malair schreef:
Heb je trouwens al nagedacht over je volgende project?
twijfel, twijfel... Iets totaal anders lijkt mij een leuke uitdaging. Uiteraard moet ik nog een Ford fuel truck afmaken (wachten op decals), maar bijvoorbeeld de Hr.Ms. Karel Doorman (R 81)? Dat is way out of my comfort zone, dus een leuke uitdaging. Ook met resin
Maar het zal wel de Oranje DC-3 worden. Dan blijf ik nog even in de zelfde periode eind jaren '30.
Dan nu de eindfoto's en het laatste deel van de geschiedenis van de DC-5.
Het was een hele kluif om er wat van te maken. Ik hoop dat de verf ook op langere termijn goed blijft zitten, want de hechting op dit resin was uitdagend. Ook vergt het model enig verbouw werk, waarbij de meegeleverde tekeningen niet altijd helpen omdat er fouten in staan (bv de wielpoten staan verkeerd om). Maar het is uiteindelijk wel bevredigend om dit kleine stukje geschiedenis in de vitrine te kunnen zetten.
Ik was gebleven bij de lowpass onder de Sydney Harbour Bridge.
Het einde van de DC-5Het meest interessante verhaal is dat van de ‘Zonvogel’, waarvan aan het begin van dit draadje twee kleurenfoto’s staan met de (ongebruikte) eerste registratie en naam PH-ABX ‘Boschduif’. Na de oorlog werd het als schroot gekocht door ANA, gerepareerd en opnieuw geregistreerd als VH-ARD. Dit was in 1947 de laatste vliegwaardige DC-5, omdat de overgebleven 6 R3D’s (militaire DC-5) in 1946 al waren verschroot. Het kwam via Italië in Israël terecht, net op tijd voor de eerste Israëlisch-Arabische oorlog van 1948. In die oorlog werd het gebruikt als geïmproviseerde bommenwerper (waarbij de bommen handmatig uit de passagiersdeur werden geworpen...). Direct na die oorlog werd het aan de grond gezet. Het heeft tot in de jaren ’50 op een speelplaats in Haifa gestaan en de restanten zijn halverwege de jaren ’50 gesloopt. Daarmee kwam een einde aan de laatste DC-5.
Alle Douglas Commercial typesDoor het inzetten van de vier DC-5’s heeft de KLM als enige luchtvaartmaatschappij ter wereld met alle ‘DC’ types gevlogen. Uiteraard alleen niet met de DC-1, alhoewel…het kwam wel dichtbij. De enige gebouwde DC-1 werd in november 1938, op weg van Schotland naar haar nieuwe eigenaar in Spanje, door KLM onderhouden op Schiphol. Het is dus in blauwe handen geweest. Zo ver is geen enkele DC-5 ooit gekomen, want geen van de toestellen kwam ooit in Europa (op het eenmalige uitstapje van de ‘Zonvogel’ naar Italië na dan).
FokkerFan schreef:
Mooi kerstcadeau schenk je jezelf zo.
Haha, dat is zeker waar! Jullie ook allemaal alvast mooie dagen toegewenst en tot volgend jaar!