TheFlyingDutchman schreef:
Vind je het trouwens niet zonde van die mooie resin stoeltjes om ze weg te stoppen in een romp zonder openstaande deuren?
Eigenlijk wel. Je kan het een beetje zien door de ramen en dat geeft een leuk effect. Het is ook erg leuk om te bouwen. Maar ik ben het met je eens dat ik dit ook maar weer eens een cut-away model moet gaan brouwen.
Nu weer verder met de update; De romp zit in elkaar en ineens is het een vliegtuig
Voor het zover was heb ik eerst de borgring voor de display stand vastgemaakt met wat KristalKlear. Er steekt straks een valpen tussen de vleugels en hier wordt het geheel vastgezet met een schroefje.
Ook de nose duct heb ik aangebracht. Dat was één van de kleinere verschillen tussen de vooroorlogse DC-3 en de naoorlogse C-47. Ik zal hierna een foto plaatsen waarop dat detail goed te zien is. Dit systeem was een overblijfsel van het DC-2 ontwerp, waarbij het ventilatiesysteem een hoofdtoevoerleiding in de neus had. Deze kon met een klep worden dichtgezet. In de C-47 werd deze lucht aan de motor onttrokken, waar deze direct via een warmtewisselaar werd voorbereid op comfortabel gebruik in de cabine.
En de romp is dicht. Het schuurwerk is gedaan en panel lines en rivets zijn bijgewerkt.
Daarna is het tijd voor de kroon op het werk: de twee prachtige resin Wright Cyclone motoren, voorzien van eye-lid cowlings! Het meest kenmerkende verschil tussen de DC3 uit het interbellum en de latere C-47.
En ineens is het een vliegtuig. De lenzen voor de landing lights moeten nog aangebracht (en gepolijst). Ook de verschillende antennes moet ik nog voorbereiden. De cockpit voorruit ziet er wat vreemd uit op de foto. Dat komt omdat ik zwarte mask tape heb gebruikt.
Ik ga er de 'Zilverreiger' van maken, vanwege het mooie ontsnappingsverhaal op 13 mei 1940. Althans; het meest aannemelijke verhaal is dat dit de Zilverreiger was. Gezagvoerder Koene Dirk Parmentier (die van de Uiver) wist toen van Schiphol op te stijgen en naar Shoreham te vliegen, ondanks zware beschietingen en en luchtaanvallen boven 'Vesting Holland'. Er is in de boeken enige onduidelijkheid, omdat ook de 'Buizerd' in een liedje van Viruly is aangemerkt als het toestel dat wist te ontsnappen. De Buizerd vloog op dat moment op de Indie route en week inderdaad uit naar Shoreham, maar niet logischerwijs via bezet Schiphol. De 'Ibis' is ook aangemerkt in het boek "Flight 777". Echter, de meest waarschijnlijke lezing komt uit het zakboekje van de heer Dik. Dit was de telegrafist op de roemruchte ontsnappingsvlucht en hij heeft beschreven dat ze met de 'Zilverreiger' vlogen. Dat toestel was bij het bombardement op Schiphol, op de vroege ochtend van 10 mei 1940, beschadigd geraakt. Maar men had het weten te repareren. Het is op regeringsbevel opgestegen en uitgeweken naar Engeland. Parmentier vluchtte dus niet; hij redde een waardevol vliegtuig ten behoeve van het vrije Nederland. Aldaar nam hij de leiding op zich van het uitgeweken KLM vliegbedrijf, dat verder ging onder de vlag van BOAC. Parmentier ontving meerdere militaire onderscheidingen.
Hieronder een klein overzicht van wat ik in diverse bronnen heb kunnen vinden:
KLM toestellen die werden gevorderd Het merendeel van de bruikbare KLM machines werd na de capitulatie gevorderd door de nazi’s:
• DC-2 PH-AKI ‘Kievit’ D-ADBK
• DC-2 PH-AKJ ‘Jan van Gent’, dat daarna werd geregistreerd als D-AJAW
• DC-2 PH-AKQ ‘Kwak’ D-AEAN
• DC-2 PH-AKR ‘RietVink’ D-AIAS
• DC-2 PH-AKS ‘Sperwer’ D-ABOW
• DC-2 PH-AKT ‘Toekan’ D-AIAV
• DC-3 PH-ALH ‘Hop’, dat daarna werd geregistreerd als D-ABUG,
• DC-3 PH-ALV 'Valk' dat daarna werd geregistreerd als D-ARPF,
• DC-3 PH-ASK ‘Kemphaan’ dat daarna werd geregistreerd als D-AOFS,
• DC-3 PH-ASM ‘Mees’, dat daarna werd geregistreerd als D-ATJG
• DC-3 PH-ASR ‘Roek’, dat daarna werd geregistreerd als D-ABBF
KLM toestellen die ontkwamenVijf toestellen waren tijdens de meidagen op de route en wisten zo naar Shoreham uit te wijken.
• DC-2 PH-ALE ‘Edelvalk’ was gestationeerd in Porto voor incidentele chartervluchten. Het had geen stoelen en vloog als vrachttoestel naar Shoreham.
• DC-3 PH-ARW ‘Wulp’ was op 10 mei onderweg van Porto naar Schiphol, maar werd teruggeroepen naar Porto. Later vloog het naar Shoreham.
• DC-3 PH-ALI ‘Ibis’ was op een lijndienst naar Shoreham en werd in de vroege ochtend tegengehouden om zoals gepland te vertrekken naar Schiphol.
• DC-3 PH-ARB ‘Buizerd’ was op 10 mei nabij Jodphur, india op de route van Batavia naar Napels. Vervolgens vloog het naar Shoreham.
• DC-3 PH-ALR ‘Reiger’ was gestrand in Alexandria op de Batavia-dienst en vloog naar Napels en vervolgens naar Shoreham.
Een aantal van deze toestellen was oranje. Deze vijf, plus de PH-ARZ ‘Zilverreiger’ die tijdens de meidagen wist te ontsnappen, werden alle zes in juli 1940 naar Ringway gevlogen voor service en een nieuwe beschildering met camouflageverf. Daarna werden de vliegoperaties verspreid over Whitchurch (onderhoud), Ringway (instructievluchten) en Heston (eindpunt van de Lissabon-lijn). Ze werden gedurende de oorlog gevlogen onder de vlag van BOAC, met Engelse registratie maar Nederlandse bemanningen, op de route Bristol-Lissabon (18.000 passagiers op 1642 retourvluchten!). Tijdens het uitvoeren van deze vluchten gingen de ‘Wulp’ en ‘Ibis’ (ooit de eerste Europese DC-3) verloren door oorlogshandelingen.
Via de No.1316 Dutch Dakota Flight, een gemilitariseerde tak van de KLM, werden in 1945 de eerste verbinden geopend tussen inmiddels bevrijd Nederland en Engeland op de route Valkenburg-Croydon. Na de oorlog werden de vliegtuigen van No. 1316 Flight opgenomen in het "Netherlands
Government Air Transport". Daarbij ontving 'Zilverreiger' de registratie NL-201.
bron: Charles Brown Collection, Royal Air Force Museum
De Zilverreiger in het latere militaire uniform op Whitchurch (1942). Goed zijn hier de 'eye-leds' boven in de motorinlaat zichtbaar. Evenals de nose duct opening net iets onder de letters 'Zilverreiger' op de neus.
Het is, samen met de 'Buizerd' en de 'Valk' een van de weinig vooroorlogse KLM DC-3's die ook na de oorlog voor KLM heeft gevlogen (als PH-TBE).