Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg gaaf Jan. Al met al toch nog wel wat correctiewerk, maar niets wat onoverkomelijk is lijkt mij zo. Op de laatste foto heeft het model erg veel weg van een Me 262.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Hi @FokkerFan, een late reactie, maar je hebt inderdaad gelijk! Zo had ik er nog niet naar gekeken :)

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Een paar kiekjes van het schuren en plamuren. De naden van de vleugels zijn dichtgemaakt. De achterpunt van de romp is nu wel op maat en de skid zit op de staart. Die was ook iets buiten model en had wat schuurwerk nodig.

photo 546640
photo 546638

De glareshield boven het instrumentpaneel was te klein. Daar heb ik een stukje sheet voor in model gesneden.

photo 546639

De propellors zitten in elkaar. En de wielen zijn wat afgevlakt. En hier zit de "dunlop"-tekst er nog helemaal op, maar die heb ik wat lager gemaakt. En mogelijk maak ik het na het verven nog wat lager, maar eerst kijken hoe het eruit komt. In real life is het gewoon tekst op de band en zit er nauwelijks reliëf.

photo 546645

Na het primen worden toch altijd weer wat onregelmatigheden zichtbaar. Grootste waren twee blaren in de vleugels. Waarvan er één bij het gladstrijken in een gat door en door eindigde. Daar is wat secondelijm aan te pas gekomen.
photo 546644
photo 546646

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Na het correctiewerk was het nu tijd voor de airbrush. Om te beginnen wat pre-shading.

photo 547093

En dan het rode kleurtje erop. So far so good:
photo 547095

En toen ging het mis.
Waarschijnlijk te snel met de vernis en ook nog teveel. In ieder geval was dit het resultaat:

photo 547094

Na heel langzaam tot tien tellen ben ik aan de reparatieklus begonnen. Eigenlijk moet de hele handel gestript worden. Maar ik geef het nog een kansje met rework.

photo 547096

Na de natte schuurbeurt maar kijken hoe ik verder ga.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Ik help het je hopen dat het goed komt zo... Hopelijk verlies je niet teveel details...

Is toch wel een sierlijk toestel. Staat al een poosje op lijn verlanglijstje... misschien eens werk van maken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Welke vernis gebruik je? Zonde van je werk natuurlijk, maar het is gelukkig te verhelpen.

Overigens leun ik tegenwoordig erg naar het spuiten met een matte kleur en de glans aanbrengen met behulp van een glansvernis. Gevoelsmatig hecht zo'n vernis beter aan een matte ondergrond.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dank voor het meeleven en meedenken!

Ik ben ook van het mat en dan afwerken met een vernis. Eerst glanzend voor de decals en dan een insluitlaag, weathering en tot slot de afwerklaag. En bij die laatste is de keuze uit satin of glans, al naar gelang het type kist vraagt.
In dit geval Vallejo primer, dan Vallejo Air (of Model met verdunning). Voor vernis gebruik ik Humbrol clear. Tot nu toe ging dat goed. Maar nu dus niet :cry: .

Ik ben wel geïnteresseerd in jullie ervaringen. Is het verstandiger om Vallejo vernis te gebruiken? Of is het gewoon "pilot error" en had ik wat meer geduld moeten hebben?

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Balen zeg. Zelf ben ik een heel groot voorstander van 1 fabrikaat gebruiken. Als je leest over dit soort problemen dan is het 999 van de 1000 keer omdat er verschillende fabrikaten gebruikt zijn. Ik gebruik altijd 1 fabrikaat van verf en lak want die zijn hetzelfde opgebouwd ( ga ik tenminste van uit). Dan hoef je ook nooit proefstukjes te gebruiken. Hopelijk krijg je het makkelijk opgelost.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Auw! Dat is pijnlijk om te zien. Humbrol Clear is wateroplosbaar, maar beval acrylaten die kunnen reageren met de ondergrond. Vallejo moet echt goed droog zijn wil het dit geweld aankunnen... Allemaal achteraf.
Kan je, in plaats van schuren, niet beter de toplaag verwijderen met een paint remover? Ik gebruik zelf de doornee Revell enamel paint remover. Die tast het onderliggende plastic nauwelijks aan en kan goed overweg met het acrylaat. De onderliggende rode laag wordt niet aangetast, alsmede de structuurdetails (gebruik bij dit goedje vooral een adembescherming!). Dan kan je daarna opnieuw gaan spuiten met Vallejo en zou je terug uit kunnen komen bij je beginsituatie voor je clear ging spuiten. Althans: dit is de werkwijze die ik gebruik bij het restaureren van modellen.

Zelf heb ik zeer positieve ervaringen met Alclad II Aqua Gloss ALC600. Dat is het enige watergedragen prodcuct uit de Alcad reeks en bedoeld om metallic lagen zo min mogelijk aan te tasten. Ik heb het gebruikt over Humbrol enamel, Gunze, Tamiya, Modelmasters EN mig ammo wat nog het meeste lijkt op Vallejo Air qua samenstelling. Nooit enig probleem gehad. Het word keihard en laat zich daarna prima weatheren en overspuiten met bv matt.


Veel succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Vintage Jet schreef:
Auw! Dat is pijnlijk om te zien. Humbrol Clear is wateroplosbaar, maar beval acrylaten die kunnen reageren met de ondergrond. Vallejo moet echt goed droog zijn wil het dit geweld aankunnen... Allemaal achteraf.



@VJ, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Dus ik heb wat meer geduld betracht met het spuiten.

Na de eerste natte schuuractie heb ik verder airbrush cleaner gebruikt om de boel wat te schonen. En het is uiteindelijk wel aardig gelukt. Er zitten nog wel wat butsen in. Maar het resultaat was acceptabel. Dus de laag rood weer in orde gebracht:

photo 547673

En toen ruim de tijd gelaten om alles uit te laten harden. Daarna een paar voorzichtige laagjes Humbrol Clear (ja, toch) erop. Ook hier weer aardig wat tijd genomen tussen de spuitsessies. Uiteindelijk zag het er goed genoeg uit om met de decals aan het werk te gaan. Die waren best lekker te verwerken. Die lange streep over de romp is wel een drama om te hanteren, overigens. En het deelnemersnummer op de staart is een tikkie aan de grote kant en moest een beetje bijgepunt worden.

En nu zitten de decals ingesloten met nog een laagje Clear.

photo 547674

Een laatste stap die ik toch nog wil nemen is om over het uiteinde van de streep (boven het registratienummer op de romp) wat rood te spuiten. In werkelijkheid eindigt deze lijn namelijk als de oplossende staart van een komeet (immers DH Comet :) ). Als dat gelukt is, dan is het een kwestie van afbouwen en nog iets aan weathering doen. De finish komt in zicht.

Cheers allemaal,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement