Ik heb de situatie met de rotors bekeken en de conclusie is nu even dat ik het zo laat
Het hele spul zit namelijk al stevig in elkaar en het bleek niet uit elkaar te halen zonder serieuze schade. Daarom zet ik de rotors voor nu op de lijst: 'ooit vervangen door scratchwerk'.
De volgende batch van de inhaalrace:
De PH-ELP heeft een upgrade gekregen waarbij op twee punten inlaten zijn toegevoegd (en ik meen dat de oorspronkelijke inlaat iets kleiner is gemaakt). Op de kappen achterop de romp zijn onder de rotor en op een van de kleppen van het motorcompartiment twee inlaten met filter gezet. Die heb ik qua outline gegraveerd en daarna het binnenvlak zwart geverfd. Op de foto zoals het er nu uitziet. Ik ben daar nog niet helemaal tevreden over en ga daar later nog eens wat tijd aan besteden. Het zit aan de buitenkant, dus makkelijk te bereiken.
Ik heb de rotorbasis met de turbinevoorkanten, de binnenwanden en de hemel achterin de romp naar binnen gepuzzeld en vastgezet. De hemel heb ik in twee delen gesneden, want dat was er niet in één keer in te krijgen, omdat het aan de achterkant naar beneden gebogen zit. Dus eerst het horizontale deel erin gebouwd en dan het schuine stuk achterin er weer tegenaan. Met het stukje tape had ik op dat laatste stuk een handvatje gemaakt, dat zie je op de foto hieronder.
Voor de goed zichtbare voorkant van de romp was er geen hemel. Daar zat alleen zo'n uitlijnpin prominent in het zicht te zitten. Ik heb het deel achter de uitlijnpin vol geschept met Mr Surfacer. Dat ziet er nu iets vriendelijker uit.
Ik heb de instrumenten en zo die op de binnenwanden zitten keurig geverfd en gedrybrushed. Daar een fatsoenlijke foto van maken is een ander ding. Deze vage shot geeft je een idee.
Naast het toegevoegde raam in de linker achterklep zit een soort driehoekige bergruimte op de rechter achterklep. En die kun je zien door het venster, daarom heb ik daar met stukjes grijs geverfde sheet iets geknutseld in die vorm. Geen details nodig, het is daar donker genoeg om dit toereikend te laten zijn.
Daarna heb ik de meubels aangepakt. Zoals gebruikelijk staat de stoel van de piloot te ver naar achter. Ik heb de stoelbasis (die op de vloer meegevormd is) aan de voorkant opengesneden, zodat ik de uitstulping onder de stoel verder naar voren kon schuiven. Nu kan de piloot ten minste bij de voetpedalen. De stoel achter de cockpitstoelen verhuist nogal eens. Op de foto's van de PH-ELP zie je die soms links (waar hij in de kit ook bedacht is) staan, maar vaker staat hij rechts, hetzij vooruit, hetzij achteruit. Die stoel heeft een losse basis, dus die kon makkelijk worden verplaatst. Ik heb die rechts met het gezicht naar achter gezet. Daar komt het derde bemanningslid (de arts) op te zitten.
De bemanning die ik heb bestaat uit vier man. Twee vliegers, waarvan er een een checklist op schoot heeft. En twee loadmasters (zo noem ik ze maar even). Een geknield en een staande met zijn hand aan de deurpost, of aan de lier. De geknielde gast gebruik ik niet. De ander, in mijn scenario de verpleegkundige die ook de piloot assisteert, komt buiten te staan. Ik heb van alle drie de figuren de zwemvesten weggesneden. En van de verpleegkundige heb ik ook de helm weggesneden. Daar maak ik later een losse helm voor, die ik op de voorstoel leg. Op de foto hebben ze al de uniformen aan gekregen (oranje met zwart en reflecterende banden). En de helmen zijn geel geverfd.
De rotor staat in de uitvoering van de kit wat aan de hoge kant. Een beetje zoals de Bell 206B JetRanger II. Ik heb het brede deel van de as aan de onderkant wat korter gemaakt, zodat de as wat dieper in het gat bovenin de heli zakt. Ik heb het niet gemeten, maar schat dat de rotors nu een millimeter lager zitten.
De cockpit is met wat decals opgesmukt. De eerste foto toont de dash (hoe je daar 10g gewicht in zou moeten doen, zoals in de handleiding staat, is me een raadsel). Op de derde foto zie je dat de voorkant van het vierkant waar de pilootstoel op komt is opengesneden.
Met een paar streepjes zwart heb ik de helmen verder gepimpt.
En dan foto's van de binnenkant zoals hij nu is. De lege vierde stoel helemaal naast de brancard. Dan de piloot, met de handen nog aan de cyclic en de collective en de voeten op de pedalen. En het arts-bemanningslid, die nog achterin zit met de checklist op schoot.
De uitlaten zitten op hun plaats. Dat is een beetje geklooi, want er is geen duidelijke positie waar ze invallen. De uitsparingen in de rompzijkanten en de losse bovenkant hebben niet dezelfde ronding. Je moet het maar een beetje gokken, ze aan de zijkanten hangen, de bovenkant erop plakken en dan nog wat proberen na te richten. Ik heb ze ook nog iets bijgedraaid, waarbij de rechter uiteraard losschoot. Zoals je op de eerste foto ziet, kwam er toen wat verf en lijm op het geel van de romp te zitten. Dat moest later worden gecamoufleerd.
Wordt weer vervolgd...
_________________
Cheers, Jan
Gebouwd en hier te vinden:
DC-2 Uiver,
EC-135 traumaheli,
NF5's Double Dutch Synchro pair,
Dornier Do-X met brandschade,
Smit Rotterdam,
Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.