Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2021 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
In een Hollands huis horen Hollandse schuiframen. Na veel voorbeelden bekeken te hebben een eerste testexemplaar gebouwd.

Afbeelding

Dit is 'm wel. Er komt nog een glaslat in het midden van het schuifraam en het glas-in-lood voor het bovenlicht heb ik al getekend, maar dat laat ik straks met alle andere bovenlichten straks bij de printshop op overheadsheet printen. Maar gisteren hield mijn freescomputer ermee op. Vrijwel zeker een hardwarefout. Ik heb de vervangende onderdelen al besteld. Dat komt dus binnenkort wel weer goed. Dat moet ook wel, want er moeten nog 8 ramen van verschillende afmetingen en nog 14 deuren ( :shock: ) volgen.

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug, 2021 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Na twee weken inlezen over de opbouw en werking van mijn CNC controller en na ontvangst van een nieuwe Arduino, kon ik die inbouwen, de software installeren en de Grbl instellingen die bij mijn stappenmotoren en de Proxxon frees horen weer invoeren. En tot mijn grote blijdschap kon ik weer frezen en had ik in de tussentijd veel geleerd over de Arduino, Grbl en bCNC.

En tussen allerlei familie omstandigheden door, ben ik verder gegaan met het op maat maken van de muren van de bovenverdieping en de eerste ramen.
Er is nog veel te doen, maar de eerste sponningen zitten er in:

Afbeelding

....en uiteraard i.v.m. Corona: goed ventileren!
Afbeelding

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Om de schuiframen goed haaks te krijgen heb ik ook weer mijn onvolprezen doosje met Legosteentjes gebruikt.
De sponningen van een schuifraam zijn 10mm breed. En als je een paar Legosteentjes op elkaar zet en er een paar 1 nopje laat overstaan,
heb je een opening van precies.... 10mm. Dus daarmee laten zich mooie haakse verbindingen maken:

Afbeelding

Afbeelding

En nu zijn de kozijnen met schuiframen klaar. Alleen in de linker zijgevel moeten nog twee kleine venstertjes komen. Dat zijn veel ramen voor zo'n bescheiden woninkje,
maar dan zijn tenminste alle ruimten van buitenaf te bekijken.
Afbeelding

Afbeelding

Nu de ramen aan de binnenkant afwerken met omlijsting en handgrepen en vensterglas en glas-in-lood aanbrengen.

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2022 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Tjonge, het is 9 maanden geleden dat ik hier voor het laatst hier iets plaatste. Waar blijft de tijd?
Maar dit voorjaar heb ik de draad weer opgepakt en ben begonnen met de bouw van 14 deuren die nog een plekje in het huis krijgen. De deuren zijn nu nog een verzameling onderdelen die van pen en gat worden voorzien en met de frees worden bewerkt, maar ondertussen heeft mijn vrouw de buitenkanten van de ramen geschilderd. Er gaan in 2 of 3 lagen per raam 5 verschillende kleuren op, dus dat was wel een aardig schilderklusje.
Maar het (tussen)resultaat mag er wezen. De eerste ramen zijn - nog los - geplaatst. Nu eerst de binnenkant afschilderen, de ramen voorzien van handgrepen en pennen om ze in geopende stand vast te zetten. Dan moeten er aan de binnenzijde nog vensterbanken en een lambrisering worden geplaatst en tenslotte worden vitrage en overgordijnen aangebracht.

Maar eerst wat plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

....en weer door!


Laatst bijgewerkt door Bjor op ma 29 aug, 2022 15:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2022 11:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik kreeg gelijk een flashback van zo'n 50 jaar, mijn opa en oma hadden exact dezelfde kleuren op hun kamerdeuren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2022 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
De ruimten in het huis moeten uiteraard ook van verlichting worden voorzien. Aanvankelijk had ik het plan om onder het huis een kastje te maken met voor iedere ruimte en schakelaar, maar vorig jaar is er ook een nieuwe controller op de markt gekomen. De Raspberry Pi Pico, die van huis uit met Python kan worden geprogrammeerd, maar waar nu ook MMBasic voor beschikbaar is.
Hiermee heb ik een eenvoudig demo programmaatje geschreven dat binnen 1 minuut zes ledjes aan- en uitschakelt. Bij de LED staat de naam van de betreffende ruimte.
Door de begin- en eindtijden in dat programma te veranderen kan ik straks in iedere ruimte het licht automatisch in- en uitschakelen.
Straks draait het programma 3 of 4 uur, waarbij gedurende de looptijd de verlichting in de totaal 11 ruimten aan- en uit gaat.

Maar een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, dus....... https://youtu.be/7CB53T3PDh0
Let niet op de ledjes; het was wat ik toevallig had liggen, maar in het huis komen voornamelijk warm witte leds.

Zo'n Pico is ook goed bruikbaar voor de automatische verlichting op een treinbaan of voor het verlichten van statische automodellen, vliegtuigen e.d.

Natuurlijk worden ook de ruimten op de bovenverdieping van verlichting voorzien. Daar komt t.z.t nog wel een filmpje van......

Wie meer wil weten over de Raspberry Pi Pico, kijkt even hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Cxmjy1n ... jA&index=1

Met een Arduino gaat het uiteraard ook, maar ik ben hier erg blij mee.


Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2022 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
En er is licht....................
De bedrading van de verlichting op de begane grond is weggewerkt boven het plafond. In die tijd liepen er ook wel eens koperen buisjes met daarin de bedrading "in het zicht" (vooral als het huis eerst gaslicht had; dan werden de draden door de oude gasbuizen getrokken), maar hier is alles netjes weggewerkt.

Hier kijk je bovenop het plafond. De vloer van de eerste verdieping past hier als een deksel op.
Afbeelding

De Raspberry Pi Pico zorgt voor de automatische aansturing van het licht. Hij wordt via een USB kabel gevoed door een 5V voeding.
Afbeelding

Er is op d Pico nog ruimte zat voor de verlichting van de bovenverdieping.

Als je nog aan je huis aan het klussen bent, hang je even snel een kale fitting met een gloeilamp op. Hier ook, zij het dat het hier een 5mm ledje in een insteekfitting betreft.
De 5mm LED komt in 1:12 precies overeen met de maat van een 60Watt gloeilamp. De kleur is 3000°K, dus warm wit.

Er is nu licht in de voor- en achterkamer, de gang, keuken, toilet en gangkast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn tegenwoordig gewend aan verlichting die tot alle hoeken van het huis reikt, maar een eeuw geleden was er in de meeste ruimten maar één lamp, in een vast lichtpunt.
Soms hier en daar een schemerlamp en wat bedlampjes. Het huis is dus schaars en gedempt verlicht, zoals in die tijd gebruikelijk.

Er moeten natuurlijk nog wel bakelieten lichtschakelaars komen. Dat soort details komen later pas, als ik alle delen van het casco af heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 7:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zeker die laatste foto kan je direct verkopen als real, ik kan eigenlijk niets ontdekken waaraan je kan afleiden dat het modelbouw is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Zoals Bert het zegt,
het lijkt allemaal levensecht.

Misschien later nog een lampekap erover? :D

groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Ives,

Uiteraard komen er armaturen en kappen om de lampen. Er komen schaalkapjes en keuken en kleine slaapkamers (nog te bouwen) en verder armaturen, kappen en glazen in art nouveaux stijl. Maar die ga ik ook zelf maken en dat is voor een latere fase. Eerst het casco verder afmaken, inclusief de 14 ontbrekende deuren, zolder en dak. Kortom: nog heel veel te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement