Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De enige varianten van de Fokker F.VII die ik nog mis zijn de eerste F.VII (met dat verschrikkelijke buizen ondersstel) en de Fokker F.VIIa/3m. De eerste moet ik nog eens scratch bouwen, de tweede zou ik uit ombouw van een F.VIIb/3m kunnen fabrieken. Die is nog verkrijgbaar in 1/144 van AZmodel en in 1/72 van Valom. Wijzigingen die nodig zijn is in ieder geval een verkleining van de spanwijdte en een ander motor type (de Arnstrong Siddeley Lynx). Het eerste is geen probleem, en heb ik in beide schalen al eens gedaan voor de eenmotorige F.VIIa. Voor het tweede bestaat de Lynx niet in 1/144 (en ik ben geen held in het zelf bouwen van stermotoren, laat staan in 1/144), wel in 1/72 van Owl Models (die heb ik al eens gebruikt voor de Fokker S.IIa). Dus dan wordt het 1/72.
Dan de keus van welke uitvoering, de civiele van KLM of andere maatschappijen, of de militaire zoals die bij de LVA als bommenwerper gediend heeft.

photo 528479

Maar het aardigst is natuurlijk een "beroemde" F.VIIa/3m te bouwen. Dan moet het dus de eerst gebouwde worden, die aan de Ford Reliability Tour heeft meegedaan en later als de Josephine Ford mee is geweest met de Noordpool expeditie van admiraal Byrd.

photo 528481

photo 528480

Het wordt de Ford Reliability Tour versie.
Dan de kit.

photo 528495

De styreen onderdelen:

photo 528482

photo 528483

Glaswerk en resin:

photo 528484

De motoren heb ik niet nodig, de Lynx motoren zijn al bij Owl Models besteld. Er zit ook nog wat foto-ets in de doos:

photo 528485

En dan de instructies:

photo 528491

photo 528489

photo 528490

photo 528492

photo 528493

photo 528494

Er zullen wat decals gemaakt moeten worden als aanvulling op een overgebleven setje van de Fokker F.VIIa, dat ik voor de kit van AB Models heb getekend. De meeste kan ik zelf maken, de gouden en witte moet ik were door Arctic Models laten printen. Verder foto's verzamelen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Wederom een prachtig model rob, en zo waar geen raar resin geval. Hoe is de basis van deze valom kits?
Groot toestel is het trouwens, deze fokker vergeleken met de mensen die erbij staan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2021 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Leuk, dat je deze Fokker in de oerversie gaat bouwen. Ik denk, dat je in 1/72 makkelijker kunt bouwen. B.v. die spatborden met dunne stangetjes bij de wielen.
Veel succes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ markie: De kit is, zoals de meeste short run kits, redelijk. De kwaliteit plastic is goed , niet te hard, niet te zacht. Alle onderdelen hebben wat flash, dus de meeste naden zullen geplamuurd moeten worden. Voor zover ik het nu kan bekijken is de schaal goed. Zoals uit de foto's blijkt is de inhoud van de doos dik in orde. De spanwijdte van de F.VIIa/3m was hetzelfde als van de F.VIIa: 19,30 meter, in 1/72 268,1 mm. De spanwijdte van de vleugel in de doos is 301,4 mm.
Terug naar het werk. Eerst de vleugel onder handen genomen. Zoals uit bovenstaande maten volgt, moet dus aan elke kant naast de romp 16,7 mm weggehaald worden. Dat heb ik met potlood aangegeven op de vleugelachterrand. Ook de ophangpunten van de motor moeten dus met die afstand naar buiten verplaatst worden. Ik heb de ophangpunten aangegeven met een stukje 0,13 mm dik styreen van 4 x 6 mm met een 1 mm gaatje in het midden.

photo 528846

photo 528851

Daarna langs de zaaglijnen tape geplakt. Boven en onder, want bij vorige zaagpartijen heb ik gemerkt dat ik niet zo recht zaag.

photo 528849

photo 528850

Na het zagen bleek ik toch weer scheef gegaan te zijn. Dat heb ik gecorrigeerd met wat dunne stukjes styreen.

photo 528847

Dat er nu splten tussen de stukken vleugel zitten is correct, want de bovenkant van de vleugelliigers zijn recht. Dat was bij de Fokkers voldoende als V-stelling. Zo ziet het er al beter uit.

photo 528848

Helemaal zonder putty zal ik het niet redden. Ik heb inmiddels de oude ophangpunten van de motoren weggehaald, en de vleugel ligt nu te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag eerst maar weer eens in de documentatie gedoken, en weer een nieuwe discrepantie tussen de Valom kit en de F.VIIa/3m gevonden. De ophanging van de motoren en het landingsgestel is niet correct, zelfs niet voor de F.VIIb/3m, die onderwerp van de kit is. De verticale stijl van het landingsgestel moet doorlopen tot de vleugel en loopt aan de binnenzijde van de motorgondel er door heen (zowel voor de a als voor de b). Voor de eerste F.VIIa/3m zijn de voorste stijlen van de motorgondel geen V-stijlen, maar vertical stijlen, die onderling door een schuine stijl verbonden zijn. De binnenste is gewoon de landingsgestel stijl. Deze foto's laten dat duidelijk zien.

photo 529108

Ik vertrouwde ook de plaats van de motorgondels niet. Op de Fokker tekening stonden ze veel verder naar buiten. Op het Internet vond ik ook een NACA tekening (Aircraft Circular No. 74), die kennelijk van de F.VIIa/3m is (de maten kloppen), die het zelfde aangaf.

photo 529110

Dus ik heb de stukjes plaat van de vleugel onderkant afgesloopt en alle gaatjes dicht gemaakt. Ligt nu uit te harden.
Verder heb ik me uitgeleefd op het tekenwerk van de romp opschriften: de tekst onder de canbineramen gemaakt, gebruik makend van de letters die Mika van Arctic Decals voor de decalset van de F.VII a voor mij had gemaakt en het Fokker logo op basis van het KLM logo uit dezelfde set. De Fokker handtekening neem ik ook uit die set over, maar is iets groter gemaakt.
Het voolopig resultaat ziet er zo uit.

photo 529109

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi bezig, Rob. Ik zit weer te genieten van je aanpassingen. En een prachtig toestel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dus dan maar verder met de aanpassingen. De korte F.VIIa/3m vleugel had ik vastgelijmd, maar toen bleek hij een lichte pijlstelling te hebben. Gevolg van een paar tienden millimeter fout zagen; dat wordt aan de tip dan een paar millimeter pijlstelling. Met grof geweld de boel weer gebroken, voorzichtig geschuurd en gepast (vele malen) en opnieuw gelijmd. Nu staat ie goed. Na het plamuren, schuren en de paneellijnen opnieuw scriben ziet het er zo uit.

photo 529280

Aan de onderkant meteen de plaats van de ophangstijlen van de motorgondels ingetekend en licht ingeboord. Maten uit de F.VII/3m maatschets.

photo 529279

Ook de deur uit de romp gehaald. Was nog een aardige job dankzij het harde plastic (en het feit dat ik mijn cirkelzaagjes niet meer kan vinden).

photo 529278


Ik heb ook de helften van de motorgondels aan elkaar gelijmd.

photo 529277

Dat resulteert in aardige naden (ik begin te vermoden dat dat zo zal zijn bij elke lijmnaad in deze kit). De aanhechtingspunten van de ophangstijlen moeten nog gewijzigd worden. Ik denk dat als consequentie in ieder geval de voorste stijlen geheel gescratcht zullen moeten worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Een suggestie voor de montage van de motorgondels. Bij mijn Fokkers heb ik eerst de landingspoot (een paperclip of aluminiumpijpje) dwars door de motorgondel aangebracht, hierna pas de andere spanten. van het
onderstel, zodat de constructie stabiel is. Als laatste kun je dan de motorgondel spantjes aanbrengen. Zodoende kan je eventuele verschillen makkelijker corrigeren.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 2&start=30

Die vleugel heb je netjes opgelost. Hmmm, rechtzagen, ik ben er ook geen held in..... :lol: :lol:

Veel succes verder !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Was ik ook al van plan. Heb ik bij de F.VIII ook zo gedaan, en dat werkt. Enige complicatie hier is dat in de kit de poot van het landingsgestel alleen maar doorloopt tot de onderkant van de motorgondel. Een principiele fout in de Valom kit. Maar daar kom ik wel uit.

Verder heb ik vandaag een zestigtal tekeningen van het Aviodrome ontvangen, waaronder veel constructie tekeningen en een 15-tal maatschetsen. Helaas maar vier tekeningen van de F.VIIa/3m, maar wel erg leerzaam.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wel handig dat je zo je connecties hebt Rob. Dat lijkt me heel erg handig als je veel moet scratchen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement