Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Nu de Harley Davidson zo’n beetje in de eindfase is beland start ik met deze BMW R75 zij-spancombintie.
Deze kit heb ik jaren geleden eens via marktplaats gekocht en zodoende onaangeroerd in de stash verdwenen. Heb ooit eens een poging gewaagd om hem hier via het modelbrouwers gedeelte te verkopen maar dat is op niks uitgelopen. Het is volgens mij een kit die je zelden tegenkomt in deze civiele versie.

Stukje geschiedenis.
(vrij vertaald uit het boek BMW: 75 jaar moderne motorfietsen van Wil Elbers)

Aan het begin van de oorlog verkocht BMW veel R12 zijspancombinatie's aan het Duitse leger en deze werden in alle gebieden van Europa ingezet. Des te verder de legers kwamen, des te vaker bleek de de R12 niet voldeed aan de eisen. In de sahara en Rusland kwam deze R12 bijna niet meer vooruit.

photo 431950
BMW R12
Bron

photo 431973

De reden voor een motor met zijspanwiel aandrijving.
Bron


En zo gaf het Duitse leger opdracht aan BMW en Zündapp en zijspan fabrikant Steib om een extra zware zijspancombinatie te ontwikkelen. BMW had al eens geëxperimenteerd met een aangedreven zij-spanwiel in 1933 toen een test monteur deelnam aan de ADAC* Winterfahrt (*Duitse wegenwacht) Enkele van de eisen die het Duitse leger had voorgelegd was ondermeer het stapvoets rijden zonder oververhitting en er moest een flinke snelheid mee konden worden bereikt. Alsmede een helling kunnen rijden van 40% met volle bepakking.

Aan het einde van de oorlog bleven vele van de R75-zijspancombinatie in het zuiden en oosten van Europa achter. Na de oorlog werden deze combinaties omgebouwd tot civiele rijtuigen.

De Kit.

De kit is een oudje maar de mallen van deze worden nog steeds gebruikt en op de markt wordt gebracht. De kit die ik ga gebruiken is die van ESCI uit de jaren '70.

photo 430658

De inhoud van de box.

photo 430663

photo 430661

photo 430662

photo 430659

photo 430657

Ben benieuwd of de decals zich naar al die jaren nog weten te gedragen in het water. :mrgreen:

photo 431935

Alvast alle onderdelen uit de sprues geknipt en de eerste onderdelen zijn al aan elkaar geplakt.



photo 431953
Bron: internet.

Zo zou het er ongeveer uit moeten komen te zien. Alleen de wielen worden dan niet wit maar chroom. Ik denk er nog sterk over na om dit keer de wielen te gaan omspaken maar dat laat ik nu nog even in het midden.


Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Laatst bijgewerkt door Boxer op za 31 okt, 2020 17:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 23:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf om deze weer eens te zien, ik heb hem ooit eens gebouwd, volgens mij is dat al 25 jaar terug, maar dan als solo fiets. Ik moet eens kijken of ik hem kan terugvinden in een kast vol modelwrakken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Is gewoon de leger uitvoering zonder de MG maar wel met chroom en andere decals :mrgreen: Wat het spaken betreft, ik vond het knap lastig bij mijn 1/6 BMW achterwiel gelukkig zat er een normale naaf in het voorwiel. Maar ik volg 8)

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 8:39 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik volg ook, heb nog beide militaire versies (BMW en Zunndap) best wel mooie kits volgens hun leeftijd....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat is inderdaad een heel oudje, ooit moest ik kiezen tussen de twee versies waarvan de militaire het pleit won! :)
Lang geleden trouwens dat ik deze nog een keer zag, ik ga deze bouw dan ook met belangstelling volgen. :D

Succes. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 15:14 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Mooie fiets Eddy.. Persoonlijk vind ik het jammer dat je de velgen chrome maakt, ik vind zoals op de voorbeeld foto het creme wit een hele mooi uitstraling hebben.. Het weergeeft het klassieke van de motor.

Maar zoals altijd in onze hobby.. Je bouwt iets voor jezelf dus doe wat je wilt :D mijn aandacht heb je in ieder geval.

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2017 1:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik vond nog wel de militaire versie die ik ooit gemaakt had en nog steeds bij Hanjo in de shop staat/stond

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor de belangstelling mede brouwers, :brouw:

Beetje late reactie van mijn kant, je start een nieuw topic en vervolgens reageer je er niet op. :oops:

Maar ik ben ook met zoveel projecten tegelijk aan de gang, en dan vergeet ik deze een beetje.

Ruud schreef:
Persoonlijk vind ik het jammer dat je de velgen chrome maakt, ik vind zoals op de voorbeeld foto het creme wit een hele mooi uitstraling hebben.. Het weergeeft het klassieke van de motor.


Moet eerlijk zeggen dat ik ook nog twijfel aan het chroom, wat ik zelf ook mooi vind staan is om de velgen zwart te maken. En dan met een bies op de velg.

Bert Takken schreef:
Ik vond nog wel de militaire versie die ik ooit gemaakt had en nog steeds bij Hanjo in de shop staat/stond

Ook een mooi exemplaar Bert :brouw:

Wordt vervolgt,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 17:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Boxer schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik ook nog twijfel aan het chroom, wat ik zelf ook mooi vind staan is om de velgen zwart te maken. En dan met een bies op de velg.


Eddy


Kan ook heel mooi zijn ja.

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Eddy, net al even bij Ruud gereageerd inzke nagellakremover ipv die Mr leveling

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement