Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 17:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Beste Brouwers,

Een nieuw bouwverslag van een Fokker, waar er waarschijnlijk maar drie van gebouwd zijn. Wel bezonder is, dat er één, de tijd overleefd heeft en zich in een museum in Australië bevind.
Maar even googlen. De geschiedenis is zeer interessant.

Het is maar een redelijk klein plaatje wat ik vond op Wikipedia Commons, ivm eventuele copyright - gedoe, hou ik het maar hierbij:

photo 552348

Via dit linkje zijn er foto's te zien, waarvan ik er ééntje uitgezocht heb, als voorbeeld voor mijn model :

http://swissair00.ch/a_Index/fokker-f-xi.-.html

https://www.fokker-history.com/f-xi

Tekeningen zijn zeer schaars, al tijden terug kon ik niets vinden, nu eindelijk zegge en schrijve: 1 maatschets, klein en met een vertikaal ichtingsroer, dat niet helemaal correct is.
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest de tekening, met knippen plakken en bijtekenen, zodanig te krijgen, dat hij als basis kan dienen voor het model.

photo 552344

Het begin is eigenlijk de methode, die ik al vele malen bij de bouw van de meeste Fokkers toepas, uit plastic plaat van 2 mm heb ik eerst de boven - en onderkant gezaagd. aan de hand van de
bouwtekening, kon ik de onderkant dan in vorm buigen. Hierna de twee delen met "bulkheads " in elkaar gezet.

photo 552346

photo 552345

De voorkant is altijd een wat lastig gedeelte, er moet een verloop komen, van de vierkante romp, naar de ronde achterkant van de stermotor. Ik heb eerst maar een rondje met de juiste diameter
gemaakt. Daartussen worden later het verloop met stukjes hout en plastic plaat bevestigd. Verder is het dan vijlen en plamuren om de vorm erin te krijgen. Het geheel wordt later met aluminium tape
bekleed.

photo 552347

Het begin is er, ik ga toch nog verder spitten in mijn boeken en tijdschriften of ik nog wat interieur foto's kan vinden. In ieder geval kan ik zes stoeltjes gaan maken.

Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op zo 27 feb, 2022 2:40 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dat wordt weer interessant om te volgen! En welke vlag mag dit model gaan dragen? Zwitsers? Hongaars? Oostenrijks? Of toch het valse Australische kenteken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dit wordt inderdaad weer een mooie om te volgen. Voor referenties kun je dus altijd even naar Australië gaan. :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt voor de reacties !

Ik heb gekozen voor de Oostenrijkse uitvoering van Alpar, met de tweede beschildering, volgens mijn idee, een lichtblauwe romp met de witte registratieletters, zilver met rood richtingsroer. De
vleugels en de staartvlakken worden zilver . Voor zover te zien, zijn de registratieletters op de vleugel ook in blauw.

En Ferry, ik hoef gelukkig niet dat hele eind naar Australië te fietsen, hoor .... :lol: :lol:
Ik ben ik het gelukkige bezit van enige jaargangen van het tijdschrift; Air International. Er stond een heel verslag in van de restauratie. Het is alleen het verkeerde type...... :o
Ref: Air International, dec. 1975.

De orginele ( juiste) Universal had ik al jaren geleden gebouwd, zie mijn https://nl.pinterest.com/jhaas95/fokker-collection-148/

Eerst maar verder met het interieur en kijken of ik een Lorraine moter kan maken.

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op ma 02 mei, 2022 21:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2022 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 2

Beste brouwers,

Het duurde even, voordat ik weer wat kon melden. Het zat allemaal een beetje tegen, dat gebeurd soms, ook bij mij..... :lol:

Het meubilair voor de passagiescabine ging allemaal redelijk vlot, ik heb er natuurlijk al meerdere gemaakt. Ook de cockpit was eigenlijk geen probleem. Weliswaar heb ik geen foto's kunnen vinden,
maar ik denk, dat de cockpit redelijk overeen kwam met een Universal of de Super Universal. Maar ik kan er wel helemaal naast zitten. Maar goed, veel zal er toch niet te zien zijn, door de kleine
cockpitraampjes.

Waar het tegenzat, waren de contouren van de neus beplating goed krijgen. Ik had met plastic plaat en stukjes hout de vorm aangebracht. Dat was wel goed, alleen de dunne bekledingsplaat er over
aanbrengen, was een ander verhaal.
Het probleem was; alles goed in vorm te krijgen en toch goed laten aansluiten op elkaar. De dikte ( 0,5 mm) speelde me hierbij, ook parten. Dunner plaat werkte niet, dat ging
verkeerde krommingen vertonen, en sloot helemaal niet goed meer op elkaar aan. Enfin uiteindelijk alles toch redelijk goed in vorm gekregen met behulp van veel vijl- en plamuurwerk.

Halverwege:

photo 553830

Inmiddels heb ik één rompzijde bekleed met dun plaat, aan de binnenkant weer met koperdraad en inkerven, de ribben aangebracht. Het doorzichtige raamwerk heb ik aan de binnenkant vastgezet
met aluminium tape. Dat werkt eenvoudig en goed, en je hebt geen probleem met lijmresten.

photo 553831

Tussen de bedrijven door, heb ik vervolgens een motor in elkaar geknutseld. Het is een Lorraine- Dietrich 7A zevencylinder stermotor van 240 PK. Ik heb de cylinders van stukjes gietstaf samengesteld.
Met stukjes strip- en getrokken gietstaf heb ik vervolgens het kleppenstelsel en klepstoters gemaakt. De motor heeft wel wat weg van de Engelse Armstrong-Siddely Lynx, het kleppenhandel ziet er,
zelfs voor die tijd, tamelijk ouderwets uit.
Als de motor op de neus kan, kunnen de in- en uitlaatpijpen worden aangebracht.

photo 553832

Tot zover, verder met de bekleding van de andere zijkant van de romp afmaken en dat voorzichtig gaan denken, om een vleugel uit hout te gaan maken.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
John, ik heb nog een Fokker tekening van de F.XI; ik stuur hem je per e-mail. Misschien wat laat, maar je weet nooit.
Groet, Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooie voortgang, hoe heb je de koelribben in de cilinders gemaakt? Heb je die daadwerkelijk allemaal ingekerfd?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Bedankt voor je nuttige info, e-mailtje is onderweg. :brouw:

Jelle,

Ook jij bedankt voor je reactie, je vraag over de cylinder ribben:

Vroeger heb ik wel eens dun koperdraad gewonden om plastic -stafmateriaal, probleem is dan het vastlijmen. De lijm kruipt er vaak tussendoor.
Nu gebruik ik een simpeler methode, een punt tangetje met ribbentjes op de binnenkant, zachtjes knijpen om stafmasteriaal. Het is wel een beetje grof, maar het voldoet.
Ik ga nog eens verzinnen of er hier verbetering mogelijk is.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2022 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 3

Beste bouwers,

Maar weer eens een update van mijn bouwactiviteiten.

Ik was gebleven bij het vormgeven van de neuscontouren, wat niet helemaal vlotjes verliep. Na nog een plamuur- rondje is het geheel nu eindeli9jk in orde gekomen, nu de rest nog afwerken met
aluminium tape, om alle losse bekledingsplaten na te maken.
Zo zag het er uit voor het vijlen en schuren:

photo 554369

Uit de info van Rob, bleek, dat de cabinedeur bekleed was met aluminium plaat, geen linnen of hout, dus er moest een nieuwe deur gemaakt worden en dat kwam mooi uit, want de oude deur was toch
niet helemaal naar mijn zin. Er was wat verf op het raampje gekomen, wat ik niet weg kreeg.

Ja, toen kwam de vleugel fabricage in beeld. Het is vor mij, bijna een routine klus geworden, ik heb natuurlijk al aardig wat modellen met houten vleugels gebouwd. Nu is het werken met vurenhout
altijd wat lastig, i.v.m. de vaak grove draad van het hout, het is altijd een probleem om alles goed glad te krijgen. Een tijdje terug had ik wat eikenhouten plakjes bewaard, oude laadjes, dus als
proef maar eens geprobeerd of die houtsoort beter werkte. Ik zag een beetje op tegen het redelijk harde materiaal, maar dat viel eigenlijk wel mee. In ieder krijg je een mooi glad oppervlak.
Wat meer werk, maar je krijgt wel een mooier, gladder oppervlak.

photo 554371

Het resultaat :

photo 554368

photo 554370

Nu zit de vleugel niet helemaal boven op de romp, maar valt gedeeltelijk naast de romp. Net als bij een Universal, dus heb ik stukjes bij beetjes de vleugel ingezaagd aan de achterkant.

photo 554373

Dat is wel een tricky klusje, maar ik heb het geheel goed passend gekregen. Helaas toch weer een kleine beschadiging aan de achterrand, die is altijd kwetsbaar bij zulk soort klussen.
De beschadiging is met een klein stukje plastic strip gerepareerd. Ik laat het voorlopig maar even zo zitten, totdat de vleugel klaar is en definitief op de romp kan.
Op dit punt deed zich weer een nieuw probleem voor, de voorrand van de vleugel zat te ver naar voren, waardoor de cockpit ruiten niet meer kloppen, dus weer vijlen en schaven om de "koorde" eigenlijk de breedte van de vleugel, wat smaller te maken. Hierbij moest het profiel ook weer aangepast worden.
Enfin, het hoort erbij, het zit niet altijd mee...... :D

photo 554372

Als laatste moest de V-stelling aangebracht worden. Hiertoe heb ik twee kleine inkepingen gezaagd in de vleugel en twee dunne stripjes hierin gelijmd. Zo maken de buitenste vleugeldelen een kleine hoek met het rechte middendeel.
Vervolgens ga ik nu de vleugel verder afwerken; een paar lagen grondverf erop en bekleden met aluminium tape. Tussendoor kan ik dan een begin maken met de staartvlakken.

Tot het volgende verslag maar weer,
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2022 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Dit is toch wederom weer een supermooi project. Het is altijd smullen om te zien hoe het vliegtuig tot stand komt.

Dus als ik het goed heb gelezen zijn er maar 3 toestellen gebouwd?
Ik vind de sfeer bij die oude foto's altijd leuk om te zien.....vliegtuig, grasveld en wat passagiers in de nabijheid van het vliegtuig.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement