Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 21:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Petje af voor je doorzettingsvermogen, er staat toch maar een mooie glimmende vogel nu.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2022 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
De laatste stappen:

photo 569342
De decals zijn aangebracht. De meegeleverde decals vallen er prachtig op (de zwarte letters, logo op de staart). Helaas waren de oranje registratieletters niet meegeleverd. Uit foto's heb ik kunnen herleiden dat (net zoals de rest van de KLM vloot) ook de DC-5's de registratie in grote oranje letters boven op de vleugel had. Daarvoor heb ik het oude velletje van Dutch Decals gebruikt uit begin 2000. Dat het al wat oudere decals zijn is helaas te merken aan een klein beetje silvering aan de randen. Met een bepaalde lichtinval is het te zien (met het blote oog valt het verder niet op). In het verleden heb ik deze decals al eens geprobeerd te verwerken met DACO.... maar das geen succes ;-) Dus ik laat het lekker zo. Inmiddels zijn ze geseald.

photo 569340
Daarna heb ik de wielen eronder gezet (de bouwtekening laat je een fout maken; de wielpoot moet met de dichte velg naar de romp!) Toen ze eenmaal op haar pootjes stond heb ik een styreen buisje doorgeboord waar de as van de propeller in kan lopen.

photo 569341
Hier zit alles nog los, maar dit is de meest simpele constructie die ik wel vaker toepas: De motor valt over het buisje en de propeller met as geeft het geheel straks stabiliteit. Alleen moet bij het verlijmen de as wel vrij blijven draaien. Enerzijds omdat dat natuurlijk mooier is, maar vooral omdat de prop er nog af moet om de motorbehuizing later te plaatsen.

photo 569343
En zo staat ze er nu bij!

Tot de volgende update (motorbehuizing, uitlaten, antennes).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2022 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Heel vet! En wat een mooie 'sit' heeft dit toestel. Wat is een wakago eigenlijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2022 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Heel vet! En wat een mooie 'sit' heeft dit toestel. Wat is een wakago eigenlijk?

Daarvoor heb ik de poten van het hoofdlandingsgestel met een halve centimeter ingekort. Er zijn best flink wat aanpassingen nodig aan dit model om die DC-5 look te krijgen.

Traditioneel is het toestel vernoemd naar een vogelsoort, met de eerste letter van de naam gelijk aan de laatste letter van de registratie. Maar ‘Wilde Gans’ was misschien beter geweest, want ‘Wakago’ is een vogelsoort (de luidruchtige ‘Kleine chachalaca’) die niet voorkomt op de Antillen, maar wel op één van de belangrijkste bestemmingen van het WIB: Suriname.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2022 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Je metaalkleuren spatten er zoals vanouds weer fantastisch vanaf. Ik kan niet wachten tot het eindresultaat, je heb dan echt een uniek model voor handen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2022 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Designed by Legends

De DC-5 mag dan de onbekende Douglas zijn, ze is ontworpen door legendes: Ed Heinemann en Carl Cover.

photo 570400
bron: vrij te vinden op internet

Carl Anson Cover vloog als chef testpiloot de prototypes van de DC-1, DC-2, DC-3, DC-4 en dus de DC-5. Door briljant vliegwerk voorkwam Cover een voortijdig einde van het succesverhaal van de ‘Gooneybird’ toen bij de allereerste vlucht van de DC-1 beide motoren uitvielen. Hij duwde de neus omlaag en het lukte hem beide motoren opnieuw te startten en veilig te landen. De carburateurs waren achterstevoren geïnstalleerd…

Tijdens WOII overzag Cover het productieproces van de B-29 Superfortress. Dit op persoonlijk verzoek van de hoogste chef van de USAAF generaal Henry H Arnold (de man die om pragmatische redenen het DC-5 project stopzette). Gen. Arnold noemde Cover “een van de meest vooraanstaande mensen op het gebied van de ontwikkeling van vrachtvliegtuigen”.
Luchtvaart pionier Lawrence Bell zei over Cover; “Naar mijn mening heeft geen enkel individu in de luchtvaartindustrie meer bijgedragen aan commerciële en militaire luchtvaart dan Carl Cover. Die uitspraak deed hij in 1944, vlak nadat Cover verongelukte met zijn vliegtuig in een sneeuwstorm.

Edward Henry Heinemann, die in 1991 op 83-jarige leeftijd overleed, heeft een zeer indrukwekkende lijst van vliegtuigen op zijn naam gezet als ontwerper. Natuurlijk de voorloper van de DC-5, de A-20 Havoc, maar ook de SBD Dauntless, A-26 Invader, A-1 Skyraider, A-3 Skywarrior, F3D Skyknight, F4D Skyray, A-4 Skyhawk (zijn meesterwerk) en een handvol research en experimentele vliegtuigen. Als Corporate Vice President of Engineering van General Dynamics overzag Heinemann de ontwikkeling van de (Y)F-16 tot aan zijn pensioen in 1973.

President Eisenhower overhandigde hem in 1954 de Collier Trophy, de meest prestigieuze prijs in de Amerikaanse luchtvaart, voor zijn rol bij de ontwikkeling van het eerste supersonische jachtvliegtuig (F4D). In 1983 ontving Heinemann de hoogste wetenschappelijke onderscheiding van de VS, de National Medal of Science, uit handen van president Reagan.


Het model is bijna klaar! De laatste details...
photo 570352
De motorbehuizing en de uitlaten zitten er nu op. Op foto's van de DC-5 kan men diverse configuratie van uitlaten zien. Eerst waren ze bovenop de vleugel bevestigd maar in het zoeken naar trillingen (lees ook het stukje over de V stelling van het stabilo) werden ze gemodificeerd naar de buitenkant van de motoren. Het model geeft twee veel te grove uitlaten mee, dus ik heb de Revell DC-3 uitlaten hergebruikt.

photo 570351
En de pitot tube (instrument voor het meten van de snelheid), HF (High Frequency of kortegolf) antenne mast en ring loop antenne voor de ADF (Automatic Direction Finder).

Als het weer het toelaat, zal ik binnenkort wat buitenfoto's proberen te maken. En dan is deze gereed voor de kerst!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Prachtig VJ. De kleur van de uitlaat is spot on lijkt me.

Heb je trouwens al nagedacht over je volgende project? :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De uitlaat is zeker zeer realistisch. Enkel de propellers nog denk ik toch? En dan is ie af. Mooi kerstcadeau schenk je jezelf zo.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Heb je trouwens al nagedacht over je volgende project? :P

twijfel, twijfel... Iets totaal anders lijkt mij een leuke uitdaging. Uiteraard moet ik nog een Ford fuel truck afmaken (wachten op decals), maar bijvoorbeeld de Hr.Ms. Karel Doorman (R 81)? Dat is way out of my comfort zone, dus een leuke uitdaging. Ook met resin ;-)
Maar het zal wel de Oranje DC-3 worden. Dan blijf ik nog even in de zelfde periode eind jaren '30.

Dan nu de eindfoto's en het laatste deel van de geschiedenis van de DC-5.

photo 570744

photo 570742

photo 570749

photo 570746

photo 570741

photo 570743

photo 570750

photo 570745

photo 570748

photo 570747

Het was een hele kluif om er wat van te maken. Ik hoop dat de verf ook op langere termijn goed blijft zitten, want de hechting op dit resin was uitdagend. Ook vergt het model enig verbouw werk, waarbij de meegeleverde tekeningen niet altijd helpen omdat er fouten in staan (bv de wielpoten staan verkeerd om). Maar het is uiteindelijk wel bevredigend om dit kleine stukje geschiedenis in de vitrine te kunnen zetten.

Ik was gebleven bij de lowpass onder de Sydney Harbour Bridge.

Het einde van de DC-5
Het meest interessante verhaal is dat van de ‘Zonvogel’, waarvan aan het begin van dit draadje twee kleurenfoto’s staan met de (ongebruikte) eerste registratie en naam PH-ABX ‘Boschduif’. Na de oorlog werd het als schroot gekocht door ANA, gerepareerd en opnieuw geregistreerd als VH-ARD. Dit was in 1947 de laatste vliegwaardige DC-5, omdat de overgebleven 6 R3D’s (militaire DC-5) in 1946 al waren verschroot. Het kwam via Italië in Israël terecht, net op tijd voor de eerste Israëlisch-Arabische oorlog van 1948. In die oorlog werd het gebruikt als geïmproviseerde bommenwerper (waarbij de bommen handmatig uit de passagiersdeur werden geworpen...). Direct na die oorlog werd het aan de grond gezet. Het heeft tot in de jaren ’50 op een speelplaats in Haifa gestaan en de restanten zijn halverwege de jaren ’50 gesloopt. Daarmee kwam een einde aan de laatste DC-5.

Alle Douglas Commercial types
Door het inzetten van de vier DC-5’s heeft de KLM als enige luchtvaartmaatschappij ter wereld met alle ‘DC’ types gevlogen. Uiteraard alleen niet met de DC-1, alhoewel…het kwam wel dichtbij. De enige gebouwde DC-1 werd in november 1938, op weg van Schotland naar haar nieuwe eigenaar in Spanje, door KLM onderhouden op Schiphol. Het is dus in blauwe handen geweest. Zo ver is geen enkele DC-5 ooit gekomen, want geen van de toestellen kwam ooit in Europa (op het eenmalige uitstapje van de ‘Zonvogel’ naar Italië na dan).

FokkerFan schreef:
Mooi kerstcadeau schenk je jezelf zo.


Haha, dat is zeker waar! Jullie ook allemaal alvast mooie dagen toegewenst en tot volgend jaar!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2022 1:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
VJ,
Prachtig model geworden ! Mijn complimenten !

Zo iets in 1/48....maar ik droom maar verder ... :wink: :wink:

Bedankt voor je uitgebreide bouwverslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement