Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 11 dec, 2024 5:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2024 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 543
Een eerste poging tot uit mijn comfort zone komen. Een heli...

Ik tikte een alweer wat oudere Revell kit aan van een ANWB traumaheli.

photo 601109

photo 601110

photo 601111

Wat eerste leeswerk en rondshoppen in foto's op het internet liet deze kist in een aantal uitmonsteringen zien, zowel de paintjob als de techniek zijn gedurende de carrière van de PH-ELP wat aangepast. Ik heb uiteindelijk een latere, mogelijk de laatste uitvoering gekozen om te bouwen. Daarmee moesten wat aanpassingen gemaakt worden. Ik heb besloten niet alles op te lossen. Bijvoorbeeld in de uitvoering zoals ik hem ga maken stond er 'mobiel medisch team' onderaan op de romp. De decals hebben echter een engelse tekst, namelijk 'medical air assistance'. Om nou alleen die tekst te laten printen vond ik wat overdreven.

De kleur zwavelgeel kon ik niet kant en klaar vinden, althans niet de merken waar ik mee vertrouwd ben. Dus dat wordt mengen en uitproberen. Hieronder wat de proefjes die aan het drogen waren.

photo 601112

Ondertussen kon er wel wat aan subassemblies geplakt worden.

photo 601113

photo 601115

Ik heb een PJ Productions helicopter rescue team liggen die ik wil gebruiken voor deze heli. En dan maak ik de opstelling het liefst wat dynamischer dan alleen de mannen erin plakken. Daarom ging de zaag in de romp om de cockpitdeur eruit te halen.

photo 601114

Toen ik de rompdelen aan elkaar had gezet, besloot ik om de schuifdeur er ook maar uit te halen, zodat beide deuren open zijn en de draagbaar er half uitgeschoven in gezet kan worden.

photo 601117

En met de boor heb ik het ontbrekende raampje in de achterluiken gemaakt.

photo 601116

Zoals de kenners opgemerkt hebben ben ik nogal afgeweken van de bouwvolgorde in de handleiding. Daar bouw je traditiegetrouw eerst het hele interieur en dan zet je de rompdelen aan elkaar. Ik wil de romp eerst kunnen spuiten terwijl alles leeg is, zodat je die enorme raampartijen niet hoeft af te plakken. Ik verwacht met het mengen en spuiten van de kleur wel wat gedoe. De gele verven zijn over het algemeen nogal transparant. Dan is het fijn dat je lekker makkelijk kan spuiten. Meer daarover in de volgende update.

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op di 25 jun, 2024 21:32 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2024 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18647
Woonplaats: Hurdegaryp
Vol verwachting klopt mijn hart :lol:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2024 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 543
tsjopper bob schreef:
Vol verwachting klopt mijn hart :lol:


Ha, je bent er sneller bij dan ik verwachtte :wink:

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2024 6:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13666
Woonplaats: Haarlem
Mooi project! Goed dat je dat ontbrekende raampje in het achterluik hebt uitgezaagd.
De rotor van deze kit is gespiegeld, oftewel, de bladen staan de verkeerde kant op. Niemand die het zal zien, maar jij weet het nu wel :mrgreen: Kijk maar wat je met deze info doet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2024 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 543
TheFlyingDutchman schreef:
Mooi project! Goed dat je dat ontbrekende raampje in het achterluik hebt uitgezaagd.
De rotor van deze kit is gespiegeld, oftewel, de bladen staan de verkeerde kant op. Niemand die het zal zien, maar jij weet het nu wel :mrgreen: Kijk maar wat je met deze info doet.


Hè, jakkes, die was me nog niet opgevallen. En nu kan ik het niet meer 'ont'-weten :cry:
Dit draadje is een inhaalwedstrijd, want ik ben er al een tijdje mee bezig. De keuze is slopen, of negeren? Life can be a bitch.

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2024 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 543
Goed, een inhaalrace zei ik dus. Daarom nu alweer een update.

Hobbel één: de kleur. Ergens op een forum vond ik een recept voor zwavelgeel waar ik wel wat mee kon. Het zou een mengsel van basisgeel met fluorgeel moeten worden. Andere sites hebben het over limoengeel ipv basis, maar dan wordt het voor mijn gevoel te groenig. Dus heb ik een paar mengsels uitgeprobeerd, zoals op een eerdere foto te zien was. Ik vind het knap moeilijk om te kiezen, want het scheelt nogal welk licht je erop laat vallen. Dat zul je ook zien in de foto's die volgen, sommige wijken behoorlijk af qua kleur. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op 60% basis en 40% fluor. Hier op mijn werkplek en in mijn vitrine lijkt het aardig.

photo 601141

En gespoten, maar in het blauwige noorderlicht, wordt het dan toch groenig. Dus dat had er helemaal dramatisch uitgezien als ik limoengeel gebruikt zou hebben.

photo 601142

De bemanning kreeg een eerste laagje voor hun oranje kleding.

photo 601143

In de handleiding staat dat je ca 10 gram gewicht in het dashboard moet verwerken, om een stabiel resultaat te krijgen. Om 10 gram in dat kleine T-vormige dashboardje te krijgen moet je waarschijnlijk verarmd uranium gebruiken. Dat heb ik niet rondslingeren, dus heb ik een vrij zwaar montageplaatje van Ikea verzaagd, die onder de vloer komt te zitten. De gele kleur op deze foto komt dicht bij hoe het er met het blote oog uitziet.

photo 601144

De dubbele besturing is uit deze heli's gehaald en aan de kant van het verpleegkundige bemanningslid is de vloer verlengd tot vooraan bij de cockpitruit. Een stukje sheet lost dat op.

photo 601145

Met een laagje antraciet erop kon de cabinevloer erin.

photo 601146

Achter het uitgesneden raam in het achterluik zit een stukje gebogen plastic van een druivenverpakking. Eén hoek was wat weerbarstig. Er was een stukje sheet nodig om die in bedwang te krijgen. Het plastic is aan de binnenkant iets uitgefreesd, om de raamrand niet te dik te laten zijn.

photo 601147

De uitlaten waren helemaal dicht, met een opstaande rand. Als je het witte deel hier ziet en dat met de flens gelijk dicht denkt, dan weet je hoe het eruit zag. Ik heb die bodem uitgeboord en gevijld en er een stukje pijp aan geplakt. Het uiteinde is hier nog transparant, maar dat is later ook zwart geverfd, zodat het resultaat op een donkere pijp lijkt.

photo 601148

Als volgende stap zijn de ramen aan de 'dichte' kant erin gegaan, incl het achterruitje aan de andere kant, zodat ik het interieur kon gaan opbouwen. Als je goed kijkt naar het middelste raam op deze foto, dan zie je de matige kwaliteit van het glaswerk. De slieren zitten erin. De andere ramen waren ook geen reclame voor Revell. Het hoofdraam voorin is aan de bovenkant iets te kort en de onderramen daar zitten ook vol met slieren.

photo 601149

Wordt vervolgd...

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2024 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18647
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig Jaap.

Ik heb ook nog flink wat '135' en '145' heli's nog te bouwen. Kan ik dus mooi even zien hoe jij dit aanpakt :lol:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2024 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 543
tsjopper bob schreef:
Lekker bezig Jaap.

Ik heb ook nog flink wat '135' en '145' heli's nog te bouwen. Kan ik dus mooi even zien hoe jij dit aanpakt :lol:


Volgens mij kan ik nog heel wat van jou leren als het om helikopters gaat. Maar goed, ik ga je graag voor :wink:

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2024 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 543
Ik heb de situatie met de rotors bekeken en de conclusie is nu even dat ik het zo laat :(
Het hele spul zit namelijk al stevig in elkaar en het bleek niet uit elkaar te halen zonder serieuze schade. Daarom zet ik de rotors voor nu op de lijst: 'ooit vervangen door scratchwerk'.

De volgende batch van de inhaalrace:

De PH-ELP heeft een upgrade gekregen waarbij op twee punten inlaten zijn toegevoegd (en ik meen dat de oorspronkelijke inlaat iets kleiner is gemaakt). Op de kappen achterop de romp zijn onder de rotor en op een van de kleppen van het motorcompartiment twee inlaten met filter gezet. Die heb ik qua outline gegraveerd en daarna het binnenvlak zwart geverfd. Op de foto zoals het er nu uitziet. Ik ben daar nog niet helemaal tevreden over en ga daar later nog eens wat tijd aan besteden. Het zit aan de buitenkant, dus makkelijk te bereiken.

photo 601193

Ik heb de rotorbasis met de turbinevoorkanten, de binnenwanden en de hemel achterin de romp naar binnen gepuzzeld en vastgezet. De hemel heb ik in twee delen gesneden, want dat was er niet in één keer in te krijgen, omdat het aan de achterkant naar beneden gebogen zit. Dus eerst het horizontale deel erin gebouwd en dan het schuine stuk achterin er weer tegenaan. Met het stukje tape had ik op dat laatste stuk een handvatje gemaakt, dat zie je op de foto hieronder.

photo 601194

Voor de goed zichtbare voorkant van de romp was er geen hemel. Daar zat alleen zo'n uitlijnpin prominent in het zicht te zitten. Ik heb het deel achter de uitlijnpin vol geschept met Mr Surfacer. Dat ziet er nu iets vriendelijker uit.

photo 601195

Ik heb de instrumenten en zo die op de binnenwanden zitten keurig geverfd en gedrybrushed. Daar een fatsoenlijke foto van maken is een ander ding. Deze vage shot geeft je een idee.

photo 601196

Naast het toegevoegde raam in de linker achterklep zit een soort driehoekige bergruimte op de rechter achterklep. En die kun je zien door het venster, daarom heb ik daar met stukjes grijs geverfde sheet iets geknutseld in die vorm. Geen details nodig, het is daar donker genoeg om dit toereikend te laten zijn.

photo 601197

Daarna heb ik de meubels aangepakt. Zoals gebruikelijk staat de stoel van de piloot te ver naar achter. Ik heb de stoelbasis (die op de vloer meegevormd is) aan de voorkant opengesneden, zodat ik de uitstulping onder de stoel verder naar voren kon schuiven. Nu kan de piloot ten minste bij de voetpedalen. De stoel achter de cockpitstoelen verhuist nogal eens. Op de foto's van de PH-ELP zie je die soms links (waar hij in de kit ook bedacht is) staan, maar vaker staat hij rechts, hetzij vooruit, hetzij achteruit. Die stoel heeft een losse basis, dus die kon makkelijk worden verplaatst. Ik heb die rechts met het gezicht naar achter gezet. Daar komt het derde bemanningslid (de arts) op te zitten.

photo 601198

De bemanning die ik heb bestaat uit vier man. Twee vliegers, waarvan er een een checklist op schoot heeft. En twee loadmasters (zo noem ik ze maar even). Een geknield en een staande met zijn hand aan de deurpost, of aan de lier. De geknielde gast gebruik ik niet. De ander, in mijn scenario de verpleegkundige die ook de piloot assisteert, komt buiten te staan. Ik heb van alle drie de figuren de zwemvesten weggesneden. En van de verpleegkundige heb ik ook de helm weggesneden. Daar maak ik later een losse helm voor, die ik op de voorstoel leg. Op de foto hebben ze al de uniformen aan gekregen (oranje met zwart en reflecterende banden). En de helmen zijn geel geverfd.

photo 601199

De rotor staat in de uitvoering van de kit wat aan de hoge kant. Een beetje zoals de Bell 206B JetRanger II. Ik heb het brede deel van de as aan de onderkant wat korter gemaakt, zodat de as wat dieper in het gat bovenin de heli zakt. Ik heb het niet gemeten, maar schat dat de rotors nu een millimeter lager zitten.

photo 601200

De cockpit is met wat decals opgesmukt. De eerste foto toont de dash (hoe je daar 10g gewicht in zou moeten doen, zoals in de handleiding staat, is me een raadsel). Op de derde foto zie je dat de voorkant van het vierkant waar de pilootstoel op komt is opengesneden.

photo 601201

photo 601202

photo 601203

Met een paar streepjes zwart heb ik de helmen verder gepimpt.

photo 601204

En dan foto's van de binnenkant zoals hij nu is. De lege vierde stoel helemaal naast de brancard. Dan de piloot, met de handen nog aan de cyclic en de collective en de voeten op de pedalen. En het arts-bemanningslid, die nog achterin zit met de checklist op schoot.

photo 601205

photo 601206

photo 601207

De uitlaten zitten op hun plaats. Dat is een beetje geklooi, want er is geen duidelijke positie waar ze invallen. De uitsparingen in de rompzijkanten en de losse bovenkant hebben niet dezelfde ronding. Je moet het maar een beetje gokken, ze aan de zijkanten hangen, de bovenkant erop plakken en dan nog wat proberen na te richten. Ik heb ze ook nog iets bijgedraaid, waarbij de rechter uiteraard losschoot. Zoals je op de eerste foto ziet, kwam er toen wat verf en lijm op het geel van de romp te zitten. Dat moest later worden gecamoufleerd.

photo 601208

photo 601209

Wordt weer vervolgd...

_________________
Cheers, Jan

Gebouwd en hier te vinden: DC-2 Uiver, EC-135 traumaheli, NF5's Double Dutch Synchro pair, Dornier Do-X met brandschade, Smit Rotterdam, Apollo 17, Boeing 247, CF-18 Eject Eject, Canadair CL-415, DH-88 Comet, Fokker Dr.1, Mirage IIIC, KLu F-16A dio, Citroën Fourgon HY Foodtruck, US Marines F-8E.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2024 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13666
Woonplaats: Haarlem
Erg leuk zo met die crew erbij! Mooi werk tot nu toe.

Twee suggesties:

1. Vul het stukje paneellijn op dat nu nog door dat later aangebrachte uitlaatrooster heen loopt, dan ziet het er al iets minder opgeschilderd uit. Zet er eventueel nog een tweede paneellijn omheen, op een kleine millimeter afstand van het rooster. Daar kun je dan later de nogal prominente bevestigingsboutjes in aanbrengen met stipjes verf in, ik denk, donkergeel.

2. De behuizing van het instrumentenpaneel is in de kit helemaal vlak. In het echt zitten hier wat ventilatieroosters etc. Een losjes bovenop gelegde vliegkaart is een leuk detail dat makkelijk te zien is door het voorraam.

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement