Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Beste Brouwers,

Recent ben ik begonnen aan een motor kit zoals de titel al vermeld. De Suzuki Hayabusa vind ik persoonlijk een mooie motor, maar ik vind hem nog mooier in een eigen kleurstelling.

Het plaatwerk heb ik gespoten in Mercedes amg metallic red van zeropaints en de wielen dark gun-metal eveneens van zeropaints. Ik wil dat combineren met carbon decals. Vandaag heb ik de blanke lak aangebracht.

photo 474229

Verder heb ik het moterblok en frame al gebouwd. Foto's hiervan en de verdere progressie volgen later.

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Laatst bijgewerkt door vliegtuigfan op zo 09 jun, 2019 11:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 18:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Allereerst hartelijk welkom in het kleinste hoekje van het forum.
Maar wel met alleen motorfanaten en positieve zin ( Ook om in het echt weer de motor te kunnen pakken :mrgreen: ).


Ik zie dat je het voorspatbord in twee delen hebt gespoten. Hier krijg je nu een lelijke naad, wat jammer is.
Wel hele mooie kleur.
Misschien kan je het voorspatbord nog kaal maken , dan eerst samen lijmen, schuren, plamuren :( en dan opnieuw spuiten. M'n dochter is ooit ook met deze begonnen en er zit redelijk wat schuurwerk in het voorspatbord om hem mooi strak te krijgen.

Heel benieuwd naar de verdere bouw.
Kris ( iceracer ) heeft hem ook gebouwd en staat nog wel ergens een topic van.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 21:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hi Tankard,

Bedankt, het is mijn 1e topic binnen dit deel van het forum.

Ik had het idee om delen van de body en spatbord te voorzien van carbon decals. Vandaar dat ik er niet aan gedacht heb om ze eerst aan elkaar te lijmen :roll:
Maar als blijkt dat na het lijmen de naad zichtbaar blijft dan ga ik het opnieuw doen zoals je aangeeft. Een leermomentje :wink:

Zelf rijdt ik nog geen motor maar ben zeker een liefhebber, en ik heb een hele brede smaak, of het nou een superbike of een Harley is. Ik spaar veelal de 1/18 en 1/12 modellen van (bijv) Maisto etc etc. Maar het bouwen en zelf je eigen twist eraan geven vind ik ook leuk.

Citaat:
Maar wel met alleen motorfanaten en positieve zin ( Ook om in het echt weer de motor te kunnen pakken :mrgreen: ).


Als ik mag vragen, Welke motor rijdt je zelf? Ik rij veelal op een Honda Mb. En aprillia bijde brommers 8)

De hayabusa van Kris heb ik even bekeken, die ziet er strak uit.
Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 17:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Robin, we zitten hier ook om tips te kunnen geven en zo de lol van het bouwen van motoren te stimuleren.

De eigen twist eraan geven is zeker het leukste ( ik heb zelf hier de Bonedaddy in een topic die redelijk is verbouwd ).

Zelf rij ik een BMW R1100RT. Rij al motor sinds m'n 19e ( toen was het nog minder moeilijk en mocht gelijk op alles rijden in 1990 ).
Honda MB's ken ik nog uit mijn jeugd, ze waren krom of kwamen niet vooruit :lol: . Zelf een Yamaha FS1 gehad, liep standaard nog bijna 70 nadat ik hem had moeten terugvoeren wegen beetje te veel vermogen volgens oom agent :roll: ( 1,7 Kw op de rollenbank )

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2019 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hi Brouwers,

Tankard: De voordelen en tips van het Forum heb ik zeker al ondervonden in de andere delen waar ik actief ben :wink:


Weer een update van de Hayabusa.

Ik heb het moterblok voorzien van de nodige kleurtjes evenals de remschijven. Aan de hand van de foto's laat ik de voortgang zien.

photo 474504
Een overzichtje van het frame de moter en de remschijven. De schijven zijn ge-airbrushed met vaillejo gold, en daarna met silver afgewerkt.

photo 474505
De radiator en kettingdelen zijn ge-airbrushed met AK extreme metal colors duralunimum.

photo 474506
En de andere onderdelen zijn voorzien van polished metal ook van AK.

photo 474503
Ik heb hier de remschijven op de velgen verlijmt en ook de banden erop gedrukt. Bij de schijf voor het achterwiel heb ik de gaatjes uitgeboord voor wat realisme, voor vind ik de ruimte van de gatjes te krap en ben bang dat ik het verpruts. Dit wil ik later accentueren met een wash.

Tot zover weer deze update. Nog niet heet veel opbouw werk maar dat komt in de volgende update helemaal goed :brouw:

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2019 17:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
De voorkant ook maar uitboren :mrgreen: met 0,4 mm boortje.

Hier wat foto's van de busa van m'n dochter ( die is nog lang niet klaar, maar ben bang dat ik die af mag gaan maken ).

photo 474562
photo 474561
photo 474560
photo 474559

Kleuren zijn deels volgens beschrijving en deels volgens foto's van echte.

Uitlaten eerst lijmen en dan ook weer eerst de lijmnaad weg schuren :wink: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2019 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Lekker bezig! :D

Wat betreft dat voorspatbord... Ik zou zeker de raad van Dennis opvolgen. Ook als je hem bedekt met carbon decals. Het allermooist wordt het wanneer je de decals aanbrengt met Microsol. Ze trekken dan helemaal strak op de ondergrond. Voordeel is dat het resultaat superstrak is en je (als je het goed doet) praktisch niet meer kunt zien dat het een decal is. Nadeel is dat je alle oneffenheden die in de ondergrond zitten kunt zien, dus zeker die naad...

Je bent super bezig en dit is stukken minder werk en moeite dan al die gaatjes in de remschijven en aangezien je die moeite al hebt genomen... Maak er een topmodelletje van hier in mijn favoriete afdeling! ;) (ook al is het klein zoals Dennis al aangaf, maar wie hier bouwt, bouwt sowieso met heel veel passie)

Ik meld me binnenkort ook weer hier met een mooie fiets. Bij het koopspook staan mijn nieuwe aanwinsten en kan niet wachten om eraan te beginnen. :mrgreen:

Suc6 met de volgende stappen en ik blijf je zeker volgen! ;)

Deb

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hallo Brouwers,

Bedankt voor de reacties :D

Dennis de kleuren op jullie Hayabusa zien er ook mooi uit, ik ben benieuwd hoe die verder er uit komt te zien.

Debby, bedankt voor je positieve reactie. De tips probeer ik meestal wel op te volgen, ook in dit geval wat het spatbord betreft. Ik bouw zelf veelal auto's en vliegtuigen, en hoewel ik bij de vliegtuigen nog al eens pech heb, en soms nog te onervaren, beleef ik veel plezier aan de motor kits. Ik zie veel moois voorbij komen, en ik doe mijn best om ook hierin te slagen :wink: Ik ben ook benieuwd naar je bouwverslagen.

Vandaag heb ik weer de nodige tijd besteed aan de kit. Waaronder de veerpoten, frame delen, en spatbord.

Eerst het fram in orde gemaakt:
photo 474971
photo 474974

Daarna de achterbrug:
photo 474972

photo 474973

En samen krijg je dit:
photo 474975

Daarna was het tijd om me te focussen op het voorspatbord. Dennis wees me op een behoorlijke naad die bij het verlijmen zichtbaar bleef, en inderdaad:
photo 474976

Dat ziet er niet mooi uit. Om niet alle lak eraf te schuren heb ik ruim langs de naad de boel afgeplakt, en ben vervolgens aan het schuren gegaan. Ik maak gebruik van sanding sponge omdat dit beter de vorm volgt dan papier:
photo 474979

Voor mijn gevoel was het niet helemaal glad, dus plamuren maar:
photo 474978

Dit is veel beter (al zeg ik het zelf) :wink: :
photo 474977

Ik kon het niet laten om te oefenen met de carbon-decals. Ik heb een groot vel, waar ik zelf een stuk op maat kan afknippen. Vervolgens ben ik met Set en Sol aan de slag gegaan. Met deze decal setter Zoals Debby aangaf, ben ik al bekend omdat dit ook bij auto's en vliegtuigen onmisbaar is. Ik vind het dan ook super spul.
Bij het aanbrengen van de Sol heb ik ook gebruikt gemaakt van een Föhn. Hiermee heb ik de decal er strak op gekregen en ben erg blij met het resultaat.

photo 474980 :D

Tot zover weer deze update :brouw:

Bedankt en Groet,
Robin

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Mooi stukje werk, Robin! :brouw:

Zie je op de foto van het voorspatbord met carbon decal hoe nauw het komt? Heb je netjes geschuurd, geplamuurd en alles wat je doen moest... zie je nog als je goed kijkt een "restant" van de naad... :shock: Had je dus niet geplamuurd etc, dan was die naad storend geweest, maar nu valt het amper nog op. Lekker laten zo. ;) Maar je ziet...de volgende keer proberen nog strakker te plamuren en schuren.

Laat je niet negatief beïnvloeden hierdoor, maar gebruik het bij een volgende keer als positief "leermoment". Je bent gewoon super bezig en alles ziet er strak en netjes uit! Dit gaat een plaatje van een Hayabusa worden. ;)

Deb

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hi Debby,

Bedankt voor je positieve worden :D
De naad is inderdaad op een klein stukje nog zichtbaar op het spatbord. Als ik het advies van jullie had genegeerd, en dan de carbon erop had gedaan, zou het me ook een doorn in het oog zijn. Ik ben blij dat ik het zou voor elkaar heb gekregen. Het volgende schuur/plamuur project word de tank. Ook daar zitten aanwezige naden op. Waarschijnlijk heeft Tamiya dat gedaan om de scheidingslijn aan te duiden voor het afplakken van de two-tone kleurstelling. Aangezien ik me daar niet aan ga houden, is dat het volgende deel.

Ook heeft een familie lid ruimte in mijn vitrine gecreëerd voor deze motor. Mijn race honda hebben ze laten vallen :evil: en helaas onherstelbaar. Dus de Hayabusa heeft al een parkeerplek.

Ivm werk zal er in het weekend weer een update zijn.

Groet Robin

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement