Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 16:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Dat is knap balen, :cry: ! Ik denk ook, dat je het beste eerst die troep verwijderd van de romp met plakband of zo iets.
Ik hoop, dat dat lukt zonder de verf te beschadigen, dan inderdaad de boel maar afplakken en na een lichtgrijs tussenlaagje, het wit maar spuiten.
Kan je nog nieuwe zwarte letters op clear- decal papier bestellen ?

Als alles niet lukt, wil ik je met plezier proberen te helpen, :wink:

Sterkte voor nu,
Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Inderdaad, balen. Bij vorige zelfgeprinte decals nooit last van gehad, geen idee wat dit nu weer is. Hte verwijderen met veel water ging prima, de verf is niet beschdigd.
Ik ga toch de "twee-decals-approach" toepassen. De witte decals zitten er inmiddels (zonder kreuken) op. Ook daar weer een avontuur. Ik had ze eerst geprobeerd te plakken zonder ze eerst te vernissen of met Liquid Decal Film te behandelen. Fout dus, het spul plakte aan de voorkant even hard als aan de achterkant. Kennelijk is de voorkant ook lijmachtig, zodat de natte inktjetdruppeltjes er goed aan hechten, hetzelfde als vroeger bij die overhead sheets, die je zelf met de inktjet kon printen.
Twee inktjet geprinte decals over elkaar heen plakken heb ik nooit problemen mee gehad (zeg nooit nooit, echter). Zie de staart van deze VAK 191B.

photo 403173

Moet dus (alweer) lukken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 17:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Ik zal voor je duimen, dan komt het wel goed.... :lol:

Good luck ..!

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dus stap voor stap het decallen. Alle decals heb ik behandeld met Microscale Liquid Decal Film. Wit vlak (uitgesneden uit wit decal papier):

photo 534764

Het opschrift FOKKER (inkjet geprint op transparant decal papier):

photo 534762

Na het sealen moeten een paar lettertjes nog bijgewerkt worden. De gouden bies:

photo 534760

Was best lastig aan te brengen met dat ontbrekende stuk. Bovendien loopt hij ook nog over een van de bevestigingspunten voor de stuurkabels. De resterende decals op deze kant:

photo 534758

De witte vlakjes zijn weer wit decal papier. De plaats heb ik afgeleid uit de foto. Wat het in werkelijkheid voorstelt weet ik niet, misschien een reparatie?
En de sequence van de andere kant van de romp.

photo 534763

photo 534759

photo 534757

Tenslotte nog de vleugel:

photo 534761

En de combinatie van vleugel en romp.

photo 534756

De enige decals die nu nog moeten zijn die op de banden, maar die liggen nog bij te komen van hun glanslaag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Gelukkig is dit hoofdstuk goed afgesloten :)
Zou mijn duimen het verschil gemaakt hebben.... :lol:

Het ziet er netjes uit, had je geen last van "blokjes" bij het printen, letters zijn natuurlijk kleiner op 1/72.

Enfin eind goed al goed.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het duimen heeft zeker geholpen, John. Ik voelde die vreemde kracht ..... :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste decals.

photo 534864

Zelfs de bandenmaat heeft Mika gereproduceerd :brouw: . Wel nu de glim nog weg proberen te krijgen.
Nu de romp geheel afgeschilderd is (ik heb de decals geseald met Microscale gloss, dat werkt voor mij toch het beste) kan het meubilair in de cabine gelijmd worden. Maar flink wat foto's gemaakt, want als de vleugel er op zit is er bijna niets meer van te zien.

photo 534861

photo 534863

photo 534865

photo 534862

De cabine is wat nauw of de stoelen zijn wat breed. Maar dat komt ook door de 0,4 mm beplanking onder langs de wanden en het relatief dikke buizenframe, wat daardoor verborgen moest worden. Ik had het buizenframe misschien beter onder de ramen kunnen afsnijden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2021 10:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

De cabine ziet er gezellig uit, zo met dat rode tapijtje op de vloer... :lol:

Ja, je bent er ook achter gekomen, dat het buisframe bij de ramen een probleem vormen. Ik had dat bij mijn modellen ook. Bij de Fokker F.14 heb ik dat opgelost net als jij
ook al bedacht had.

photo 532376

Volgende keer beter.. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel is op de romp gelijmd, nu is het de beurt aan het onderstel. De hoogte van de onderstelpoten heb ik overgenomen uit de Fokker maatschets, evenals de plaats van de motorgondels. Ook heb ik er alvast het stroomlijnprofiel tussen gondel en romp, waar demotorbediening en instrumentleidingen door heen lopen, aan vast gelijmd.

photo 535017

Nu blijkt dat het gat voor dat profiel in de gondel te laag zit, dat moet vrijwel aan de bovenkant van de gondel zitten, niet in het midden. Ook voor de F.VIIb/3m zit het daar; de uitsparing voor het profiel op de romp zit wel goed.
Daarna de control horns voor het hoogteroer in de neus gelijmd.

photo 535018

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 maart, 2021 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De landingsgestelpoten op maat afgesneen volgens tekening en de assembly met de motorgondels tussen vleugel en romp gelijmd.

photo 535135

photo 535132

Ondanks het accuraat uitmeten waren links en rechts toch iets verschillend en moest een as ook nog gericht worden. Daarna de wielen en de spatbordophanging drooggepast en de asjes op de juiste lengte afgeknipt.

photo 535134

Dan de stijlen naar de romponderkant onder de neus. Ook die waren aan beide kanten iets verschillend.

photo 535133

photo 535131

Toen kon ik aan de stijlen tussen motorgondel en vleugel beginnen. Eerst de kleine vertikale stijl evenwijdig aan de hoofdlandingsgestel poot en de diagonale verbinding tussen deze twee en de stijl naar het achterste puntje van de gondels.

photo 535129

De eerste F.VIIa/3m had volgens de foto's geen stijlen schuin naar voren vanaf de vertikale stijlen; die ophangpunten van de gondel waren dus niet statisch bepaald. Dit is bij de seriemachines gewijzigd.
Overigens bleek na deze operatie een van de hoofdlandingsstijlen hinderlijk scheef te staan en wees de gondel ook licht naar boven. Daar is de V-stijl dus weer gesloopt, en ga ik die poot met een langere stroomlijnstijl naar voren recht zetten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement