Zoals beloofd hierbij mijn bijdrage aan het kleine vervolg van de Gooney Bird groepsbouw. De bouw van dit model van was al in 2018 (!) aangekondigd, maar op één of andere manier was het er nooit van gekomen. Hierbij, vijf jaar na dato, dan alsnog! De DC-2 en Li-2 heb ik reeds gebouwd, maar de DC-3 nog niet. Derhalve was dit een mooi moment om hem te maken. Er is al heel veel over de DC-3 geschreven (met name de uitstekende en zeer vermakelijke bijdrages van VJ), dus ik hoef dat hier niet te gaan herhalen. Interessanter is het om eens te kijken naar de livery's waar KLM mee gevlogen heeft.
KLM kocht de eerste DC-3 in 1936 aan en het type heeft tot zeker 1969 / 1970 dienst gedaan (dus ruim 30 jaar). In deze tijdspanne heeft KLM zeker vier verschillende livery's gehad (vijf als je de oranje variant meerekent). De vraag was dus, welke ga ik maken? Ik wilde geen bare metal, want anders lijkt het teveel op de Li-2 en ik wilde geen oranje, want anders lijkt het te veel op de DC-2. Blijven er drie varianten over. En dat is meteen het probleem, want ik moet er wel decals voor hebben en die zijn voor 1:144 voor KLM heel moeilijk te vinden. Gelukkig heeft Welsh models een setje beschikbaar voor de laatste livery waarmee de KLM met de DC-3 mee gevolgen heeft. Ik vroeg me echter wel af of dit ook daadwerkelijk zo was, aangezien ik er bijna geen afbeeldingen over kon vinden. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat alleen de PH-DAW en de PH-DAA in deze kleuren gevlogen hebben. Maar...hebben die wel passagiersvluchten uitgevoerd? Het antwoord is nee, althans niet in deze livery. De toestellen zijn wel voor passagiersvluchten gebruikt, maar zijn begin jaren 60 overgegaan naar KLM Aerocarto, alwaar ze de nieuwste livery aangemeten hebben gekregen. VJ heeft trouwens ook al eens een toestel van KLM Aerocarto gemaakt (
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 52&start=0).
Overigens waren bij de PH-DAW e PH-DAA de ramen dichtgemaakt (zie ook
https://avia-dejavu.net/images/PH-DAW.jpg), dus dit moet ik op een manier repliceren (decals, of misschien doorzichtige raampjes gebruiken met iets er achter? Ga ik even over nadenken).
Ik wilde eerst de Roden DC-3 kit gaan gebruiken, maar aangezien PH-DAW en PH-DAA C-47's zijn en geen pure DC-3's heb ik de Roden C-47 kit maar gepakt. Zit niet heel veel verschillen tussen, maar toch.
Deze kit is het dus. Ik heb de DC-3 kit van Roden al een keer gebouwd (voor de Li-2) en dat was me erg goed bevallen.

De decals zijn zoals gezegd van Welsh Models. Ik was een eerder setje dat ik had in de verhuis van drie jaar geleden kwijt geraakt, maar Densil was zo vriendelijke om kosteloos nieuwe te sturen, dus een dikke pluim voor zijn service!

Ik heb er zin in! Maar eerst de An-140maar eens afmaken.
Wordt vervolgd!