Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 15 apr, 2026 9:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2026 22:33 pm 
Brouwer

Allemaal een goed 2026!

Om te beginnen wil ik graag reclame maken voor het voorstel voor een nieuwe Buddy Build "Terg mij niet" met als onderwerp de Marine Luchtvaartdienst. Mijn eerste bijdrage daaraan zal de Grumman Tracker zijn. Een onderwerp dat al lang op mijn lijstje stond. het plan is om later ook de Trader en Tracer bouwen (buiten de BB om, want deze toestellen hebben nooit bij de MLD gevlogen). In dit draadje wil ik het onderwerp vast beginnen in haar ultieme vorm als Turbo Tracker in civiele dienst! Kortom; dit is deel 1 van een kwartet.

photo 626953
Bron: Facebook, photo owner; CalFire

De Tracker heeft meer dan 70 jaar operationele dienst achter de rug, and is still going strong in haar ultieme vorm als Turbo Tracker, voorzien van moderne turbine motoren. Dit maakt haar lichter, sterker en geeft haar meer vermogen, betere klimprestaties, (veel meer) betrouwbaarheid met aan de andere kant minder brandstofverbruik en minder onderhoud.

De Grumman S-2 Tracker was in de jaren ’50 en ’60 het standaard vliegtuig voor Anti Submarine Warfare taken (ASW) vanaf vliegdekschepen. Toen de Amerikaanse marine halverwege de jaren zeventig overstapte op de Lockheed S-3 Viking en Canada de CP-140 Aurora in gebruik nam, werden de overtollige Trackers buiten dienst gesteld. In december 1974 had de Amerikaanse marine 180 Trackers van de laatste generatie in gebruik, waaronder 124 S-2E's en 50 S-2G's (van de tweede generatie). Deze toestellen waren tussen de 7 en 10 jaar oud en hadden potentieel nog een lange levensduur te gaan. Ze werden opgeslagen in de woestijn, waar ze soms tot 20 zouden wachten op een verbouwing.

photo 626954
Bron: Aerial Fire News, photo owner; AgAir Update

Het robuuste ontwerp van de Tracker en wendbaarheid bij lage snelheid maakt het toestel bij uitstek geschikt voor toepassing als brandblusvliegtuig. Veel Trackers met radiaalmotoren werden ingezet voor dat doel, maar het airframe bleek ook geschikt om moderne turbine motoren aan te brengen. Veel van deze toestellen zijn later door fabrikanten als Marsh Aviation in de Verenigde Staten en Conair Aerial Firefighting in Canada, het Israëlische IAI en Grumman zelf gemodificeerd tot S-2T Turbo Trackers en Turbo Firecats. Tussen 1986 en 2018 werden 74 S-2E/G's (met de iets verlengde romp en modernere vleugels), S-2A/B's (de oorspronkelijke ‘korte’ versie) en CP-121's (Canadees gebouwde Trackers) omgebouwd tot turboprop-aangedreven blusvliegtuigen. Terwijl daarnaast 31 Trackers werden omgebouwd met turbine motoren voor militaire inzet in Argentinië, Brazilië en Taiwan.

Tot 19 november 2025 had de Argentijnse Marine toestel 2-AS-23, een Marsh/IAI S-2T Turbo Tracker variant met turbine motoren, terug in dienst genomen als (budget) patrouillevliegtuig. Dat was de laatste militaire toepassing. Maar Cal Fire in California heeft plannen om tot zeker 2040 met de Turbo Tracker te blijven vliegen. Die laatste versie ga ik hier brouwen.

De kit
Als basis dient de Hasegawa 1/72 Grumman S2F-U Tracker Target Tow Plane (Nr. 02440). Dit is de in 2023 uitgegeven variant van de oorspronkelijke Hasegawa Nr. K1 kit uit 1975. Als kind heb ik die al eens gebouwd. Dat model is ergens 20 jaar geleden met de kwast overgeschilderd en voorzien van decals voor CDF Tanker 77. Niet heel fraai allemaal en onderdelen van dit oude model kunnen prima als donor gaan dienen. Tenslotte heb ik de Constanza CalFire Turbo Tracker conversion kit gekocht.

photo 626952
De Constanza kit heeft een fuselage plug, waarmee de romp iets kan worden verlengd. Maar ik ga liever de neus van de Air-Graphics conversie kit gebruiken. Die kit heb ik gekocht voor de MLD Tracker, omdat daar een volledige cabine met operator stations in zit. De MLD Trackers waren echter van de eerste generatie, met kortere romp. Dus de lange neus komt hier goed van pas.

photo 626951
De nose-job in uitvoering. De tweede romp ligt trouwens alvast klaar voor de MLD versie.

photo 626950
In werkelijkheid scheelde het slechts 26 cm tussen de S-2A, B, C en de S-2D, E, G.

photo 626949

photo 626948

En dit schattje stond al heel lang in mijn vitrine. Het model is gemaakt in de jaren '80 en is later overgeschilderd, nadat ik ergens halverwege de jaren '90 in Frankrijk de laatste radiaal aangedreven FireCat had zien vliegen.

photo 626947
Ik ga alleen de hoofdvleugel hergebruiken. De nieuwe vleugel bewaar ik voor de Grumman Trader, die ik later ga bouwen. Die had namelijk dezelfde vleugel en motoren als de Tracker en van de Trader kit heb ik alleen een romp. Omdat voor de Turbine versie de vleugel toch stevig verbouwd moet worden, kan ik het mes het beste hierin zetten.

photo 626946
Het verf verwijderen blijft een vies klusje. Sommige details gaan ook verloren, maar ik zal allees opnieuw gaan scriben. En alle uitsteeksels als flap hinges maak ik toch opnieuw.

photo 626945
Want het plan is om dit model op een standaard te zetten, wielen in en klaar voor een drop. En om de snelheid laag te houden (en de krachten op de romp zoveel mogelijk te beperken) vliegt men dan met de flaps uit. Dus het model krijgt uitgeklapte flaps.

photo 626944
Tot slot: de stabilizers worden niet hergebruikt, want ze zijn te kort. Ook hier komen de iets grotere stabilizers van de tweede generatie goed van pas. En bij de Turbine Tracker was de stabilizer niet langer voorzien van de damper aan de linker vleugel. Dat is het naar voren uitstekende geval, dat alleen was aangebracht om aërodynamische trillingen te balanceren. Het is dus geen antenne...

bedankt voor het kijken en tot de volgende
:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 02 jan, 2026 23:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jan, 2026 22:52 pm 
Brouwer

Heel interessant allemaal, zo bij zo alle Tracker varianten.......zit op de 1e rij,.... en volg......

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan, 2026 16:10 pm 
Brouwer

Knap dat je dit aandurft.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan, 2026 0:54 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Knap dat je dit aandurft.

Tja, het basismodel van de 1/72 Tracker is prima. Maar als je het ongeveer zo gedetailleerd wilt bouwen als de 1/48 Kinetic kit, dan zal er flink verbouwd moeten worden. En in deze Turbine versie al helemaal. Maar het is prima te doen.

photo 627221
Zo moet bijvoorbeeld de Air Scoop eraf (beide kanten). Deze was aanvankelijk bedoeld om de weerstand van de uitgeschoven radome te verlagen, door een hoge energie luchtstroom in het zog achter de radome te blazen. Maar uiteraard waren deze niet meer nodig in de brandblusversie.

photo 627220
In de kit zitten keurig meerdere vulstukken meegeleverd. Mede omdat het model een Utility versie is, die geen radome had en dus ook geen air scoops.

photo 627219
En met wat plamuren en schuren is het weer glad. Ondertussen heb ik ook de panel lines van de romp (opliggend) gescribed.

photo 627228
Ook de vleugel is opnieuw gescribed en geschuurd.

photo 627227
De losse flap delen zijn voorzien van een styreen randje als leading edge. Hier moet het nog op maat gesneden en geschuurd.

photo 627226
De resin motoren heb ik vastgezet met Bison epoxy lijm. Het uitlijnen was nog best een klusje, want de motoren lijken een fractie voorover te duiken. Ik heb het opgelost door de hele vleugelsectie 1 mm achterover te kantelen op de romp. Dat betekend wel dat het dak aan de voorkant van de romp 1mm verhoogd moet worden. En dat is eigenijk een voordeel, want één van de (kleine) minpunten aan de kit is dat het dak recht loopt, waar het in werkelijkheid licht achterover helde. Zoals de hele kist eigenlijk iets achterover helde.

photo 627225
Door het openmaken van beide (oude) vleugelhelften zijn de fixed leading edge slots aan beide vleugeleinden beschadigd geraakt. Ook weer zo'n klein minpunt; de slots zijn gewoon dicht in de kit. Maar er hoort een minimale opening tussen te zitten. Dit om roll control te verbeteren bij vlucht met lage snelheid, tegen de stall speed aan. Ik ga ze opnieuw maken en dan daadwerkelijk als slot.

photo 627222
Zo is de leading edge gevormd met het profiel van de vleugel...

photo 627224
... en die moet hier dan tussen komen. Ik ga nog even kijken hoe dat bevestigt kan worden.

photo 627223
En dit is de status nu. Flaps en slots kunnen bevestigd en dan door met de romp.

Bedankt voor het volgen,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan, 2026 1:07 am 
Brouwer

Okay, dat is weer het betere precisiewerk. Dat wordt weer sprakeloos volgen!

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2026 21:50 pm 
Brouwer

En weer door met de fixed leading edge slots. photo 627874
Eerst de bevestigingen uitgesneden. Een priegelwerkje.
photo 627875
En nu kunnen ze er op. Echt stevig lijken ze niet te zitten, maar in elk geval is er nu een opening ontstaan.
photo 627869
photo 627868
photo 627873
Ondertussen verder met het opbouwen van de motoren. De kwaliteit van het resin valt zeker niet tegen!
photo 627872
En het meeste werk ging zitten in de flap hinges. Die zitten oorspronkelijk op het model in de stand ingeklapt. Maar deze details waren verloren gegaan met het eraf halen van de verf.
photo 627871
Van achteraf gezien. Het is opvallend hoe klein de ailerons van deze kist zijn. De flaps staan hier in Takeoff position. Dat is ook de stand tijdens de drop.

Citaat:
Standard Flap Positions:
• Up (0°): The clean configuration used for cruise and high-speed flight.
• Takeoff (Approx. 15°–20°): A partial flap setting used to provide additional lift for short-field or carrier takeoffs without creating excessive drag. In firefighting roles (S-2T), this helps the aircraft lift heavy retardant loads more effectively.
• Full / Landing (30°–40°): The maximum extension used for final approach and landing. This setting provides the high lift and high drag necessary for the steep, slow approaches required for carrier recoveries or short-field firefighting missions.

photo 627870
Tot slot, de bevestiging aan de romp. Omdat de vleugelsectie onder een iets grotere hoek staat dan oorspronkelijk in het model, heb ik het dak van de romp 1mm verhoogd. Door nu de vleugel op de romp passend te maken (inclusief het scriben van de noodluiken) hoef ik dat straks niet meer bij te werken als het interieur erin zit. Helaas ziet het er nu mooi gesloten uit, maar het gaat dus nog los om het interieur mogelijk te maken. De ramen van de observer zijn vergroot. Overigens is deze foto gemaakt voor ik de flaps bevestigde.

Door de 26 cm verlengde romp van de S-2D variant, was er meer ruimte ontstaan voor een groter observatieraam. In de kortere S-2A (zoals de MLD versie) was het raam slechts een vierkant van 10-inch (25 bij 25 cm). Het grotere raam was 14 bij 18 inch (35 bij 45 cm). In de firefighting rol hebben deze ramen geen verdere functie. De ruimte achter de cockpit is de toegang tot de cockpit en de hydrauliek, maar er staan geen stoelen opgesteld.

Maar daarover meer in de volgende update. Dan ga ik met het interieur aan de slag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2026 22:24 pm 
Brouwer

Knap werk hoor en mooi om te zien hoe deze dame aan het groeien is.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 22:31 pm 
Brouwer

Dank je René,

En door met het interieur van deze brute machine. En ook deel ik wat van de informatie die ik al zoekend over deze machine en haar eigenaar heb gevonden.
photo 628029
Daarvoor gebruik ik de resin bodem van de S-2D. Die past goed, omdat deze dezelfde verlengde romp heeft. De overige onderdelen van die aftermarket kit, zoals de operator stations, komen in de MLD Tracker. Maar die krijgt zijn eigen bodemplaat. De nieuwe dopneus ligt al klaar.

photo 628028
Het past gelukkig vrij gemakkelijk.

photo 628027
Er zal niet zoveel van te zien zijn door de raampjes, maar ik wilde toch iets meer detail aanbrengen. En dit is meteen een mooie testcase voor het plannetje dat ik heb met het interieur van de MLD Tracker.

photo 628026

Citaat:
Aero Union
Gebaseerd op een Canadees voorstel was het Aero Union uit California dat in 1971 de primeur had met de eerste Tracker Tanker als blusvliegtuig (BuNo 136514 , N403DF).
Minimaal 25 toestellen werden aangepast en vanaf het 1973 fire season werden ze ingezet voor het California Department of Forestry (CDF). Dit waren standaard S-2A toestellen, met een watertank op de plaats van de torpedobay. De toestellen behielden hun oorspronkelijke radiaalmotoren. In 2004 werd de laatste CDF Tracker Tanker met radiaalmotoren met pensioen gestuurd. De toestellen hadden toen bijna 80.000 vlieguren op te teller.

Conair Firecat
Conair Aerial Firefighting, een Canadees bedrijf, ontwikkelde in 1972 ook een prototype van een Tracker, aangepast voor brandbestrijding. Om ontwikkelingskosten te drukken werden onderdelen van een Douglas B-26B, die eerder was aangepast voor brandbestrijding, in het ontwerp geïntegreerd. Omgedoopt tot ‘Firecat’ kwam het toestel uiteindelijk in 1978 op de markt. Het behield het uiterlijk van de Tracker met oorspronkelijke motoren, maar werd intern sterk verbouwd tot een speciaal brandbestrijdingsplatform dat per worp 3500 liter blusmiddel kon afgeven. Vanwege structurele aan passingen verdween de instapdeur en piloten moesten via een dakluik het toestel in- en uitklimmen.

De kosteneffectiviteit van de aanschaf van acht Firecats voor de prijs van één Canadair CL-215 ‘Scooper’ was de drijvende kracht achter deze beslissing van de Franse Sécurité Civile om in 1981 maar liefst 14 Firecats aan te schaffen. In totaal heeft Conair 32 Firecats omgebouwd, waarvan de laatste versie met zuigermotoren tot 2012 dienst hebben gedaan.

De eerste toepassing van Pratt & Whitney Canada PT6A-67AF turbopropmotoren in de Tracker dateert van 15 september 1988, toen het Canadese bedrijf IMP een voormalige CP-121 voorzag van twee PT6A’s met zesbladige Hartzell propellers. Dit was een militair voorstel, maar de Canadese luchtmacht zag af van het modificeren van haar verouderde vloot en stelde twee jaar later haar laatste Trackers buiten dienst.
Conair besloot echter de modificatie aan te bieden voor de vloot van Firecat toestellen en lanceerde in 1988 de Turbo Firecat. Een aantal Firecats, waaronder de Franse toestellen, zijn medio jaren ’90 voorzien van turbine motoren. In februari 2020 heeft Frankrijk afscheid genomen van de laatste Turbo Firecat. In februari 2025 werden twee Turbo Firecats (F-AYKM, ‘Tracker 24’, en F-AYFT, ‘Tracker 15’) weer luchtwaardig gemaakt als museumvliegtuigen voor demonstraties tijdens vliegshows in heel Europa.

photo 628025

Citaat:
Militaire Turbo Trackers
De PT-6 versie van IMP is ook toegepast op een toestel voor de Braziliaanse marine voor tests op vliegdekschepen. Deze P-16H leidde niet tot vervolgorders en het bleef bij dat ene toestel. Grumman studeerde zelf ooit op een versie voorzien van turbine motoren, maar besloot het eind jaren ’80 alleen als modificatie kit op de markt te brengen. Taiwan (een land zonder vliegdekschepen, dat de Tracker toch militair gebruikte) was in 1989 de eerste die 27 S-2E’s en G’s liet voorzien van Garrett motoren met vierbladige propellers. Deze hebben tot december 2017 dienstgedaan.

In 1992 werd één Argentijnse S-2E door Israel Aerospace Industries voorzien van Garrett motoren, op basis van het Marsh S-2T ontwerp met vijfbladige propellers. Drie overige Argentijnse S-2A’s werden in Argentinië zelf gemodificeerd en onderhouden onder het TATA (Turbinización del Avión Tracker Argentino) programma. In november 2025 heeft de Escuadrilla Aeronaval Antisubmarina afscheid genomen van de laatste militaire Turbo Tracker.

Marsh Aviation S2F-3AT Turbo Tracker
Marsh Aviation, gevestigd in Mesa, Arizona, lanceerde in 1986 het S-2T Turbo Tracker-programma. De eerste vlucht met twee Honeywell TPE331-14GR-turboprops was op 21 november 1986. Dit was de eerste vlucht met een door turbinemotoren aangedreven Tracker, dat op dat moment nog haar US Navy uiterlijk had. Het bleek een succes: Door de oude militaire apparatuur te verwijderen werd al 1500 kg gewicht gereduceerd. Ook het vervangen van de zware zuigermotoren voor de veel lichtere turbines betekende een groot gewichtsafname. In de voormalige torpedoruimte werd een brandvertragende tank van 4500 liter geïnstalleerd, die afhankelijk van de behoefte gedoseerd of in één drop het blusmiddel kan afgeven.

Het vermogen nam toe tot 1.650 pk per motor. Hierdoor en door aerodynamische verbeteringen nam de snelheid met 60 knopen toe, werd de benodigde startbaanlengte met 30% gereduceerd en nam de klimsnelheid op één motor (na een storing) toe. En dat alles met 50% reductie in brandstofverbruik en veel minder onderhoud intensieve motoren. Geautomatiseerde motorbesturingssystemen zorgde voor meer bedrijfszekerheid en door reductie in werklast werd het toestel gecertificeerd voor vluchten met slechts één piloot. Die in deze versie trouwens wél gewoon via de deur naar binnen kan ;-)

Een van de klanten voor de conversion kit was Turkish Aerospace Industries (TAI). Deze bouwde in 1999 één toestel om als brandblusvliegtuig. Het plan was om 15 toestellen om te bouwen, maar het project werd in 2002 gecanceld. Het toestel werd daarna door TAI gebruikt als testplatform voor avionica.

photo 628024

Citaat:
Cal Fire
Het California Department of Forestry and Fire Protection (voorheen ‘CDF’ en vanaf 2006 ‘Cal Fire’ genaamd) kocht in 1996 26 S-2E/G-vliegtuigrompen die al meer dan 20 jaar opgeslagen lagen in Davis-Monthan. Van 1998 tot 2005 bouwden Marsh en DynCorp deze om tot S2F-3AT's. Ze vervingen de oude S-2A, die begin jaren ’70 door Aero Union waren omgebouwd tot tanker en die nog waren voorzien van haar oorspronkelijke R-1820 radiaalmotoren.

De S-2T's van Cal Fire zijn ontworpen voor een snelle eerste aanval en kunnen binnen 20 minuten blusmiddel afleveren bij bosbranden in afgelegen State Responsibility Areas (SRA's). Ze zijn strategisch gestationeerd in Ramona, Hemet Valley, Paso Robles, Porterville, Hollister en Sacramento McClellan. De hoofdtaak is het creëren van brandgangen met (rode) brandvertragende vloeistof, waardoor een bestaande brand kan worden ingedamd en beter onder controle kan worden gehouden.

In 2025 exploiteerde Cal Fire 25 S-2T’s. Naar verwachting zullen ze nog zeker tot 2040 dienstdoen.

gebruikte bronnen:
https://www.key.aero/article/cal-fire-a ... department
https://www.key.aero/article/last-turbo-trackers
https://aerialfiremag.com/2025/11/05/tu ... aval-icon/
Naval Fighters Number 101; Robert Kowalski, Tommy Thomason
Naval Fighters Number 102; Doug Siegfried, Steve Ginter
Warpaint series No.76; Charles Stafrace

Bedankt voor het volgen! Tot de volgende (dan meer foto's en minder tekst ;-))

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 feb, 2026 11:44 am 
Brouwer

Eindelijk even de tijd kunnen nemen om te lezen wat je nou weer allemaal aan het doen bent. Het ziet er zoals altijd weer mooi interessant uit! :brouw:
Dat interieur met al die spanten ziet eruit alsof het een voldoenend klusje moet zijn geweest. Althans, ik vind het altijd heerlijk om lekker met evergreen en bedwelmende lijm in de weer te gaan.

Vintage Jet schreef:
Het is opvallend hoe klein de ailerons van deze kist zijn.

Maar dan valt mij óók op hoe lang de vleugels in verhouding lijken te zijn, en hoe ver de ailerons naar de tips toe zitten. Archimedes zou er niks geks aan hebben gezien.. :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2026 17:14 pm 
Brouwer

TheFlyingDutchman schreef:
Vintage Jet schreef:
Het is opvallend hoe klein de ailerons van deze kist zijn.

Maar dan valt mij óók op hoe lang de vleugels in verhouding lijken te zijn, en hoe ver de ailerons naar de tips toe zitten. Archimedes zou er niks geks aan hebben gezien.. :lol:

Scherp gezien. Archimedes' wet werkt op basis van dichtheidsverschillen en stilstaande gassen (statica). Ik ben er even ingedoken, maar we moeten het zoeken bij Isaac Newton. De 'Newton-benadering' zegt dat de kracht is gelijk aan de massa van de beïnvloede lucht vermenigvuldigd met de versnelling (naar beneden) die die lucht krijgt. In de praktijk: de kleine rolroeren geven een klein moment, maar ook minder weerstand. Die weerstand heeft als nadeel dat het een haakeffect oproept. Als je naar links stuurt, zal voor dat het vliegtuig helling aanrolt, de neus kortstondig eerst de verkeerde kant op bewegen (haak-effect). Dat is niet bepaald handig als je op een vliegdek wilt landen, onderzeeboten op de millimeter nauwkeurig wilt 'tracken' of een precisiewaterbombardement op een beginnende brand wilt werpen. Door de ailerons tot een minimum te beperken, bleef er meer ruimte over voor 'full-span' flaps, wat de start- en landingssnelheid aanzienlijk verlaagde. Omdat de kleine ailerons op zichzelf niet genoeg kracht leverden om het toestel snel te laten rollen, gebruikt de Tracker spoilers op de bovenkant van de vleugels. Wanneer de piloot een bocht inzet, klapt op de binnenste vleugel een spoiler omhoog die de lift verstoort, waardoor die vleugel zakt. De kleine ailerons dienen hierbij vooral voor de fijne afstemming en het "gevoel" in de stuurknuppel.

Kortom: de Tracker "stuurt" eigenlijk met zijn spoilers; de kleine ailerons zijn er puur voor de precisie en om de rest van de vleugel vrij te houden voor gigantische flaps. Op de tweede foto van dit draadje is dat mooi zichtbaar.

Overigens: de korte romp in combinatie met lage vliegsnelheid en twee overpowered motoren leverde weer hele andere uitdagingen op... Google maar eens op SERA. https://jpsantiagomd.substack.com/p/ser ... -2-tracker
De conclusie is simpel; de Tracker zit redelijk briljant in elkaar!

Volgende post alleen foto's, beloofd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]