Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 13 okt, 2024 1:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2024 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 968
Woonplaats: Oosterhout
Jaaaaa, daar is hij dan! Na Transavia heeft nu ook KLM de A321neo in ontvangst genomen:
https://www.youtube.com/watch?v=rXQoCNFMEww

Zodra ik het nieuws een paar jaar geleden hoorde wilde ik deze al gaan maken. Het wachten was op de daadwerkelijke levering aan KLM en op een decal fabrikant die de decals ging maken. 26Decals was er gelukkig als de kippen bij:
photo 603566

Deze is naar verwachting pas volgende maand leverbaar, maar het bouwen neemt toch nog genoeg tijd in beslag, dus ik kan net zo goed aan de kit beginnen.

De Airbus A321neo is een van de nieuwste en meest efficiënte varianten van de populaire A320-familie, die bekend staat om zijn inzet op korte en middellange vluchten. Het toestel is ontwikkeld om luchtvaartmaatschappijen te voorzien van een zuiniger en milieuvriendelijker vliegtuig, zonder in te boeten op capaciteit of prestaties. De "neo" in de naam verwijst naar de "New Engine Option", wat betekent dat dit toestel is uitgerust met geavanceerdere, zuinigere motoren. Er zijn twee opties: de Pratt & Whitney PW1100G-JM en de CFM International LEAP-1A. Deze motoren zorgen voor een aanzienlijke vermindering in brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Dankzij verbeteringen aan de motoren en aerodynamische optimalisaties, zoals sharklets (vleugelextensies), verbruikt de A321neo tot wel 20% minder brandstof per stoel in vergelijking met eerdere generaties. Dit maakt het toestel aantrekkelijk voor maatschappijen die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen.

De A321neo heeft tevens een groter vliegbereik dan eerdere A321-modellen. De standaardversie kan tot 7.400 km afleggen, maar er is ook een variant, de A321XLR (Extra Long Range), die nog langere afstanden van bijna 8.700 km kan vliegen. Dit maakt intercontinentale vluchten mogelijk tussen steden die voorheen onbereikbaar waren met een smalle romp. De A321neo biedt plaats aan tussen de 180 en 240 passagiers, afhankelijk van de cabineconfiguratie. Hierdoor is het toestel geschikt voor zowel drukke korte vluchten als middellange routes, waarbij maatschappijen de keuze hebben tussen meer luxe of een hogere capaciteit.

De cabine van de A321neo is uitgerust met de nieuwste technologieën voor passagierscomfort, zoals bredere stoelen, stillere motoren en verbeterde luchtkwaliteit. Ook biedt het vliegtuig moderne entertainmentopties en connectiviteit voor passagiers. De A321neo is erg populair bij luchtvaartmaatschappijen vanwege zijn brandstofefficiëntie en flexibiliteit. Maatschappijen zoals Lufthansa, American Airlines, EasyJet en Wizz Air maken uitgebreid gebruik van dit type toestel voor hun Europese en trans-Atlantische vluchten.

KLM heeft gekozen voor de Airbus A321neo om verschillende strategische redenen die aansluiten bij hun doelen op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie en vlootmodernisering. Opvallend was dat KLM (een traditionele Boeing klant) niet voor de 737MAX koos. KLM’s keuze voor de Airbus A321neo boven de Boeing 737 MAX werd waarschijnlijk beïnvloed door de grotere capaciteit, hogere brandstofefficiëntie, synergievoordelen binnen de Air France-KLM Group en de wens om mogelijke risico’s met de 737 MAX te vermijden. Het is een strategische beslissing die zowel operationeel als commercieel voordelen biedt voor de luchtvaartmaatschappij.

De kit komt van Zvezda en ziet er zoals altijd uitstekend uit. Het enige vervelende is dat dit weer een kit waar je de slats en flaps uitgetrokken kunt maken. Ik ga dat niet doen, dus dat zorgt weer voor nodeloos extra gelijm, plamuur en geschuur. Maar goed, komt uiteindelijk wel goed. Het leuke aan de kit is wel dat je beide varianten van de motoren kunt maken.
photo 603563

photo 603565

Van de decals die er bij zitten ga ik de details gebruiken. Daarnaast heb ik een setje decals bij 8A Decs besteld voor de metaalkleuren van de motoren en pylons (scheelt me weer werk om deze zelf te maken :wink: ). De raamdecals komen van Authentic Airliner decals (komen een dezer dagen binnen).
photo 603564

Goed, eerst de CL-605 afmaken en dan kan ik met deze gaan beginnen. Ik heb er zin in!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13658
Woonplaats: Haarlem
Leuk! Welke vlinder wordt het?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2544
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Succes met deze! Met de extra motoren zou je nog een oude Revell A320 kunnen ombouwen tot een NEO denk ik, of niet? En een extra setje winglets natuurlijk. Het was je vast al opgevallen dat de deurconfiguratie van de kit anders is, dan die op het echte toestel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 968
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Leuk! Welke vlinder wordt het?
Nog geen definitieve keuze over gemaakt. Waarschijnlijk de Koninginnepage omdat dit de naam is van de eerste A321neo van KLM.

FokkerFan schreef:
Het was je vast al opgevallen dat de deurconfiguratie van de kit anders is, dan die op het echte toestel.
Nee, dat was me nog niet opgevallen, dus goed dat je het zegt! Ik ga de raampjes toch wegschuren en ik moet dus niet vergeten de deuren ook mee glad te schuren. Duly noted!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2024 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1994
Wat gaaf! Mag ik nog een paar foto's toevoegen van de "Koninginnenpage'? Ze stond afgelopen week bij de oude Prinses in H32.
New meets Old!

photo 603711

photo 603712

photo 603713

photo 603710

photo 603714

photo 603715

Succes, ik ga het met veel plezier volgen!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2024 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1994
malair schreef:
FokkerFan schreef:
Het was je vast al opgevallen dat de deurconfiguratie van de kit anders is, dan die op het echte toestel.
Nee, dat was me nog niet opgevallen, dus goed dat je het zegt! Ik ga de raampjes toch wegschuren en ik moet dus niet vergeten de deuren ook mee glad te schuren. Duly noted!

Die nieuwe configuratie heet 'Airbus Cabin-Flex' (ACF) en alle nieuwe toestellen worden zo uitgevoerd. Het idee daarachter is dat de configuratie zowel geschikt moet zijn voor de ultrahoge dichtheid van 244 stoelen (daarvoor werden twee deuren omgeruild voor 4 over wing exits) als de ultra long routes (ter vervanging van de B757). Op dergelijke routes is er een lager passagiersaanbod, waardoor eveneens de extra deuren niet nodig zijn. De deur achter de vleugels (deur 3) is drie units verder naar achteren geplaatst dan voorheen. In sommige XLR versies kan deur drie ook dichtgemaakt worden. In die configuratie is het maximaal aantal stoelen 195 (bij vier over wing exits) of zelfs 165 bij twee over wing exits.
KLM zet 227 stoelen in de A321neo en Transavia 232.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2024 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 968
Woonplaats: Oosterhout
Super bedankt voor de foto's en uitleg VJ!! Zeker de foto's, er is nog maar weinig KLM A321neo foto materiaal uiteraard, dus alles is welkom.

Heb je inmiddels al ervaring met de Transavia A321neo op kunnen doen? Zo ja, hoe bevalt deze tot nu toe?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement