Eigenlijk wilde ik even geen nieuw model beginnen (er liggen er tenslotte nog drie op de werkbank), maar als kort tussendoortje (a lá de AN-140) kan het wel.
De De Havilland Canada DHC-8-102 Dash 8 is een regionaal turbopropvliegtuig ontworpen en vervaardigd door De Havilland Canada. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in 1984 als opvolger van het eerdere Dash 7-model. De ontwikkeling van de DHC-8 begon eind jaren zeventig als antwoord op een groeiende vraag naar een sneller, efficiënter regionaal vliegtuig. Het ontwerpteam van De Havilland Canada concentreerde zich op het creëren van een zeer betrouwbaar en veelzijdig vliegtuig dat kon opereren op korte landingsbanen, op afgelegen locaties en in allerlei weersomstandigheden.
De DHC-8-102 is de originele versie van de Dash 8 en is voorzien van twee Pratt & Whitney Canada PW120A turbopropmotoren. Het heeft een maximale capaciteit van 37 passagiers en een maximaal bereik van 1.224 nautische mijlen. De eerste vlucht van de Dash 8 vond plaats op 20 juni 1983 en het vliegtuig kwam in 1984 in dienst bij NorOntair. Het werd al snel populair bij regionale luchtvaartmaatschappijen vanwege zijn brandstofzuinigheid, betrouwbaarheid en vermogen om in uitdagende omgevingen te opereren.
In de loop der jaren zijn er verschillende varianten van de DHC-8 ontwikkeld, waaronder de grotere DHC-8-200, de verlengde DHC-8-300 en de krachtige DHC-8-400. Er zijn meer dan 1.200 Dash 8-vliegtuigen geproduceerd en ze zijn gebruikt door luchtvaartmaatschappijen en operators in meer dan 100 landen over de hele wereld.
In 1992 werd De Havilland Canada overgenomen door Bombardier en de Dash 8 werd onderdeel van de regionale vliegtuigen van Bombardier. In 2019 werd het Dash 8-programma verkocht aan Longview Aviation Capital, een Canadees luchtvaartbedrijf dat ook eigenaar is van Viking Air, een andere fabrikant van turbopropvliegtuigen.
Tegenwoordig wordt de DHC-8-102 nog steeds gevlogen door luchtvaartmaatschappijen en operators over de hele wereld en staat hij bekend om zijn betrouwbaarheid, veelzijdigheid en lage bedrijfskosten. Het is gebruikt in verschillende rollen, waaronder passagiersvervoer, vrachtoperaties en zelfs militaire toepassingen.
Ik heb zelf met enige regelmaat met de Dash 8 gevlogen, (maar dan wel de Q400 variant) met Austrian Airways en vooraal FlyBe. De geheel paarse variant van FlyBe ga ik ook zeker maken, maar voor nu eerst de -102 versie. Waarom? Omdat Schreiner Airways daarmee gevlogen heeft en ik het leuk vind om toestellen te bouwen waar Nederlandse operators mee vliegen of hebben gevlogen.
Dit gaat hem dus worden:

Een super saaie livery, maar daardoor hopelijk ook snel klaar
De kit is van Eastern Express. Dit is de Q200 variant, maar het enige verschil met de -100 is andere motoren (maar daar zie je qua uiterlijk verder geen verschil mee)

De Schreiner decals zijn van V1 decals. Ik had daar nog nooit besteld, maar de service is prima. Binnen twee weken waren de decals in huis. De cockpit,- en raamdecals zijn van Authentic Airliners

De onderdelen en handleiding. Ze zien er zo op het eerste gezicht prima uit.

Ook heb ik een setje met extra details van Metallic Details besteld. Of ik alles ga gebruiken weet ik nog niet, want sommige details zijn wel heel klein.

Qua vorderingen heb ik nog niet veel te melden. Ik heb de voorste schokbreker gelijmd (bestond uit drie onderdelen, dus dat was een hoop gepiel) alsmede de voorste gear bay (bestond ook uit drie onderdelen haha). Ook heb ik een dryfit van de twee romphelften en vleugels gedaan en de fit lijkt me tot nu toe best wel prima.

Wordt hopelijk snel vervolgd!