Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 19 mei, 2026 8:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2025 20:17 pm 
Brouwer

Vandaag 60 jaar geleden is Transavia opgericht!

De daadwerkelijke eerste vlucht van Transavia werd uitgevoerd op 16 november 1966, met DC-6 PH-TRC. Daar heb ik een model van gemaakt ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan in 2016. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=48443 Maar voor Transavia 'van de grond kwam' was er al een boel gebeurd en daarover gaat dit verslag.

Een voetnoot in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis is de DC-3 waar Transavia nooit mee heeft gevlogen, maar die 60 jaar geleden in Engeland wel helemaal gereed stond voor de eerste commerciële vlucht: de PH-RIC. Die ga ik proberen te bouwen in het klein. Een Hasegawa DC-3 in 1/200 gaat daarvoor als donor dienen en samen met TheFlyingDutchman maken we de decals. Maar zo makkelijk is het niet. Er is slechts één foto van dit toestel in de Transvia kleuren dat ook nog eens een scan van het (verdwenen?) origineel is. En welke kleuren dat waren?... niemand die het weet. Samen met Carvair hebben we het proberen uit te zoeken. En gelukkig waren er in de jaren ’60 ook spotters die bruikbare notities maakten. Hierbij de start van het verslag op de geboortedag van Transavia.

photo 620693
Bron: afkomstig uit het archief van Thijs Postma en gebruikt met zijn toestemming. Photographer and/or owner of original slide unknow. Please contact me if this is yours.

Hoe het begon: van Euravia naar Transavia
In de jaren 50 zag de voormalig Nederlands consul in de Filippijnen, de heer Abraham Johannes Daniel Steenstra Toussaint (1904-1988), handel in de sterk groeiende vakantievliegmarkt. Hij was geïnteresseerd geraakt in de luchtvaart als vertegenwoordiger van de KLM in het oosten en later als adviseur bij Rotterdam Air Handling. Nederland onderging een economische bloeitijd en met de groeiende welvaart werden vliegvakanties populair.
Tal van kleine chartermaatschappijen staken de kop op en de meesten verdwenen ook weer net zo snel. Steenstra Toussaint zag handel in de vakantievliegmarkt en richtte op 8 juli 1959 Euravia Air Transport op, met als thuisbasis Maastricht. Hij sloot een overeenkomst met de Britse touroperator Universal Sky Tours om een route vanaf Southend via Beek naar bestemmingen als Rimini, Nice, Perpignan en Palma te opereren met een gehuurde DC-4 Skymaster met Limburgse vlag op de staart.

De kist werd echter werd echter door de Rijksluchtvaartdienst afgekeurd op de elektrische bedrading. Desalniettemin kreeg Euravia op 21 januari 1960 wel toestemming om chartervluchten uit te voeren. De DC-4 behield haar oorspronkelijke registratie G-APNH.
De noodzakelijk geachte vlootuitbreiding met drie Convair 240’s, afkomstig van Pakistan Airlines, mislukte door dat de financiering niet rondkwam. Touroperator Universal Sky Tours nam daarna het heft in eigen hand en richtte zelf een maatschappij op onder de naam Euravia London ltd. In 1964 werd deze naam gewijzigd in Britannia Airways en later Thomsonfly, dat we vandaag de dag kennen als TUI Airways.

Transavia Limburg N.V.
Maar Steenstra Toussaint gaf niet op. Op 21 oktober 1965 richtte hij, samen met een Schotse zakenman, Transavia Limburg N.V. op. De nieuwe maatschappij vestigde zich op Beek Airport bij Maastricht. Steenstra Toussaint werd commissaris van de onderneming en hij trok twee directeuren aan (de Reuver en de Graan) die bereid waren mede risico te lopen. Elk stortte 100.000 gulden boven op de inleg van Steenstra Toussaint, van waardoor het kapitaal van de onderneming bij de start een half miljoen gulden bedroeg. Op 3 januari 1966 kreeg Transavia Limburg toestemming om vanaf Maastricht en Rotterdam met Dakota’s te gaan vliegen, waarop via George Richardson, mede-eigenaar van Belgian International Air Services, gezocht werd naar een geschikt toestel.

Dakmaster
Deze werd gevonden in c/n: 32872 (serial 016124), een toestel dat eigendom was van British United Channel Airways met registratie G-AMPZ. Een bijzonder toestel, want het was een C-47B Skytrain, voorzien van een ‘Dakmaster’ conversie, in de jaren ’50 uitgevoerd door Transair ltd. Het toestel stond sinds de zomer van 1965 te koop op Gatwick in de kleuren van de laatste huurder; Pan American Indonesia Oil company en voorzien van de Libanese registratie OD-AEQ, omdat het zou gaan vliegen voor Lebanese Air Transport (dat anno 2025 nog steeds bestaat als afhandelingsbedrijf). Die koop ging niet door en in Augustus 1965 kwam het toestel als G-AMPZ tijdelijk terug in het Britse register. Er werd een koop gesloten met Transavia Limburg, waarop het toestel werd overgebracht naar Lydd Ferry field bij Londen om te worden voorzien van haar nieuwe Transavia beschildering. Op 13 februari 1966 werd een reservering gemaakt in het Nederlandse luchtvaartregister met als (nog niet officieel toegekende) registratie PH-RIC.

Ondertussen werd een operationeel directeur aangetrokken: de heer Richard van Rees afkomstig van KLM. Maar gevlogen werd er niet. Er was eerst meer kapitaal nodig om toeleveranciers en potentiële opdrachtgevers te overtuigen. De Amsterdamse Krediet Maatschappij nam daarop alle aandelen over en ging op zoek naar investeerders en die werden gevonden in de Verenigde Staten. Bell X-1 piloot Chalmers Goodlin, eigenaar van Boreas Corporation (een handelaar in tweedehands vliegtuigen), wilde wel een graantje meepikken van de snelgroeiende Europese vakantiemarkt en hij kocht een meerderheidsaandeel, waarop Steenstra Toussaint zich terugtrok. Vervolgens werden op 21 juni 1966 John Block en de Nieuw-Zeelander Pete Holmes aangesteld als operationeel directeur en chef vlieger. De naam veranderde naar Transavia Holland B.V. en er werden drie DC-6-en door de Boreas Corporation beschikbaar gesteld. De DC-3 die al maanden werkloos op Lydd stond te wachten werd te koop gezet en een maand later, op 20 juli 1966 overgedragen aan de kleine IJslandse maatschappij Flugsyn, waarop ze werd geregistreerd als TF-AIV.

Groen, rood of toch blauw?
Zoals gezegd is er slechts één zwartwit foto van matige kwaliteit bekend, maar welke kleuren had het toestel in de 5 maanden dat het op Lydd heeft staan wachten? Om te beginnen heb ik het gevraagd aan archivaris van (een kopie van) de foto en ontwerper van de eerste livery van Transavia, Thijs Postma. Het kwam erop neer dat hij geen idee heeft welke kleur het toestel had toen het werd gefotografeerd, maar hij wist wel te vertellen dat de latere keuze voor de kleur groen, zoals toegepast op de DC-6 en sindsdien onlosmakelijk verbonden aan Transavia, zijn keuze is geweest. “Met twee tinten groen op de DC-6 wilde ik de behoefte aan expansie van de jonge maatschappij weergeven.” Zo schreef hij. Overigens een grappig feitje dat hij hieraan toevoegde: “In mijn ontwerp van de beschildering voor de DC-6 heeft het groen van Heineken geen enkele rol gespeeld. Dat heeft Peter Legro tijdens een feest alleen maar gezegd om Freddy te pleasen”. Thijs was niet betrokken bij Transavia Limburg en een groene Dc-3 zou dus op puur toeval berusten.

De cheatline op de foto heeft dezelfde vorm als de rode cheatline die deze machine vanaf de zomer van 1966 voerde voor Flugsýn. Volgens diverse bronnen heeft ze maar een paar maanden voor Flugsýn gevlogen en voor zo’n korte periode is om-kleuren niet logisch. Gebaseerd op dat argument is het aannemelijk dat de kleur al rood was voor ze bij Flugsýn kwam. Maar er zijn twee tegenargumenten. Ten eerste blijkt uit meerdere (IJslandse) bronnen dat het toestel niet twee maanden, maar drie jaar (tot 25 juni 1969) in IJsland heeft gevlogen. En dat is lang genoeg om het om-kleuren lonend te maken. Het tweede argument is dat Flugsýn als nieuwe eigenaar van de PH-RIC pas in beeld kwam nadat in juni 1966 besloten werd toch niet met het toestel te gaan vliegen. En de kleur rood was op dat moment al standaard voor Flugsýn vliegtuigen. Of te wel; ook de kleurstelling rood zou op een toevalligheid berusten.

Tot slot het diep donkerblauw van British United Airways, met gele randen. Het toestel had vanaf 1960 in die kleuren gevlogen, ook al was ze geregeld verhuurd aan andere operators. Zo is er een foto van Dave Welch uit 1963 in BUA-outfit, met Britse registratie, en titels van de Pan American Indonesia Oil company. Op twee daaropvolgende zwart-wit foto’s staat ze werkloos op de luchthaven van Gatwick. De eerste foto is gemaakt op 10 juni 1965 door Danny Grew https://www.airhistory.net/photo/448741/OD-AEQ en de tweede op 24 september door John Sexton https://abpic.co.uk/pictures/registration/OD-AEQ. Op beide foto’s is aantoonbaar een nieuwe cheat-line te zien. Deze bestaat uit één kleur (geen gele randjes meer) en de kromming om de neus loopt dieper naar beneden. Dit lijkt exact dezelfde cheat-line als een paar maanden later op Lydd, met de registratie PH-RIC. Is het logisch dat men deze cheatline heeft behouden en op Lydd alleen de logo’s heeft toegevoegd? De nieuwe startup maatschappij had behoefte aan cash en opdrachtgevers. Ik kan mij niet voorstellen dat (hoge) kosten werden gemaakt voor een extra schilderbeurt.

Jan ‘Carvair’ heeft recent contact gezocht met een van beide heren -nu op hoge leeftijd- en wat blijkt: deze maakte niet alleen foto’s, maar noteerde ook de kleuren! “A dark blue cheatline”. En daarmee is het aannemelijk dat de PH-RIC dezelfde blauwe cheatline had als Steenstra Toussaint’s Euravia DC-4 een aantal jaar daarvoor.

photo 623782
Foto: AI-bewerking van de archieffoto. Het is slechts een interpretatie van kleuren en niets kan met zekerheid worden vastgesteld. Mocht iemand meer informatie hebben, dan is dat zeer welkom!

Limburg
Een blauwe band, net als in de vlag van Limburg; het symbool van het wapen van Gelre en tevens voor de stroom van de Maas. En dan de logoletters in het rood? Als verwijzing naar het oude hertogdom Limburg en het wapen van Valkenburg? Het zijn aantrekkelijke aannames. En in lijn met de latere keuze van de namen van de drie DC-6 toestellen: T-bird Valkenburg (die uiteindelijk de eerste commerciële vlucht uitvoerde op 16 november 1966), T-bird Beek en T-bird Maastricht. Op de staart, boven PH-RIC is een gekleurd vlak te zien. AI maakt het bruin/geel. Ook dit is een aanname, maar misschien was het de vlag van Limburg (nog zonder Leeuw).

photo 623671
Na diverse discussies en interpretaties hebben we de kleuren van de logo's iets aangepast. De grote uitdaging is de belettering op de andere kant van de romp. Leunen ze daar ook tegen de vliegrichting in, of juist mee? Het zal neerkomen op wat het beste oogt op het model.

Een kers op de Limburgse Vlaai is dat ik heb deze kist in het echt gezien op Beek. Na haar IJslandse avontuur is de kist in de jaren ’70 weer geregistreerd als G-AMPZ en in dienst van Air Antlantique bracht ze van 1988 tot 2001 vracht door heel Europa. Zo ook in de periode dat ik op de NLS zat. Ze kwam elke week wel een keer, net als de DC-6 van Air Atlantique. Ze brachten onderdelen voor de Ford assemblagefabriek in Genk. Heel gaaf om zo het staartje van commerciële radial piston operations in Europa mee te maken en al helemaal vanwege de link met mijn latere werkgever. En ook gaaf (en droef) was vorig jaar de afscheidsvlucht van de PH-BPA die ik heb bijgewoond. Die ging ook naar Beek, nu Maastricht Aachen Airport. Kortom; genoeg binding met Dakota’s, Transavia en Beek om mijn interpretatie van de zwartwit foto in een Limburgs jasje te steken.

bronnen:
75 jaar Nederlandse Luchtvaartuig Register, Herman Dekker
Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen tot 1989, Theo Wesselink
Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen deel 2: 50 jaar Transavia, Cor van Gent, Josef Mols
https://oud16hoven.nl/Euravia
Met dank aan getuigenverslagen en vriendelijke medewerking van Thijs Postma, Danny Grew en John Sexton.

Komend weekend zal ik de eerste foto's van de kit posten en het priegelwerk aan een paar hele kleine wieldeurtjes ;-)

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 26 okt, 2025 12:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2025 17:49 pm 
Brouwer

Ik kijk er naar uit wat je er deze keer van gaat maken, VJ! Zo te lezen zit er al genoeg uitzoekwerk in de kleur van het toestel, ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer kunnen ontdekken! Maarree.. waarom wordt het uiteindelijke model maar 1/200? Zo zie je toch veel minder terug van al dat uitzoekwerk uiteindelijk?

Lopende projecten: MLD Neptune, KLM L-14 PH-APE

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2025 17:58 pm 
Brouwer

1/200, omdat hij in het rijtje andere Transavia 1/200 diecastst komt te staan. En ik mag graag kleine modelletjes maken. Maar ik hoop dat Carvair hem ooit nog eens in 1/72 gaat bouwen. Als de file eenmaal getekend is kan hij natuurlijk gemakkelijk op een andere schaal uitgeprint. Of wie weet komt iemand met nog een interessante interpretatie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2025 13:04 pm 
Brouwer

En aan de slag!

photo 623786
Eerst maar eens de kleine wieldeurtjes voor de Dakmaster conversie

photo 623785
En passend op het model. Hier nog deels in de oude verflaag.

Citaat:
Dakmaster
Eind jaren ’50 was de DC-3 een populair verkeersvliegtuig. Er waren betaalbare ex militaire toestellen beschikbaar en ze werden vaak gebruikt door nieuwe maatschappijtjes. De laatste versie kwam in 1949 op de markt: de Super DC-3. Met een sterk aangepast uiterlijk en betere prestaties tegen lagere exploitatiekosten. Maar met een prijskaartje van meer dan 300.000 dollar per DC-3S was dit voor veel luchtvaartmaatschappijen onbetaalbaar. Een tien jaar oude C-47 kostte in die periode, afhankelijk van de staat, rond de 25.000 tot 50.000 dollar. Bovendien waren veel onderdelen destijds alleen verkrijgbaar in de VS, waardoor exploitanten afhankelijk waren van buitenlandse leveranciers.

De Britse maatschappij Transair (later opgegaan in British United Airlines BUA) bedacht daarop zelf een reeks aanpassingen waarmee ze vergelijkbare prestaties konden behalen als met de Super DC-3, maar dan tegen een fractie van de kosten. Deze modificatie staat bekend als: ‘Dakmaster’. Naast opgewaardeerde motoren (100 pk extra,) en aangepaste propellers, viel vooral de aanpassing aan het landingsgestel op. In het oorspronkelijke ontwerp uit 1934 bleven de wielkasten open en staken de wielen, ook als ze waren ingetrokken, voor 1/3 deel naar buiten. Door wielkastdeuren te installeren om de openingen af te sluiten, werd de luchtweerstand van het vliegtuig met 6,25% verminderd, wat een aanzienlijke prestatieverbetering opleverde. Overigens bleven de wielen wel iets uitsteken, zodat ze een buiklanding konden opvangen. Het hydraulische systeem werd herzien, waardoor het landingsgestel twee keer zo snel kon worden ingetrokken. De remmen werden opgewaardeerd naar Goodyear-schijfremmen.

Al deze aanpassingen samen zorgden voor betere start- en klimprestaties en een totale toename van 30 knopen in de kruissnelheid, wat betekende dat de DC-3 nu tot de klasse van vliegtuigen met een snelheid van 200 knopen behoorde. Nog niet zo snel als de 220 knopen van de Super DC-3, maar tegen grofweg 15% van de aanschafprijs toch een significante verbetering. In de praktijk betekende dat een vlucht Amsterdam-Nice in 5 uur gevlogen kon worden, in plaats van 6 uur.

In juni 1956 had Transair tien van hun eigen DC-3’s aangepast (waaronder G-AMPZ). In 1958 werd de modificatie officieel opgenomen in het register onder de naam ‘Dakota Mk.6’. Transair bood een onderdelenpakket voor de aanpassing van de wielkappen aan en ontving in korte tijd 115 bestellingen van andere DC-3-exploitanten, waaronder SABENA. Een vergelijkbare modificatie, maar dan met volledige insluiting van de wielen, werd uitgevoerd door Air France onder de naam ‘Maximizer’.

Bronnen: http://www.british-caledonian.com/BCal_ ... aster.html
The Douglas DC-1/DC-2/DC-3 Volume Three: 75th Anniversary Edition, Jennifer Cradidge (Air Britain Ltd)

photo 623788
Ook de ADF antenne op het dak is specifiek voor dit toestel. Hier is het allemaal nog los aangebracht (de wieldeurtjes zijn er ook weer even af). Maar hier ging het vooral om het passen van de cheat-line.

photo 623787
En dit is basis voor het tekenwerk van de decals.

photo 623790
Daarna kon echt alle oude verf eraf. Om beschadigingen te voorkomen heb ik alle kleine onderdelen er af gehaald. Ook de stabilizer zit hier los ingestoken.

photo 623789
Basis wit, met alle details op hun plek (motoren, stabilizer, ADF antenne en wieldeuren). De cockpit zijramen heb ik iets dieper uitgesneden. Dat is een van de weinige details die niet lekker kloppen in deze Hasegawa kit. Maar het betekend wel extra gepruts als straks de ramen weer teruggeplaatst worden...

photo 623784
photo 623783
En het vast patroon van gloss black base (met uitzondering van de roeren, die met linnen bespannen waren) en Inspire Chrome.

In de volgende update komen de zwarte walkways en de-ice boots aan de beurt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 okt, 2025 12:35 pm 
Brouwer

Jaaaaa, wat een leuk project weer! Je gaat hier zeker een heel uniek model neerzetten. Niet de gemakkelijkste schaal :lol:

Succes met de verdere bouw! Ik ga het weer met genoegen volgen.

KLAAR! Hasegawa 1:144 NAMC YS-11 Phuket Air

Op de werkbank:
F-RSIN 1:144 Sud-Ouest S.O.30 Bretagne Air Algerie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov, 2025 16:19 pm 
Brouwer

Deze heeft even stilgelegen. En na deze update zal hij ook weer even terug in de kast kunnen, want door diverse omstandigheden ben ik er niet of nauwelijks toekomen. Ook de decals nemen zo hun tijd, maar uiteindelijk zal alles vast goed komen. Rustig aan; het is maar hobby ;-)

photo 624729
Ik heb het afgelopen weekend verschillende details aangebracht, zoals de zwarte anti-slip strook met rode brandstoftank doppen.

photo 624728
Daarna heb ik de panel lines in het metallic gekleurd met Flory Dark Dirt

photo 624727
De romp wilde ik aanvankelijk met grijs doen, maar op deze schaal ziet dat er al snel veel te heftig uit. Om er geen cartoon van te maken heb ik het grijs gemengd met wit. Op het oog ziet het er goed uit. Op de foto kan het nog steeds een beetje overdone eruit zien. Maar bedenk dat het echt heel klein is allemaal.

photo 624726
Tot slot heb ik de de-ice boots van de originele kit aangebracht. Die had ik gelukkig nog in de kast liggen.

photo 624725
photo 624724
En het zijn nog geen eindfoto's, maar voor het effect heb ik hem vast op een ondergrondje gezet. Klaar voor de blauwe cheatline. Maar eerst een paar andere zaken. Tot de volgende update!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov, 2025 22:22 pm 
Brouwer

Mooi werk hoor. Maar goed ook dat het niet de eindfoto's zijn want volgens mij vliegt het best uitdagend zonder cockpitramen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov, 2025 14:46 pm 
Brouwer

Zonder die twee slagroomkloppers komt hij gelukkig ook niet ver ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 nov, 2025 15:58 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooi werk hoor. Ik zie nu voor het eerst een model waarbij chrome wordt gespoten en dat geeft een bijzonder effect..
Succes met de voortgang!
Jan

*My Wulf Pack: Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), A-5 (MisterCraft), A-5 (Eduard), A-8/R-11 (Revell), A-8/F-8 (Italeri), F-8/A-8 (Airfix), S-5/S-8 (MPM), D-9 (Hasegawa) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2025 17:02 pm 
Brouwer

Prachtig gedaan tot nu toe!

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]