Jaaaaa, daar is hij dan! Na Transavia heeft nu ook KLM de A321neo in ontvangst genomen:
https://www.youtube.com/watch?v=rXQoCNFMEwwZodra ik het nieuws een paar jaar geleden hoorde wilde ik deze al gaan maken. Het wachten was op de daadwerkelijke levering aan KLM en op een decal fabrikant die de decals ging maken. 26Decals was er gelukkig als de kippen bij:
Deze is naar verwachting pas volgende maand leverbaar, maar het bouwen neemt toch nog genoeg tijd in beslag, dus ik kan net zo goed aan de kit beginnen.
De Airbus A321neo is een van de nieuwste en meest efficiënte varianten van de populaire A320-familie, die bekend staat om zijn inzet op korte en middellange vluchten. Het toestel is ontwikkeld om luchtvaartmaatschappijen te voorzien van een zuiniger en milieuvriendelijker vliegtuig, zonder in te boeten op capaciteit of prestaties. De "neo" in de naam verwijst naar de "New Engine Option", wat betekent dat dit toestel is uitgerust met geavanceerdere, zuinigere motoren. Er zijn twee opties: de Pratt & Whitney PW1100G-JM en de CFM International LEAP-1A. Deze motoren zorgen voor een aanzienlijke vermindering in brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Dankzij verbeteringen aan de motoren en aerodynamische optimalisaties, zoals sharklets (vleugelextensies), verbruikt de A321neo tot wel 20% minder brandstof per stoel in vergelijking met eerdere generaties. Dit maakt het toestel aantrekkelijk voor maatschappijen die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen.
De A321neo heeft tevens een groter vliegbereik dan eerdere A321-modellen. De standaardversie kan tot 7.400 km afleggen, maar er is ook een variant, de A321XLR (Extra Long Range), die nog langere afstanden van bijna 8.700 km kan vliegen. Dit maakt intercontinentale vluchten mogelijk tussen steden die voorheen onbereikbaar waren met een smalle romp. De A321neo biedt plaats aan tussen de 180 en 240 passagiers, afhankelijk van de cabineconfiguratie. Hierdoor is het toestel geschikt voor zowel drukke korte vluchten als middellange routes, waarbij maatschappijen de keuze hebben tussen meer luxe of een hogere capaciteit.
De cabine van de A321neo is uitgerust met de nieuwste technologieën voor passagierscomfort, zoals bredere stoelen, stillere motoren en verbeterde luchtkwaliteit. Ook biedt het vliegtuig moderne entertainmentopties en connectiviteit voor passagiers. De A321neo is erg populair bij luchtvaartmaatschappijen vanwege zijn brandstofefficiëntie en flexibiliteit. Maatschappijen zoals Lufthansa, American Airlines, EasyJet en Wizz Air maken uitgebreid gebruik van dit type toestel voor hun Europese en trans-Atlantische vluchten.
KLM heeft gekozen voor de Airbus A321neo om verschillende strategische redenen die aansluiten bij hun doelen op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie en vlootmodernisering. Opvallend was dat KLM (een traditionele Boeing klant) niet voor de 737MAX koos. KLM’s keuze voor de Airbus A321neo boven de Boeing 737 MAX werd waarschijnlijk beïnvloed door de grotere capaciteit, hogere brandstofefficiëntie, synergievoordelen binnen de Air France-KLM Group en de wens om mogelijke risico’s met de 737 MAX te vermijden. Het is een strategische beslissing die zowel operationeel als commercieel voordelen biedt voor de luchtvaartmaatschappij.
De kit komt van Zvezda en ziet er zoals altijd uitstekend uit. Het enige vervelende is dat dit weer een kit waar je de slats en flaps uitgetrokken kunt maken. Ik ga dat niet doen, dus dat zorgt weer voor nodeloos extra gelijm, plamuur en geschuur. Maar goed, komt uiteindelijk wel goed. Het leuke aan de kit is wel dat je beide varianten van de motoren kunt maken.
Van de decals die er bij zitten ga ik de details gebruiken. Daarnaast heb ik een setje decals bij 8A Decs besteld voor de metaalkleuren van de motoren en pylons (scheelt me weer werk om deze zelf te maken
). De raamdecals komen van Authentic Airliner decals (komen een dezer dagen binnen).
Goed, eerst de CL-605 afmaken en dan kan ik met deze gaan beginnen. Ik heb er zin in!