Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2022 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi modelletje geworden, en wat een gaaf project om te volgen! De uitgeslagen richtingsroeren zien er leuk uit in het vooraanzicht, al helemaal door de oranje vlakken. Is je model ook op de ESM te bewonderen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2022 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Paul: Nu we toch de diepte ingaan, bij jouw D.23 staat het neuswiel in een bocht naar links en de richtingroeren rechtdoor. Ik dacht dat die op de grond bij het taxien altijd gekoppeld waren en pas bij de start ontkoppeld werden (neuswiel rechtdoor, richting bepaald door de roeren). Maar misschien was dat te modern voor die tijd.
@ Joop en Jelle: Ik wil de S.20 wel meenemen naar de ESM, maar ik heb geen eigen plek (ik ben gestopt met de SIG Scratchbuild). Dus waarschijnlijk is de SIG NedMil dan de enige mogelijkheid. Wordt overigens een heel transport met spul voor de regio, andere SIG's als gastspeler en de wedstrijd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2022 12:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7917
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, heel mooi... alleen die uitlaat... die lijkt me echt wel een andere schaal...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2022 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Silenoz: Je hebt helemaal gelijk. Meteen een nieuwe, dunnere uitlaat gemaakt van 1,6 mm staf.

photo 567540

Verder van het tweede model het cabine interieur afgemaakt. Eigenlijk hetzelfde als het eerste model.

photo 567539

photo 567536

En voor het bouwverslag op mijn eigen website de eindfoto's aangepast (ga ze niet weer allemaal hier plaatsen.

photo 567538

Daarna de kap er op. Nu stap voor stap, steeds controlerend dat de overgang naar de romp zo glad mogelijk is. Ergens onderweg:

photo 567542

Kijken of het nu beter lukt. Ik krijg wel de indruk dat de kap breder is dan de romp. Zou eigenlijk niet zo mogen zijn bij de productiemethode van Rob Taurus. Hij maakt eerst van de master, die precies op de master van de romponderkant past, een negatieve mal en vacuum vormt daar de kappen in. Misschien nog eens navragen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Rob,

plaatsje bij de SIG Nederlandse Militaire Luchtvaart is geregeld.
Je bent meer als welkom.

Groet
Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7917
Woonplaats: Ingelmunster
Nog een beetje dik, maar al een stuk beter. De tuning-factor is er al af...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2022 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Beetje druk geweest met het klaarmaken van de eerste 20 kits. En met het maken van een nieuwe uitlaat, nu 1,2 mm in diameter.
Toen ik de kap er op geplaatst had, was ik toch niet tevreden, de naad met de romp viel te veel op. Bovendien merkte ik, dat ik vergeten was de stuurwielen te plaatsen. Dus de kap er weer af en de sturen er in.

photo 568484

Met de 20 kits was ook het ontbrekende horizontale staartvlak meegekomen. Na het scheiden van het hoogteroer kon dat nu ook op zijn plaats gelijmd worden. Daarbij bleek dat de staartbomen iets te dicht bij elkaar stonden en het 0,8 mm dunne stabilo een beetje krom drukten. Dat heb ik verholpen door meteen het uitgeslagen hoogteroer vast te lijmen.

photo 568483

Dit toont weer aan dat het passen van het stabilo bij het vastlijmen van de staartbomen essentieel is. Het rechter stuur is nu wel rechtgezet.

Daarna de kap er weer op. om die beter op de romp te passen, heb ik de deurkrukken verwijderd; die zitten anders in de weg bij het schuren van de naad. En veelvuldig passen, meten en snijden om er zeker van te zijn dat de kap echt past. Ik heb eerst de linkerzijde zo vlak mogelijk tegen de romp zijkant vastgelijmd met witte houtlijm. Toen dat droog was de andere kant en tenslotte de overblijvende spleten aan de voorkant opgevuld. Veelvuldig gebruik van tape gaf een redelijk resultaat. Na een aantal keren naden vullen met putty en schuren had ik een aanvaardbaar resultaat en kon de boel, inclusief staartbomen en stabilo in de verf.

photo 568482

photo 568481

Inmiddels heeft de staart en de rechtervleugel een tweede laagje gehad en is het grote verfwerk klaar.
Ook was een nieuwe propeller meegekomen. Die miste een tip en ook de spinner was niet helemaal compleet. Het eerste heb ik gerepareerd door er een stukje 0,4 mm styreen plaat aan te lijmen, het tweede door een aantal keren in de dikke secondelijm te dopen. Na wat schuurwerk als "nieuw".

photo 568480

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2022 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De nieuwe uitlaat is nu gemaakt van 1,2 mm styreen staf. Ook in de kits zit een stukje van die diameter.
Na het "afschilderen" verder begonnen met het landingsgestel. Eerst in twee wielen het gaatje voor de as een beetje schuin uitgeboord. Daarna de lengte van de wielpoten (inclusief wiel) ingekort tot 14 mm onder het vleugel ondervlak en loodrecht daarop vastgelijmd.

photo 568806

De wielen op de asjes gelijmd, zodanig dat ze loodrecht op de vloer stonden en het uitstekende deel van de assen afgeknipt.

photo 568805

De uitklap cilinders op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 568804

Het neuswiel gaf wat probleempjes. Een van de gaatjes voor de as zat dicht en bij het openmaken brak het gaatje open. Niet te repareren. Gelukkig had ik nog een tweede exemplaar voor de styreen master liggen. Dat heb ik aangepast voor de wielbreedte, geschilderd, lengte op maat gemaakt en onder een hoek vastgelijmd.

photo 568803

photo 568801

photo 568800

Ook de propeller was inmiddels geschilderd.

photo 568802

Toen konden de decals op het model. De Heine logo's op de prop:

photo 568799

De rolroeren had ik in uitgeslagen toestand volgens de stand van het stuur vastgelijmd. De grote driehoeken, ruim in de SET en SOL, op de vleugels gezet en ingesneden langs de roer voorrand.

photo 568798

De foto laat ook de ronde luchtuitlaat zien.

photo 568797

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2022 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Ik volg je verslagen al van het begin. Respect voor je bouwkunsten, het blijft toch lastig van dit model wat moois te maken. Wat mij betreft lukt dat uitstekend. :brouw:

Juist omdat ik net een modelletje van de Fokker F.VIIb/3m van Frog (1/72) voor mijn beste vriend heb afgebouwd. Wat een gepriegel .. :lol: :lol: maar ik had het nog in de vingers :lol:

Ik wacht maar geduldig de eind plaatjes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2022 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi dat het op het tweede model gelukt is om de kieren van de cockpitkap weg te werken. Je werk komt een stuk mooier tot z'n recht zo! Kan ik de boel morgen nog in het echt bewonderen of sla je een keertje over?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement