Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Nu ik de smaak weer te pakken heb met de motoren gooi ik er nog maar een project tegen aan.
Deze kit ligt al jaren in m'n stash voorraad. Was eerst van plan om met deze mee te doen aan het Revell groepsbouw maar door tijdsgebrek moest ik dat laten gaan.

Stukje geschiedenis van de R100RS.
(vrij overgenomen uit Wikipedia)


De BMW R 100 RS, had geen voorganger, omdat het de eerste motorfiets ter wereld was die af fabriek met een stroomlijnkuip geleverd werd. Hij valt in de categorie sportieve toermachines (sporttoerers). Ondanks het sportieve uiterlijk ("RS stond dan ook voor "ReiseSport") is de BMW R 100 RS nog steeds een comfortabele reismachine, zowel voor rijder als passagier. Vooral de stroomlijnkuip baarde veel opzien. Niet alleen omdat BMW de eerste was die zoiets leverde, het was ook duidelijk dat er veel aandacht aan besteed was. Het ontwerp was uitermate modern, en omdat de kuip speciaal voor deze motor gemaakt was, was deze ook slank uitgevoerd. De onderkuip was in eerste instantie nog voorzien van lamellen voor een betere koeling, maar werd later, toen de motor een oliekoeler kreeg, dicht gemaakt. Deze onderkuip kon eenvoudig verwijderd worden om een sportiever uiterlijk te verkrijgen. De bovenkuip, waar ook de spiegels op gemonteerd waren, bood plaats aan een snelheidsmeter met kilometerteller, een toerenteller, een voltmeter en een klokje (in 1977 vervangen door een kwartsklokje). Bovendien was er al een controlelampje om te waarschuwen voor versleten remblokken. Dit controlelampje werkte op het (dalende) niveau van de remvloeistof. In het remvloeistofreservoir was daarvoor een vlotter aangebracht. De bovenkuip was verbreed om plaats te maken voor het sportstuurtje, de onderkuip juist versmald om de cilinders van de nodige luchtkoeling te voorzien. De kuip was gemaakt van dikwandig polyester en had een polycarbonaat ruitje, dat overigens vaak door een wat hoger exemplaar vervangen werd. De gaten waarin de voorvork moest draaien waren afgedicht met flexible rubber hoezen, waardoor er absolute windbescherming ontstond. Een nadeel was wel dat er mede hierdoor een onderdruk achter de kuip kon ontstaan, waardoor bijvoorbeeld een sjaaltje naar voren waaide. Ook de motorwarmte en het geluid bleven achter de kuip "hangen". Te veel warmte kon in de zomer worden opgelost door de onderkuip te verwijderen, in de winter werd het juist bij hogere snelheden behaaglijk warm achter de kuip.

De afwerking van de R 100 RS stond op een hoog peil. BMW's waren altijd al "netjes" afgewerkt voor wat betreft kabels en leidingen, maar de kuip van de R 100 RS verborg alles natuurlijk nog veel beter. Toch lag het niet alleen aan de kuip. Het stuurtje was afgedekt door een kunststof kapje, waarachter de remleidingen en kabels grotendeels verdwenen. Bovendien waren de voorste remleidingen niet rechtstreeks naar de remklauwen geleid. Vaste leidingen liepen van de hoofdremcilinder naar de kuip, waarna de flexibele leidingen (nodig om veren en sturen mogelijk te maken) naar de voorvork liepen. Daarna volgden weer vaste remleidingen naar de remklauwen. Door toepassing van zo weinig mogelijk rubber leidingen wordt de remdruk beter. Overigens was de motor aanvankelijk (vanwege Duitse verzekeringskwesties) met een eenpersoonszadel uitgevoerd, maar dat werd al snel een tweepersoons exemplaar (identiek aan dat van de R 90 S).

Met de komst van de BMW K100 in 1983 zou er in eerste instantie een einde komen aan de productie van boxermotoren. BMW had mogelijk onderkend dat het boxermodel in zijn toenmalige vorm aan het eind van zijn krachten was. Zeker is dat de machine niet meer aan de moderne keuringseisen kon voldoen. De 72 pk sterke R 100 RS kon ook niet meer opboksen tegen modellen van andere merken, en met de komst van de K 100 in (zeker de K 100 RS, de gedoodverfde opvolger), zag men het nut er niet meer van in. De K-serie bestond immers uit veel sterkere (95 pk) vloeistofgekoelde viercilinders. Maar de klanten protesteerden hevig en daarop besloot men de R 100-serie, inclusief de RS weer in productie te nemen, echter in een geknepen versie (60 pk). Feitelijk was de "nieuwe" R 100 RS Mono een grotere uitvoering van de R 80, een geheel herziene versie van de R 75/7. Men kon hier dus spreken van een heel nieuw motorblok, dat ook geschikt was voor het gebruik van loodvrije benzine. Toen in 1993 de nieuwe R 1100-boxerserie op de markt kwam, viel het doek voor de R 100 RS. Hij werd opgevolgd door de BMW R 1100 RS.

De kit.

Het gaat om deze doos van Revell.
Ik heb me laten vertellen dat het de oude mallen zijn van Imai.

photo 516260


De inhoud.

photo 516267

photo 516266

photo 516265

photo 516263

photo 516264

Bij het inspecteren van de inhoud van de doos jaren geleden merkte ik op dat één van de voorpoten gebroken was. Gelukkig had ik in m'n spare box een vervangend exemplaar.

photo 516262

photo 516261

photo 516269

photo 516270

photo 516271

De decals zijn niet meer in een goede conditie. Zo zijn ze verkleurd, zie je de afdruk van een band en plakte er een controle strookje vast aan de decals. (Je ziet nog net een stukje papier.)

photo 516272

Om de verkleuring wat op te frissen heb ik ze maar aan het raam geplakt in de hoop dat de zon de vergeling tegen gaat.

photo 516268

Jaren geleden ook dit potje Zero Paints er bij gekocht dus dat wordt de kleur.

photo 516287
bron


Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2020 8:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 jul, 2020 23:04 pm
Berichten: 8
Mooie motor. En een kit die ik nog nooit gezien heb. Hoe is de kwaliteit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
De kwaliteit is goed.

Hoe het een en ander zich laat passen is nog even afwachten. :wink:
Heb al wel een kleine start gemaakt met het blok. Zal van het weekend de laatste stand van zaken laten zien.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 19:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Lijkt erg op de aoshima R's .
Als je de tank over twee pinnen moet lijmen Om ze samen te voegen aan het frame. Dis een helft eerst links en de andere rechts, dan is het de zelfde kit.
Ik heb er voor gezorgt dat ik eerst de tank kon samenstellen en schuren.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Boxer schreef:
Zal van het weekend de laatste stand van zaken laten zien.

Eddy


En dat weekend werd dan wel 5 weekenden later :oops:

Maar tussen die tijd al heel wat verder dan het blok. Zo heb ik al diverse onderdelen kunnen airbrushen.

Hier wat plaatjes met de laatste stand van zaken;

photo 520279

Alle goudkleurige onderdelen zijn gespoten. Lastig kleurtje om te spuiten. Heb bij ZeroPaints op de website nog een verzoek gedaan om de originele kleur samen gesteld te krijgen maar heb daar niets meer van gehoord. Terwijl ze die service wel bieden als ik het goed heb begrepen. Maar ik wilde verder met deze dus heb het maar in een lichtere kleur gespoten dan de originele kleur.

photo 520280

Bij het foto's nemen erachter gekomen dat niet alles goed in de verf is gekomen dus dat moet nog eens overnieuw aan de voorkant.

photo 520282

Alle aluminium onderdelen.

photo 520281

Het frame en de rest van het zwart gekleurde spul. Ik heb besloten om het bouwschema te volgen van de gebruiksaanwijzing.
Zo kan ik het blok er in ieder geval er mooi tussen krijgen.

photo 520283

Alle chrome delen gespoten met Molotow liqued chrome.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Ziet er goed uit!
Ik bedacht me nog als je over de Zero kleur die er nu op zit een laag Tamiya clear yellow zou spuiten, kom je denk ik redelijk in de buurt van het origineel.

Succes verder met de bouw.

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2020 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor de tip Hein :brouw:

Heb inmiddels wat proef lepels gespoten en dat ziet er goed uit. Nu alleen nog kijken hoe het reageert op 2k lak van ZeroPaints.

Wordt vervolgt.

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Met de tip van Hein een laagje Tamiya Yellow clear over de goudkleur gespoten en afgelakt met ZeroPaints 2k lak.

De goudkleur komt nu een stuk beter bij de echte kleur. :brouw:

photo 521780

photo 521779

photo 521778

Nu kunnen we het frame en het blok in elkaar freubelen.
Tot de volgende update.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi kleurtje zo. Dit lijkt echt wel op goud.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell BMW R100RS
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement