Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding

Niks geen straalmotoren, kruissnelheden van Mach .95 en passagierscabines met 100+ zitplaatsen deze keer. Terug naar de tijd waarop vliegen slechts was voor de rijken, de waaghalzen en combinaties tussen die twee.

In 1928 werd de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij ofwel KNILM opgericht, de luchtvaartmaatschappij van het toenmalige Nederlands-Indië (nu Indonesië). Deze maatschappij bood binnenlandse diensten aan in Nederlands-Indië en vloog o.a. met zeven driemotorige Fokker F.VIIb's. De KNILM was géén deel van de KLM zoals vaak wordt gedacht, maar was een losstaande luchtvaartmaatschappij. De KNILM onderhield ook geen routes tussen Nederlands-Indië en Nederland omdat de KLM dit al dichtgetimmerd had. De eerste vier F.VII's van de KNILM droegen nog de historische Nederlandse registratie-kentekens, namelijk H-.... ipv. het huidige PH-...

De KLM heeft ook met een aantal F.VIIb's gevlogen, het aantal weet ik niet precies. Het kleurenschema van de KNILM en de KLM waren bijna identiek, namelijk het standaard two-tone blauw dat op veel af te leveren F.VII's geschilderd werd, zodat ook andere luchtvaartmaatschappijen dit kleurenschema of een variant erop droegen. Of ik een KLM of een KNILM kist ga bouwen, ben ik nog niet helemaal over uit. Ik zoek nog foto's van de cabine van KLM of KNILM F.VIIb's.

De kit die ik ga gebruiken:
Afbeelding

Een Tsjechische short-run kit met het volgende als inhoud:
Afbeelding

Twee zandkleurige spuitgiet plastic gietramen, een transparant gietraampje, een zakje met resin onderdelen zoals de motoren, wielen en geschutskoepel en een beetje PE voor de cockpit. Verder nog een decalvel voor twee Spaanse Burgeroorlog kisten, namelijk eentje van de republikeinen en eentje van de nationalisten.

Ik heb al gelezen dat er hier en daar wel wat mankeert aan deze kit, en ik hoop dan ook dat ik wat hulp krijg van degenen die er meer verstand van hebben dan ik. Ik ga beginnen met de cabine en zodra dat ergens op lijkt laat ik het hier zien. 8)

gr,
Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op do 18 nov, 2021 18:23 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hey Jelle,

je hebt weer een erg leuk onderwerp uitgekozen. Helaas ben ik bang dat ik je niet veel verder kan helpen voor wat betreft de details. Maar ik zal je verslag zeker volgen. Succes met de bouw.

groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk onderwerp! Het is eigenlijk een schande dat Valom geen KLM versie op de markt heeft gebracht van dit toestel. Hoopvolle toekomstmuziek?

In ieder geval veel succes met de bouw.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2011 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Biggles schreef:
Leuk onderwerp! Het is eigenlijk een schande dat Valom geen KLM versie op de markt heeft gebracht van dit toestel. Hoopvolle toekomstmuziek?

In ieder geval veel succes met de bouw.


De maker van deze kit is bezig met een KLM variant met daarbij de goede motoren en dus ook decals. Ik wist dat al, maar het was anderhalf jaar geleden dat ik dat las en heb sindsdien weinig zien gebeuren. Nu ben ik gisteren tijdens het zoeken naar referentiefoto's recente aanwijzingen gevonden dat hij er druk mee bezig is:
http://groups.yahoo.com/group/lvk-forum/message/175

Beetje stom eigenlijk, dan heb ik straks een KLM-model staan met -waarschijnlijk- de verkeerde motoren en zelfgemaakte decals, en komt op dat moment een kant- en klare kit uit. Ik ga nu gewoon verder met het interieur etc. en laat het model uiteindelijk zonder motoren een tijdje staan tot de juiste kit uitkomt. Dan koop ik die, gebruik de motoren, en kan ik met de rest weer een Spaanse Burgeroorlog kit in elkaar schuiven waar vast wel iemand interesse in heeft. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2011 16:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Kijk, dat is nou nog eens een leuk onderwerp, waar ken ik die toch van?
Ik heb nog wel wat info voor je. sowieso kijk ik of er wat interieurfoto's bijzitten.

Alvast succes gewenst,

Paul

P.s. waarom maak je van deze geen eenmotorige F.VIIa? Hebbie geen gondels nodig :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2011 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi Paul,

extra info, en vooral foto's! zijn erg gewenst! Je kan ze evt. naar mijn e-mailadres sturen, jelleputs apenstaartje hotmail punt com.

Volgens mij zijn de motorgondels niet zozeer verkeerd toch? Het gaat meer om de resin stermotortjes waar teveel en verkeerd gevormde (voor de KLM versie althans) cilindertjes aan zitten. Voor een eenmotorige F.VII zou ik de vleugel moeten verkleinen en dat doe ik liever niet met deze. Maar misschien dat ik het doe als de KLM versie uit is en ik met die extra kit blijf zitten! (voor de motoren)

Jouw bouwverslag staat open ter inspiratie trouwens, ook ik heb een cabine moeten scratchen omdat er alleen een cockpitje bij zat. Ik vind het zelf wel aardig gelukt en er komen dan ook snel foto's zodra ik de stoelen erin heb zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het heeft even geduurd, maar hier is de eerste update van dit model.

In de kit is een cockpitje meegegeven in de vorm van een vloertje, wandje, instrumentenpaneel met veel PE, stuurkolommen en stoeltjes met PE gordels. Ook zitten er acht stoeltjes aan het gietraam en de zigzag framing voor de zijwanden, maar geen cabinevloer. Ik ben dus begonnen met het scratchen van een vloer met achterin het toilet. Aan het kleurverschil kun je duidelijk zien wat uit de kit komt en wat ik zelf heb gemaakt, want het plastic uit de kit is zandkleurig.
Afbeelding

Daarna heb ik de boel met de airbrush van een lichtbruin kleurtje voorzien en de raampjes en zigzag frames aangebracht en geschilderd. Het raampje heb ik verzaagd zodat er een opening ontstaat, daar komt later een opengeschoven raampje naast.
In het midden heb ik een soort tapijt gelegd van zwart plastic waar een viltachtig laagje op zit dat ik ooit eens uit één of andere verpakking heb geknipt.
Ook het deurtje van het toilet herkenbaar gemaakt als zodanig, zodat men niet hoeft te zoeken als de nood hoog is! :P
Afbeelding

De stoeltjes in de cockpit waren een beetje vreemd vormgegeven, aangezien de kuipjes eigenlijk plat op de vloer gelijmd moesten worden. Dat leek mij een beetje vreemd omdat de piloten op die manier onmogelijk met hun hoofd boven de ramen uit zouden komen en de rudder pedals wel erg moeilijk bereikbaar worden op die manier. Daarom heb ik de stoeltjes wat opgehoogd. Let ook op de PE gordels en rudder pedals (zaten bij de kit)
Afbeelding

Het instrumentenpaneel bestaat uit een plastic onderdeel en een PE dashboard met gaatjes waartussen een doorzichtig stukje plastic met daarop de instrumentjes gelijmd wordt. De achterkant van dit stukje plastic heb ik wit gemaakt zodat de wijzertjes goed zichtbaar blijven. Ook zaten er een stuk of tien PE hendeltjes e.d. bij waarvan ik er zoveel mogelijk heb geprobeerd aan te brengen.. maar het is wel érg klein allemaal hoor.
Afbeelding

Als laatste de passagiersstoelen aangebracht en een bagagerek gemaakt van fijnmazig gaas uit de Brouwersshop en een frame van koperdraad.
Afbeelding

Inmiddels zit de romp dicht en veel valt er niet meer van te zien ondanks de doorzichtige ramen en de door mij uitgesneden passagiersdeur. Volgende stap is het wegwerken van de naden, want doordat dit een short-run kit is past alles niet echt lekker. Al komt dat ook voor een belangrijk deel door de door mij toegevoegde cabine.


groeten,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Jelle, chapeau! Mooi dat je toch de moeite neemt om de binnenkant ook zo goed als mogelijk in elkaar te zetten. Het zal wel een hoop gefrommel geweest zijn, petje af!

Ben wel benieuwd naar de huidige stand van zaken.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt! Ik vroeg me al af of ik iedereen had weggejaagd :P
De huidige stand van zaken is niet zo spannend, de romp is dicht en er zit een liter plamuur tegenaan. Zo tijdens schoolweken gaat het allemaal niet zo rap.. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.VIIb/3m
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2011 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Erg leuk zo met al die kleine details in de cabine. Vooral die dingen als de WC het bagagerek en tapijt, brengen het geheel tot leven. Ik hoop dat het nog een beetje te zien is met een dichte romp. Succes met de verder bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement