Na de verhuis deze erbij genomen terwijl ik nog uitpak
Dit is een Brits voorstel voor een verkenningsvliegtuig die met lage snelheid (130km/h) verkenningsmissies kon uitvoeren en een goed rondom zicht kon geven aan de inzittenden. Ook was het de bedoeling een goedkoper alternatief te zijn dan een helicopter.
De eerste vlucht was op 14 december 1979 (toevallig de dag dat ik op deze aardbol verscheen).
Na veel perikelen zijn er 22 toestellen gebouwd, waarvan er 2 gecrashed zijn. Dit toestel heeft om verschillende redenen nooit zijn functie waar kunnen maken, en momenteel wordt er nog steeds gezocht naar partners om het programma levend te houden of nieuw leven in te blazen.
Ik hoop dat het gaat meevallen om deze samen te lijmen zonder ongelukken... gisteren de kit gestart, en de inhoud eens bekeken:
De rompdelen:
Raampartijen, vinylstickers, decals en PE
De twee versies uit de doos:
En hoe de raampartijen samengebouwd worden... hier maak ik me toch een beetje zorgen over... 1 foutje en...
Nu eerst een beetje voorbereiden naar dryfit enz... en dat gaat wel nodig zijn zo te zien... de eerste dryfit laat al zien dat het veel droogpassen, bijschuren enz... gaat worden
Droogpassing van de ducted fan: de ene zijde quasi perfect, de andere... heel wat minder perfect..
klein beetje lengteverschil
Op lengte gevijld en ook de raakvlakken met de andere helft iets afgevijld:
ok voor deze zijde
nog niet helemaal voor deze zijde:
dus nog een half millimetertje eraf tot de vleugeldelen mooi in elkaar passen
Ook op het achterdeel van de staart een beetje dikteverschil. Door het aanwezige detail ervoor gekozen om 1 deel dunner te maken aan de binnenkant:
en hier wat reeds provisorisch gelijmd is, klaar voor het plamuren en schuren
en droogpassing:
verder ook nog de zeteltjes aan het opschonen
de cockpit in zijn basisstukken:
de rest wordt achteraf gemonteerd wegens de bereikbaarheid met de spuit...
die pedalen zijn wel heel klein... 3mm breed, dus kan nog spannend worden. Maar dryfit van de cockpit belooft toch iets zonder schuren...
(wel nog eens goed ontvetten)
Verder de boven- en onderhelft van de vleugels gelijmd:
en een heleboel schrapen, plamuren en schuren in het vooruitzicht
Ook de motorgondel gelijmd met zijn steunen
en zoals je waarschijnlijk wel kon vermoeden...
perfect fit...
En rest van het achterlichaam ook klaar om te schuren...