Dag medebrouwers,
lang geleden dat ik op dit forum ben geweest, door alle drukte tegenwoordig kom ik helaas niet vaak meer toe aan modelbouwen. alle dozen die ik ooit had zijn netjes weggeborgen in d ekast tot ik eens de tijd en rust kan vinden om de kast ooit terug open te trekken. Misschien met meer geduld dan vroeger en hopelijk betere resultaten. Maar onlangs kwam ik een kitje tegen di ik toch wil delen met jullie.

De kit werd geproduceerd door Republic Aviation ergens rond 1955. En had het serienummer 52-7151.
De Belgische luchtmacht heeft deze kit ergen tot 1965 in dienst gehad. Waarna men deze heeft gestockeerd op de luchtmachtbasis van Koksijde om ze hierna te gebruiken als recruteringsobject.
Hierna werd de kit verschroot te Evere. Heel de kit? neen... een klein deeltje wist te overleven en kwam dus in mijn handen terecht.
Bron: https://www.belgian-wings.be/republic-f ... eak-part-1Dus in eerste instantie moesten we de algehele staat van de kit bekijken en hiervoor waren demontagewerken noodzakelijk... Ik wil hierbij even meegeven dat in die tijd in sommige bekabeling asbest werd gebruikt als isolator vanwege zijn brandbestendige eigenschappen, dus als je dit ooit thuis zelf zou doen... Hou daar rekening mee. De isolatie rond de draden kan verstorven zijn waardoor de asbestvezels los zouden kunnen komen. dus neem je voorzorgen en verwijder de asbesthoudende bekabeling volgens de richtlijnen.

Hier kunnen we duidelijk zien dat er al meerdere malen een poging werd ondernomen om het paneel af en toe even bij te werken. In eerste instantie lijkt het zo te zijn dat het paneel origineel zwart gelakt was, en hierna een licht grijze tint heeft gekregen door de staat van deze laklaag lijkt mij dit professioneel te zijn gebeurd bij wat ik vermoed een update van het toestel. Ik vermoed ook dat tijdens of na zijn dienst als recruteringsobject het paneel herschilderd werd in een donkerdere tint grijs, deze is iets minder professioneel gebeurd. De verf werd gekwast en men heeft de instrumenten zelfs niet verwijderd waardoor op veel instrumenten grijze verft teruggevonden werd.

En hierbij volgt dan het dilemma, wat doen we nu? Schuren en herlakken? of zo goed als mogelijk origineel laten? dus doen we eerst een test om na te zien hoe goed de laklagen nog zijn. En met wat schilders tape kreeg ik ook de zwarte laklaag makkelijk los. De hechting was dus niet meer wat het geweest was. Dus heb ik besloten het paneel op te schuren en opnieuw te lakken. Behalve het punt waar de originele serienummers werden aangebracht. Daar is alles bij het oude gebleven. Voor het effectieve schuren ook met kleurstalen trachten uit te vissen welke kleur grijs ik moest gebruiken om het paneel te herlakken in combinatie met wat speurwerk op het internet.

Om dan uiteindelijk te eindigen met dit resultaat:

Bij de volgende update:
Schroefjes zoeken
Instrument mounting nuts.
En het zoeken en monteren van de eerste instrumenten.
Groeten,
Stijn