Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2016 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
En terecht Bert, knap stukje updatewerk! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 19:23 pm
Berichten: 926
Woonplaats: Breezand
Wow Bert, geweldig projectje! :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 16:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Thanks

Koningsdag, normaal traditie dat ik de vrijmarkt op loop om wat te sneupen tussen de oude rotzooi die vaders van zolder hebben geplukt en onder het mom van " uhh, jongens, willen jullie wat extra's bovenop jullie zakgeld" hun kinderen een ochtend kwijt zijn.
Maar ik had de honden uitgelaten en ik vond het best zo. De kids gingen wel, vrouwlief had een aantal oproepen gehad vannacht dus die lag nog lekker en zoonlief moest werken, dus had ik effe een uurtje voor mijzelf. Dus de snijmat op het aanrecht gelgd, mijn tools, tablet en de onderdelendoos er bij en daar zat ik dan. Wat nu? erst maar weer even zijspanframe en bak in de doordenkte doeken wikkelen. En toen maa eens gekeken naar de houder waarmee de MG vaststaat op de bak. In principe heeft esci echt wel hun huiswerk gemaakt en dat sommige dingen wat dikker zijn dan gewenst, ach, kit is toch al enkele jaren oud en daarmee dus ook het fabricageproces. Maar de steun waarmee de MG vaststaat op het frame klopt toch niet helemaal

Effe het onderdeel

photo 369985

Tja, kan, maar pak je er een plaatje bij vanaf mijn onafscheidelijke tablet, dan zie je toch iets anders

photo 369987


En dan kijk je even in je bakje met gereedschap en haal je er een paar stukjes restmateriaal uit, paar druppels lijm en een uurtje later heb je dan dit

photo 369986

Nog niet geheel de waarheid want eigenlijk hoort de bodemplaat iets gebogen te zijn, maar het ziet r in ieder geval al stukken overtuigender uit, voor het spuiten nog even schoonmaken en dan kan het prima

photo 369986

Nog even de achterzijde een beetje afschuren en dan klaar, het is net nog iets te zwak om te schuren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach ja Bert, wat wil je... ESCI is een klassieker en in die tijd zag men niet zo nauw. :roll:
Als het er maar op leek was (bijna) iedereen tevreden. Dergelijke fouten (of zijn het blunders) waren later dan ook de aanloop naar de aftermarkedmarkt.
En ja, ofschoon veel kits tegenwoordig heel hard verbeterd zijn... een perfect model in bouwdoos bestaat nog steeds niet. Volgens mij is dat maar goed ook want ook een beginneling moet er plezier aan beleven.
Enfin, ben benieuwd naar die affuit die je daar in elkaar knutselt. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 18:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ja, klopt, maar................er was ook nog geen internet, geen fora, het weinige referentiemateriaal moest je uit de bieb halen, even een boekje oid bestellen in het buitenland was alleen maar aan de elite toebedeeld en het niveau was lager en laagdrempeliger dan nu. Nu wordt bijna ge-eist dat je model er getrouwer uit ziet dan het origineel.

Maar goed, ik heb eigenlijk zelden iets RUDD kunnen bouwen en ik was in de jaren 80 een trouw volger van Verlinden door een aantal boekjes die ik via via van mijn ouders kreeg op een verjaardag, dus ik was al vroeg bezig met filters, washes en dat soort technieken.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2016 20:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zo, de affuithouder er op gezet, nog hier en daar wat dingetjes geplakt en ook in de primer gezet, wachtend op betere temperaturen in de schuur.
Ik had alleen achterin de kolf ook een schroef zitten maar die is een klein beetje verdwenen geloof ik

Morgen kan ik ook weinig doen. Vrouwlief had de vorige keer echt zoooooooo'n leuk jasje gezien op de Zwarte markt in Beverwijk. Dus ik moet morgen mee, als chauffeur, en als ik lief ben krijg ik een broodje kebab.


O bummer, moet ik wel de foto er even bijzetten he

photo 370463


Nou ja, ga ik maar weer eens verder met mijn digitale Daf,dat schiet ook maar niet op

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 18:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Eindelijk, de temperaturen zijn een beetje van normale orde, dus ik kon weer eens wat in een gewenste kleur spuiten. Jammer dat het zilver dus blijkbaar wat ouder was en enorm verstroopte en ik de voorwielnaaf niet meer in zilver kon spuiten.
Daar het geen originele wordt maar een restauratiemodel, wat ook geen moer uitmaakt in mijn ogen, dus het alu kan wat glimmender zijn, maar er moeten nog wel wat filters en zo overheen en dan gaat het er stukken beter uitzien.
Ook de MG al in een kleurtje gezet, althans het metaal. Dit is blauwgrijs en dat is mijn ogen toch de meest geslaagde basiskleur, er moet nog een zwarte wash over en wat glans, dan gaat dat helemaal goed komen en de affuit beugel wordt weer geel

okee, even wat plaatjes, ik zal nog wel wat betere foto's maken als ik weer verder ga met de opbouw

photo 371163

photo 371164

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2016 10:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik had jullie wat betere foto's beloofd, dus heb ik even een snelle dryfit van frame en wielen gemaakt.

De wielen waren nogal tricky omdat dit massieve banden zijn en bij verwijderen van velgen nogal wat kracht toegepast moest worden om ze er uit te krijgen.
het was dus even spannend om de gehele velg er in te duwen, origineel worden beide velgdelen aan beide kanten in de band geplaatst.
Maar er is een trukje waardoor dit soepeler gaat en dat is beide delen even lekker met afwasmiddel in te smeren.
Het wordt dan wel wat glibberig maar dan is met gepaste kracht de velg er zo in te zetten. Ziet er toch wel goed uit al zijn dus niet alle spaken even strak opgespannen zag ik en als we dan toch bezig zijn, ook het blok er maar even in, breekt het geel een beetje

photo 371219

photo 371220

photo 371221

Ik ben er best wel tevreden over met het resultaat tot zover, nu de rest nog. De verf van de bak en zijspanframe zitten er toch stevig op en heb het nog niet schoon, dus daar ben ik nog wel even mee bezig ben ik bang.
Moet alleen het bagagerek maar weer eens vastzetten, op de een of andere manier zit daar een spanningsveld waardoor dat punt steeds losschiet en ik snap eigenlijk nog niet hoe dat komt. Eerst maar eens afwachten tot het achterwiel er permanent in zit en de koffer aan de zijkant vastzit, dan heb ik kans dat de spanning net even minder wordt of verdeelt wordt over een groter oppervlakte waardoor de boel wel blijft vastzitten.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 19:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Had de kleindochters weer in huis, kids waren werken en vrouwlief was alleen maar onderweg vanwege haar dienst.
Ik heb dus de meiden maar aan het schilderen gezet en kon ik ook wat hobbyen. Ik heb dus het motorblok maar even een beetje onderhanden genomen, want dat zilver is ook maar zo zilver en de echte blokken hadden toch meer een alu kleur.
Eerst maar de cilinders en wat andere onderdelen in het darkblue gezet (ik gebruik maar weinig zwart vanwege het schaaleffect) Daarna met een bruine wash alvast wat geaccentueerd en getracht het zilver effect wat weg te krijgen, dit is redelijk gelukt al haalt de flits de kleur wel weer wat omhoog. Ook met een blauw filter alvast wat gespeeld, maar dit moet nog wel even worden doorgezet.
Nu wil ik er geen afgeragde bak van maken, beetje restauratieklus verniel je niet meteen en ook in oorlogstijd was niet alles wat wielen had volledig afgeragd. Ik moet nog wel even de bougiekabel terughangen, die nam de benen en moest ik toch wel even terugzoeken.
Maar goed, ik hang hem binnenkort in het frame, zet de brandstofleidingen en stroomvoorziening er aan, ga nog even met een pinwash langs en ga toch eens even dubben over de brandstofaanvoerbuizen, die zijn toch wel erg basic als ik het zo in geschilderde vorm bezie terwijl de referentiefoto's toch wel meer detail laten zien.
Okee ook maar even wat beeldmateriaal

photo 371644

photo 371643

photo 371642

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
ziet er weer goed uit Bert !!

Bovenste deksels van het motorblok kon je verwijderen met draaiknoppen, die waren in de kleur van de motor, en ook de olievuldop was meestal rood !! breekt direct de alukleur weer een beetje :)

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement