Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 25 jan, 2025 8:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2024 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Oosterhout
Jaaaaa, daar is hij dan! Na Transavia heeft nu ook KLM de A321neo in ontvangst genomen:
https://www.youtube.com/watch?v=rXQoCNFMEww

Zodra ik het nieuws een paar jaar geleden hoorde wilde ik deze al gaan maken. Het wachten was op de daadwerkelijke levering aan KLM en op een decal fabrikant die de decals ging maken. 26Decals was er gelukkig als de kippen bij:
photo 603566

Deze is naar verwachting pas volgende maand leverbaar, maar het bouwen neemt toch nog genoeg tijd in beslag, dus ik kan net zo goed aan de kit beginnen.

De Airbus A321neo is een van de nieuwste en meest efficiënte varianten van de populaire A320-familie, die bekend staat om zijn inzet op korte en middellange vluchten. Het toestel is ontwikkeld om luchtvaartmaatschappijen te voorzien van een zuiniger en milieuvriendelijker vliegtuig, zonder in te boeten op capaciteit of prestaties. De "neo" in de naam verwijst naar de "New Engine Option", wat betekent dat dit toestel is uitgerust met geavanceerdere, zuinigere motoren. Er zijn twee opties: de Pratt & Whitney PW1100G-JM en de CFM International LEAP-1A. Deze motoren zorgen voor een aanzienlijke vermindering in brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Dankzij verbeteringen aan de motoren en aerodynamische optimalisaties, zoals sharklets (vleugelextensies), verbruikt de A321neo tot wel 20% minder brandstof per stoel in vergelijking met eerdere generaties. Dit maakt het toestel aantrekkelijk voor maatschappijen die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen.

De A321neo heeft tevens een groter vliegbereik dan eerdere A321-modellen. De standaardversie kan tot 7.400 km afleggen, maar er is ook een variant, de A321XLR (Extra Long Range), die nog langere afstanden van bijna 8.700 km kan vliegen. Dit maakt intercontinentale vluchten mogelijk tussen steden die voorheen onbereikbaar waren met een smalle romp. De A321neo biedt plaats aan tussen de 180 en 240 passagiers, afhankelijk van de cabineconfiguratie. Hierdoor is het toestel geschikt voor zowel drukke korte vluchten als middellange routes, waarbij maatschappijen de keuze hebben tussen meer luxe of een hogere capaciteit.

De cabine van de A321neo is uitgerust met de nieuwste technologieën voor passagierscomfort, zoals bredere stoelen, stillere motoren en verbeterde luchtkwaliteit. Ook biedt het vliegtuig moderne entertainmentopties en connectiviteit voor passagiers. De A321neo is erg populair bij luchtvaartmaatschappijen vanwege zijn brandstofefficiëntie en flexibiliteit. Maatschappijen zoals Lufthansa, American Airlines, EasyJet en Wizz Air maken uitgebreid gebruik van dit type toestel voor hun Europese en trans-Atlantische vluchten.

KLM heeft gekozen voor de Airbus A321neo om verschillende strategische redenen die aansluiten bij hun doelen op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie en vlootmodernisering. Opvallend was dat KLM (een traditionele Boeing klant) niet voor de 737MAX koos. KLM’s keuze voor de Airbus A321neo boven de Boeing 737 MAX werd waarschijnlijk beïnvloed door de grotere capaciteit, hogere brandstofefficiëntie, synergievoordelen binnen de Air France-KLM Group en de wens om mogelijke risico’s met de 737 MAX te vermijden. Het is een strategische beslissing die zowel operationeel als commercieel voordelen biedt voor de luchtvaartmaatschappij.

De kit komt van Zvezda en ziet er zoals altijd uitstekend uit. Het enige vervelende is dat dit weer een kit waar je de slats en flaps uitgetrokken kunt maken. Ik ga dat niet doen, dus dat zorgt weer voor nodeloos extra gelijm, plamuur en geschuur. Maar goed, komt uiteindelijk wel goed. Het leuke aan de kit is wel dat je beide varianten van de motoren kunt maken.
photo 603563

photo 603565

Van de decals die er bij zitten ga ik de details gebruiken. Daarnaast heb ik een setje decals bij 8A Decs besteld voor de metaalkleuren van de motoren en pylons (scheelt me weer werk om deze zelf te maken :wink: ). De raamdecals komen van Authentic Airliner decals (komen een dezer dagen binnen).
photo 603564

Goed, eerst de CL-605 afmaken en dan kan ik met deze gaan beginnen. Ik heb er zin in!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13675
Woonplaats: Heemstede (vlakbij Haarlem)
Leuk! Welke vlinder wordt het?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2554
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Succes met deze! Met de extra motoren zou je nog een oude Revell A320 kunnen ombouwen tot een NEO denk ik, of niet? En een extra setje winglets natuurlijk. Het was je vast al opgevallen dat de deurconfiguratie van de kit anders is, dan die op het echte toestel.

_________________
Huidige projecten:
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Leuk! Welke vlinder wordt het?
Nog geen definitieve keuze over gemaakt. Waarschijnlijk de Koninginnepage omdat dit de naam is van de eerste A321neo van KLM.

FokkerFan schreef:
Het was je vast al opgevallen dat de deurconfiguratie van de kit anders is, dan die op het echte toestel.
Nee, dat was me nog niet opgevallen, dus goed dat je het zegt! Ik ga de raampjes toch wegschuren en ik moet dus niet vergeten de deuren ook mee glad te schuren. Duly noted!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2024 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2023
Wat gaaf! Mag ik nog een paar foto's toevoegen van de "Koninginnenpage'? Ze stond afgelopen week bij de oude Prinses in H32.
New meets Old!

photo 603711

photo 603712

photo 603713

photo 603710

photo 603714

photo 603715

Succes, ik ga het met veel plezier volgen!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2024 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2023
malair schreef:
FokkerFan schreef:
Het was je vast al opgevallen dat de deurconfiguratie van de kit anders is, dan die op het echte toestel.
Nee, dat was me nog niet opgevallen, dus goed dat je het zegt! Ik ga de raampjes toch wegschuren en ik moet dus niet vergeten de deuren ook mee glad te schuren. Duly noted!

Die nieuwe configuratie heet 'Airbus Cabin-Flex' (ACF) en alle nieuwe toestellen worden zo uitgevoerd. Het idee daarachter is dat de configuratie zowel geschikt moet zijn voor de ultrahoge dichtheid van 244 stoelen (daarvoor werden twee deuren omgeruild voor 4 over wing exits) als de ultra long routes (ter vervanging van de B757). Op dergelijke routes is er een lager passagiersaanbod, waardoor eveneens de extra deuren niet nodig zijn. De deur achter de vleugels (deur 3) is drie units verder naar achteren geplaatst dan voorheen. In sommige XLR versies kan deur drie ook dichtgemaakt worden. In die configuratie is het maximaal aantal stoelen 195 (bij vier over wing exits) of zelfs 165 bij twee over wing exits.
KLM zet 227 stoelen in de A321neo en Transavia 232.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2024 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Oosterhout
Super bedankt voor de foto's en uitleg VJ!! Zeker de foto's, er is nog maar weinig KLM A321neo foto materiaal uiteraard, dus alles is welkom.

Heb je inmiddels al ervaring met de Transavia A321neo op kunnen doen? Zo ja, hoe bevalt deze tot nu toe?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2024 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 231
Ha Martijn,

Ben terug van weggeweest. Leuk onderwerp! :)

Welke verf ga je voor de kleur gebruiken? Ik ben bezig met een AA MD-11, maar dat ligt al een poosje stil omdat XtraColor KLM blauw niet meer verkrijgbaar is. Wat ga jij voor je A321 gebruiken?

Ik ga proberen weer een beetje wat te volgen op dit forum.. Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2024 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Oosterhout
Hi Bas,

Goed weer van je te horen! Ik ben zelf ook momenteel niet super actief op het forum, even wat andere prioriteiten, maar het bouwen gaat wel gestaag verder. Ook met deze. Zal binnenkort weer een update plaatsen.

Voor wat betreft de verf, ik gebruik tegenwoordig veel de spuitbussen van MG Prime. Het voordeel is dat je de exacte kleuren kunt krijgen. Met andere woorden, ik spuit deze met Pantone 299C. Je kunt ze hier kopen: https://www.mg-prime.de/pantone-lacke/s ... /varianten (of bijvoorbeeld bij Amazon o.i.d.). Ze hebben ook kleinere flesjes, niet in spuitbus vorm (https://www.mg-prime.de/pantone-lacke/l ... /varianten). het is acrylverf, dus als je wel gewoon zou willen airbrushen kan je dat volgens mij gewoon verdunnen. Wellicht wel even eerst een proefstukje spuiten.
Je kunt alle mogelijke kleuren kopen, dus bijvoorbeeld ook RAL9016 voor de motoren en onderkant van de fuselage en RAL9002 of RAL7035 voor de vleugels.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2025 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Oosterhout
Wauw, ik oktober de laatste post van mij. Inmiddels zijn we drie maanden verder, maar ik heb niet helemaal stil gezeten.
Ik heb af en aan aan deze gewerkt, te beginnen met het aanbrengen van de ramen en het contra gewicht.
photo 607393

photo 607392

photo 607394

De twee romphelften konden daarna gelijmd worden. Met de Berna Clamps zit ik het geheel weer vast. de fit is erg goed.
photo 607395

Het meest irritante aan de modellen van Zvezda (buiten dat flaps en slats apart bevestigd moeten worden) is dat het cockpitraam een apart stuk doorzichtig plastic is. Deze is moeilijk te lijmen en lastig te schuren. Het kost mij altijd een paar rondes voordat het helemaal goed is. En als er maar een klein stukje niet goed gelijmd is gaat het meteen scheuren.
photo 607396

photo 607397

Zoals gezegd zijn de flaps en slats los. Leuk voor iemand die een landend of opstijgend toestel wil maken, maar voor 90% van de modelbouwers een hoop extra werk.
photo 607398

photo 607399

Het eerste resultaat na het schuren van de romp.
photo 607400

Maar zoals verwacht zijn er meerdere rondes plamuren en schuren nodig.
photo 607401

photo 607402

Ondertussen de inlets van de motoren gespoten met Gun Metal. Dit geeft een leuk donker metaal kleurig effect. De motoren zijn overigens heel mooi door Zvezda gemaakt zo.
photo 607403

photo 607404

photo 607413

De binnenkant van de motoren heb ik zwart geschilderd. Dit moet van te voren, want na het in elkaar zetten kom je er anders niet meer tussen.
photo 607407

De vleugels zijn ondertussen ook gelijmd en ik heb het geheel in de primer gezet. Ook een deel van de exhausts gespoten.
photo 607408

De winglets zijn aan de vleugels gemonteerd en wit gespoten. Deze heb ik voor nu weer afgeplakt, alvorens ik de rest van het model ga spuiten.
photo 607409

Te beginnen met het spuiten van de vleugels en de verticale stabilo. Deze laatste bestaat uit twee delen. Het achterste deel monteer ik pas als het blauw gespoten is (scheelt weer afplakken)
photo 607410

photo 607411

photo 607410

En dit is zo'n beetje de status op het moment. De eerstvolgende stap zal het spuiten van de vleugels zijn.

Tot april zal het een beetje af en aan blijven met bouwen, maar daarna krijg ik hopelijk wat meer tijd.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement