Bouwverslag Nr. 3
Beste bouwers,
Maar weer eens een update van mijn bouwactiviteiten.
Ik was gebleven bij het vormgeven van de neuscontouren, wat niet helemaal vlotjes verliep. Na nog een plamuur- rondje is het geheel nu eindeli9jk in orde gekomen, nu de rest nog afwerken met
aluminium tape, om alle losse bekledingsplaten na te maken.
Zo zag het er uit voor het vijlen en schuren:
Uit de info van Rob, bleek, dat de cabinedeur bekleed was met aluminium plaat, geen linnen of hout, dus er moest een nieuwe deur gemaakt worden en dat kwam mooi uit, want de oude deur was toch
niet helemaal naar mijn zin. Er was wat verf op het raampje gekomen, wat ik niet weg kreeg.
Ja, toen kwam de vleugel fabricage in beeld. Het is vor mij, bijna een routine klus geworden, ik heb natuurlijk al aardig wat modellen met houten vleugels gebouwd. Nu is het werken met vurenhout
altijd wat lastig, i.v.m. de vaak grove draad van het hout, het is altijd een probleem om alles goed glad te krijgen. Een tijdje terug had ik wat eikenhouten plakjes bewaard, oude laadjes, dus als
proef maar eens geprobeerd of die houtsoort beter werkte. Ik zag een beetje op tegen het redelijk harde materiaal, maar dat viel eigenlijk wel mee. In ieder krijg je een mooi glad oppervlak.
Wat meer werk, maar je krijgt wel een mooier, gladder oppervlak.
Het resultaat :
Nu zit de vleugel niet helemaal boven op de romp, maar valt gedeeltelijk naast de romp. Net als bij een Universal, dus heb ik stukjes bij beetjes de vleugel ingezaagd aan de achterkant.
Dat is wel een tricky klusje, maar ik heb het geheel goed passend gekregen. Helaas toch weer een kleine beschadiging aan de achterrand, die is altijd kwetsbaar bij zulk soort klussen.
De beschadiging is met een klein stukje plastic strip gerepareerd. Ik laat het voorlopig maar even zo zitten, totdat de vleugel klaar is en definitief op de romp kan.
Op dit punt deed zich weer een nieuw probleem voor, de voorrand van de vleugel zat te ver naar voren, waardoor de cockpit ruiten niet meer kloppen, dus weer vijlen en schaven om de "koorde" eigenlijk de breedte van de vleugel, wat smaller te maken. Hierbij moest het profiel ook weer aangepast worden.
Enfin, het hoort erbij, het zit niet altijd mee......
Als laatste moest de V-stelling aangebracht worden. Hiertoe heb ik twee kleine inkepingen gezaagd in de vleugel en twee dunne stripjes hierin gelijmd. Zo maken de buitenste vleugeldelen een kleine hoek met het rechte middendeel.
Vervolgens ga ik nu de vleugel verder afwerken; een paar lagen grondverf erop en bekleden met aluminium tape. Tussendoor kan ik dan een begin maken met de staartvlakken.
Tot het volgende verslag maar weer,
Met vr.gr.
JohnH