Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 dec, 2019 17:58 pm
Berichten: 6
Hierbij mijn eerste bouwverslag.

Zoals al in het voorsteltopic gemeld ben ik na bijna 30 jaar weer opnieuw begonnen, en na 6 weken bouwen ben ik nog steeds enthousiast, er zitten dan ook al flink wat uurtjes in dit project.
Airbrushen is nog steeds niet mijn sterkste kant,maar het gaat steeds beter en ik heb gemerkt dat het beter is om de verf te dun te mengen, dan te dik.
Voor wat betreft tank spatborden zijkapjes enz. zag ik de bui al hangen als ik deze zou airbrushen, om toch een mooi eindresultaat te krijgen heb ik besloten om deze dan ook te spuiten met een motip spuitbus.
Als proefstukje heb ik het onderdeel waar uiteindelijk de 2 tankhelften op worden gelijmd genomen.
Voor de eerste laag heb ik motip plastic primer gebruikt om daarna af te lakken met 2 laagjes motip wheelspray zilver acryl.
Dit zag er prima uit en kwam heel dicht in de buurt van de zilverkleur van het origineel.
Uiteindelijk heb ik voor een mooie afwerking het onderdeel bespoten met blanke acryl lak van motip.
Dit viel echter ontzettend tegen, want het resultaat was dat de rode kleur van het plastic als een waas door de zilverkleur tevoorschijn kwam. Omdat ik toch alles moest schuren om een nieuwe start te maken,kwam ik op het idee om ipv wheelspray de zilver metallic lak van motip als eindlaag te gebruiken. Deze zou volgens de gebruiksaanwijzing een witte primer als ondergrond moeten hebben.
Maar nadat ik de witte primer had aangebracht kwam weer een rode basiskleur van het plastic er doorheen schijnen. ook na verschillende lagen primer bleef dit zo. uiteindelijk heb ik er de metallic laag over aangebracht maar er bleef een rode gloed doorheen komen. omdat de combi blanke lak en wheelspray en witte primer met metallic niet werkt. heb ik nu alle onderdelen in de plastic primer gepspoten en afgelakt met wheelspray en dit ziet er prima uit. Ik durf dan ook niet meer de metallic lak en of de blanke lak aan te brengen , wel raar want het zijn allemaal lakken van hetzelfde merk in acryl.
Waar ik nog wel graag wat tips over zou krijgen is hoe ik de spleet tussen de 2 tankhelften mooi kan wegwerken, want hier heb ik totaal geen ervaring in. Natuurlijk hoor ik ook graag wat er niet goed is en wat er beter kan. vanwege scheerlicht zie je wel elk stofje op de bijgevoegde foto's

Groet
Ariephoto 498447
photo 498448
photo 498449
photo 498450
photo 498451
photo 498452
photo 498453
photo 498454


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 19:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Dat is een leuke om te bouwen, maar hoed er vast rekening mee dat de decals vergaan zijn ( of het moet een her,her, her uigave zijn met nieuwe decals ).
Ik heb hem ook in de kast staan En zal een link plaatsen naar mijn topic.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... CB#p285929

Helaas vond fotoemmer het nodig om later de foto's in het water te gooien, zag ik net :oops: :evil: .

Mocht je tips en valkuilen of andere foto's willen zien? laat maar horen.
Die van mij heb ik gebouwd als daily, dus niet showroom.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 0:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Jeugdsentiment :D ... heb er een paar gehad, ook de 900. Heb de mijne (750 rood metallic) ook ooit gebouwd, die heeft 10 jaar in de kast gestaan, totdat de kat achter een vlieg aanging :oops:

Je hebt het blok al in elkaar zie ik ... de tip om chroom eraf te halen en alu te spuiten komt dus te laat.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dat is een mooie forse motor.
Ik durf het bijna niet te zeggen, wat betreft te naad in de tank. Ik ga er vanuit dat de tank als één geheel geplaatst kan worden. Dan is het handigst om eerst de twee delen aan elkaar te lijmen, dan het naadje weg te schuren, eventueel een beetje plamuur te gebruiken (bijvoorbeeld Tamiya of afwerkplamuur) en dan het geheel te gronden en te spuiten.

Of je dat nu nog gaat doen of bij een volgende kit, zal je zelf moeten afwegen.

Wheelspray heeft soms een anti roest en etsende werking, Misschien dat het daarom anders reageert dan verwacht. Zelf zou grijze primer gebruiken (dekkend) en vervolgens zilver metallic en dan blanke lak hoog glans. Dan kan ook Spectrum van de Action zijn of OK uit de bouwmarkt (Gamma / Karwei)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement