Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2023 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Een tijdje geleden al aangekondigd, maar nu dat echt van start: De Authentic Airliners Airbus A340-600 in de kleuren van Star Alliance (Lufthansa).

Ik heb de zus van de A340, de A330 een tijdje geleden gemaakt en ik wilde niet simpelweg een "A330 maar dan met vier motoren" maken. Ik wilde niet de conversie van Bra.Z gebruiken (die heeft nogal wat problemen), dus het wachten was op een nieuwe kit. Gelukkig kwam Authentic Airliners hiermee op de markt, dus ik heb destijds meteen mijn slag geslagen.

De Airbus A340-600 is een wide-body, viermotorig commercieel passagiersvliegtuig dat eind jaren negentig werd ontwikkeld door de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Het is de grootste variant van de A340-familie en is ontworpen voor langeafstandsvluchten, met een bereik tot 14.600 km. De A340-600 biedt plaats aan maximaal 475 passagiers in een typische configuratie met drie klassen.

De A340-600 was ontworpen om te concurreren met andere langeafstandsvliegtuigen zoals de Boeing 777 en 747, evenals de McDonnell Douglas MD-11. Het toestel beschikte destijds over verschillende innovaties, waaronder een nieuw vleugelontwerp met een hogere aspect ratio en een groter vleugeloppervlak voor verbeterde lift, evenals krachtigere motoren. Het omvat ook moderne avionica en een fly-by-wire controlesysteem voor verbeterde veiligheid en efficiëntie.

De eerste A340-600 werd in juli 2002 geleverd aan launch customer Virgin Atlantic en datzelfde jaar werd hij in gebruik genomen. Andere grote gebruikers van de A340-600 zijn Lufthansa, Emirates, Qatar Airways en South African Airways.

Ondanks zijn geavanceerde functies heeft de A340-600 te maken gehad met uitdagingen in de moderne luchtvaartmarkt. Door het viermotorige ontwerp en de hogere bedrijfskosten is het minder populair dan tweemotorige vliegtuigen zoals de Boeing 777, die vergelijkbare prestaties bieden en een lager brandstofverbruik hebben. Airbus stopte in 2011 met de productie van de A340-600 na levering van in totaal 97 vliegtuigen.

In de afgelopen jaren hebben sommige luchtvaartmaatschappijen hun A340-600 toestellen buiten gebruik gesteld of omgebouwd tot vrachtvliegtuigen. De A340-600 blijft echter opereren met verschillende grote luchtvaartmaatschappijen en staat bekend om zijn ruime cabine, comfortabele stoelen en prettige vliegervaring. Al met al blijft de A340-600 een opmerkelijk vliegtuig in de geschiedenis van de commerciële luchtvaart.

Dit gaat hem dus worden:
photo 575929
Bron: Wikimedia Commons

De kit ziet er geweldig uit. Wat een beest! Dit wordt het langste toestel dat ik ooit gebouwd heb (alleen de 777-300ER is volgens mij langer, maar die staat voorlopig nog niet op het programma).
photo 575926

De decals zijn van Draw.
photo 575931

De cockpit-, en passagiersramen zijn van Authentic Airliner decals.
photo 575930

photo 575931

Heel veel heb ik verder nog niet gedaan. Alle onderdelen zijn losgezaagd en schoongemaakt met ammoniak. Wel heb ik alvast de staart gelijmd en opgevuld met plamuur.
photo 575928

photo 575927

En dat is het voor dit moment. Het kleurenschema is niet zo spannend, dus het kan snel gaan (hoop ik ook, want mijn halve werkbank wordt in beslag genomen :lol:).

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op vr 01 dec, 2023 17:48 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Wat een beest!

En daarmee is het mooi samengevat! Wat een gave kist is dat. Is je vitrine wel bijna meteen vol hierna :lol:

Ik las toevallig laatst een aardige vergelijking van de langste vliegtuigen die nu vliegen in vergelijking met de oorspronkelijke 'Jumbo Jet':

Boeing 777-9 = 76.73 m
Boeing 747-8 = 76.25 m
Airbus A340-600 = 75.30 m
Boeing 777-300 = 74 m
Airbus A380-800 = 73 m
Boeing 747-400 = 70.66 m

Best een aardige lengte die A340-600 ;-) Ooit zat ik in een 777-300 helemaal achteraan (PH-BVA, maar toen nog zonder oranje neus) en kijkend door het gangpad tijdens start en landing, als alle gordijntjes open moeten, zag je de romp letterlijk iets buigen en torderen door de turbulentie!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Echt een heel cool project Martijn! Wat mij betreft is dit wel echt de meest brute Airbus. Ik ben het nog steeds niet eens met de livery die je gekozen hebt, maar gelukkig heb ik daar helemaal niks over te zeggen :mrgreen:
Hoe groot zijn de motoren in vergelijking met motoren van andere toestellen? Moet ik denken aan die van de 787 of zijn ze kleiner dan dat?

Waar laat jij eigenlijk dit soort grote toestellen? Ik heb redelijk wat vitrineruimte maar dat is echt niet diep genoeg om kisten groter dan een 757 in kwijt te kunnen, vandaar dat ik eigenlijk al jaren geen widebodies meer bouw..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Ik las toevallig laatst een aardige vergelijking van de langste vliegtuigen die nu vliegen in vergelijking met de oorspronkelijke 'Jumbo Jet':

Boeing 777-9 = 76.73 m
Boeing 747-8 = 76.25 m
Airbus A340-600 = 75.30 m
Boeing 777-300 = 74 m
Airbus A380-800 = 73 m
Boeing 747-400 = 70.66 m

Bedankt voor dit overzichtje VJ! De 777-300 is dus niet langer, maar de 777-9 wel. Van de 777-9 bestaat geen kit, maar van de 747-8 wel. Tot de tijd dat ik de 747-8 ga maken, en dat kan nog wel even duren, (de 747-400 staat samen met de 737-800 hopelijk nog wel op het programma voor eind dit jaar), zal de A340-600 mijn langste kit worden.

Vintage Jet schreef:
Ooit zat ik in een 777-300 helemaal achteraan (PH-BVA, maar toen nog zonder oranje neus) en kijkend door het gangpad tijdens start en landing, als alle gordijntjes open moeten, zag je de romp letterlijk iets buigen en torderen door de turbulentie!
Gelukkig maar, anders brak hij zo in twee :p. Moet wel een spectaculaire ervaring geweest zijn ;)

TheFlyingDutchman schreef:
Hoe groot zijn de motoren in vergelijking met motoren van andere toestellen? Moet ik denken aan die van de 787 of zijn ze kleiner dan dat?
Kleiner. Denk 747-400 met een langere cowling. De diameter van de motoren is ongeveer 15mm (op 1:144 schaal dus). Min of meer hetzelfde als de 747-400, maar de 787-8 heeft een diameter van 20mm. De lengte van de cowling van de A340-600 is ongeveer 40mm, terwijl die van de 747-400 en 787-8 ongeveer 35mm is.

TheFlyingDutchman schreef:
Waar laat jij eigenlijk dit soort grote toestellen? Ik heb redelijk wat vitrineruimte maar dat is echt niet diep genoeg om kisten groter dan een 757 in kwijt te kunnen, vandaar dat ik eigenlijk al jaren geen widebodies meer bouw..
Ik heb daar speciaal een kast voor laten maken. Marian en ik slapen op zolder. Ik heb de zolder in tweeën laten maken (2/3e slaapkamer, 1/3e hobbykamer/kantoortje). De top van het plafond is 4 meter hoog, dus daarvoor heb ik een kast op maat laten maken en de planken bewust 40cm breed gehouden, zodat er ook widebodies op kunnen (of twee rijen kleinere vliegtuigen). Om een idee te krijgen hieronder even een panorama foto en een foto van een plank. Op de foto zijn de bovenste planken niet zichtbaar, maar daar staan toch alleen maar boeken.
photo 576002

photo 576003

Ik heb wat planken over, dus daar staan nu de modelkit dozen. Deze kunnen ook nog ergens anders staan, mocht ik sneller bouwen dan dozen opmaken :P. Maar inderdaad, het moeten niet te snel teveel widebodies worden, want voor iedere widebody passen ongeveer 3 DC-3 achtige toestellen :wink:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Change of plans.

Voor het metaalgedeelte van de pylons wil ik weer een decal gaan maken (net zoals ik bij mijn A330 gedaan heb). Tijdens mijn zoektocht naar goede afbeeldingen van de motoren kwam ik toevallig deze schoonheid tegen:

photo 576021
Bron: Wikimedia Commons

Ik wilde al langer een keer een toestel in de vorige livery van Iberia maken, maar ik wist niet dat Iberia ook met de A340-600 vloog. Na enig speurwerk blijkt dat 8A Decs er een setje van heeft gemaakt. Tja, daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen :lol:. De decals van 8A decs zijn ook nog ontworpen voor de kit van Authentic Airliners, dus dat moet dan helemaal goed komen. Duurt wel 3 tot 6 weken voordat de decals binnen zijn (heb al vaker bij 8A Decs besteld), maar gelukkig heb ik geen haast.

TheFlyingDutchman schreef:
EIk ben het nog steeds niet eens met de livery die je gekozen hebt
Kan deze wel je goedkeuring wegdragen? :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
JA! Dat is in mijn ogen sowieso een van de mooiste/meest kenmerkende livery’s. En by far de mooiste waar de A340-600 in heeft gevlogen. Ik ben helemaal voor!

:brouw: Bij

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 7:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wauw, heel vet! Dat vind ik inderdaad een veel mooiere livery. Daar is er ooit eens eentje van gestruikeld op de luchthaven van Quito, Ecuador.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Jaaaahh, de decals zijn binnen en zien er prachtig uit:
photo 578218

Ook maar een detailsetje bij Authentic Airliners besteld.
photo 578221

Hoewel de Armagnac nu even prioriteit heeft ben ik ook met deze verder gegaan. Het achtersteven is geschuurd en in de primer gezet.
photo 578216

Tevens heel de romp in de primer gezet, maar dat gaf wel wat problemen, met name omdat de verf niet goed bleef zitten (niet zo zeer plekken, maar meer dat hij wat uitliep). Bij een beetje bijschuren kwamen er zodoende hele plakkaten tegelijk af. Maar met wat plamuur, nog een keer schuren en primen is het goed gekomen.
photo 578215

Daar het achterste nu goed zit kan de verticale stabilo gelijmd worden. De fit is best redelijk. Daarna in de plamuur gezet.
photo 578220.

photo 578219

De cowlings zijn ook gelijmd. De fit (mede dankzij mijn lage zaagkwaliteiten) was niet heel best, maar niets wat plamuur niet kan oplossen :lol:
photo 578217

En dit is de status op het moment.
Nu eerst verder de Armagnac afmaken, voordat deze weer aan de beurt komt.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Jaaaahh, de decals zijn binnen en zien er prachtig uit:
photo 578218

Ook maar een detailsetje bij Authentic Airliners besteld.
photo 578221

Hoewel de Armagnac nu even prioriteit heeft ben ik ook met deze verder gegaan. Het achtersteven is geschuurd en in de primer gezet.
photo 578216

Tevens heel de romp in de primer gezet, maar dat gaf wel wat problemen, met name omdat de verf niet goed bleef zitten (niet zo zeer plekken, maar meer dat hij wat uitliep). Bij een beetje bijschuren kwamen er zodoende hele plakkaten tegelijk af. Maar met wat plamuur, nog een keer schuren en primen is het goed gekomen.
photo 578215

Daar het achterste nu goed zit kan de verticale stabilo gelijmd worden. De fit is best redelijk. Daarna in de plamuur gezet.
photo 578220.

photo 578219

De cowlings zijn ook gelijmd. De fit (mede dankzij mijn lage zaagkwaliteiten) was niet heel best, maar niets wat plamuur niet kan oplossen :lol:
photo 578217

En dit is de status op het moment.
photo 578222

Zo, nu eerst verder de Armagnac afmaken, voordat deze weer aan de beurt komt.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
strak plamuurwerk aan deze gigant...

Wordt een kleurrijk geheel zo.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement