De Comet 4C is af! (eindfoto's volgen zeer binnenkort) en dat betekent dat ik nog maar één model op de werkbank heb liggen: de L1011. Daar wilde ik het in eerste instantie even bij laten, maar met zo vele kits nog in de stash gaat het toch weer kriebelen, dus toch er maar weer eentje bij

.
Voor de verandering eens een modern vliegtuig: de Airbus A220-100. De A220 begon zijn leven als de Bombardier C-serie. Bombardier had in de jaren 90 al plannen voor een groter toestel en was daarvoor in gesprek met Fokker. Deze deal ging helaas niet door en Bombardier zetten de plannen voorlopig in de ijskast. Echter, door toenemende concurrentie van Embrear, Boeing en Airbus, zag Bombardier zich genoodzaakt toch een nieuw toestel te ontwikkelen. Dit werd uiteindelijk de CS100 en de CS300. De eerste vlucht was in 2013. Echter, door de blijvende sterke concurrentie, vertragingen in het programma en een mogelijke dumping rechtszaak aangespannen door Boeing, wilde de sales niet zo vlotten. Uiteindelijk werd er een partnership met Airbus aangegaan (die mogelijkheden zag om de C-serie toestellen te gebruiken ter vervanging van met name de A319). Dit bleek (in ieder geval voor Airbus) een goede zet en tot nu toe zijn er zo'n 740 toestellen besteld voor 15 klanten met 208 leveringen. Airbus heeft in 2020 heel de productielijn van Bombardier overgenomen en Bombardier heeft zich verder teruggetrokken uit de commerciële luchtvaart.
Goed, dit gaat hem dus worden:
Bron: Wikimedia CommonsDe enige kit die beschikbaar is, is die van Eastern Express. Ik heb de A220-100 versie, maar inmiddels is er ook een -300 variant beschikbaar.

Ik ga hem maken in de kleuren van Swiss (veel keus had ik niet, aangezien alleen Swiss en Delta de -100 variant in gebruik hebben). Mooi wit is niet lelijk zullen we maar zeggen

Nazca heeft een detailing set, welke ik deels ga gebruiken. De detail decals van Nazca zijn nogal opvallend en dat vind ik vaak afdoen aan de echtheid. Ik ga dus alleen de details aanbrengen die zichtbaar zijn op foto's van het origineel. Wel heel leuk is dat ze ook de inlets van de motoren hebben toegevoegd (wat met die groen/blauwe band een opvallende verschijning is. Op de foto hieronder goed te zien).
Bron: WikipediaVoor de ramen en cockpit wil ik de de decals van Authentic Airliners gaan gebruiken. Ik vind de raamdecals van Nazca eigenlijk mooier, maar die hebben geen witte achtergrond en kan ze dus niet over de ramen van het Swiss logo van de decals van Eastern Express plaatsen. Maar misschien heb ik nog wel ergens witte raamdecals liggen die ik er overheen kan plaatsen mits het niet te dik wordt. Enfin, dat is een zorg voor later.

Goed, dat is het even voor nu. Wordt snel vervolgd!