Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2022 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Dag Brouwers,

Dit onderwerp is wel even een andere tak van modelbouw, dit betreft namelijk twee volledig 3D geprinte versies van een 1:72 Boeing 747SP.
Ik begin even bij het begin.

Een collega van mij op het werk, Erwin heet hij, heeft thuis een goeie 3D printer staan en vertelde een tijdje geleden dat hij voor zijn pasgeboren
dochtertje een leuk nachtlampje had ontworpen en geprint. Zag er erg goed uit, dus ik raakte geïnteresseerd.. ik zag al allerlei ideeen ontstaan :)
En vanaf hier begint dit idee over de 2 Boeing 747SP SOFIA's.


Eerst even kort wat informatie over de 747SP 'SOFIA' (Source Wikipedia):

The SOFIA aircraft is a modified Boeing 747SP widebody (serial number 21441, line number 306; registration N747NA; callsign NASA747). Boeing developed the SP or "Special Performance" version of the 747 for ultra long range flights, modifying the design of the 747-100 by removing sections of the fuselage and heavily modifying others to reduce weight, thus allowing the 747SP to fly higher, faster and farther non-stop than any other 747 model of the time.

Boeing assigned serial number 21441 (line number 306) to the airframe that would eventually become SOFIA. The first flight of this aircraft was on April 25, 1977, and Boeing delivered the aircraft to Pan American World Airways on May 6, 1977.
United Airlines purchased the plane on February 13, 1986, and the aircraft received a new aircraft registration, N145UA. The aircraft remained in service until December, 1995, when United Airlines placed the aircraft in storage near Las Vegas.
On April 30, 1997, the Universities Space Research Association (USRA) purchased the aircraft for use as an airborne observatory. On October 27, 1997, NASA purchased the aircraft from USRA.

Commencing work in 1998, Raytheon designed and installed a 5.5 m (18 ft) tall (arc length) by 4.1 m (13.5 ft) wide door in the aft left side of the aircraft's fuselage that can be opened in-flight to give the telescope access to the sky. The telescope is mounted in the aft end of the fuselage behind a pressurized bulkhead. The telescope's focal point is located at a science instruments suite in the pressurized, center section of the fuselage, requiring part of the telescope to pass through the pressure bulkhead. In the center of the aircraft is the mission control and science operations section, while the forward section hosts the education and public outreach area. The open fuselage has no significant influence on the aerodynamics and flight qualities of the airplane.

https://airwaysmag.com/nasa-conclude-b747sp-sofia/




Deel 1: Sofia 1


Ik vertelde Erwin dat ik ook vliegtuigmodelbouw doe, en of er iets voor mijn idee te vinden was op internet.
Hij kwam met een gratis uit te printen 1:200 grof modelletje van de NASA Boeing 747SP 'SOFIA'.
Het is een modelletje wat opdeelbaar is in boven- en onderkant, met 'interieur' zodat je kan zien hoe de Sofia er van binnen uitziet.
Het achterste rompdeel met telescoop is ook zichtbaar.

photo 533125

photo 533303

Ik vroeg hem of hij alleen de neus-sectie van dat modelletje voor mij wilde printen, gewoon om te kijken of het een beetje klopte. Dat viel tegen...
Heel groffe vormgeving, slecht interieur en paste niet echt goed:

photo 533302

Ik vertelde hem dat ik eigenlijk alleen 1:72 modellen bouw, dat ik een groot fan ben van de Queen of the Skies, en dat het mooi en origineel zou zijn om een 1:72 B747SP te kunnen printen.
Hij lachen: "Nou dat wordt een behoorlijke klus voor de printer, en ik denk dat het er niet mooier van wordt!"
Het liet mij maar niet los. Ik wilde weten hoe het eruit zou komen te zien!
Dus een paar dagen later ging ik eens de zolder op, want ik heb nog een Skyland 1:72 KLM Boeing 747-200 liggen met een kromme staart.
Al met al een behoorlijke vergroting inderdaad:

photo 533300

photo 533301

Ik dacht net als bij mijn 1:72 Ed Force One project dat deze Skyland Boeing ook een nieuw jasje verdient, en misschien dus deze keer ook ingekort kan worden tot SP :) !!
En als special de NASA Sofia, want daar had ik me ondertussen ook wat meer in verdiept.
Maar waar verschilt een 747SP nou in met een 747-100? En is de Sofia een gewone SP of wat zijn daar nog voor aanpassingen aan gedaan? Ik ging op zoek op internet.
Even een korte introductie van de geschiedenis van de SP, en ook over de Sofia (Bron Wikipedia):

'De Boeing 747SP is een viermotorig widebody straalverkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing, SP staat voor Special Performance.
Het is een 14,73m kortere versie van de Boeing 747-100, maar heeft een groter vliegbereik.
De Boeing 747SP werd ontwikkeld omdat Pan Am en Iran Air een vliegtuig met hoge capaciteit zochten die een groot genoeg vliegbereik had om de routes van New York naar steden in het Midden Oosten en de route Tehran-New York uit te voeren.
Tussen 1974 en 1989 werden er in totaal 45 exemplaren van deze variant van de Boeing 747 gebouwd.
Anno 2017 zijn er geen luchtvaartmaatschappijen meer die het type in dienst hebben.'


Ok.. Op zoek naar foto's van SP's en details van de Sofia. Ik kwam hierdoor ook terecht bij onze gewaardeerde mede-Brouwer Vintage Jet, die een 1:144 747-100 aangepast heeft naar een SP :
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 46&t=48324
Allemaal nuttige informatie, dus een PB gestuurd en Vintage Jet heeft me allerlei documentatie gemaild (Thanks VJ :)).
Maar wat een klus...
Ik begon het wat somber in te zien, al die rare moeilijke aanpassingen aan de romp:

photo 531293

photo 531292

photo 531295


Als ik de toch wel nog moeilijk te vinden Skyland 747-100 ga verzagen, en het gaat niet of ik haak af, dan is dat wel een pijnlijke.. Daarbij heb ik heel wat te plamuren, en de Sofia heeft een best wel aparte verdikking in de romp
ter hoogte van de telescoop:

https://travelforaircraft.wordpress.com ... fia-write/

Mmm... Ik weet het niet.
Dus twijfel en onzekerheid, kan het echt niet anders? Jawel.
Op het werk Erwin weer aangeschoten, en het er toch nog eens over gehad.
Hij vond het wel een leuke uitdaging, maar hij moest wel eerst de NASA freeware 747SP in schaal vergroten en daarna een printable file van maken. Ook moets de 747 opgedeeld gaan worden omdat de delen in 1:72 veel te
groot zouden worden voor de beperkte printruimte die de bewegende assen van de 3D printer kunnen maken.
Ik vroeg ook wat het zou gaan kosten; dat viel alleszins mee, het filament zit op grote rollen en is niet duur. Hij had nog wat resten liggen dus hij ging eens wat testen.
Yes!! Zou het waar zijn? Dat je een niet te krijgen model in 1:72 gewoon kan uitprinten?

Een paar dagen later kwam Erwin op het werk met deze onderdelen:

-photo 533297

photo 533296


Hij had het freeware modelletje in schaal vergroot naar 1:72, omgezet in printable file en in printbare delen opgedeeld. Hij had een restant transparant filament liggen, en dit is het resultaat: de voorste sectie bovenkant.

photo 533298

photo 533295

Ik vond het er verrassend beter uitzien als dat 1:200 modelletje :) ! Ik vroeg hem of hij de rest ook wilde printen, geen probleem.
Een paar dagen later kwamen de andere delen van de 1:72 Sofia aan op het werk:

photo 533411

photo 533583

photo 533584

photo 533606

photo 533608

photo 533585

photo 533590

photo 533592

photo 533593

photo 533595

photo 533596

photo 533597

photo 533599

photo 533601

photo 533603

photo 533604

photo 533605

photo 533618

photo 533619

photo 534620


Zoals je ziet had Erwin nog fluoriscerend groen en Koningshuis-oranje filament op rol liggen. En nog wat grijs voor de staart.
Apart om te zien dat de staart niet hol is maar opgebouwd in dit geval met een ondersteunende dun 'skelet' tijdens het printproces.

photo 533582

En... hoe cool, een kant en klaar 1:72 interieur :) !! Dat verdient gedetailleerd te worden. Leuke uitdaging, een 1:72 Boeing 747 met afneembare bovenkant en interieur!
Wat opvalt aan dit model:

-De 'hulp-structuren' die aan de onderdelen zitten en verwijderd moeten worden. Deze structuren worden geprint als steun tijdens het printproces voor moeilijke zwevende vormen;
je print tenslotte 3-dimensionaal dus een onderdeel kan niet zomaar midden in de ruimte beginnen te vormen. Daar moet eerst ondersteuning voor geprint worden zodat het vanuit daar gevormd kan worden.
-De onderdelen hebben ook een ruwe structuur qua oppervlak, je kan niet spiegelglad printen met filament dus er zal veel, heel veel gladgeschuurd moeten worden.
-De staart is trapsgewijs in lagen geprint, dat wordt grof dicht- en gladsmeren met plamuur.
-De neus onder het cockpitraam heeft een knik, dit zal in een meer glooiende vorm geplamuurd moeten worden.
-De motoren met pylons zijn door de schaalvergroting verschrikkelijk grof geworden! Minecraft kan aan deze vormgeving nog een puntje zuigen..
Dat wordt dus in ieder geval nieuwe pylons maken.
-De motoren zijn ovaal in plaats van rond.. dat wordt nog een klus..

Maar wederom, op zich een verrassend goed resultaat qua detail en vormgeving van de 747!



Ik heb de boel mee naar huis genomen en ben gaan passen, en kijken hoe de delen het beste bewerkt kunnen worden met schuurpapier etc.

photo 533615

photo 533304

photo 533614

photo 533612

photo 533610

photo 534632

photo 534634


Wat een tegenvaller: het materiaal is kei- en keihard, ik heb met schuurpapier korrel P60 eigenlijk pas resultaat! En dan moet je echt kracht zetten.

photo 533398

Ik heb uiteindelijk schuurpapier korrel 100 gebruikt; P60 is zo grof dat als je lang en hard op 1 punt schuurt het filament 'week'wordt, alsof het smelt.

photo 533398

(Op een gegeven moment begonnen mijn vingertoppen te irriteren door de wrijving en groffe korrel. Man wat een frustrerende klus! Geef mij maar polystyreen).

photo 534617



Ondertussen heb ik mijn grote vriend Ben van V1 decals gemaild, en hem opnieuw om een schaalvergrotings-gunst gevraagd.
Hij bied namelijk een 1:144 B747SP 'SOFIA' decalset aan op zijn site, en na mijn eerdere vraag om de Ed Force One decals naar 1:72 te vergroten heb ik hem nu gevraagd om dat met de SOFIA decals te doen.
Wederom was hij enthousiast, en ik heb deze 1:72 decalset opgestuurd gekregen.

photo 533122

photo 533120

Zeer imposant, m'n tweede NASA 747! Een kleinere 'zus' voor mijn 747SCA met Shuttle.



Ondertussen op Flightradar een alert ingesteld; de echte SOFIA was op dit moment van mijn project namelijk op bezoek bij DARA in Duitsland, waar zij haar ontstaan deels aan te danken heeft.

photo 534616

photo 534614

Uitleg (Bron dsi.uni-stuttgart.de):

"SOFIA is a joint project of the German Aerospace Center (DLR) and the National Aeronautics and Space Administration (NASA).
The Deutsches SOFIA Institut (DSI) at the University of Stuttgart coordinates the scientific operations on the German side.
The American scientific operations are planned by the NASA Ames Research Center (ARC) and the Universities Space Research Association (USRA).
Flight tests and flight operations are led by the NASA Armstrong Flight Research Center (AFRC) to the north of Los Angeles.
The NASA Ames Research Center (ARC) to the south of San Francisco conducts the scientific research flights.
To facilitate smooth telescope operations, the majority of DSI employees are continuously posted on site in California."

Dus, SOFIA was op deployment in Duitsland vanwaar zij een aantal onderzoeksvluchten heeft uitgevoerd. Leuk terwijl je met dit project bezig bent te weten dat ze niet ver in de buurt rondvloog!
Hopelijk zie ik SOFIA nog eens in het echt, ik las laatst dat het te duur wordt voor NASA (ongeveer $1.000.000 per uitgevoerde vlucht) en te weinig bruikbaar resultaat oplevert..

Ik had Erwin ondertussen gevraagd of hij misschien een 1:72 Boeing 747 landingsgestel-printfile kon vinden en dat voor mij uitprinten.
Helaas niet echt een kant en klare file gevonden, maar met Erwin z'n skills heeft hij voor mij deels wat zelf bijgetekend en verbeterd aan een gevonden file.

photo 543006

photo 543007

photo 543004

Na een testprint gaf hij mij dit (mooi oranje ;) ):

photo 543008

photo 534621

photo 534618

photo 534625

photo 534627

Bijna onherkenbaar door de omringende support structuur, maar het is iets!
Dus thuis alle flash verwijderd... de wielen waren gewoon onbruikbaar misvormd.
De gear daarentegen zag er strak uit; alleen brak er van alles los en af. Te fragiel voor dit massieve 3D model, wat aardig wat weegt.
Erwin gaat nog eens verder zoeken, hij heeft ondertussen wel mooie nieuwe correcte wielen geprint.

photo 536585

photo 536586


Let even niet op de leuke kleurtjes.
Maar die motoren... dit kan gewoon echt niet. Ik moet betere zien te krijgen.

photo 536615


photo 536587

photo 536583

photo 536582


Erwin de held.
Gewoon hem gedetaillerde tekeningen van een JT9D engine gestuurd, Erwin heeft ze gewoon in een printable file omgezet en kijk: correcte motoren!

photo 536589

photo 536591

photo 536593

photo 536599

photo 536602

photo 536604

photo 536607

Geen Minecraft-like misvormingen meer. Zie ook het absurde verschil in grootte... Het kon gewoon echt niet.

photo 536616

photo 536612

photo 536619

En met gedetailleerde fanblades. Prachtig! Sofia wordt steeds mooier.


Na dagen schuren en zweten lijkt het dat de grofste verkantingen in de rompvorm wel weggeschuurd zijn..
Bij de bouwmarkt spuitplamuur gekocht en een paar lagen aangebracht.

photo 536621

photo 536623

photo 536622

photo 536624

Helaas.. alsof ik niks geschuurd heb! Zucht. Maar weer verder met schuren.
Voordeel: ik vul direct iets op door de spuitplamuur. Maar we zijn er nog niet.

Wil ik constructief iets bereiken, zal ik voortijdig de grote delen aan elkaar moeten verlijmen.
Ik kan niet eerst fijnschuren en wat detailleren, om vervolgens daarna met groffe klemmen de keiharde onderdelen met kracht aan elkaar te gaan bevestigen.
Want ondanks strak printwerk zat er toch wat vervorming in de rompdelen.
Dus de secondenlijm (dikke gel) en industriele secondenlijm gepakt en de delen verlijmd. Best gewicht hoor dat massieve filament op deze schaal.

photo 542222

photo 542223

photo 542224

photo 542225

photo 542227


Ik heb eens wat geëxperimenteerd met 1:72 figuurtjes... Ik heb nu al zin in het detailleren!

photo 542228

photo 542229

photo 542230

photo 542231


De decals gekopieerd in kleur, uitgeknipt en even proefpassen. Ze zijn tenslotte ontworpen voor een Eastern Express 1:144 B747SP en niet een afwijkend 1:72 model.

photo 542338

photo 542999

photo 543014

photo 543015

photo 543016


Ondertussen de tube plamuur met spatel ter hand genomen.

photo 543018

photo 542340

photo 542339

Ja, mijn dagen van verfijnde 1:72 Hasegawa modelletjes in elkaar zetten is al lang voorbij.
Mijn huidige grote kits vergen de skills van een gemiddelde aannemer: voegen, glad afwerken, heel wat maatwerk en zelfbouw, lange dagen en meters maken.

Kijk de draadstructuur op het interieur.. zit erg vast, en vrijwel niet te schuren. Komt nog, eerst het groffe werk.
De hoek in de neussectie weggeplamuurd zodat het wat meer Boeing lijkt.

photo 542998

photo 543011


Ook meteen de raampjes en cockpit windows dichtgeplamuurd; de decals gaan de foute vormen daarin vervangen.
Het witte spuitplamuur geeft al iets meer realiteit aan de Sofia look, tenminste bijna wit ipv fluoriscerend gifgroen en oranje.

De staart.

photo 543002

Bijzonder profiel kan je wel zeggen... Echt gewoon Minecraft-structuur! Daar moet grof geplamuurd worden.
Ik ga die staart glad en vlak krijgen!

photo 543010

Ondertussen de SOFIA in meerdere lagen witte spuitplamuur gezet; eindelijk wat herkenning! De decals in kleur uitgeprint voor een proef-passing. Mooi!!
Maar, er zijn nog vele lagen spuitplamuur, bijschuren en lak nodig wil dit model hopelijk ooit glad worden...





Deel 2: SOFIA's oudere zus


Tijdens het bouwen van SOFIA, en het vele gezweet en gezwoeg op dat harde bijna niet te bewerken kunststof, begon ik steeds meer te klagen.
Ik ga dit nooit mooi afwerken..
Toch wel slechte vormgeving...
Dat interieur is leuk maar klopt niet.. etc.
Erwin luisterde het aan en dacht met mij mee.
Opeens kwam hij met een nieuw ontdekte file aan, freeware, van een 3D printable 747SP.

photo 543022

photo 543027

Een gewone SP, dus geen SOFIA.
Iets 'smoother' qua vormgeving, betere vormgeving, en dunwandiger.
Erwin heeft dit piepkleine onbekende schaal-modelletje na het nodige opschaal-werk voor mij naar 1:72 schaal weten te vergroten!
Er moest wel het e.e.a. worden aangepast, bijvoorbeeld de romp en vleugels moesten in delen gehakt worden om te kunnen printen.

photo 543032

Hij heeft de motoren bijge-'smooth' voor een realistischere vormgeving.
En hij heeft 'm geprint... eerst de romp:

photo 543035

photo 543036

photo 543037

photo 543038

photo 543039

photo 543043

photo 543045

photo 543046

photo 543047

photo 543049

photo 543050

photo 543051

Mooi uitgevoerd in glanzend zwart PET, iets beter bewerkbaar. Wat een Black Beauty!!
Met raampjes, correcte dit keer.
En rompdelen met de juiste vormgeving.
En eventueel van binnen te detailleren, maar voorlopig even niet..

Hier met zusje Sofia op de foto:

photo 543052

Aardige gelijkenis. Klasse Erwin, dit bied mogelijkheden!
Even met het schuurpapier getest op bewerkbaarheid:

photo 543057

photo 543058

photo 543060

photo 543063

photo 543065

photo 543066

Iets beter bewerkbaar, maar nog steeds onmogelijk sterk en krasvast spul dat PET. Gaan we weer..
Ondertussen aan het denken gegaan.
Wat voor mooi jasje ga ik mijn tweede SP geven...? Zat opties, maar ik wil wel een bijzondere uitvoering zien te realiseren.
Mmm.. SOFIA verdient een leuk zusje. Ik denk er nog even over.

Terwijl ik aan het wachten was op de rest van de onderdelen van de tweede SP, ben ik verder gegaan met de vleugels van SOFIA.
Die lelijke Minecraft-motoren hebben grote gaten achtergelaten onderaan de vleugels:

photo 542343

..dus ik heb ze dichtgemaakt met Plasticard en plamuur:

photo 543067

photo 543257

photo 543261

photo 543040

Zo, opgelost. Nu nog die lelijke rib-structuur lagen uit de vleugel zien te schuren, zodat het een vleugelvorm gaat krijgen:

photo 543042

photo 543261



Yess!! Erwin heeft de rest van de tweede SP onderdelen geprint.
Vleugels, staart, motoren en stabilo:

photo 543262

photo 543263

photo 543264

photo 543265

photo 543266

En een standaard dit keer om het (ook gear-loze) model op te plaatsen:

photo 543267

Ik heb een 1:72 Skyland B747-400 model erbij gehaald, en eens een vergelijking in grootte gedaan.
De motoren:

photo 543275

photo 543276

photo 543277

Mmm... 3 soorten grootte. Wat is nu realistisch..?
De staarten:

photo 543274

De Sofia is wel heel erg 'puntig' bovenaan..

En ik zie in de geprinte staart en vleugels van de tweede SP een verspringing in het oppervlak; bij navraag aan Erwin blijkt dit aan de printer te liggen.

photo 543281

photo 543282

Kan eventueel opnieuw en beter geprint worden.
Ik ga ze gewoon in ieder geval allebei bouwen!

Na een aantal dagen goed nagedacht en gezocht te hebben kwam ik op een briljant idee: Ik geef SOFIA 2 een tweede NASA-jasje!
Toen SOFIA nog op de tekentafel lag en in de ontwerpfase zat, besloot NASA eerst een prototype-SOFIA te testen om te kijken of het sowieso een haalbaar plan was.
Dus hebben ze een retired United Airlines B747SP van de boneyard gekocht en hebben daar testvluchten mee uitgevoerd.
Die SP zag er zo uit:

https://www.flickr.com/photos/steelhead2010/50922079036

Dit is nog eens een waardig zusje voor SOFIA! Een gewone 747SP, zonder staartdeel-aanpassing, met alleen een aangepast United/NASA/DLR jasje. Yess, dit wordt 'm!

De SOFIA klus ging verder. Bij het kopieren van de decals voor de proefpassing viel me iets vreemds op..
De decal voor het telescoop-luik in de romp was wel absurd groot, valt ruim over de bestaande vorm heen:

photo 544092

photo 544093

Dus Ben Sweezy van V1 decals gemaild. No problem, hij stuurt me de juiste decals terug, inderdaad foutje met printen.
Ik heb meteen gevraagd of hij extra 1:72 decals van doors + windows voor een SP mee wil zenden; ook geen probleem. Heb ik die alvast voor de DLR-SOFIA.

photo 544095

photo 544096



En ondertussen weer verder met schuren, schuren en schuren. Tot ik een ons weeg. Het moet wel een glad vliegtuig worden:

photo 544088

photo 543271

photo 543269

photo 543268

photo 543270

photo 544100

photo 544102

Alvast het staartgedeelte verlijmd:

photo 545289

photo 545290

En hier de eerste proef-passing van de gehele DLR-SOFIA:

photo 545293

photo 545295

photo 545296

photo 545298

Dit is echt een beauty. Veel beter dan de SOFIA 1..
Maar, de DLR-Sofia is erg tail heavy, valt contant achterover door de zware staart dus tijd voor gewicht in de neus.
Een compleet holle neus.. Dus net als bij mijn 2 Antonovs een rib van Plasticard gefabriceerd en de doos met M10 bouten en moeren erbij gehaald:

photo 545301

photo 545300

Alles goed vastlijmen:

photo 545302

photo 545303

En nu de DLR-SOFIA is verzwaard, kunnen de rompdelen verlijmd worden:

photo 545305

photo 545306

De naden plamuren:

photo 545310

...alles nog eens goed gladschuren en tijd voor de spuitplamuur:

photo 545308

photo 545309


Ook de DLR-SOFIA heeft flink wat lagen nodig, je blijft maar lichte printlijnen zien..

photo 545311

photo 545312

Even de 2 SOFIA's naast elkaar om te vergelijken:

photo 545314


Ik vond de standaard wel erg handig, aangezien het gear-project niet echt lekker loopt (slechte vormgeving) hou ik rekening met een in-flight model.
Dus Erwin om een tweede standaard gevraagd, en alvast dezelfde standaard-uitsparing in de romp van SOFIA gemaakt:

photo 545316

photo 545315

photo 545317


Daarna me maar eens op de SOFIA 1 Minecraft-staart gestort.
Echt dichtgepapt met plamuur:

photo 545914

Wordt nog een flinke schuurklus. Zijn we wel gewend!
Voor de wat slappe dunwandige DLR-SOFIA vleugels een versteviging bij de rompaanhechting gemaakt van blokjes balsahout:

photo 545917

photo 545918

Deze blokjes laten de vleugelbevestiging in de romp wat meer klemmen, zodat het makkelijk vast te lijmen is later.
Hier de 2 Sofia rompen naast elkaar:

photo 545919

photo 545920


Ik vond het wel tijd om de SOFIA 1 vleugels tot 1 geheel te maken, die naden tussen en gaten onderin de vleugeldelen moeten tenslotte 1 glad geheel worden.
Dus de oranje en groene vleugeldelen verlijmd en geplamuurd en geschuurd:

photo 547337

photo 547339

photo 547341

photo 547343


Ziehier de 2 zusjes. Ik begin steeds meer fan van de 747SP te worden!

photo 547345


Weer verder met SOFIA 1. Het interieur is te grof en klopt niet. De stoelen zijn gewoon blokjes.

photo 547349

En het zit in de weg voor een mooie afwerking, ik kom nergens tussen met schuren zowat.
Tijd voor een waardig en nieuw interieur, je krijgt tenslotte niet vaak de kans om een 1:72 B747 van binnen te detailleren!
Dus de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het slopen van het interieur..:

photo 547350

photo 547365

Daarna in de lege Sofia een nieuwe egale vloer gemaakt van Plasticard, de basis voor het nieuwe interieur:

photo 547367

En bij HaHen (een zeer vriendelijke Duitse producent van resin detailsetjes) een paar 1:72 airliner seats setjes besteld:

photo 547356

photo 547357

photo 547358

photo 547372

1-zits, twee-zits en 3-zits airliner seats. Kan ik in ieder geval alle opties gebruiken.
De stoeltjes lijken bij nadere inspectie iets aan de kleine kant... Nou ja, altijd beter dan de blokjes-stoelen die erin zaten.

Bij een vriend van me die WOII diorama's bouwt even mogen winkelen in z'n reserve-PE bakje.
Allemaal bruikbare PE onderdeeltjes uitgezocht; roostertjes, rails, kastjes, leidingen etc:

photo 547359

photo 547361


Ik kan vast een groot deel gebruiken om het iets meer 'cache' te geven. De telescoop zit vol met elektronica en leidingen.
Voor de stoeltjes heb ik van Plasticard pootjes gemaakt, de stoeltjes waren namelijk te laag om zo te monteren.

photo 547376

photo 547369

photo 547368

Nou zal ik dus ook de telescoop moeten gaan detailleren en bouwen in 1:72.. Dit wordt nog een klus.

photo 551290

De binnenkant van SOFIA 1 is ook erg grof geprint met uitstulpende raampjes, dit ziet er dus niet uit.

photo 551292

photo 551293

Dus met de Dremel aan de slag:

photo 551291

En daarna de binnenzijde van de romp bekleden met 0.5mm Plasticard:

photo 559559

photo 559560

photo 559562

photo 559563

Vervolgens het grof geprinte interieur vervangen, hier de keuken:

photo 559571

photo 559567

photo 559568

En de werkplekken aan boord in plaats van rijen stoelen:

photo 559575

En de ruimte onder de telescoop:

photo 559558

photo 559577

photo 559579



Tot zover mijn project van de 2 SOFIA's...
Dit was tot april 2022, daarna heb ik mij op het project Antonov gestort omdat ik mee wilde kunnen doen aan de WME 2022. En met succes!!
Dus nu ga ik me toch weer met dit unieke project bezig houden, maar ook met mijn 1:72 Boeing 747 SCA met Space Shuttle.
Dus wordt vervolgd!


Laatst bijgewerkt door Dick K op za 16 jul, 2022 15:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2022 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Je laat er geen gras over groeien zeg! Wat een voortgang meteen al in je eerste verslag.

Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar een resin-printer. Een vriend van mij heeft een Elegoo Mars en maakt er hele mooie dingen mee, op dit moment is hij een 747 Dreamlifter aan het printen in 1:144. Wel met een hele hoop trial and error hoor, zeker de grote delen hebben de neiging om wat krom te gaan staan waardoor ze niet goed meer passen, maar de oppervlaktestructuur is echt 1000x beter dan wat je met een filamentprinter voor elkaar krijgt. Er is gewoon geen sprake meer van dit soort gekartelde Minecraft-structuur en ook fijne details zijn er goed mee te printen. Ik waardeer je doorzettingsvermogen om deze filamentgeprinte joekel mooi strak te krijgen! :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2022 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Machtig project, ook heel leerrijk.

Hele mooie progressie. is een elektrische schuurmachine geen optie voor dit soort werk/materiaal?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2022 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Dick K schreef:
Allemaal nuttige informatie, dus een PB gestuurd en Vintage Jet heeft me allerlei documentatie gemaild (Thanks VJ :)).

Graag gedaan! Ik kijk erg uit naar dit project. De eerste lading data en foto's is al zeer informatief. Heb het met veel plezier bekeken/gelezen!

Dick K schreef:
Ondertussen heb ik mijn grote vriend Ben van V1 decals gemaild, en hem opnieuw om een schaalvergrotings-gunst gevraagd.
Hij bied namelijk een 1:144 B747SP 'SOFIA' decalset aan op zijn site, en na mijn eerdere vraag om de Ed Force One decals naar 1:72 te vergroten heb ik hem nu gevraagd om dat met de SOFIA decals te doen.
Wederom was hij enthousiast, en ik heb deze 1:72 decalset opgestuurd gekregen.

Ben Sweezey is een gouden vent! Hij heeft mij bij verschillende projecten geholpen (samen met Mika Jernfors en Jelle natuurlijk!))

Dick K schreef:
Ondertussen de tube plamuur met spatel ter hand genomen. Ja, mijn dagen van verfijnde 1:72 Hasegawa modelletjes in elkaar zetten is al lang voorbij. Mijn huidige grote kits vergen de skills van een gemiddelde aannemer: voegen, glad afwerken, heel wat maatwerk en zelfbouw, lange dagen en meters maken.

Zeer indrukwekkend! Inderdaad is dit modelbouw in het groot. Ik gebruik zo'n looplamp, maar jij kan wel een laddertje gebruiken ;-)

Dick K schreef:
Ik heb een 1:72 Skyland B747-400 model erbij gehaald, en eens een vergelijking in grootte gedaan.
De motoren:
Mmm... 3 soorten grootte. Wat is nu realistisch..?

De witte motoren ogen voor mij het meest realistisch. Let wel op dat je verschillende cowlings vergelijkt: het KLM model laat GE motoren zien, en jouw geprinte motoren zijn P&W JT9D's.

Dick K schreef:
Ziehier de 2 zusjes. Ik begin steeds meer fan van de 747SP te worden!

That makes two. Ik ben groot fan van de SP! Genieten dit.

Dick K schreef:
En bij HaHen (een zeer vriendelijke Duitse producent van resin detailsetjes) een paar 1:72 airliner seats setjes besteld:
1-zits, twee-zits en 3-zits airliner seats. Kan ik in ieder geval alle opties gebruiken.
De stoeltjes lijken bij nadere inspectie iets aan de kleine kant... Nou ja, altijd beter dan de blokjes-stoelen die erin zaten.

Harald Hensel maakt erg mooie resin delen (decals zijn wat minder, nogal stug). Ik gebruik de stoeltjes ook graag in 1/72 modellen. Inderdaad zijn ze iets te klein, maar dat komt in veel modellen prima uit. In de DC-2 heb ik ze ook toegepast en daar waren ze uitstekend voor. Ik heb ze ook klaarliggen om ooit een cut-away Constellation te maken (ook al zo'n beauty...) maar dat slaat nergens op omdat ze daar echt te klein voor zijn. maar met de extra pootjes eronder oogt het wel prima zo op de foto!

TheFlyingDutchman schreef:
Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar een resin-printer. Een vriend van mij heeft een Elegoo Mars en maakt er hele mooie dingen mee, op dit moment is hij een 747 Dreamlifter aan het printen in 1:144. Wel met een hele hoop trial and error hoor, zeker de grote delen hebben de neiging om wat krom te gaan staan waardoor ze niet goed meer passen, maar de oppervlaktestructuur is echt 1000x beter dan wat je met een filamentprinter voor elkaar krijgt.
Ik heb een proefje van hem gezien toen ik zelf met de KLM 747 bezig was. Dat was zeer overtuigend. Zowel qua vormgeving (de cockpit ramen waren smack-on) als inderdaad de textuur.

Veel succes met deze duo brouw. Het is nu al weer een spektakelstuk aan het worden!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul, 2022 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het erg mooi om te zien, maar wat een werk. Nog veel met vallen en opstaan volgens mij, maar of dit de toekomst wordt?

Heb je enig idee wat de kosten zijn als je een normale kit vergelijkt met de 3D-geprinte?
Afgezien van de extra aftermarket voor het interieur en dsecals etc., want die heb je bij beide versies nodig.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jul, 2022 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Heren, allen dank voor de complimenten, tips en opmerkingen :brouw: !
Ik moet nog even wat uitleggen om het e.e.a. te verduidelijken..

Dit project is eigenlijk een experiment, dit worden zeker geen 'award winning' modellen. Meer een try out.
Ik ben me daar van bewust, het is ook nog eens een heel aparte tak van modelbouw dus ik leg me neer bij incorrecte maten, groffe afwerking en niet perfecte vormgeving.
Sterker nog, de SOFIA 1 met interieur zal altijd z'n hoeken en vlakken blijven houden, ik krijg het gewoonweg niet helemaal weggewerkt.
Of ik moet maanden gaan doorschuren, en daar heb ik geen zin in.
Ik had gewoon een idee over 3D printing in de modelbouw, en het is (net als mijn vliegsimulator) een beetje uit de hand gelopen.

Erwin is een drukke huisvader van 2 net geboren kids, dus ik ben blij dat hij sowieso al tijd weet vrij te maken om weer wat te experimenteren met mijn vragen en spullen aan te leveren..
Dit hele project is vanaf 2020 gaande, en we hebben nu net weer contact gehad over alweer een nieuw experiment: hij gaat proberen in schuim PLA de 1:72 747SP te printen en er een RC model van te maken :mrgreen:
Met 2 impellers kijken of we de SP kunnen laten vliegen.. Ben benieuwd!

@VJ: Dank voor de complimenten! Jij bent degene die me heeft doen besluiten dit project aan te gaan :wink:
Dank je daarvoor, ik geniet er zelf ook (nog) van!

@Silenoz: Dank voor je compliment! Een electrische schuurmachine is niet echt een optie. Ik heb met mijn Dremel al dat het PLA begint te stropen en te smelten bij hoge toeren. Dus het blijft hand-schuurwerk..

@ The flying Dutchman: De grote wens van Erwin is een resin printer. Hij zegt al zovaak: 'In resin zou dit mooier zijn' of 'ik kan het niet minder grof voor je maken helaas'.
Dus ik ben me bewust dat resin inderdaad veel beter en mooier zou zijn, maar dan kom je opeens op heel andere kostencijfers...
Een resin printer is nogal prijzig. Erwin gaat het misschien ooit nog eens aanschaffen, en ik zelf hou me ver van 3D printers afzijdig! Dan heb ik helemaal geen vrije tijd meer over... Ik zou alles gaan printen.
Nee, ik hou me wel bezig met het bouwen van wat Erwin print, en mijn eigen kits en mijn vliegsimulator. Hobby's genoeg.
Dus voorlopig blijft het bij grof filament, PLA, PET etc. Daarom is het ook zo'n uitdaging om dit project voor elkaar te krijgen! Vind ik gewoon leuk.

@Tjopper bob: De kosten: Deze 2 1:72 SP's hebben mij tot nu toe in totaal samen zo'n 75 Euro gekost.. Aan 3D printmateriaal zelf nog geen 10 Euro, maar ik heb Erwin wel extra betaald voor zijn inspanning en het
gebruik van de printer. Die slijt tenslotte ook. De rest aan plamuur, primer, resin stoeltjes en decals. Er zal uiteindelijk nog wel wat bijkomen.
(Een 1:144 B747SP bouwdoos van Eastern Express gaat voor rond de 100 Euro!)


Leuke tip misschien voor de andere geïnteresseerden in grote modellen:
Ik ben momenteel in contact met de eigenaar van Titanmodelkits (http://www.titanmodelkits.com) , en ik ga bij hem nog wat 1:72 Boeing 747 onderdelen bestellen waaronder een gear set voor mijn 1:72 B747-100 SCA met Space Shuttle.
Hij zegt dat hij uiteindelijk ook nog een 1:72 Boeing 747SP gaat uitbrengen, dus dan is mijn 747SP project al niet meer uniek en interessant.. Uiteindelijk is alles te krijgen of te bestellen blijkt wel ;)
Gezien zijn prijsklasse van kits zal die SP uiteindelijk rond de 2 á 300 dollar gaan kosten neem ik aan?
Dan is dit project gewoon een leuk experiment :)
Ps: kijk eens bij zijn "Future Releases"... Bizar, een 1:72 A380!!:
https://www.titanmodelkits.com/future-releases.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor je uitleg en succes met de bouw

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Ook dit is weer een imposant project..je moet schuren wel leuk vinden :wink:
Word met interesse gevolgd!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement