Van de drie afgeronde modellen dit jaar zijn er drie props en van de drie lopende projecten zijn er twee props. Tijd om de schaal weer een beetje gelijk te laten kantelen en naast de A340-600 weer eens van start te gaan met een jet en wel de Ilyushin 62. Overigens heb ik de Il-62 al 3,5 jaar geleden aangekondigd in de 100-jaar KLM groepsbouw, dus tja dan wordt het onderhand ook wel eens tijd.
De Iljoeshin Il-62 is oorspronkelijk ontwikkeld in de Sovjet-Unie. Het was het eerste passagiersvliegtuig van de Sovjet-Unie dat was ontworpen voor langeafstandsvluchten. Het eerste prototype van de Il-62 maakte zijn eerste vlucht op 3 januari 1963. De Il-62 werd echter pas in 1967 in dienst genomen bij de Sovjetluchtvaartmaatschappij Aeroflot. Het was destijds een van de meest geavanceerde vliegtuigen ter wereld, met een groot vliegbereik en de mogelijkheid om transatlantische vluchten uit te voeren.
Bron: Wikimedia CommonsHet vliegtuig had vier straalmotoren en kon ongeveer 200 passagiers vervoeren. De vier straalmotoren zaten achter de romp en er waren niet veel types die dat ook hadden (de andere twee zijn de Vickers VC-10 en de Lockheed Jetstar). De VC-10 en Il-62 lijken daardoor sterk op elkaar en zowel de UK als de SSSR betichtte elkaar van spionage, maar voor beide kanten is nooit bewijs geleverd. Waarschijnlijker is het dat de eisen voor een nieuwe type vliegtuig van British Airways enerzijds en Aeroflot anderzijds redelijk bij elkaar lagen en derhalve de ingenieurs tot vergelijkbare oplossingen kwamen.
Bron: Wikimedia CommonsTijdens de Koude Oorlog werd de Il-62 vaak gebruikt door de Sovjetregering voor diplomatieke reizen en officiële staatsbezoeken. Het vliegtuig werd ook gebruikt door andere luchtvaartmaatschappijen in landen die bevriend waren met de Sovjet-Unie zoals Interflug en LOT.
In de loop der jaren zijn er verschillende varianten en verbeterde modellen van de Il-62 ontwikkeld. De Il-62M, geïntroduceerd in 1978, had een groter vliegbereik en een aantal aerodynamische verbeteringen. Er zijn in totaal meer dan 280 Il-62-vliegtuigen gebouwd. Met de val van de Sovjet-Unie en de daaropvolgende economische problemen in Rusland nam het gebruik van de Il-62 af. Moderne vliegtuigen met een betere brandstofefficiëntie en geavanceerdere technologie werden steeds populairder. Desondanks wordt de Il-62 nog steeds gebruikt door enkele luchtvaartmaatschappijen en charterbedrijven voor vracht- en passagiersvluchten (De meest bekende hiervan is Air Koryo). Het heeft een plek in de luchtvaartgeschiedenis als een iconisch vliegtuig uit het Sovjettijdperk.
Bron: Wikimedia CommonsMaar wacht eens even, in de titel staat Aeroflot/KLM. Heeft KLM met de Il-62 gevlogen dan? Jazeker! Of althans, gedeeltelijk. Tijdens de Koude Oorlog sloot de Sovjet-Unie haar luchtruim voor westerse luchtvaartmaatschappijen (de geschiedenis herhaalt zich wat dat betreft helaas). Hierdoor moesten vluchten tussen Europa en het Verre Oosten omvliegen en tussentijds stoppen om te tanken. De meeste luchtvaartmaatschappijen kozen ervoor om een tussenlanding te maken in Anchorage, Alaska. Om passagiers de mogelijkheid te geven sneller naar het Verre Oosten te vliegen, bood KLM passagiers de mogelijkheid om met Aeroflot te vliegen. Aeroflot vloog van Amsterdam naar Moskou en vervolgens naar Tokio. Deze vluchten werden uitgevoerd door de Il-62. Hoewel de piloten werden geleverd door Aeroflot, was de bemanning een combinatie van Aeroflot en KLM. In de jaren zeventig was het ongebruikelijk dat twee luchtvaartmaatschappijen zo'n partnerschap hadden, laat staan de nationale maatschappij van Nederland en de nationale luchtvaartmaatschappij van de Sovjet-Unie. Om deze samenwerking te vieren is naast het Aeroflot-logo ook het KLM-logo op sommige Il-62-toestellen aangebracht (
https://www.airliners.net/photo/Aeroflo ... /2413817/L en
https://www.flickr.com/photos/georgehamlin/32302240601) Hiermee was KLM een van de weinige westerse luchtvaartmaatschappijen die haar logo droeg op door de Sovjet-Unie gebouwde vliegtuigen. De samenwerking was overigens geen succes en werd na een paar maanden al stopgezet. Maar zoals VJ het al zei in 2019:
Vintage Jet schreef:
Het laat prachtig zien hoe sterk de handelsgeest van de KLM was: West meets East: Handeldrijven zonder zich ook maar iets aan te trekken van geo-politieke spanningen!
En zo is het natuurlijk maar net!
Goed, dan het model zelf. Dit wordt de prachtige kit van Zvezda:

Er is echter één probleem. De kit is de Il-62M, maar KLM vloog met de Il-62 Sans Suffix en deze had Kuznetsov NK-8 motoren in plaats van de Soloviev D-30 motoren. Gelukkig heeft Sergei Druz hele mooie Resin aftermarket NK-8 motoren op de markt gebracht.

De cockpit en raamdecals komen van Authentic Airliners vandaan.

De decals zijn van Revaro. Ik verbaas me er elke keer weer over hoeveel verschillende decal sheets er wel niet beschikbaar zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken of iemand heeft wel een een sheet van (vaak genoeg althans)

Ook heb ik al een start gemaakt met de bouw. Allereerst de raampjes lijmen. Super netjes hoeft dit niet, want ik ga deze toch wegschuren.

Dan het voorste landing gear bay. Deze wordt gemonteerd op het stuk waar normaal de stoelen voor de piloten komen te staan. Aangezien deze ramen ook dicht worden gemaakt hoef ik deze niet te lijmen.

Ik heb flink wat gewicht voorin aangebracht. De resin motoren zijn nogal zwaar en ik wil niet dat het een tailsitter wordt (had het toestel in het echt ook last van, kijk maar eens op de allereerste foto van dit verslag).

Als laatste het stabilo gelijmd.

En dat is de status op dit moment. Wordt vervolgd!