Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 04 dec, 2024 23:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2024 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Oosterhout
Ik blijf nog even bij de zakenjets hangen. Sommige bizzjets worden namelijk ook gebruikt voor andere civiele doeleinde, zoals ambulance services. Dat is natuurlijk wel een heel leuk onderwerp en toen ik las dat de Tsjechische fabrikant Kovozavody Prostejov met een 1:144 kit op de markt kwam, kon ik de verleiding niet weerstaan.

De Gates Learjet 35 is een iconisch vliegtuig dat zijn stempel heeft gedrukt op de wereld van de zakelijke luchtvaart. Het verhaal begint in de vroege jaren '70, een tijd waarin de behoefte aan snelle, betrouwbare en comfortabele zakelijke jets steeds groter werd. De eerste vlucht van de Learjet 35 vond plaats in augustus 1973.De ontwerpers hadden de Learjet 35 gebaseerd op het eerdere model, de Learjet 25, maar gaven het een langere romp om meer passagiers te kunnen vervoeren en extra brandstof te kunnen meenemen. Dit resulteerde in een vliegtuig dat niet alleen sneller en efficiënter was, maar ook een indrukwekkend bereik had van ongeveer 4.300 kilometer, genoeg om non-stop transcontinentale vluchten mogelijk te maken.

Wat de Learjet 35 echt bijzonder maakte, was zijn veelzijdigheid. Het vliegtuig bood plaats aan zes tot acht passagiers, afhankelijk van de configuratie, en was uitgerust met luxe stoelen en moderne voorzieningen voor die tijd. Het was niet alleen geliefd bij zakenreizigers, maar werd ook gebruikt voor medische evacuaties en door verschillende militaire organisaties. De Amerikaanse luchtmacht bijvoorbeeld, gebruikte een militaire variant, de C-21A, voor snelle transport- en evacuatiemissies. De Gates Learjet 35 stond bekend om zijn uitstekende prestaties op grote hoogtes, tot wel 45.000 voet, wat resulteerde in efficiëntere en snellere vluchten. Het vliegtuig was ook uitgerust met geavanceerde avionica, wat bijdroeg aan de veiligheid en navigatie.

Ik ga hem maken in de kleuren van Scandinavian Air Ambulance. Het lijkt me leuk om eens een opvallend model te maken, in plaats van het standaard wit. Een foto van het origineel: https://www.airliners.net/photo/Scandin ... /2483264/L

Scandinavian Air Ambulance is een vooraanstaand luchtambulancebedrijf in Scandinavië, opgericht in de vroege jaren 2000 en met het hoofdkantoor in Umeå, Zweden. Het bedrijf opereert in Zweden, Noorwegen en Finland en beschikt over een vloot van helikopters en vliegtuigen, uitgerust als vliegende intensive care-units. Deze zijn voorzien van geavanceerde medische apparatuur en bemand door hoog opgeleide medische teams, waaronder artsen, verpleegkundigen en paramedici.

Het belangrijkste doel van Scandinavian Air Ambulance is levens redden door snel en professioneel medische hulp vanuit de lucht te bieden. Ze reageren op noodsituaties zoals verkeersongevallen en hartaanvallen, en zorgen ervoor dat patiënten al tijdens het transport de nodige zorg krijgen. Daarnaast bieden ze geplande medische transportdiensten voor patiënten die naar gespecialiseerde ziekenhuizen moeten.

De kit is van de voor mijn nog onbekende Kovozavody Prostejov.
photo 601637

De sprues en decals zien er op het eerste gezicht goed uit. Het trouwens wel echt een kleintje, zelfs nog kleiner dan de Dassault Falcon.
photo 601639

Maar geef toe dat het geel er lekker uit gaat knallen. Het ambulance geel is klaarblijkelijk RAL 1016, Zwavelgeel. Hier heb ik dus een flesje van besteld.
photo 601638

De raamdecals zal ik weer zelf gaan maken.

Eerst nog de Challenger afmaken voordat ik daadwerkelijk met de bouw van deze ga beginnen.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2024 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3530
Woonplaats: Purmerend
Dat is een interessant onderwerp dat je nu gaat maken. De fabrikant geeft mooie opties.
De Luxemburger vind ik ook wel wat hebben, maar wat je zegt, die gele gaat er zeker uit knallen.
Welke verf heb jij besteld?
Ik vind geel een lastige kleur om te spuiten. Dat heb ik toen ervaren in de Franse GB, waar ik een Caudron C 635 Simoun heb gebouwd.
Ik heb nog geen verf gevonden die makkelijk uit de ab komt (zegt wellicht wat over mijn bekwaamheid :lol: ).

Kom maar op met de vorderingen van deze kleine dame.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2024 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Oosterhout
Hoi Barry,

Bedankt voor je reactie. Deze ga ik dan ook niet met de AB spuiten, maar met een spuitbus :P . Mijn vriendin heeft allergische Astma, dus ik kan niet veel meer met de AB spuiten. Ik doe eigenlijk alleen nog maar metaalkleuren. Mijn vorige twee projecten, de Boeing 717 Spanair en Embraer ERJ-145 KLM, heb ik ook volledig met spuitbussen gespoten. Het voordeel van spuitbussen is dat je zo'n beetje iedere kleur exact kunt krijgen, je niets hoeft te mengen of verdunnen en je natuurlijk je AB niet hoeft schoon te maken. Nadeel is dat het vrij dik spuit, dus experimenteren met verschillende doppen en proberen zo dun mogelijke lagen te spuiten is aan te raden.

Ik pak meestal de spuitbussen van Tamiya (geweldig voor bijvoorbeeld Wit) of MG Prima als het een specifieke RAL of Pantone kleur moet zijn.
Voor dit project heb ik deze spuitbus dus gekocht

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2024 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 539
Dat is inderdaad een leuke bak om te maken zeg! De gele kleur is wel een uitdaging, zoals ik bij de EC-135 en de CL-415 ervaarde. Je moet de binnenkanten bij voorkeur metaal of zwart maken tegen het doorschijnen. En als je dat gedaan hebt moet je de buitenkant heel erg zorgvuldig egaal primen, zodat het geel (dat in alle varianten die ik gebruikt heb zo transparant is als maar kan) er een beetje consequent opkomt. Daar waren bij mij ook meerdere spuitsessies voor nodig. Dus als je gaat pre-shaden is licht wit al bijna voldoende :wink:.

Ik ben al benieuwd naar het resultaat. Veel succes!

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2024 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Jan, ook voor de tips.
Ik denk overigens dat de spuitbus goed genoeg dekt, maar ik zal zeker eerst even een proefstukje spuiten. Ik zal mijn ervaringen zeker delen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2024 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Oosterhout
Toevallig kwam de fles vandaag binnen, dus ik heb even een proefstukje gespoten. Zo op het eerste gezicht lijkt me de kleur spot-on. En zoals altijd met spuitbussen dekt deze uitstekend. Een primer zou niet eens nodig zijn (maar doe ik desondanks wel altijd).

photo 601664

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2024 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Oosterhout
Een kleine update om aan te geven dat het project nog steeds leeft haha.

Voor de gewichtjes voorin gebruik ik kleine loodstripjes. Deze zet ik vervolgens met klei vast. Dit werkt altijd als een trein.
photo 603560

photo 603561

Dan de twee helften aan elkaar. De fit is best redelijk.
photo 603559

De vleugels en cockpit raam is nu ook gelijmd. De vleugels lijken klein, maar daar komen de brandstoftanks nog aan.
photo 603562

Heel veel meer op dit moment niet te melden. De CL-605 is bijna af, dus daarna zullen hier iets meer updates van komen. Wel ga ik ook weer met een ander project starten, maar deze kan ik wel rustig mee laten lopen. Het is wel een leuk kitje.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2546
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Jij bent echt met gebakjes bezig de laatste tijd zie ik. Vitrine vol zeker :wink: Wel leuk, dit soort kits zie je niet vaak voorbij komen. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3530
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er al uit als een vliegtuig....wat is het klein zeg, maar daarom niet minder leuk.

Dat zijn handige klemmen die je daar gebruikt. Waar heb je die op de kop getikt?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2024 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Jij bent echt met gebakjes bezig de laatste tijd zie ik. Vitrine vol zeker :wink: Wel leuk, dit soort kits zie je niet vaak voorbij komen. Succes!
Dank je wel! Haha, ik wilde gewoon eens wat anders. En ik hou altijd van iets bijzonders. Bijvoorbeeld Bizjets die door standaard luchtvaartmaatschappijen gebruikt worden, of militaire toestellen voor civiele doeleinde. En ja, als je kleine toestellen bouwt kunnen er meer op de plank :lol:
Wolf73 schreef:
Dat zijn handige klemmen die je daar gebruikt. Waar heb je die op de kop getikt?
Dat zijn Berna Multi Clamps en die heb gebruik ik al meer dan 11 jaar. Destijds gekocht bij de AviationMegastore, maar ze zijn ook bij andere modelbouwzaken of ebay te koop. Ze komen in verschillende formaten. Ik vind ze heel erg handig!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! BPK 1:144 Bombardier Challenger 605 Qatar Executive

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement