dus nog eens te lijf moeten gaan met scalpel ende proxxon :shock:

Maar nu de fotootjes...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd :D ...

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 11:31 am
Berichten: 1748
Woonplaats: Zwolle
Ik vind het heel gaaf.
voor referentie foto's ed, kan je genoeg vinden via google.
ik meende dat er ook nog touwen werden gebruikt om te balken bij elkaar te houden, of van die hout-spiezen/wiggen.

maak je hem ook op wielen en afvuren zwaartekracht bediend?

ben benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
Greetz Michel

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Dag Dan;

Citaat:
Echter, zoals het hout er nu uit ziet, is het niet erg realistisch wegens enkele stukken met vrij grove tekening, helemaal niet op schaal dus. Ik zal dan ook moeten mijn toevlucht nemen tot verf om het echter te laten lijken, al heb ik er nog geen flauw benul van hoe ik dat zal aanpakken


Nu weet ik, omdat ik nogal een poosje met modelspoor aan het spelen ben geweest dat je, als je met een fijn staalborsteltje, of een heel grof schuurpapiertje langs je hout gaat, dus eigenlijk krast, je de nerf van je hout wat beter 'in schaal' kunt brengen.
Als je het daarna op kleur gaat brengen zal je zien dat de nerf die je hebt gemaakt er mooi uit zal springen.

Miscchien kun je er wat mee. :wink:

greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Bedankt voor de tip, Bravo104, die kwam echter helaas net even te laat :)

Wat mij naast de grove houttekening zo mogelijk nog meer stoorde aan het model, was de bijna steriele vormen van het hout. Duidelijk gezaagd met een moderne zaagmachine... die hadden ze in de middeleeuwen volgens mij helemaal niet.
Als ik mij niet vergis werden balken in die tijd met de hand, nou ja met een bijl in die hand natuurlijk, uit boomstammen gehakt.
Dus toen ik van mijn werk kwam heb ik mij bezig gehouden om met chirurgische precisie (lees : op automatisch piloot met een scalpen erop los hakken), de karakterloze lijnen van de balken aangepast...

Voorheen :
Afbeelding

Resultaat :
Afbeelding
Misschien net een beetje "overdone" wanneer je het van dichtbij ziet, maar ik denk dat het effect nog verzacht zal worden bij het schilderen van het model.

Totaal overzicht :
Afbeelding

@MCRoadkill :
Een trebuchet had meestal geen wielen, dit in tegenstelling tot zijn kleinere broertje ; de katapult. Dit had te maken met het feit dat er veel meer krachten op een trebuchet kwamen te staan bij het lanceren, en het feit dat een trebuchet eigenlijk veel te groot en te zwaar was om hem ter verrijden. Deze machines werden namelijk als "bouwdoos" mbv van karren naar het slagveld gebracht, alwaar ze in "ikea-stijl" verden opgezet.
Het is inderdaad ook de bedoeling dat mijn mini-versie ook dmv de zwaartekracht bediend wordt. Aan het korte eind van arm komt nog een gewicht, maar eerst zal ik nog moeten uitdokteren hoe de bediening bij dit model in z'n werk gaat :roll:
En er komt inderdaad ook nog touwwerk omheen de arm, maar de balken werden samen gehouden door smeedijzeren pennen (daar heb ik reeds gaatjes voor voorzien), aan het bovenste deel (ter hoogte van de spil) moeten ook nog "ijzeren" banden komen die de balken bijeen moeten houden.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
En ongelooflijk maar waar, Dan is terug met (voor vandaag) de laatste update. Mijn vrouwtje heeft mij ervan overtuigd om de trebuchet toch niet te gaan schilderen maar gewoon blank te laten, of eventueel gewoon te beitsen.
Dit had tot gevolg dat ik in staat was om nog een paar extra stukken te maken en te bevestigen.
Dus hier komen alweer een paar fotootjes...

Als eerste een goot :shock: ok ok geen regengoot, dat ding kan je dus vergelijken de loop van een kanon, of eventueel het magazijn van een geweer, hier wordt namelijk de payload in gelegd (weliswaar in een net dat ik nog moet vervaardigen). Afbeelding


En nog maar eens een totaal-overzicht met goot en arm gemonteerd Afbeelding

Het tegengewicht in aanbouw, nouw ja in droogstadium :D Afbeelding

Het tegengewicht (zeg maar de jetmotor van het ding dus, in zijn uiteindelijke vorm Afbeelding

En zo staat ze er momenteel bij, de volgende stap wordt het aanbrengen van de details zoals touwwerk, ijzeren banden, en ijzeren pennen... Afbeelding

Wordt vervolgd...

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2008 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 dec, 2006 20:40 pm
Berichten: 262
Woonplaats: Castelré
Had je voor het gewicht niet beter iets zwaarder gepakt dan zo'n blokje hout (ik denk toch dat het massief hout is), want anders gaat hij volgens mij niet ver schieten...

Voor de rest mooi project, heb er vroeger ooit eentje gemaakt van een metertje of 5 lang, en wij speelden zelf gewicht door eens goed aan het touw te trekken, en die 'schoot' zo'n 20 meter ver...
Maar belangrijk is dat je je projectiel op het juiste moment kunt loslaten, zodat het niet recht omhoog maar ook niet recht vooruit gegooid wordt.

Groetjes,

Harrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2008 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 jan, 2007 20:24 pm
Berichten: 757
Woonplaats: Heerenveen
Ziet er leuk uit, ik vind het bewerken van de houtstructuur niet overdone. Je inlevend in die tijd moet de boel behoorlijk grof uitgehakt zijn namelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement