Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
photo 525589

Kit: Mister Craft Se-210 1:144
Decals: F-DCAL en Authentic Airliners
Extra's: F-RSIN motoren, NH Detail photo-etch details
Geplande aanpassingen: veel.

Nu ik er in 2020 in geslaagd ben om een 737, Viscount en 727 af te ronden, heb ik eindelijk weer eens de moed voor een bouwverslag van een wat uitdagender model! Ik heb namelijk wel wat hulp nodig wat betreft bepaalde details.

Allereerst even aandacht voor het volgende bericht van het forumbeheer:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 17&t=53459

Zomaar foto's van internet trekken en opnieuw uploaden is dus niet de bedoeling, is dat ook nooit geweest, en wordt hier terecht aangekaart. Ik heb me er vaak schuldig aan gemaakt en ga me er weer aan houden. Dan gelijk een tip: alles dat op Wikipedia en/of Wikimedia wordt geüpload, is rechtenvrij. Met deze foto's mag het dus wel. Alle overige foto's die niet van mij zijn zal ik hyperlinken, maar niet insluiten en zeker niet uploaden in mijn album.

Het toestel dat ik ga bouwen is een Sud-Aviation SE-210 'Caravelle' van de toenmalige Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena. Deze toestellen hebben in verschillende kleurstellingen rondgevlogen die onderling wel wat verschillen. Op Wikimedia vond ik enkel een foto van de beschildering die ik niet ga bouwen. :lol: Toch staat -ie hierboven als mooie opening van dit verslag.
Het toestel dat ik ga bouwen is in een iets oudere kleurstelling, met een simpeler staartlogo. Ik vind deze iets sjieker.
https://www.airliners.net/photo/Sabena/ ... /1018665/L

Als basis gebruik ik een bouwdoos van het Poolse Mister Craft.
photo 525590

Deze kits zijn nogal goedkoop (€8). Het is een heruitgave van het eveneens Poolse RUCH, uit de jaren '60. In die tijd kwam ook de roemruchte Airfix Caravelle uit. De RUCH kit lijkt hier sterk op, maar is geen rechtstreekse kopie. Tenminste, dat is wat ik lees, maar wat de verschillen dan zijn (los van de indeling van de gietramen) weet ik ook nog niet zo goed.

In de doos vinden we een bergje plastic dat er zo op het oog niet eens zo verschrikkelijk onbruikbaar uitziet:
photo 525591

En een verrassend mooi decalvel! Tenminste, komt ie weer: op het oog...
photo 525592

Want als je wat beter gaat kijken, zie je dat er ergens een verkeerde keuze is gemaakt in het ontwerp ofwel het printen. Wat er precies gebeurd is weet ik niet. Ik vermoed dat dit decalvel ontworpen is op basis van pixels (photoshop o.i.d.) in plaats van vectoren (Illustrator of CorelDRAW). Als er vervolgens ook nog eens een concessie wordt gedaan qua resolutie... dan krijg je dus dit:
photo 525593

Ja, dit is een flinke close-up, maar ik ben geen zeurpiet. Je ziet het met het blote oog echt goed, en dat is voor mij de reden dat ik deze decals niet ga gebruiken. In plaats daarvan is een mooie set van F-DCAL onderweg, die ook gelijk de juiste oudere livery bevat.

Wanneer we de romphelften op een schaaltekening met koffievlek leggen, zien we dat er bij de neus en staart nogal wat moet gebeuren:
photo 525594

Over de gehele linie is het model een kleine millimeter te kort. Althans, dat is hoe je het bekijkt: het prototype van de Caravelle was iets korter dan de productietoestellen en had ook andere motoren. Aangezien ook van de motoren geen bal klopt, is deze kit vast gebaseerd op dat prototype, net als het Airfix model.
Staart en neus ga ik zo goed mogelijk in vorm brengen, maar de romplengte laat ik voor wat het is.

De vleugels dan:
photo 525595

De vorm van de vleugeltips is te rond, en de koorde van de vleugel is aan de tips wat te lang. Dit aanpassen kan niet al te moeilijk zijn.

Bij de Luchtvaart Hobbyshop heb ik een PE-setje en resin motoren voor de VI-N besteld. Ik wilde er vandaag heen, maar moest mezelf opsluiten na een onaangenaam verjaardagscadeautje: mijn broertje die op bezoek was bleek een dag later besmet te zijn met de grote gevreesde C, en dat betekent quarantaine tot je zelf getest bent. Gelukkig negatief voor mij, m'n vriendin en m'n ouders. Positief broertje is aan de beterende hand. Ook besloten verjaardagsfeestjes passend binnen Rutte's regeltjes zijn dus niet zonder risico, helaas. Afijn: dinsdag hoop ik de bestelling te ontvangen.
Op de PE-set zitten hele mooie airbrakes:
https://www.aviationmegastore.com/img/p ... 9435_0.jpg

En het zou misdadig zijn als ik daar geen gebruik van zou maken door ze in geopende stand te zetten.
In het fantastische bouwverslag van Vintage Jet is wat mooie informatie te vinden over deze airbrakes!
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 9&start=80

Sowieso is dit bouwverslag een hele goede bron van info, want...
photo 525596

...bij geopende airbrakes horen natuurlijk ook uitgeschoven flaps.

Nu ben ik weer eens vergeten foto's te maken van de bouw van de flaps, maar het was vrij simpel:
1. de flaps uitsnijden uit boven- en onderhelft van de vleugels;
2. de helften van de flaps op elkaar lijmen;
3. het onbrekende deel van de flaps aanvullen met plakjes plastic;
4. het geheel in een mooie vleugelvorm schuren;
5. plamuren, en nog meer schuren (hier ben ik nu, dus de volgende stapjes zijn gepland en nog niet uitgevoerd);
6. de gladgeschuurde flaps in een stevig laagje grondverf zetten om de relatief zachte plamuur te bedekken;
7. de flaps voorzien van mooie paneellijntjes en misschien klinknageltjes.

De vleugels zullen ook opnieuw ingekrast moeten worden, en de uitsparingen voor de speedbrakes moeten worden uitgesneden. Nu heb ik een vraag aan de Caravelle-experts: kijk je dwars door de vleugel heen als de speedbrakes boven- en onderop zijn uitgeklapt, of zit er een paneel tussen?

In de neus van het toestel heb ik een lekkere hoeveelheid milliput gestopt. Let op: doe dat nooit met gewone plamuur, want daar zit oplosmiddel in. Tegen zo'n grote blob plamuur kan het plastic vaak niet op, en wordt dan zacht. Milliput is twee-componenten plamuur en hardt uit door een onderlinge reactie en laat het plastic met rust. Nadeel daarvan is dat het amper hecht aan plastic, maar dat is in dit geval niet erg.
photo 525597

Ik heb voor milliput gekozen omdat er flink geschaafd zal moeten worden om de neus in de juiste vorm te krijgen. Ik wilde niet het broze transparante plastic gebruiken, want dat zou weleens kunnen versplinteren ofzo.
photo 525598

Lang verhaal kort: waar begin ik aan...?

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Zalig Jelle, deze ga ik zeker volgen!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 dec, 2020 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
JAAAAA!!!!! een Caravelle! Schitterend onderwerp. Inderdaad uitdagend, maar zeer belonend als je er moeite in steekt. Geen enkele producent is het gelukt een fatsoenlijke neus aan die kist te geven. En dat terwijl de neus zo kenmerkend is. Dank voor je compliment over het verslag van de Transavia Caravelle. Daar heb ik de neus aangepast met plamuur (omdat de helft transparant was). Daarna heb ik ook de Revell 1/100 Caravelle (ver)bouwd en daarbij heb ik een andere strategie gevolgd: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 4&start=10 Hier heb ik de neus behouden en onder een hoek gemonteerd. Dat droeg bij aan het verkrijgen van de kenmerkende knik in de overgang van de neussectie naar de romp. Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik heb een paar hele fraaie naslagwerken hier in de kast staan, waar ik al veel modelbouwplezier van heb gehad.

Succes (en beterschap voor je broertje).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 dec, 2020 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de reacties en VJ, vragen heb ik zeker! Bijvoorbeeld over die speedbrakes en het al dan niet door de vleugels heen kunnen kijken.. weet jij het? :D

Eerder dan verwacht kwam mijn bestelling van de Luchtvaart Hobbyshop binnen met daarin de resin motoren en de PE (plus een Robinson R44 in 1:72!)

Ik begin even met de flaps. In de vorige update stonden ze nog in de plamuur, inmiddels heb ik ze verder afgewerkt en van wat klinknageltjes voorzien. Ben nog niet 100% tevreden, ik denk dat ze nog strakker kunnen rond de sleuven van de 'flap tracks'.
Ik heb ze geprimerd met Humbrol primer uit een spuitbusje en dat is gelukkig de stevige grondverf die ik zocht. Je moet flink schuren om er doorheen te komen dus ze zullen het onderliggende materiaal vast goed beschermen! Wel heb ik de achterrandjes van de flaps gehard met een streepje dunne secondelijm, want die hadden de neiging een beetje af te blijven brokkelen.
photo 525739
photo 525737

Dan de neus. Ik ben begonnen met een tekening op schaal op een stukje dun styreen te plakken en uit te knippen:
photo 525738

Dit stukje styreen heb ik toen zo bijgevijld dat het om de te stompe neus van de bouwdoos paste. Daarna heb ik langs de zijkanten wat stukjes plastic aangebracht die tot dan toe nog helemaal nergens op leken.
photo 525740

Ik heb lekker veel Revell lijm gebruikt om het plastic te laten smelten en alle holtes te laten vullen. Ook met Revell lijm geldt dezelfde waarschuwing als met plamuur: teveel maakt het plastic zo zacht dat het week wordt en indeukt.
photo 525741

Met deze stukjes plastic gaf de neus voldoende 'bite' voor een flinke kledder milliput.
Toen de milliput was uitgehard, wat een paar uur duurt, heb ik alles in vorm geschuurd. En... daar kwam voorzichtig iets tevoorschijn dat zowaar in de buurt komt van een Caravelle neusje!
photo 525736

Het zijprofiel was niet eens zo heel moeilijk. Gewoon stoppen met schuren zodra het stukje styreen dat al de juiste vorm had zichtbaar werd. Wat wél moeilijk is, is het bovenaanzicht symmetrisch krijgen en zorgen dat de neus vanuit alle aanzichten klopt. Ik heb eerlijk gezegd nog niet zo'n goed beeld of dat gelukt is of niet, of hoe ik het jullie kan laten zien. Sowieso denk ik dat het neusje nog iets te scherp is, maar dat is met een paar seconden schuren opgelost. Verder...? Misschien kan er een oordeel af aan de hand van deze foto's:
photo 525735
photo 525734

Ach, kloppend of niet, zo losjes samengebouwd met de F-RSIN motoren erop komt er toch al iets best leuks op tafel. Ik ben tevreden tot zover!
photo 525733

De volgende klussen zijn de vleugels en de staart. De neus laat ik voor nu even met rust.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 dec, 2020 6:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat neusje is volgens mij helemaal perfect zo! Ik zou er niets meer aan doen. Liever iets te scherp dan te rond, want op het oog is dit helemaal de 'droop nose' versie van de Comet neus.

TheFlyingDutchman schreef:
vragen heb ik zeker! Bijvoorbeeld over die speedbrakes en het al dan niet door de vleugels heen kunnen kijken.. weet jij het? :D


Ja: je kijkt er niet doorheen.
photo 344098
Je ziet bijvoorbeeld geen licht door de vleugel schijnen met de air brakes open.
photo 344097
Ook al zou je dat op basis van deze doorsnede wel verwachten. De delen boven en onder de vleugel waren mechanisch verbonden, maar er ontstond geen 'slot'.

keep up the good work, je doet de oude dame eer aan. Heel leuk project!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je nog zo'n klassieker oppakt Jelle. Prachtig toestel dit. En met al het werk dat je er nu al ingestopt hebt, wordt het voor ons een leuk project om te volgen. Hopelijk heb je er zelf ook plezier van. En het schiet lekker op. Als de decals nu maar op tijd binnen zijn...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Een heel leuk project! Ik vind de Caravelle ook echt een prachtig toestel en zo te zien ga je er weer iets moois van maken.

Succes met de verdere bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2020 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de aanmoedigingen en de info!

Afgelopen weken waren raar en druk. Nadat ik de Sinterklaasviering met mijn klasje moest missen door het coronageval waar ik in de openingspost over schreef, had ik in elk geval nog het kerstdiner om naar uit te kijken. Het idee was goed: alles zou geregeld worden door een cateraar zodat er geen ouders de school in zouden hoeven.
Helaas besliste het kabinet op maandag 14 december behoorlijk plotseling anders: dinsdag zou de laatste schooldag van 2020 worden, ook voor het basisonderwijs. Die zagen we niet aankomen, maar gelukkig was het besluit om de kinderen lekker van een vervroegde vakantie te laten genieten snel genomen zodat we ons de rest van de week volledig konden storten op het -wederom- op poten zetten van thuisonderwijs voor de twee weken na de kerstvakantie. Ik hou m'n hart weer vast, kan ik wel zeggen.

Afijn, jullie komen natuurlijk voor de Caravelle. :D

In de vorige update liet ik zien dat ik de flaps en de neus in vorm had gezet en voorzien van een laagje grondverf. Daarna heb ik me gestort op de vleugels en het achterste deel van de romp.

Allereerst de staart. Deze heeft een te kleine koorde en moet aan de voorzijde verbreed worden. Dit heb ik gedaan door lasagne te bakken van Evergreen stripjes en Revell lijm en dit eenmaal droog in vorm te schuren.
photo 527506


In de staart zit een vliegtuigtrap: dit was de gebruikelijke manier voor passagiers van de Caravelle om in- en uit te stappen. De kleine gebruikelijke deurtjes aan de voorzijde van de romp werden hiervoor eigenlijk nooit gebruikt (VJ?). In de kit zit dit trappetje er scharnierend bij. Ik heb hem er als zodanig ook ingezet zodat ik deze foto kon maken:
photo 527500

..maar daarna moest de boel toch echt dichtgeplakt worden.
Onder de motorgondels zitten vijf verstevigende strips op de romp. Deze zijn bedoeld om de krachten van de motoren gelijkmatig over de rompstructuur te verdelen. De vliegtuigbouwers van die tijd stonden nogal op scherp na de crashes van DeHavilland Comets in 1953 en 1954. In korte tijd zijn passagiersvliegtuigen hoger en sneller gaan vliegen, voortgestuwd door krachtige (straal)motoren en voorzien van drukcabines. De kennis van metaalconstructies bleef helaas even steken achter het onbekende verschijnsel van metaalmoeheid, met tragische gevolgen.
Aangezien Sud Aviation grootse plannen had met haar Caravelle, zoals verlengde versies met krachtiger motoren en wellicht zelfs een supersonische variant, hebben ze de romp hier extra stevig gemaakt. Ook de kenmerkende driehoekige raampjes met afgeronde hoeken zijn zo ontworpen om doorscheuren van de huidbeplating te voorkomen.
De verlengde en krachtigere Caravelles zijn er inderdaad gekomen. De supersonische variant (gelukkig?) niet, al zou de Concorde er nooit gekomen zijn zonder het pionierswerk van de Franse en Britse vliegtuigbouwers op het gebied van snelle straalverkeersvliegtuigen.

De strips heb ik aangebracht met dunne reepjes Evergreen plastic, waarbij ik lekker scheutig ben geweest met Revell lijm.
photo 527498

Eenmaal droog heb ik de strips vlakker geschuurd, maar een laagje primer verraadt toch nog wel veel oneffenheidjes. Nog niet af, dus.
Ook heb ik een begin gemaakt met de staartbumper en een richeltje achter de opening van de trap. Dit richeltje zag ik op een foto (zie rechterbovenhoek) en aangezien er zelfs een SABENA-opschrift op past hoort het ook op mijn model, vind ik.
photo 527496

De volgende stap op de romp is het in vorm schuren van de staartbumper en het richeltje bij de trap, en de rompverstijvers nog flink wat strakker afwerken en dunner schuren.

De vleugels dan! In de openingspost zei ik dat de vleugels uit de kit te groot waren in koorde, dus de afstand tussen voor- en achterrand. Toen ik een andere, betere schaaltekening vond bleek dat wel mee te vallen:
photo 527505

Hooguit een millimeter, die met de uitgeschoven flaps eigenlijk niet op zou vallen. Ik ga hier dus niks aan doen. Wel zijn de vleugeltips niet goed van vorm, die schuur ik in een betere vorm.

Voor piloten die geen straalverkeersvliegtuigen gewend waren, en dat waren de meeste piloten in die tijd niet, was de Caravelle nogal schrikken. Nog niet eerder was een vliegtuig zó gestroomlijnd gebouwd en ook nog eens met straalmotoren uitgerust. Propellermotoren leveren nogal wat luchtweerstand op en zijn met het terugnemen van wat gas dus niet heel lastig af te remmen. De Caravelle echter gleed door als een poedel op een pas gedweilde parketvloer.
Boven- en onderop de vleugels zijn daarom luchtremmen aangebracht: grote gaaspanelen die open klappen. Waarom gaas en geen solide paneel? Daar is vast goed over nagedacht, maar ik weet het niet.
Latere Caravelles kregen in plaats van (of als aanvulling op?) deze luchtremmen echte spoilers zoals we die nog steeds op moderne passagiersvliegtuigen zien.
Bij het PE-setje zijn de luchtremmen mooi uitgevoerd. Met tegenlicht is goed te zien hoe fijn dit geëtst is (muispijltje for scale). Te zien is dat niet alles even goed is doorgedrukt. Dit heb ik inmiddels al opgelost door met een schuurstokje een klein laagje van het messing af te schuren.
photo 527507

Voor deze luchtremmen, die ik in geopende stand ga aanbrengen, moeten sleuven worden aangebracht in de vleugels.
Wat me bezielde weet ik niet, maar...
photo 527504

...deze sleuf zit veel te ver naar het midden, en had bijna een centimeter verder naar achteren gemoeten.
Oh well...

Ik besloot dan maar het gehele stuk vleugel uit te snijden tot aan de achterrand. Op die manier kon ik met een zaagje meteen de drie sleuven voor de 'pootjes' van de remmen maken.
photo 527503

Daarna heb ik de vlakken weer opgevuld met stukjes plastic.
photo 527502

Onderop de vleugel paste ik dezelfde strategie toe, maar daar zijn de luchtrempanelen groter én zitten dichter op de flaps. Hier hoefde maar een klein stukje plastic weer te worden teruggezet. Dat is op deze foto nog niet gebeurd, wel zie je wat stukjes plastic als interne versteviging voor de toch wel fragiel geworden vleugel.
photo 527501

Nou, dat ziet er allemaal nogal dramatisch uit, maar na niet eens zo heel veel schuurwerk en een laagje primer zag de boel er toch weer aardig strak uit.
photo 527499

De achterrand van de vleugels was alleen niet meer kaarsrecht en dat was, zeker met de flaps erbij, toch wel duidelijk te zien.
Ik heb dit opgelost met weer die Evergreen stripjes, waarvan er inmiddels denk ik al een halve meter in de Caravelle verdwenen is. Voordeel is dat de achterrandjes nu ook meteen mooi gelijkmatig dun zijn.
photo 527497

Het achterrandje steunt op de 'flap tracks', de rails waarlangs de flaps naar achteren en omlaag schuiven. Ik ben blij te zeggen dat ik deze zo nauwkeurig op de juiste plek heb aangebracht dat de flaps zichzelf kunnen vastklemmen op deze tracks.
photo 527494
photo 527495

En dat is een beetje hoe de vlag er nu bij hangt! Zodra de vleugels eindelijk strak zijn, en de verkeerd gevormde vleugeltips wat aandacht hebben gehad, kan ik paneellijnen aan gaan brengen op de nu wel erg kale vleugeltjes. Ook de resin motoren hebben nog wat werk nodig voordat ik aan het echte spuitwerk kan gaan beginnen. Genoeg te doen deze winter!
photo 527493
photo 527492

Hele fijne feestdagen iedereen! Blijf gezond :D
groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Een heel werk Jelle, maar hij schiet al lekker op!

Nooit gedacht om de Authentic Airliners kit te kiezen? :wink:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb het wel overwogen, maar ze zijn al een hele tijd uitverkocht en eerlijk gezegd vind ik het geen heel leuke kits om te bouwen. De ruimte voor eigen inbreng is nogal beperkt, zoals flaps en speedbrakes in dit geval. Als ik deze Poolse kit niet had liggen had ik waarschijnlijk überhaupt geen Caravelle gebouwd :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement