Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
In mijn verslag van de Martinair A320 hebben jullie al kunnen lezen dat ik ook een Fokker 100 aan het bouwen ben in de kleuren van Palair Macedonain. Ik ben inmiddels in een ver gevorderd stadium, maar heb toch de zin gevonden om er een verslag van te tikken. Het is een bouw met een aantal ups and downs. Hopelijk gaan de laatste loodjes zonder al te veel tegenslag.

Laat ik beginnen met wat het moet worden. Een kiekje van de goede oude tijd dat de D-pier op Schiphol nog een verdieping was en je ver over het perron kon uitkijken.

Afbeelding

Overigens ben ik dan van plan de F-OLGA te maken, gewoon omdat dat ik dat een grappige registratie vind. Wat mij opvalt op deze foto trouwens zijn de twee zwarte lijnen over vleugel. ik geloof dat het iets met het zichtbaar maken van ijsvorming op de vleugels, maar ben daar niet zeker van. Dus als iemand het weet... Overigens vind ik de streep aan het uiteinde van de vleugel niet bijzonder, want die hebben de meeste F100's. Die extra streep is mijn bij andere F100's nooit eerder opgevallen.

Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om een Virgin Australia F100 te bouwen, maar door wat tegenslagen met het aanbrengen van een witte laklaag, ben ik overstag gegaan en heb ik besloten om 'm een donkerdere kleur te geven om de oneffenheden in het wit te verhullen. Het decalsetje voor een Palair F100 had ik al een aantal jaar in mijn bezit en omdat een eenvoudig klusje van enkel het hele vliegtuig rood te spuiten beloofde te zijn, en ik het een eenvoudig doch heel fraai kleurenschema vind, was de keuze makkelijk.

Helaas bestaat Palair Macedonian niet meer. Als ik mij niet vergis is het opgericht toen de oorlog in Joegoslavië uitbraak om Macedonië van de nodige verbindingen met de buitenwereld te voorzien, maar is het alweer ten onder gegaan toen de rust wedergekeerd was en JAT weer een normale vluchtuitvoering kon organiseren.

De kit kennen de meeste van jullie wel neem ik aan. Het is de laatste uitgave van Revell van de Fokker 100 die destijds voor een prikkie bij de Blokker lag welke ik ook voor mijn Swissair F100 heb gebruikt bij mijn entree op dit forum.

photo 47518

Wat ik destijds niet heb gedaan bij de Swissair F100 is een cockpitje inbouwen daar de kit die niet mee levert. Dus eerst een bodem en achterwand erin zetten.

photo 531837

Wat stoeltjes fabriceren.

photo 531853

En uit milliput het interieur gevormd.

photo 531856

Wat verf erop, gewicht erin en klaar.

photo 531843

Het cockpitraampje past altijd maar moeilijk met een barst erin tot gevolg.

photo 531839

photo 531838

Het is niet anders. Hopelijk is er straks niet al teveel meer van te zien. Na het vullen van de naden heb ik het frame van de cockpitramen eraf geschuurd en het raam gepolijst om het weer mooi helder te krijgen. Revell heeft de nare gewoonte om de vorm en grootte van de cockpitramen verkeerd te doen. Dit is is zo bi hun A320 serie, BAe 146, A330/340 en dus ook bij deze kit. Wat extra werk, maar hopelijk resulteert het in een natuurgetrouwer model.

photo 531842

Ook plaumuur ik de naden van de deuren meestal dicht, omdat de vorm en grootte van de decals afwijken. Ook dat probleem zou verholpen moeten zijn.

Van normaal Tamiya tape heb ik zelf een masker op maat gemaakt. Hiervoor gebruik in een decalsheet van Liveries Unlimited om de vorm over te nemen.

photo 349205

Het stukje tape plak ik op een stukje karton dat voldoende bewerkt is zodat ik het makkelijk kan knippen en weer los kan krijgen.

photo 349206

photo 349204

photo 349207

Vervolgens ziet het er zo uit op het model.

photo 349209

photo 349210

Ook is te zien op de foto hierboven dat ik de geleide strips van de neuskegel uit dun elektrodraad heb gemaakt.

Dan door naar de motoren. Deze zijn ook altijd wat problematisch bij deze kit. De vorm van de twee helft is niet helemaal gelijk en bovenkant is te vlak naar mijn idee. Dus lekker met wat plamuur kliederen om het in de juiste vorm te krijgen.

photo 531841

photo 531836

Door met de vleugels. Hier is niet heel veel op aan te merken behalve dat de glaasjes voor de navigatielichten niet lekker passen. Ik maar ze dus liever zelf uit wat transparant plastic van het gietraam. Twee gaatjes erin boren voor de twee rode en groen lampjes. Met wat secondelijm bevestigen en dan voorzichtig op maat schuren.

photo 531857

photo 531858

photo 531859

Aan de romp hoeft niet zo heel veel gedaan te worden. Enkel de naden een beetje wegschuren en wat detailwerk weer herstellen.

photo 531847

photo 531846

Zoiets moest het worden voordat de decals erop gingen. Echter besloot het lot anders.

photo 531845

De TS-26 spuitbus van Tamiya die ik in bezit heb is vervloekt. Of ik krijg belletjes, of de verf droogt niet goed op (het kan uiteraard ook gewoon aan mij liggen :oops: ). Bij deze bouw had ik last van de verf die te zacht beleef. Hierdoor kreeg ik de afdruk van de handschoen die ik gebruikte voor het vasthouden van het model in de verf inclusief al het vuil wat eraan zat. Ondanks een hoop poets en schuur werk kreeg ik het niet weg en ook bleef het vuil door een nieuwe laklaag zichtbaar. Wit is dan toch er besmettelijk dus vandaar de keuze voor een ander kleurschema.

Het rood had ik vorig jaar al gespoten en ook de vleugelranden, in- en uitlaten had ik inmiddels al in een metaalkleur gezet. Bij het schoonmaken van mijn airbrush nadat ik de zwarte vlakken op de rand van de vleugel had gespoten, raakte de airbrush verstopt met als gevolg dat de Tamiya Airbrush cleaner er aan de verkeerde kant uitspatte. Nu had ik mijn mode er vlak naast staan dus je raadt het al...spetters op het model :evil: Dat spul bijt flink ver je laklaag in dus ik heb weer een hoop moet opschuren om het reliëf zo veel mogelijk weg te krijgen. Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt.

Nu stond ik dus de afgelopen weken voor poging 2 om de spuitwerkzaamheden aan dit model af te ronden. Hier een plaatje van hoe het ervoor stond voordat de vleugelranden weer aluminium gespoten werden.

photo 531860

Spuitklus klaar...

photo 531862

En uitpakken maar!

photo 531863

photo 531861

Nu de zwarte vlakken nog en dan zou dat het wel moeten zijn voor wat betreft het aanbrengen van de kleuren. Met een beetje geluk kan ik dit weekend aan de decals beginnen.

Voor zover dit verslag.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op ma 20 dec, 2021 12:27 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ook dit blijft een bouw van vallen en opstaan helaas. Ik had goede hoop afgelopen weekend wat stappen te kunnen zetten richting de finish. Helaas ben ik per saldo niet veel opgeschoten.

Nadat ik de tape had weggehaald, bleek ik toch wat overspray gehad te hebben.
photo 532400

Dus alles weer ingepakt en een nieuw laagje rood eroverheen.

Dat zag er goed uit en om alles een beetje te egaliseren, wilde ik er eerst nog een laag glanslak overheen spuiten voordat de decals erop gingen. Daarvoor gebruik ik verschillende middelen. Dit keer viel de keuze op Mr. Color GX110. Dat geeft een erg mooie glans naar mijn mening. Eerst een dun laagjes als basis, daarna een goede natte laag en afronden met wat Mr. Color self levelling thinner. De bovenkant is prima.

photo 532401

Maar de onderkant gaf toch wat problemen :evil:
photo 532399

Inmiddels is alles weer netjes vlak geschuurd.
photo 532402

Helaas is de conclusie dat ik nu dus praktisch weer net zo ver ben als voor het weekend.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De vernislaag is weer hersteld dus dit weekend had ik tijd voor de decals. Het zijn witte decals als basis met daaroverheen gele decals dus het is nog een secuur werkje om de gele netjes over de witte te leggen. Wat niet helpt is dat de decals nogal breekbaar zijn...

photo 533243

Even kijken hoe dat er straks uitziet bij de Palair titel. Eventueel nog ergens een tweede decalsetje bestellen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 8:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Netjes hoor, deze knalt er wel uit in de vitrinekast! Bijzondere kleurstelling, deze heb ik nooit live gezien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 17:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp! Ik hou altijd wel van modellen die er lekker uitspringen. Zo wil ik altijd nog een keer de Dash 8Q-400 in de kleuren van Flybe maken. Lekker opvallend paars! Heb hier ook diverse keren in gevolgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is zeker geen saai wit model. Naast een KLM en Swissair F100 zal die straks goed staan denk ik.

De decals zitten er nu allemaal op. Ook het onderstel had ik er maar vast onder gezet, zodat de kleppen van het landingsgestel niet weer afbreken.
photo 534860

De Palair decal laat ik voor nu zo. Misschien loop ik in de toekomst nog tegen een decal setje aan. Dan kan ik er ook nog een F28 van maken :D

De onderkant moet nog een laagje glanslak. Daarna wil ik dit nog polijsten om het mooi strak te krijgen. Wieltjes eronder, de antennes wit maken nog wat verwering. Daarmee zou die in de volgende update klaar moeten zijn.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit model is al een tijdje af, maar ik heb laatst pas foto's gemaakt en nu pas zin om ze te uploaden :oops:

De wash is wat heftig geworden naar mijn smaak, maar het is nu wat het is. Er zijn wat meer punten aan dit model waar ik niet helemaal happy mee ben dus prima om dit model een beetje als testobject te gebruiken.

photo 549135

photo 549136

photo 549137

photo 549140

photo 549142

photo 549143

photo 549144

photo 549145

photo 549146

photo 549141

photo 549138

photo 549139

photo 549147

Zo'n rood modelletje in de collectie is erg leuk. Ik ben wel blij dat dit model na zo veel jaar uit de "verdoemeniskast" is. Nu de rest nog...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg leuk geworden, ik vind de viezigheid op de vleugels niet misstaan hoor. En de voldoening een model af te ronden dat jarenlang in de weg heeft gelegen ken ik zeker!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ja mooi :brouw: ...de wash in de vleugels valt inderdaad op, maar niet storend..de wash op de neus vind ik goed gelukt.

Het is wel irritant dat ik steeds meer belangstelling krijg in de moderne opvallende air liners, aangezien mijn intresse in (pré) en WOII-oorlogse vooral ligt :wink: .
Ik moet me bedwingen om niet die Iceland air boeiing op de werkbank te leggen....Ik heb maar 3 "shelf of leuk model, maar ik wil nu wel weer eens wat anders" :lol: en dat wil ik ook zo houden.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dank voor de complimenten mannen. Zelf vind ik de accentuering op de romp iets te veel. Op de vleugels is het resultaat wel OK.

De voldoening is zeker groot Jelle. An sich is het een simpele kit waarmee je met wat creativiteit de ontbrekende details zo hebt toegevoegd. Maar helaas heb ik een aantal modellen staan waarbij ik meermaals tegenvallers heb gehad en dan belanden ze in de kast ja. Nu is er weer plekje leeg voor de volgende :lol:

Dus Barry, houd je in :wink: Mijn ervaring is dat het toch ontspannender werkt om niet teveel modellen tegelijk onder handen te hebben. Verder herken het gevoel wat je beschrijft zeker. Soms heb ik zin om een cockpit helemaal te detailleren en dan is 1:48 kit met PE etc. uitermate geschikt. Maar op andere momenten wil ik gewoon vlot iets bouwen en dan is voor mij een 1:72 WO2 kit het beste remedie tegen dergelijke opvliegingen. Wil ik iets helemaal natuurgetrouw maken, dan pak één van de vele airliners.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement