Hoi Steven, leuk dat je een resin kit wil proberen! Je vraag staat hier officieel verkeerd, aangezien hier alleen bouwverslagen horen, dus... je weet wat je te doen staat
Even zo overzichtelijk mogelijk:
- Schuurstof van resin is erg slecht voor je. Wanneer je de onderdelen zaagt, snijdt of schuurt, houd de onderdelen dan altijd goed nat zodat het schuurstof niet gaat ronddwarrelen. Maak na afloop je werkplek goed schoon.
- De onderdelen moeten worden losgemaakt van gietblokjes. Daarvoor heb je echt een goed fijn zaagje nodig. Ik gebruik zelf die van CMK, ik wou dat ik die jaren eerder had ontdekt! Kosten een paar euro en de verzendkosten vanuit Tsjechië zijn ook goed te doen. Kijk even op de site van Special Hobby, al zijn er ook wel Nederlandse modelbouwwinkels die deze zaagjes verkopen.
- Resin is alleen te verlijmen met secondelijm of tweecomponentenlijm. Bij mij is een keer de romp van een Authentic Airliners model gebroken tijdens de bouw, ik had Pattex gel gebruikt. Tweecomponentenlijm werkt dus wellicht beter.
- Verf hecht iets minder goed aan resin dan aan plastic. Zorg dat je het oppervlak overal hebt opgeschuurd en dat je het model goed ontvet. Ik heb zelf nooit een speciale primer nodig gehad voor resin, ik gebruik altijd hetzelfde als ik voor m'n plastic modellen gebruik.
- Plamuren kan gewoon zoals je gewend bent, maar hou rekening met m'n eerste punt (over het schuurstof)
- De landingsgestelletjes van Authentic Airliners zijn prachtig maar ook erg fragiel. Daar komt bij dat een massief resin model een stuk zwaarder is dan een hol model van plastic. Ik vervang ze zelf het liefst voor metalen wielpootjes van Scale Aircraft Conversions (zie de link hieronder) indien beschikbaar. Iets minder strak, maar wel een stuk steviger.
https://www.aviationmegastore.com/en/se ... s144/f3164Welk model had je in gedachten? Ik ben benieuwd!
groetjes Jelle