Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 aug, 2022 22:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2022 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
De Comet 4C is af! (eindfoto's volgen zeer binnenkort) en dat betekent dat ik nog maar één model op de werkbank heb liggen: de L1011. Daar wilde ik het in eerste instantie even bij laten, maar met zo vele kits nog in de stash gaat het toch weer kriebelen, dus toch er maar weer eentje bij :P.

Voor de verandering eens een modern vliegtuig: de Airbus A220-100. De A220 begon zijn leven als de Bombardier C-serie. Bombardier had in de jaren 90 al plannen voor een groter toestel en was daarvoor in gesprek met Fokker. Deze deal ging helaas niet door en Bombardier zetten de plannen voorlopig in de ijskast. Echter, door toenemende concurrentie van Embrear, Boeing en Airbus, zag Bombardier zich genoodzaakt toch een nieuw toestel te ontwikkelen. Dit werd uiteindelijk de CS100 en de CS300. De eerste vlucht was in 2013. Echter, door de blijvende sterke concurrentie, vertragingen in het programma en een mogelijke dumping rechtszaak aangespannen door Boeing, wilde de sales niet zo vlotten. Uiteindelijk werd er een partnership met Airbus aangegaan (die mogelijkheden zag om de C-serie toestellen te gebruiken ter vervanging van met name de A319). Dit bleek (in ieder geval voor Airbus) een goede zet en tot nu toe zijn er zo'n 740 toestellen besteld voor 15 klanten met 208 leveringen. Airbus heeft in 2020 heel de productielijn van Bombardier overgenomen en Bombardier heeft zich verder teruggetrokken uit de commerciële luchtvaart.

Goed, dit gaat hem dus worden:
photo 558036
Bron: Wikimedia Commons

De enige kit die beschikbaar is, is die van Eastern Express. Ik heb de A220-100 versie, maar inmiddels is er ook een -300 variant beschikbaar.
photo 558033

photo 558034

Ik ga hem maken in de kleuren van Swiss (veel keus had ik niet, aangezien alleen Swiss en Delta de -100 variant in gebruik hebben). Mooi wit is niet lelijk zullen we maar zeggen :lol:
photo 558037

Nazca heeft een detailing set, welke ik deels ga gebruiken. De detail decals van Nazca zijn nogal opvallend en dat vind ik vaak afdoen aan de echtheid. Ik ga dus alleen de details aanbrengen die zichtbaar zijn op foto's van het origineel. Wel heel leuk is dat ze ook de inlets van de motoren hebben toegevoegd (wat met die groen/blauwe band een opvallende verschijning is. Op de foto hieronder goed te zien).
photo 558049
Bron: Wikipedia

Voor de ramen en cockpit wil ik de de decals van Authentic Airliners gaan gebruiken. Ik vind de raamdecals van Nazca eigenlijk mooier, maar die hebben geen witte achtergrond en kan ze dus niet over de ramen van het Swiss logo van de decals van Eastern Express plaatsen. Maar misschien heb ik nog wel ergens witte raamdecals liggen die ik er overheen kan plaatsen mits het niet te dik wordt. Enfin, dat is een zorg voor later.
photo 558037

Goed, dat is het even voor nu. Wordt snel vervolgd!

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2022 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13384
Woonplaats: Haarlem
Jaaaa, je hebt een primeur! Ik wil nog graag de -300 in airBaltic kleuren, maarja, ik heb nog zoveel liggen.

Ik ken dit toestel vooral van het walvisgezang dat de motoren in bepaalde (lagere) toerentallen produceren. Vooral te horen bij approach en tijdens het taxiën. Het schijnt een soort resonantie in de straalpijp te zijn en het is een behoorlijk hard en merkwaardig geluid. Als de wind deze kant op staat hoor ik vanuit de slaapkamer de vliegtuigen op Schiphol taxiën en op de Polderbaan het gas open gooien. Het walvisgeluid heb ik dus ook al vaak genoeg gehoord, het overstemt het 'normale' vliegtuiggeluid makkelijk. De Embraer 195 E2 doet het ook... zoek op YouTube maar eens naar het geluid!

https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-als ... en-walvis/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2022 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Jaaaa, je hebt een primeur! Ik wil nog graag de -300 in airBaltic kleuren, maarja, ik heb nog zoveel liggen.
Ik zou zeker de -300 maken. Je hebt dan ook meer keus qua livery, mocht je iets anders willen dan AirBaltic.

TheFlyingDutchman schreef:
Ik ken dit toestel vooral van het walvisgezang dat de motoren in bepaalde (lagere) toerentallen produceren. Vooral te horen bij approach en tijdens het taxiën. Het schijnt een soort resonantie in de straalpijp te zijn en het is een behoorlijk hard en merkwaardig geluid. Als de wind deze kant op staat hoor ik vanuit de slaapkamer de vliegtuigen op Schiphol taxiën en op de Polderbaan het gas open gooien. Het walvisgeluid heb ik dus ook al vaak genoeg gehoord, het overstemt het 'normale' vliegtuiggeluid makkelijk. De Embraer 195 E2 doet het ook... zoek op YouTube maar eens naar het geluid! https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-als ... en-walvis/
Ik heb het net opgezocht en jeetje wat een apart geluid joh! Ik heb dat echt nog nooit eerder bij een toestel zo gehoord. Wel logisch dat de 195 E2 dit ook heeft, want de A220 en de 195 E2 hebben volgens mij dezelfde motoren.

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2022 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1765
Wat een mooi onderwerp! Eigenlijk ben ik meer van de oude jets, maar dit is toch wel een hele mooie verschijning tussen al die reguliere 737s en A320s.


op 0:43 hoor je de walvis ;-) Het schijnt dat de Airbus NEO serie ook vreemde geluiden kan voortbrengen!

Heel benieuwd naar de A220 brouw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2022 1:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5645
Woonplaats: Flevoland
TheFlyingDutchman schreef:
Ik ken dit toestel vooral van het walvisgezang dat de motoren in bepaalde (lagere) toerentallen produceren. Vooral te horen bij approach en tijdens het taxiën. Het schijnt een soort resonantie in de straalpijp te zijn en het is een behoorlijk hard en merkwaardig geluid.

Jelle, het schijnt resonantie in de bleed ducts te zijn en is dusdanig heftig dat het scheurtjes veroorzaakt. Naar verloop van tijd zal dit geluid dan ook wel verdwijnen alhoewel het wel heel grappig klinkt…….we noemen ze dan ook vliegende walvissen.

Gr. Arjan ( die in de tussentijd 195E2 bevoegd is :mrgreen: )

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
malair schreef:
Bombardier had in de jaren 90 al plannen voor een groter toestel en was daarvoor in gesprek met Fokker.



Heb je daar meer informatie over?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
Hobbes schreef:
malair schreef:
Heb je daar meer informatie over?
Niet veel, maar hier zijn twee linkjes:
https://books.google.nl/books?id=pDVX-8 ... er&f=false

https://aviationweek.com/bombardier-dro ... kker-talks

Sorry voor het gebrek aan updates, heb het even druk gehad. De kit is overigens al bijna klaar, dus ik zal binnenkort weer eens een update plaatsen.

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement