Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2010 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 19:50 pm
Berichten: 1358
Woonplaats: Zaandam
*Hey Nico?
*Ja?
*Jij stuurde mij toch naar die oude boerderij om wat werk op te nemen?
*Ja, en?
*Nou, mooi klussie wel, maare... ik ben even bij de beste man zijn schuur ingelopen en wat denk je??
*Weet ik veel, vertel het nou maar.
*Nou. daar stond een bonk roest op twee wielen, moest hem even schoonvegen maar het bleek een Honda MT 250 te zijn.
*Een Honda MT 250?? och jongen, dat brengt een hoop oude herineringen naar boven.
*Die goeje ouwe tijd zeker?
*Jahaaa, heerlijk op mijn MT door de stad crossen, lekker wendbaar fietsie en hij deed het altijd, ja jongen dat waren nog eens tijden, maare... had hij er een staan??
*Yep, en ik mocht hem voor een klein prijsje overnemen, maar er zit nog wel wat werk aan
*Nou dat wordt dan een mooi project voor de komende maanden, breng die spullen maar naar dat kleine kale mannetje, hoeft hij zich voorlopig niet te vervelen
*Komt goed, ga ik meteen even doen.


En zo kon het gebeuren dat ik sinds afgelopen zondag in het bezit ben van een hele oude kit schaal 1 op 8.
Bovenstaande conversatie heeft natuurlijk nooit plaats gevonden, maar ik vond het een leuk begin :-)





Maar er zit wel een klein beetje waarheid in de tekst hierboven, want er moet wel het een en ander aan de motor gebeuren, zo wil ik:
1) de wielen spaken (met dank aan de how to van Sennake) http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14825
2) zoveel mogelijk chroom verwijderen en de motor toch realistisch laten lijken
3) leer op het zadel aanbrengen of een nieuw zadel maken.
4) verlichting in de lampen aanbrengen
5) in het zadel een batterij plaatsen
6) niet de bestaande decals gebruiken, maar de streep op de tank spuiten :shock:
7) nieuwerwetse Honda logo's op de tank plaatsen (als iemand die nog ongebruikt heeft leggen dan houd ik me aanbevolen)

Dat is wel zo'n beetje hoe ik het voor me zie, of het allemaal lukt?? geen idee maar dat is het mooie van modelbouw, we pielen wat en soms lukt het, soms niet.
Ik wil uiteindelijk het resultaat bereiken dat het erop lijkt dat een oude motorfiets, in deze tijd, dus ook met de middelen van deze tijd, gerestaureerd is.
daarbij zal duurzaamheid belangrijker worden gevonden dan natuurgetrouw en orginele onderdelen.


Maar genoeg verteld, foto's!!!!!!!!!!!


La box, oftewel 'de doos"

Afbeelding

De nog te verbouwen velgen

Afbeelding


Bandjes, nou ja bandjes??

Afbeelding

Nog wat inhoud

Afbeelding

Afbeelding

En de bouwbeschrijving

Afbeelding

Je ziet, het is niet een doos die overloopt van de onderdelen, maar gezien alle plannen die ik hiermee heb zal het wel even duren voor hij af is :?
Maar ik stel mezelf een doel, een datum waarop hij af moet zijn, ik houdt die datum nog even voor me, maar het is wel dit jaar :shock:

Goed, als iemand tips, advies of hulpmiddelen heeft? schroom niet om dit te melden.
Ik zla proberen regelmatig een update te plaatsen, de eerste grote uitdaging zullen de wielen worden, eerst maar eens op zoek naar nieuwe spaken, ik zat zelf aan koplose spelden te denken, omdat deze toch een klein kopje hebben (net als spaken) maar een beter idee is altijd welkom.

Tot zover, meer nieuws als dat er is, oja de persoonlijk grootste uitdaging aan deze kit? hem af te maken en niet halverwege in een kast te gooien :D

_________________
Altijd lichte chaos is ook een vorm van structuur


Laatst bijgewerkt door Erik Schaap op vr 15 apr, 2011 9:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 4:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Hey Erik,

wat een enorm gaaf project dit :!: , ik ben gek op dit soort oude motoren.
Het herspaken van de velgen zal een flinke klus worden, maar het zal het dubbel en dwars waard zijn.
Mooie duidelijke uitleg ook op dat linkje.
Ik hoop in ieder geval dat hij er wel een beetje modderig/zanderig/stoffig uit komt te zien, dat maakt hem zoveel mooier.
In het bouwverslag van mn paris-dakar bmw kan je mischien wat ideeen opdoen ( viewtopic.php?f=5&t=15917 )

Ikzelf zou geen verlichting met een batterij maken, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Over het bekleden van het zadel met echt leer is genoeg info te vinden hier op het forum, ik heb het zelf ook een aantal keer gedaan en het is echt een leuk (en lonend) klusje.

Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen :wink:




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 jan, 2007 2:49 am
Berichten: 13
Hoi Erik, jij had toch een Suzuki en geen MT, maar ik ben benieuwd hoe deze gaat worden, zal het gaan volgen.
Ik wens je succes.

gr
Menno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 19:50 pm
Berichten: 1358
Woonplaats: Zaandam
Karel.

Ik heb dat spaken ook nog nooit gedaan, maar zoals Sennake het uitlegt is het heel eenvuodig, grote kans dus dat het me bloed, zweet en tranen gaat kosten, maar ik ga het proberen.
Moet alleen nog even een goed materiaal vinden voor de spaken.

Maar hoezo zou jij geen batterij gebruiken? ik zat al te denken om een regelbare voeding te gebruiken, maar hoe laat ik de bedrading dan lopen?? of bedoel je helemaal geen verlichting??


Menno, dat klopt, een Suzuki ER was dat geloof ik, maar die was maar 50 cc, daarna kwamen nog Yamaha's. Honda's, Kawasaki's, nog meer Suzuki en ga zo maar door :-)

_________________
Altijd lichte chaos is ook een vorm van structuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Wat bijzonders op het forum? Een Honda MT 250? Heb ik nog op gereden 8) . Daarna een Yamaha XT 500. Met de voorvork van een Yamaha 465 2 takt crosser en aangepaste achterbrug. Mijn eerste lidtekens :wink: .


De oude doos. Dus ga ik 'm volgen want dit is gaaf.

succes met de bouw.



rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Erik Schaap schreef:
Karel.



Maar hoezo zou jij geen batterij gebruiken? ik zat al te denken om een regelbare voeding te gebruiken, maar hoe laat ik de bedrading dan lopen?? of bedoel je helemaal geen verlichting??




Ik zou er helemaal geen verlichting in maken.
Het zal waarschijnlijk wel mooi staan als het werkt, maar het lijkt me teveel gedoe met bedrading en dat soort dingen.
Persoonlijk zou ik me helemaal concentreren op het model zelf en de afwerking ervan.




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 19:50 pm
Berichten: 1358
Woonplaats: Zaandam
Nou vanavond maar even de stoute schoenen aangetrokken en de doos geopend en alles uit de zakjes gehaald.

Het eerste probleem werdt al meteen duidelijk, een helft van het voorwiel gaat een probleem geven.
De rand waar de spaken in het center van het wiel samen moeten komen (volg je me nog?) is ongeveer 4 mm. dik, nou is de motor schaal 1:8 dus zou de rand in het echt bijna 4 cm dik zijn, en daar krijg je met de beste wil van de wereld geen spaken doorheen.

Hoe dit op te lossen? daar ga ik van de week even goed over nadenken.

Ik heb geprobeerd het op de foto te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

de rode streepjes geven de dikte aan.

Maar zoals gezegd, daar gaan we over nadenken en wellicht heeft een brouwer die dit draadje volgt nog een briljant idee??

Eerst maar alle chroom verwijderen, men neme een bakje, een scheutje bleek (voor het toilet) stoppen alle chrome delen in het bakje met bleek.

Van:

Afbeelding

en nog geen vijf minuten later:

Afbeelding

Mooi schoon plastic.

Op deze foto zie je de dikke rand die ik eerder beschreef beter.

Afbeelding

Ik zat al te denken om de rand smal te schuren, maar ik vrees dat dat onbegonnen werk is, waarschijnlijk zal ik gewoon een binnenring moeten schratchen.

Voor de spaken zal ik even tot vrijdag moeten wachten, dan is het weer knutselavond in Beverwijk en dan zal ik eens kijken of http://www.plasticmodelbouw.nl mooie vervangende spaken heeft.

Dit was het voor nu, see you later.

Oja Karel, ik denk dat je gelijk hebt aangaande de verlichting, ik zal er nog eens over nadenken.

_________________
Altijd lichte chaos is ook een vorm van structuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2010 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Persoonlijk zou ik de wielen laten zoals ze zijn en wellicht de spaken voorzichtig dunner schrappen. Als er een reserve set wielen zijn zou ik er over denken maar met deze toch wel zeldzame doos toch niet. Een te groot risico. Het is wel mooier. Dat dan weer wel. En gedurfd.


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2010 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 11:41 am
Berichten: 37
Woonplaats: Bree
Deze ga ik ook volgen, alles wat motocross of off road is vind ik geweldig!
Veel succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr, 2010 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 19:50 pm
Berichten: 1358
Woonplaats: Zaandam
Toch maar eigenwijs geweest, en aan het spaken gegaan.

Het is een hoop werk, maar het wordt er wel knapper op.

Foto's:
Op deze foto zie een rechts een kit wiel, en links een geupdated wiel, ziet er toch wel beter uit he?

Afbeelding

Gespaakt wiel

Afbeelding

Standaard kitwiel

Afbeelding

Hmmm, foto's hadden wat beter gekunt :evil:

Maar al met al heb ik ondertussen nog maar 1 kwart van de wielen gedaan, dus nog drie kwart te gaan.

Ook heb ik even verder ind e bouwbeschrijving gekeken, groot probleem woirdt onder andere de tank, deze moet eerst geplaatst worden op het frame, voordat hij of zij geschilderd kan worden, maar hierover later meer.

Ondertussen zit ik nog te twijfelen over de kleuren....

Nou ja als er meer nieuws is, laat ik het weten.

_________________
Altijd lichte chaos is ook een vorm van structuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement