Vintage Jet schreef:
Ik las toevallig laatst een aardige vergelijking van de langste vliegtuigen die nu vliegen in vergelijking met de oorspronkelijke 'Jumbo Jet':
Boeing 777-9 = 76.73 m
Boeing 747-8 = 76.25 m
Airbus A340-600 = 75.30 m
Boeing 777-300 = 74 m
Airbus A380-800 = 73 m
Boeing 747-400 = 70.66 m
Bedankt voor dit overzichtje VJ! De 777-300 is dus niet langer, maar de 777-9 wel. Van de 777-9 bestaat geen kit, maar van de 747-8 wel. Tot de tijd dat ik de 747-8 ga maken, en dat kan nog wel even duren, (de 747-400 staat samen met de 737-800 hopelijk nog wel op het programma voor eind dit jaar), zal de A340-600 mijn langste kit worden.
Vintage Jet schreef:
Ooit zat ik in een 777-300 helemaal achteraan (PH-BVA, maar toen nog zonder oranje neus) en kijkend door het gangpad tijdens start en landing, als alle gordijntjes open moeten, zag je de romp letterlijk iets buigen en torderen door de turbulentie!
Gelukkig maar, anders brak hij zo in twee :p. Moet wel een spectaculaire ervaring geweest zijn
TheFlyingDutchman schreef:
Hoe groot zijn de motoren in vergelijking met motoren van andere toestellen? Moet ik denken aan die van de 787 of zijn ze kleiner dan dat?
Kleiner. Denk 747-400 met een langere cowling. De diameter van de motoren is ongeveer 15mm (op 1:144 schaal dus). Min of meer hetzelfde als de 747-400, maar de 787-8 heeft een diameter van 20mm. De lengte van de cowling van de A340-600 is ongeveer 40mm, terwijl die van de 747-400 en 787-8 ongeveer 35mm is.
TheFlyingDutchman schreef:
Waar laat jij eigenlijk dit soort grote toestellen? Ik heb redelijk wat vitrineruimte maar dat is echt niet diep genoeg om kisten groter dan een 757 in kwijt te kunnen, vandaar dat ik eigenlijk al jaren geen widebodies meer bouw..
Ik heb daar speciaal een kast voor laten maken. Marian en ik slapen op zolder. Ik heb de zolder in tweeën laten maken (2/3e slaapkamer, 1/3e hobbykamer/kantoortje). De top van het plafond is 4 meter hoog, dus daarvoor heb ik een kast op maat laten maken en de planken bewust 40cm breed gehouden, zodat er ook widebodies op kunnen (of twee rijen kleinere vliegtuigen). Om een idee te krijgen hieronder even een panorama foto en een foto van een plank. Op de foto zijn de bovenste planken niet zichtbaar, maar daar staan toch alleen maar boeken.
Ik heb wat planken over, dus daar staan nu de modelkit dozen. Deze kunnen ook nog ergens anders staan, mocht ik sneller bouwen dan dozen opmaken
. Maar inderdaad, het moeten niet te snel teveel widebodies worden, want voor iedere widebody passen ongeveer 3 DC-3 achtige toestellen