Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rotswand achter draken
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 1:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 jan, 2008 1:47 am
Berichten: 2
Als achtergrond voor een beeldje met draken heb ik deze wand gemaakt.

Ik ben begonnen met twee MDF-planken te zagen en aan elkaar vast te maken.

Hierna heb ik met behulp van twee gietvormen van Woodland Scenics (C-1230 Outcroppings en C-1243 Base Rock) die je in de betere modelbouwwinkel kunt kopen een flink aantal rotsen gegoten met snelgips.

Vervolgens de rotsen (na uitharden) op de plank uitgelegd. Door net zo lang bepaalde vormen om te keren of in elkaar te passen kwam ik uiteindelijk tot een indeling waar ik tevreden mee was. In verband met de hoogte van het beeldje wilde ik bovenaan wat meer 'uithangende' rotsen, en konden de rotsen onderaan wat minder uitgetekend blijven. Hierna alle vormen op de plank gekit met standaard montagekit zoals bij iedere doe-het-zelf zaak te krijgen.

Afbeelding

Tussen de rotsen heb ik stukken zelfhechtend gaas aangebracht zoals verkrijgbaar in de doe-het-zelf zaak. Dit voor een betere hechting van het gips dat ik in de openingen ging gieten.

Afbeelding

Hierna heb ik de openingen opgevuld met snelgips. Dit was nog een hele uitdaging, omdat kleine hoeveelheden bijzonder snel bleken uit te harden!

Afbeelding

Daarna heb ik de opgevulde spleten net zo lang met een fijn vijltje, een priem en grof schuurpapier bewerkt tot ik tevreden was dat het er 'rotsachtig' uitzag. Een beetje 'lava'-achtige vormen heb ik daarbij bewust zo gelaten om het magische aspect van het landschap niet te bederven.

Hierna heb ik één en ander naar eigen smaak en inzicht geverfd met verschillende soorten grijs, zwart en beige acrylverf. Gewoon uit de hobbywinkel; geen spannende dingen. Hier en daar wat donkere accenten om de 'scheuren' te accentueren.

Afbeelding

Toen heb ik het beeldje op de voet geplaatst om te zien waar ik er rotsen omheen zou plaatsen. Dit omdat ik wist dat ik er daarna 'lavastenen' omheen neer ging leggen.

Afbeelding

Met behulp van een zwarte stift heb ik de voet van het beeldje vervolgens afgetekend, en met superlijm een veter er omheen vastgelijmd. Deze diende als scheidingsgrens tussen het beeldje en de daarna op de voet aan te brengen 'lavastenen'. Deze lavastenen zijn gewone imitatiekolen zoals ook in de modelbouwwinkel te krijgen.

Vervolgens heb ik met lijm en een kleine lijmkam de blanke delen buiten de voet van het beeldje bestreken, en daar de kolen op uitgestrooid en aangedrukt. Zo blijft deze deklaag goed liggen. De doodshoofden en skeletten heb ik op een Gothic- en Fantasybeurs gevonden door zorgvuldig alle kraampjes af te lopen. Als finishing touch heb ik op de rotswand hier en daar nog wat kunstmos vastgelijmd. Bij al deze stappen was mijn doel om uiteindelijk de aandacht van de kijker naar het beeldje te leiden. Je zult zien dat de plaatsing van het groen en de vorm van de rotsen daar ook bij helpt.

Hieronder het resultaat:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 3:10 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is best mooi geworden. Mischien een idee om wat meer te verweren of ging je dit nog doen. En mischien is het een idee om de rotsen wat met een lichtere kleur te drybruschen, dan komen de draken er beter uit. Ze vallen nu weg door de kleurstelling. Het idee is geweldig. (ben ook een draken liefhebber.)

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 3:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 jan, 2008 1:47 am
Berichten: 2
modelengeneer schreef:
Dat is best mooi geworden. Mischien een idee om wat meer te verweren of ging je dit nog doen. En mischien is het een idee om de rotsen wat met een lichtere kleur te drybruschen, dan komen de draken er beter uit. Ze vallen nu weg door de kleurstelling. Het idee is geweldig. (ben ook een draken liefhebber.)


Dank je voor je reactie en compliment; ik vind het zelf ook best mooi geworden. Ik laat het echter zo, want voor ieder roofdier dat tot nu toe in de loop der evolutie ontstaan is heeft Moedertje Natuur ontzettend haar best gedaan om het juist NIET op te laten vallen, namelijk door middel van camouflage, en de draak hoort daar wat mij betreft ook bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 14:24 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Je hebt een punt. Daar hed ik niet aan gedacht.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement